7 Şubat 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Şubat 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Pazartesi —| Çankırı Caddesi Atöb Bir ingiliz gazetesi OT an generalleri itham Ziraat siyasetimizde — toprak meselesi Kemal ÜNAL Atatürk, ikinci teşrin nutuklarında, ziraat için “ciddi etüdlere dayalı bir siyaşetle” “bütün vatandaşların kolay- ca kavrayabileceği ve severek 1tatbik edebileceği bir rejim”in kurulması Jüzumunu İşaret etmişlerdir. Nutuk - program, bu siyaset ve rejimin ana hatlarını da vermiştir; : 1 — Her çiftçi ailesini bölünmez bir toprak sahibi yapmak ——— 2 — Ziraat vaşitalarını yenilemek, pulluğu artırmak k 3 — Her çiftçide tercihan at olmak üüzere en az bir çift hayvan bulundur- mak. b 4 — Yakın köyler arasında müşte- vek Farman makineleri kullandırmak. $ — Memleketi iklim, su ve toprak bakımından bölgelere ayırarak her bi- rinde örnek ziraat merkezleri kurmak, bu iş için devlete geçen çiftliklerin teknik ileriliği ile yetişmiş unsurla- xından faydalanmak. : Atatürk nutuklarında bu ntiıtlzuıııı iş için “Ziraat siyaseti” tabirini kullan- n';lı.lardıı. Bu, bir çok garb dillerinde yalnız yerlerini ve fonetiğini değişti- ren (Politiguc Ağraire) karşılığı de- ğildir. Kısaca söyliyebiliriz ki bu garb tabirinin tam karşılığı “toprak siyase- ti” dir. Halbuki yeni Türkiye'nin da- cak mahiyette idi. Orada zirai hayat, ancak Feodalite'nin toprak rejimini tasfiye ile mümkündü. Büyük harb- dan sonra da, yeni kurulan yahud hu- dudları genişliyen hükumı_dc liyetlerin topraklarını kendi çift arasında birer “toprak siyaseti” Türkiyede bu iki tarzda da bir top- rak rejimi kurmağa ihtiyaç yoktur. Osmanlı nizam:, bazı büyük çiftlikle- Te vücud vermekle beraber, topraği bir çok yerlerde haylı parçalamıştır. Lozanda tasfiyesi yapılan mübadele hareketi ise, Türkiyede gayri milli giftçi bırakmamıştır, Şu halde bizim için de, bir çok garb memleketlerin. de olduğu gibi, yalnız toprağın cski sa- hibini hedef tutarak, tarih ve milli bünye bakımından yapılatak bir tasfiye yoktur. Türkiyenin toprak rejimi, ancak o- nun iyi işletilmesi maksadına dıy-fl- maktadır. Büyük hız 1937 ikinci teşrin nutkiyle başlamakla beraber geçen cumhuriyet yıllarında bu yolda atıl: muş adımlar vardır. 4 Her yıl ana yurda iltihak eden göç- menlere toprak dağıtılmaktadır. Bir gok fırsatlarla devlete geçen büyük giftlikler dalma yakın köyler arasın- da taksim edilmiştir. Ziraat bankası toprak satın alanı çiftçiye kredi kolay- lıkları yapmıştır. Zitaat meselesinin toprağa bağlılı- Kı, Cumhuriyet Halk Partisinin dör- düncü büyük kurultaynda vazihan i- fade edilmiştir.. (X). Atatürk son yıl- lardaki kamutay nutuklarında toprak Mnevzuuna daima temas — otmişlerdiz. 1936 yılmda ana yasada yapılan deği- şikliklerden birisi de, topraksız çitt- giye dağıtılacak arazinin istimlâkini kolaylaştırıyordu. atatürk'ün vazıh direktifleriyle çi- zilen yeni ziraat rejimimizde her çift- çi ailesi, bütün kuvvetini, yeni iş va- sıtaları da kullanarak kendi malı olan toprağa verecektir. Emeğinin tam kar- şılığını toprağından alacağını - bilerek çalışmak, köylü refahının manivelâsı olacaktır. Köylü, kendi toprağını, ta- biat tesirlerinden bütün gücüyle ko- ruyacağı gibi onun gelecek yıllarda ini muhafazaya çalışacak- da verimi tar, (Memlekette topraksız g_lfı;i) kal- mıyacaktır. “Budan daha önemli ola- ( Sonu 3. üncü sayfada ) : 34 - Her x) C. H. P programı. Madde: türk çiltçisini, yeter toprak sahibi etmek | Partimizin ana gayelerinden biridir. Top- | Ulus Basımevi Telgraf: Ulus - Ankara ŞUBAT 1938 TELEFON * 19 uncu yıl « Başmuharrir :Ğğ; ea ş;'ı'ı"sıı ASyaz - 1063 B KURUŞ İdare müdürlüğü :32: Ankara alman ADIMIZ hâdiselerine dair ANDIMIZDIR Bir Büyük—Petro Aleksi Tolstoyun eseri ALMAN POLİS MÜDÜRÜNÜN BİR RAPORU Alman ordu şefleri Fransa ile gizli temaslar yapıyorlarmış! Dış işlerde entrika çeviriyorlarmış Mareşallık payesine çıkarılan ve Almanyanın hakiki ekonomi diktatörü olan mareşal Genaral Gamlenle yapılan temasiarda Göring askeri teftiş ederken Beke atfedilen entrikalar Londra, 6 (A.A.) — Evening Standard gazetesinin diploma. re, general fon Friç, polis müdürü B. Bimmler tarafından, fransız ordusu ile resmi surette olmaksızın ve salâhi- sebetlerde bulunmak gibi dış politika entri. tik muhabirine yeti haricinde mi kalariyle itham edilmiştir. General Friç'in düşmesi sebebini geniş bir nisbet ile izah ede- cek olan bu heyecanlı beyanat, Almanyada hususi bir muhabir- den gelen telgrafta mevcuddur. Salâhiyetli kaynaklara göre, generale ve ordy şeflerine yol verilmesi, B. Himmlerin keşfettiği iddiasında bulunduğu entri- kalardan ileri gelmiştir. Fon Friç, mahrem ajanlar vasıtasiyle B. Daladier ile muhabe- reye girişmekle itham edilmektedir. B. Himmler B. Hitlere verdi- ği raporda, memurlarının uzun müddet general Friç'in kurmay 1 general fon Beck'le diğer ordu zabitlerini nezaret altın- | da bulundurduğunu ve bunların yabancı hükümetler mümessille- | riyle olan münasebetlerinde, ezcümle Paris'te yapılan ziyaretler esnasında, dış işler hakkında münakaşalarda bulunmakta tered- düt etmediklerini ve İspanya harbı hakkında alman hükümetinin litikasına aykırı bir fik- rri.îiil':i sürmüş olduklarını bil- dirmiştir. Paris'te havas ajansının bu hu- sustaki notu: Bu neşriyat hakkında kendisi- ne malümat verilen milli müda- faa ve harbiye nazırı B. Dıl.ıdj. er, ingiliz gazetesinin bu neşri- yatını mutlak surette yalanla- maktadır. (Sonu 8 inci sayfada) AAA AA RALA A İPAE Almanyadaki hâdiselere dair Dünya gazetelerinin telgraf- la alman mütalâalarını bu- gün 9 uncu sayfamızda son sütunlarda bulacaksınız. raksız çiltçiye toprak dağıtmak için özsü istimlâk kanunları çıkarmak lüzumludur. SERARLIARARŞPPFSEKTUE | General Friç'in kurmay başkanı General Bek İran- 815 genel kurmay başkanı general Gamlen'le konuşurken Dünkü maçta heyecanlı bir an Dün yapılan şild maçlarında Demirçanka; üzel bi Ankaragücünü 4 - 1 yenmiştir. Harbiye ldın::ı :::âu - ı(’l:::lnel: birliği maçı da O - 0 berabere kalmıştır, İstanbulda Galatasaray - berlikle neti biye İdman Yurdu Yugoslavya takımı maçı da 0 -0 bera- iştir. Yııhrdıl'(i resimde Gençlerbirliği - Har. maçında harbiye kalecisinin güzel bir kurta- rışını görüyorsunuz. (Spor yazılarımız yedinci sayfadadır.| heyecanlı bir haber veri HUDKUNDUKAKARUD AUK AARAA AAA DA K AAA UU B kaç güne kadar Şiddetli soğuklar altında harb eden hükümetçiler Teruelde gene şiddetli bir muharebe başladı Aıileıhüldlmotçilerincepheoiniymnk bazı mevzileri işgal ettiler Barselon, 6 (A.A.) — Milli müdafaa ba- kanlığı bildiriyor: Â- siler Teruel'de yeni- den taarruza geçmiş- lerdir. Düşman - şid- detli bir mücadele- den sonra Panerndo- yu işgale muvaffak olmuştur. “Teruelin —Musla bölgesinde, — cumhu- Tiyetçiler 104 rakım- İz yeri. işgal etmiş- lerdir. Andalozya cep besinde dilşman tay- yareleri mühim faa- liyet göstermişlerdir. İki düşman tayyaresi düşürdük. Bizden de bir tayyare düştü. Frankistler, —ağır zayiat vererek, Sira- ra Aleorçonu da iş« gale muvaffak olmuş lardır, Âsilere göre Salamanka, 6 (A A.) — Umumi karar- göre, Teruel bölgesinde Franko kıta- ları şiddetli bir topçu bazırlığından sonra tâarruza geçmişlerdir. Taarruzün şiddeti karşısında cum- huriyet kıtaları cephenin bazı yetle- rinde 8 - 10 kilametre olmak Üzere çeman 30 kilometre kadar gerilemiş- lerdir. Âsiler, 16 kasaba ve 40 tane kadar (Sonu 8. inci sayfada) Deniz - silahlanmasında Japonya Amerika yarışı ! Vaşington, 6 (A.A.) — Amerikanın Tokyo sefiri B. Grev, japon hükümeti- ne bir nota vererek 1936 deniz muahe- desinin müddeti bitinceye kadar bu muabededeki tahdidlere riayet edip et- miyeceğini ve riayet etmeğe niyeti ol- duğu takdirde bunun delillerini göste- rip gösteremiyeceğini” sormuştur. A- merika hükümeti, Japonyanın cevabını 20 şubat tarihine kadar bekliyecek, bu tarihten sonra kendisini Londra mua - hedenamesinin — tahdidlerinden tama- mile âzüde telâkki edecektir. Notada, Japonyanın muahedename- yi kabul etmemiş olduğu ancak bu bir devletin muahededeki tahdidleri aşan inşaat yapması takdirinde Amc- rikaya işbu tahdidlerden âzüde olmak hakkını bahşetmekte bulunduğu ha« (Somt 3 üncü sayfada) gâhtan - bildirildiğine Mükümetçi askerler mangal başında ısınıyorlar muahedenamenin imzası bulunmayan | B Yugoslavyada âyan seçimi Belgrad, 6 (ALA.) — Sabahleyin memleketin her tarafında âyan seçimi başlamıştır. Avala ajansı, B. Stoyadi- noviç'in hükümet fırkasının büyük bir ekseriyet kazanacağını tahmin et- mektedir. Sakya, Mâbâd — Fakat, dıyor, sız tu.varlardan bab- sediyorsunuz. Eğer kalb hastalığınız ksa, beşinci katta hiç olmazsa hava we sükün var. 80 liraya (5) deli biz? yerin altınde (2 deliğe $0 lü ziyoruz. Yatak odamız tam karyola bo- yunda olduğu için pencereyi açamıyo- ruz. Üstelik banyomuz da yok.. 50 liral 625 den kaç sterling tuttu- | gunu hesab ediniz. Kendi kendime: “—Ya kerpiçtekiler gelmeye başlarsa?,, diye düşünüyo- rum. Hani şu dün okuduğunuz cinaye- tin olduğu çeşidden odalatın adedi 25 lirat £ kmek'ten hemen sonra gelen yuva davâsı üstündeyiz. Bu spekü- |asyon onun üzerinde yapılmakta, me- murlar maaşlarının yarısı ile, bodrum- larda, yahud, tezekli çamurlar içinde barınabilmektedirler, Bir daha rerar edelim: Yansen plâ- Zunın bütün inzıbatları tatbik olunmak, Yansen projelerinin tesbit ettiği bü- tün kontrollar sadakatle yapılmak; Bütüninşelar sanat ve sıhat bakrmından en şiddetli disiplin altrna alınmak lâzımdır. Ondan sonra memur moskenleri! Bir kaç bin yuval - Fatay