2 Eylül 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

2 Eylül 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

emma 7 193) se VAKIT 2 Eylül Çünkü belediye reisleri seleflerinin işlerini bozmuyorlar, bilâkis onların bı İzmir, son iki sene içinde çok güzelleşmiş ve Ak denizin hakiki bir pırlantası haline gelmiştir. Hasusi Izmir muhabirimiz Aptul lah Aydın Bey gönderdiği mek- tüpta İzmirin güzelleşmesindeki sırrı çok iyi izah ediyor. Muha- birimizin mektubu şudur: “İzmirde günün meselesi Karşı yaka belediyesinin lâğvile İzmire raptıdır. Gazeteler birkaç ay- danberi açtıkları anketlerle bu ilhak işini mevzuu bahsediyorlar- dı. Fakat kimse bukadar sürat- le tahakkuk edeceğini zannetmi- yordu. Geçen haftalar içinde Dahiliye vakâletinden gelen bir emir bilhassa eski belediyeye taraftar olanları hayrette bıraktı. İzmirde zaman zaman tenkide uğramakla (O beraber (şuurla bareket eden ve yeni belediyeci- liğe uyan bir belediye mevcuttur. Bilhassa istirdattan sonra gelen belediye reislerinin kendinden evvl ge'enin başladığı işte deva- mı ve Birinin yaptığım diğerinin yıkması gibi çok belediyelerde görülen fena itiyatlara kapılma- ması İzmir şehrini medeni bir j çok tesisata salik kılmıştır. Şeb- | rin muntezam haritası, imar plâ- | NE. Parkın kuş bakışı nı, mecraları, su, elektrik tenvi- ratı projeleri kâmilen bitirilmiş olup bunlar bütçe imkânı nisbe- tinde tatbik olunmaktadır. Espak belediye reisi Aziz Be- yin zamanında fenni mezbaha ve firigorifik, otomatik telefon tesisatı başlamış ve Babribaba- da halen İzmirin cenneti denilen Bahribaba parkının tanzimine başlanarak (sabık reis Hu- lâsi beyin zamanında ameliyat devam ve ikmal olnnmuştur. Fransız şehir mütehassısı M. Rene Danjenin tanzim ettiği imari plânınm tatbikatında fevkalâde sabet gösterilerek eski harabeler yeni mamurelere inkılâp etmek- tedir, Yukarıda da işaret ettiğim veçhile bu imar işleri resimikü- şatlar ve davetler yapılmadan sükünetle devam ederken İzmi- tin bir mahallesi addedilebilecek olan karşıyakada belediye bir köy belediyesi manzarası göster- mekte idi. Hayali varidatla bütçesi yüz bin lirayi mütecaviz olarak gös terilen, fakat hakikatte seksen bin liralık bile varidat temin edemiyen karşı yakada kuvvetli bir belediyenin varlığım göste- rebilecek icraata tesadüf oluna- mazdı, Şehirde akar su yoktur. Kır yulardan istifade edilmekte ve iki mahalde açılar Arteziyen uyu içilmektedir. Sokaklarda raktıklarını İzmirin ce mecra da yoktur, bir iki sokak istisna edilirse kaldırım da mey- cut değildir, ; Bazı yollarda sokağın mihve- rinde açılan hendeklerden mü- levvesat açık olarak akmaktadır. Karşı yaka arazisi münhat oldu- ğundan kuyuların suları bir bu- | çuk iki metre kazınca çıkar. Bunların hemen yakınlarında da evlerin çukurları mevcut oldu- görünüşü ğundan kullanılan suların sıhhi şeraite me derecede uygun ol- duğunu artık düşünmeli. Şeh- rin tenviraı belediyenin ve hususi motör sahiplerinin elin. dedir. Kilovatı kırkbeş kuruş i gibi gali fiatla satılır. Tanzifit i arabaları üstü açık âdi yük » İrmir Türk ocağının park- | tan görünüşü arabalarıdır. £ Hamal kıyafetli adamlar elinde çöpler dökü- le döküle sokaklardan geçer, yollarda süpürücü tanzifat hade- meleri yoktur. Velhasıl Karşıyaka O bugün kadar medeni bir şehrin al olması lâzımgelen teşkilât ve dememeli mekanizmadan mabrum idi. Şim- di Izmir belediyesi bilmecburiye burada bazı yenilikler yapacak- tır. Fakat bu kendi bütçesinden fedakârlik (yapmak (| suretile mümkün olacaktır. Bu düşünce ilhak O keyfiyetinde (İzmirlileri memnun etmemiştir. lik iş ola- rak karşı yakaya temiz ve meb- zul su könderilmesi düşünülü- yor. Henüz Izmir belediye he- yeti fenniyesi devr ve tesellüm muamelesile meşguldür. İlk ya- pılacak işler hakkında ihzarat başlayınca bittabi Vakıt karile- rini haberdar edeceğim. İzmirde başlıyan yakıcı sıcak- lar hâlâ devam ediyor. İzmirli lerin bir çoğu vakit geçirmek ve serinlemek © için (Karşiya- Bahribaba parkından denizin görünüşü ka, Osmanzade, Kordon birahane- lerine, Halkapınar, Pınarbaşı, Kozağaç, Incir altına ve Bahri babadaki belediye ( gazinosile Türk ocağı bahçesine koşmak- tadırlar. Bu, nisbeten masraflı olan eğlence yerleri yanında bir de parkımız vardır ki cuma günleri hiç olmazsa on bin kişi ta- rafından geziliyor, Duhuliyesiz ve içinde yüzlerce kanepeleri ve bir çok çeşmeleri çocuk bah- çelerinide havi olan Bahribaba Parkı bilhassa mutavassıt ve İa- kir halkın temiz hava ibtiyacını tatmin etmektedir. Dört sene evvel çöplük vedikenlik halinde olan mail bir arazi üzerinde tarha (başlanan 70000 metre murabbalik saha her sene bir miktarı tanzim edilmek surerile halen muazzam bir koru halini almıştır. Izmirde parklara ve sokaklara dikilmesine pek ziyade ehemmiyet verilir. Belediye fen heyetinin ciddi mesaisi netice- sinde dikilen ağaçlardan ancak larile sokaklara ağaç yetiştirir. Yeni açılan bir yolun bir sene sonra ağaçlandığı görülür. So- kaklarda Istanbulda olduğu gibi kurumuş çubuklara rast gelin- mez. Bunun takdire şayan bir cihetide bu işlerin Istanbulda olduğu gibi büyük . teşkilâtı Jar müdüriyeti gibi bir şu- beden değil doğrudan doğruya beyeti fenniye müdüriyetinden | Isenesinde ayni tarihlerde 5,0 İsatılmıştır. Bu sene beher okkası muhtelif, 7) 5 | © idaresidir. Fazla masraf ihtiyar edilmeksizin idare olunan İzmir | diye Kanununa parkları Türkiye şehirleri park- larının en güzellerindendir dene- bilir. Ilk ağacı ellerile diken fen tamamlamak için uğraşiyorlar ... nneti : Bahribaba parkı 30 kuruş. Süzme 32 ve elleme 15 ilâ 37 ve paçal e İ15 ilâ 20 ve natürel 11 ilâ 17 buçuk kus * İraştur. 1929 senesinde muhtelif incir 20 ilâ 26 ve süzme 30 ilâ 40 ve elleme 3ö ilâ 32 ve paçal 19 ilâ 28 kuruşa ve 1923 senesinde ise süzme 28 ilâ 42 ve el leme 24 ilâ 31 ve paçal 18 ilâ 90 ve ni- türel 14 ilâ 20 kuruşa satılmıştı. Bu sene iptidasından 1 eylüle kadar muh- telif vapurlarla Hamburg, Noterdam, Liverpol, Köstence, Venedik, 'Triyeste, Buenosayres limanlarına 71201 kilo in cir sevkolunmuştur. Piyasa vaziyeti sağlamdır. Dahilden incir muvareğati muntazam bir tarzda cereyan etmekte dir. İZMİR, 1 — (A. A) — Bugün 5 ilâ 49 kuruşa kadar 7549 çuval üzüm ve 14 ilâ 35 kuruşa kadar 272i çuval incir satılmıştır. Belediye intihabetı IZMİR, 1— (A. A.) — Yeni Bele tevtikan intihap encü- menleri teşkil edilmek üzere bugün belediye dairesinde mahallâttan gelen murahhaslardan müteşekkil bir iç” ma yapılmıştır. İzmir merkezi ve ge heyeti müdürü Necmettin ve | ge intihap gübeleri için aza ve ve mimar Reşit beylerin tükenmek | özi azalar seçilmiş ve mazbatalar tam- bilmiyen sây ve ibtimamları bü İzim edilmiştir. nkü neticeyi vermiştir. Güzel ir bir iki sene soöra yeşil Izmir olacaktır. ini. Şaşal suyu İzmirde Şaşal suyu tetkikatı . : incir rekoltesi İZMİR, 1 — (A. A.) — Şehrimiz ti- caret odası tarafındın tanzim olunan rapofa nazaran İzmir iktisadi muınta- kasının bu seneye ait incir rekoltesi en son tahminlere göre 25 milyon kilodur. Mıntakanm 929 senesi İncir rekoltesi! * milyonu kuru ve 13 milyonu hurda Havuz ve cadde olmak üzre 36 milyon kilo ve 928 sene- si rekoltesi 32 milyon kilo idi. Bu sene ilk mahsul 24-5 - 930 pazar günü piya-i saya arzedilmiştir. Bu sene mevsim İp»; tidasından 31 ağustos 990 tarihine ka- dar borsada 785 bin 83 kilo incir satıl- mıştır. (1929 senesinde ayni tarib- lerde borsada bir milyon yedi yüz Yir- mi üç bin dokuz yüz yirmi kilo ve 1928 etrafındaki faaliyet gittikce iler» lemektedir. Şaşal menbalarında fen heye- tnin yaptığı tetkikat mühim bir safhaya girmiştir. Şaşal suyu yalnız kum ve barsak bastalık- larına şifa veren litin maddesini değil, belki ondan daha mühim olan ve fen remzinde (P.H) de- nilen hassayı dahi (meydana çıkarmıştır. Ürölog Dr. Reşat B. Fransa- dan getirdiği (Kalometri) cihazı ile mahdllinde yaptığı tatbikat bu suyun Avrupadan meşhur (Evyan) suyunun tamamile mua“ dili olduğunu ortaya koymuştur. Giyamin denilen formül ile muayene yapılarak suyun teamü- lü def'atle tesbit olunmuştur. Daima 7,2 vermiştir. Halbuki Evyan suyunun menbalarındaki teamül dahi 7,4 tür Bu kadar mükemmel su dün- yada emsalsizdir. Şu halde şoşal suyu idrometrisi 3,5 olan (P. A) bassasını gösteren kimyevi ve sıhbi bir sudur. (Evyan) suyu- nun İzmirde bir şişesi (50) ku- ruştur. 24 snatta bir milyon litre ha- sılâtı vardır. Ve bu su tamamile şimdi dışarı ve boşa alıyor, iki yüz bin nüfuslu medeni bir şebrin içme iktiyacına çok fazlas sile kâfidir.