February 4, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 9

February 4, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 9

T. R. Aras Kont Ciano arasındaki mülâkat (Başı 1 inci saylada) bir ticaret anlaşması akdi meselelerini gözden geçireceklerdir. Konuşmaların mevzuu " mileri türk Timanlariyle ve hatcâ boğaz dardan gaçerek Karadenizle mühim mik- Garda iş yapmaktadırlar. Bu menfaat ve Mmünasebet.crin şekilleri bugünkü görüş- mede esas mevkü işgal edecektir. Bu- nunla beraber, italyan matbuatı bir kaç #Sene önce italyan politikasının hâkim un- Suru olmuş olan Roma - Ankara, Anka- Ta - Atina, Atina - Roma müsellesini hatırlatmaktadır hi bu neştiyat bu sis- teme, bir Roma - Belgrad anlaşması ile tamamlanmaş olarak, avdetin müstebad olmadığını farzettirmektedir. Fakat bu- 'nun tahakkuku, İtalyanın Balkan pak- 't hakkında itimadaver olmuyan battı hareketini tadil etmesini istilzam ct mektedir. İlk görüşme iki saat sürdü Milâno, 3 ÇA.A.) — Ciano - Rüştü A- zas arasındaki ilk görüşme iki saat sür müştür. Hükümet dairesinde vuku bulan bu görüşme iki bakan arasında yalnız Türkiyenin Roma büyük elçisi B. Hü- seyin Rağıb bazır olduğu halde cereyan etmiş, italyan eksperleri Ginobuti ve Vi- tetti iştirak etmemiş'erdir. Saat 17 de ikinci bir mülâkat yapıla- Cak ve ancak akşam üzeri, siyasi bir mulü haiz olacağı temin edilmekte olan bir tebliğ neşredilecektir. Bunun Milâno konuşmasına aid tek vesika olacağr ve hiç bir anlaşma imzası mutasavver olma- dığı bildirtmektedir. Halen büyük bir samimiyet havası ginde cereyan eden bu sabahki görüş te- Atisinin umum? mahiyette olduğu ve Ak- deniz statükosu dahilinde türk - italyan Mmünasebetlerinin heyeti umumiyesine taallük ettiği bildirilmektedir. yeste'aen hareket eden ialyan ge- İtalyan halkının tezahüratı Milâno, 3 ÇA-A.) — Anado'u ajansı- n busüsi muhabiri bildiriyor: Hariciye vekili Dr. Araş bu sabah sa- at 17.30 da Kont Ciano ile vilâyet kona- Ümrda iki saat görüşmüştür. Öğleyin Kont Ciano vekilimiz şere- fine, 5 kişilik bir öğle ziyafeti vermiş- tir. Öğleden sonra hariciye vekilimiz /meçhul askere bir çelenk koymuştur. İ- “ki bariciye nazırı saat 17 de tekrar bulu- garak bir tebliğ neşretmişlerdir. Saat 19 da belediye dairesinde Dr. Aras şerefine bir kabul resmi yapılmıştır. Bu akşam operada yine hariciye vekilimiz şerefine bir 'gala savaresi verilecektir Hariciye vekilimiz yarın sabah Milâno'yu terke- Gecektir. Mülâkatlar çok samimf olmuş- tur. Halk her tarafta vekilimizi büyük tezahürat'a karşılıyordu. Stefani ajansının verdiği tafsilât ino, 3 (AA.) — Stefani ajansı iyor: Saat 17 de, hükümet kona- ğında, Türkiye Hariciye vekili ve İtah- ya Hariciye nazırı, konuşmalarına ye- niden başlamışlardır. Her iki bakana halk, sempati teza- hürleri izhar eylemiştir. Milano tebliği (Başı 1 inci sayfada) mahiyetteki — meseleleri ve memleketin şarki Akdenizdeki müte. kabil vaziyetleri ile alâkadar mese- leleri tetkik eylemişlerdir. Bu dostane ve dakik tetkik ve fi- kir teatisi, İtalya ile Türkiye arasın- da münaziüntih hiçbir mesele olma- dağımı ve iki memleket münasebetlerin. 'de ancak mütekabil itimad hisleri mevcud bulanabilecegini sarih suret- te isbat etmi İtalyan - türk — münasebetlerini menfaati bakımından - olduğu gibi aynı zamanda umumi sürette salk ve istikrar lehine harekette - bulunmak maksadiyle iki hükümetin teşriki me- saisi hakkındaki azmi ve bu teşriki mesainin faydaları da müşahede e - dilmiştir. Bu maksadla, iki Hariciye na; icra ettikleri fikir teatisi neticelerini pratik sahada müessir kılmak üzere iki memleket diplomatik heyetleri mormal yolu ile temas halinde bulun. makta devam — hususunda — mutabik kalmışlardır. CEvr A RADARDARADA Hükümet konağına varmadan evel, Dr. Tevfik Rüştü Aras yanında Türki- yenin Roma Büyük Biçisi olduğu hal- de, harb ölüleri âbidesine giderek, bü- yüle bir çelenk koymuştur. Çelengin be yaz kordelâsi üzerinde şu cümle yazılır düz “Türkiye Hariciye Vekilinden meç- hul askere,, Hhatyan gazetelerinin yazdıkları Roma, 3 (A.A.) — Stefani afansı bildiriyor: Gazeteldr, Milâno mülâkatına ci sayfalarında müteaddid sütunlar tah- Sis etmekte ve geniş tafsilât vermekte- dirler. Mülâkatın derin samimiyeti te- berüz ettirilmetke ve iki memleket ara- içinde başlamış bulunduğunu kaydeyle- mektedirler. Türkiye Hariciye Vekili ve Ttalya Hariciye nazırının öğleden sonraki mü- lâkatı saat 18 7 geçe nihayete ermiştir. Tebliğin mahiyeti Milâno mülâkatının bütün vasıfları neşredilen. tebliğin samimiyet ve ciddi- yetinde tebarüz ediyor. İtalya ile kiye arasında ihtilaf noktası yoktur. İtalya ve Türkiye kendi yüksek men. faatlerini göz önünde tutarak siyaset yapmaktadırlar. İtalya ve Türkiye Bah- risefid'de, bu havza için olan sull me- #aisinde biribirini İtmam eden iki bü- Yük kuvvettir ve bunun en güzel ifade- Amerikada grevler vahimleşiyor gal eden grevciler Vali Mörfi'ye şu tel- grafı göndermişlerdir: iz bulunduğumuz yerde kalmağa karar verdik. Bu karafın bize tahmil edeceği fedakârlıkları biliyoruz. — Biz buradan cebirle çıkarmak- istediğini takdirde aramızdan birçoklarının — öle- ceğini ihtar ederiz.” Fabrikanın boşaltılması için verilen mühlet bu akşam saat 20 de bitecektir İşçilere yiyecek getirilmesine mani ol- mak için fabrikaların civarr 3500 asker tarafından muhafaza edilmektedir. Mü- him bazı noktalara mitralyöz konmuş- tur. Grevcilere yiyecek gümesine engel olunuyor Askerler aynr zamanda gece ve gün- düz nöbet beklemek — için grevcilerin yaptıkları barakaları da yıkmışlardır. Grevcilerin mukavemet / teşkilâtınr hazırlamak üzere B. Levis Vaşington- dan Fint'e gelmiştir. General Motors kumpanyasınm mü- dürleri fabrikalar tahliye edilir edil- mez konuşmalara girişmeğe - hazır ol duklarını bir kere daha tekrar etmişler- dir. Fakat müselah kuvvetin muhalefeti- 'e rağmen bütün Chevrolet amelesine 'erzak ve yiyecek yetiştirilmiştir. | Oxüçük maBerLer | * Dahiliye vekâletinin jandarma za- bit ve erlerinin vali, kaymakam ve nahi- ye müdürlükleri vekilliklerinde kulla- malabilecekleri hakkındaki tefsir talebi Başvekâlet yoluyla Büyük Millet Mec- lisine tevdi edilmiştir. mumt Heyeti bugün, esas nizamname- sinin 19 ve 20 inci maddelerini değiş- tirmek ve bazı yeni hükümler ilâve et meek üzere, saat 1430 da, Banka mer- kez binasında “fevkâlâde - bir toplantı yapacaktır. Si olarak denilebilir ki, İtalya ve Tür- kiye sulh için ve istikrar için çalışmağa âzimdirler. O halde Türkiye - İtalya münasebatının çok samimi inkişafını gösterirken söylenecek canlı formül, bu münasebatın daima sulh içinde, sulh için, istikrar için şarki Bahrisefid'de alâkadar devletlerin bakiki menfaatleri için tesirlerini gösterecek dinamik bir unsur olacağını söylemektir. Biz 1928 Mi-| lâno itilâfinr hep bu manada anlamış ve #evmiştik. Bu formülü teyid etmek Tür- kiye efkârı umumiyesine sempatik olan Bir siyasetim ifadesidir. — İtalyanlar. Ja dostlağumuza yeni teminler ilâve e- 'den Aras - Ciano mülükatr bize en gü- zel bir farmül altında türk . italyan dostleğunun inkişaf yollarını gösteri- yoz. Bunlara türk efkârı — umumiyesi hamına verilecek cevab şudur: Evet, bunu istiyoruz. ASRIMIZA TEKNİĞİN TEMİN ETTİĞİ FAYDALAR (Başı 1 inci sayfada) hakkak ki, sinema filmidir. Bu ilmleri mevcud sinema sa- ka göstermektir. Halkı bu suretle tenvir tarzı bir- çok memleketlerde muvalfakıyet- le tatbik edilmekte ve bundan bü- yük faydalar istihsal edilmekte- dir. Bu memleketlerde, ağır mas- raflar ihtiyar edilerek kurulmuş müesseseler bütün faaliyet saha- larıma aid öğretici ve teknik film- leri hazırlayıp — satmaktadırlar. Kamutayda görüşülmekte olam ka- 'nun projesi de, bu gibi filmlerle onlarr göstermeğe mahsus hernen bütün vasıtaların gümrük resmi a- lınmaksızın memlekete ithâline taallük etmektedir. Yukarda dediğimiz gibi, Kamutayca kabul edilip hüküm- leri tatbika başlandıktan sonra çok pratik bir nevi halk dershane- leri kurulmuş olacak ve bu dere- hanelerin faydaları da kısa za- manda idrak olunacaktır. Cumha- riyet hükümetinin bu güzel teşeb- büsünü de, derin bir memnuniyet- le karşılıyalım. ** Dahiliye Veklâetinin iş programı Dekiliye vekili ve C. I. B gaa aalı- reteri B. Şükrü Kaya dahiliye vekâleti zin bütün dalreleri tarafımdan 1936 e. ee n da aai eee daai mmk. içinde yaşdacak işlez etmlmda Sükak dalzelerderi malümat istemiyüiz: Vekdler Gzizeleci b maldmatı he late hallar e hasulumağa haştamıyandar. İstanbul tramvay ücretleri indirildi İstanbul, (Telefonla) — İstanbul tramvay şirketinin yeni tarifesi tesbit e- dildi. Tenzilât nisbeti şudur: 6 kuruş o paradan bilet 5 kuruş otuz paraya; 8.5 kuraşluk bilet 7.5 kuruşa, $ kuruş 30 paradan 3 kuruş 10 paraya indirilmiştir. İSTANBUL ŞOFÖR CEMİYE- TİNDE ANLAŞMAZLIK İstanbul, (Telefonla) — Şoföcler ce- miyeti idare heyeti anlaşmazlığı hali halledilememiştir. Yeni idace heyeti dün akşam ticaret odasında toplanmış ve tek> Tar istifaya karar vermiştir. Şeförler bu vesile ile nmumi bir top- Janta yaparak ihtiyaçlarını tesbit edecek- derdir. Köy kanununun 16 ıncı maddesinde değişiklik Dahiliye Vekâleti köy — kalkınması etrafındaki çalışmalarına devam etmek- tedir. Vekâlet köy kalkınma — progra- mının köy salmanları hakkındaki esas darını ” kanunl bir şekle - sokmak için köy kanununun 16 incı maddesini ta- dil eden bir kanun projesi hazırlamış- Bitaraflık işinde Amerikanın rolü Valşagtam. 3 (A.A.) — Amerika si- yasi mahfilleri kengreye bitaraflık hak- kında verilen bir çok karar suretlerini görden geçirmektedirler. Haber verildiğine göre, hükümetin tezi şudar; Kongre kanunun meriyete girme ve — Meriyetten çıkma tarihlerini tesbit men — süliyetini cumbur başkanına bırakmalı. - : Kanun, silah, mühümmat ve harb male — zemesi üzerine zmdargeyu mecburt aa — çaktır. t Karan, Amerike barışıme tehdlâ et — mek tehlikesini görterebilen ahi bir — harber de tarbik edilecek ve harbeden lerle olan mali msamekler üzerine am bargo koyacaktır. Hamm madüeler Üzerine ambargo — konmuyacak ve bunların ihener de tü — did edilmiyecektir. x i Kanun, harblere akl eşyanın ameri- kan vapurlariyte maklini menetmek sa- lâhiyetini de cumhur başkanma Beraka- cak ve Amerika vatandaşlarının muha- riblere aid gemilerle seyahatini yasak e decektir . Camhur başkanr, Tüzum gördüğü tal- dirde bazr memleketlere karşe ambargo- ya kaldırabilecektir. Nihayet. kanun, Amerika devletleri arasında ihtilAf takdirinde, büyül bir — hareket serbestisi vermektedir. Muğla, — Köy kalkınma işleri ili- mizde büyük bir ebemiyetle takib edil- mektedir. Bütün il köylerinin - hususi- yetlerine ve ekanomik münasetetlerine göre ayrılması işi bitirilmiş ve 1937 yın İma aid köy halkevleri programları yapılmıştır. Önümüzdeki hafta da bü- tün kamunbaylar ve köy / heyetleri il merkezinde toplanarak köy halkı hak- Janda görüşecek ve direktifler alacak- Ziraat Vekâleti Zeo- tekni mütel Ziraat vekâleti zeatekni seksiyonu 4 müvehassısı B. Nureddin merkezi Diyar — bekir olmak üzere yeni teşkil edilen — zantaka zeotekni mütehassıslığına tayin edilmiştir. Yerine yüksek ziraat enstitü- — sü zeotekni enstitüsü doçenti B. Sali- — haddin Batu getirilmiştir. Havacılık ve Spor'un 183 üncü : Sayısı — çıkmıştar Bütün Kitapçılarda var- B — dir... Okurlarımıza tav- siye ederiz. Tefri No:10 Maça Kızı Yazan: Puşkim —Masal! Bir ucüncüsü: — Kâsıdlar hileli olacak, dedi. Tomski, gayet ciddi — Sanmam, cevabını vere Narumof lafa karışt — Nasıl olurda arka arkaya kazanan üç kâğıdı tahmin eden bir büyük annen olur ve sonra sen, bu şeytani sırrr şimdiye kadar on- dan öğrenmemiş olursun! 'Tomski hemen cevab verdi: — İşte şeytani sır asıl bunda ya! Büyük annemin, birisi de babam olan, dört oğlu vardı ve dördü:. de kaşarlanmış kumarbaz- lardı. Halbuki büyük annem, hepsi ve benim için pek faydalır olacak olan bu sırrı hiç biri- 'ne açmamıştır. Yalnız, şerefli bir adam ola- rak tanıdığım için kendisine inandığım am- içinde cam Kont İvan İliç bana şunu anlatmıştı: Hani milyonlar israf ettikten sonra sefalet len Çapliçki yok mu, işte o, gençli- ğinde, hatırımda kaldığına göre, Zoriç'le oy- narken üç yüz bin rubleye yakın bir para kaybetmiş ve ne yapacağını şaşırmış kalmış. Gençlerin divaneliklerine karşı daima sert davranan büyük annem, bilmem neden, Çap- liçki'ye acımış. Ona üç kâğıd göstermiş. Ve Çapliçki de bu kâğıdları sırasiyle oynıyaca- ğına ve kumardan artık vazgeçeceğine söz vererek Zoriç'in evine gitmiş. Kumara baş- birinci ruble koymuş, ve kazanmış. Parayı bir mis- le çıkarmış ve gene kazanmış. Üçüncü kâ - gıdla da kazanmış. Hesab neticesinde hem borcunu ödemiş, hem de işten kazançlı ola- lamışlar. Çapliçki rak çıkmış... manıdır. Filval rıldılar. Fakat saat altıya geldi. Gidip yatma za- , hava işımağa- başlamıştı. Deli- kanlılar bardaklarında kalan içkiyi içip ay- kâğıda elli bin yoktu. Güzelliği nakış yapıyardu. — Görünüşe bakılırsa siz, Mösyö, kati surette, maiyet kadınları taraftarısmız — Ne yapayım Madam? Onlar daha tazet İhtiyar kontes xxx tuvalet odasında, bir aynanın karşısında oturuyordu. Etrafın- da maiyeti katınlarından üçü duruyordu. Bunlardan biri elinde, bir karmızı boya çana- &, diğeri bir firkete kutusu, üçüncüsü de ateş rengi kerdelelerle bezenmiş bir hotuz tutu- yordu. Kontesin artık hiçbir güzellik iddiası gençliğine aid bütün itiyadlarını muhafaza ediyor, geçen asrın bütün modalarını takib ediyor ve tuvaletine altmış yıl evelki kadar itina gösterip zaman sarfediyordu. Evlâdi- 1 olan bir genç kız, pencerenin girintisinde Genç bir zabit içeri girerek: — Bonjour, Grand'maman, bonjour made- moiselle Lise (1), dedi, bulunacağım. ı sizden bir ricada — Nedir o Pol? ediniz. — Döğrudan doğruya baloya getii na orada tanıt. Dün xxx ye gittin mi? Te Tabil dar dans edi — Ece azizim? Onda bu derece güzel ne buluyorlar? Büyük annesi Daria Petrovna ile kıyas edilebilir mi Kibar âlemi muhaveresi Petrovna çoktan solmuştu; fakat ti. O zam: daklarını tiği bu ce di. larının ölümünü gizle, — Size bir dostumu - takdim etmeme ve cuma günü de balonuza getirmeme müsaade e ba- Pek neşe vardı. Saat beşe ka- . Eleckaia fevkalâde güzeldi. Sahih, Prenses Daria pek ihtiyarlamış olmak lâzumdır. Tomski, sersemce cevab verdi — İhtiyartamış olmak mı? böyle, yedi sene kadar oldu. Genç kız başını kaldırıp zabite işaret et leli, şöyle an zabit, kontesten, kendi yaşıt- lerini hatırladı. Du- ısırdı. Fakat kontes, ilk defa vabı, tam bir kayıdsızlıkla karşılar (Sonu var) (1) Aslında transızcadır.