18 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

18 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

13 Sec yal sayı 4590 Cumartesi 10108 ay Teşrineve j1930 Gazinin mevkii İ Gazi ne zaman milletin başından ayrıl. dı ki onu bugün iş başına çağırmak cür'etinde bulunuluyor? Muhalefetin dili altında dolaşan ihtiras cere-| yanlarının çirkin çehresi meydana çıkıyor! Onu görmiyenlerin Türk- lüğünden veya bir ruhu teşhis edecek kabiliyetin- den şüphe etmeliyiz. Bu haddini bilmezlerin mneşriyatından en çok mü- teessir olacak olanlardan birisi de Fevzi Paşadır. Babıalinin karanlık siya- setgâhlarından bu büyük Türke devlet idaresi tali- matı verenlerne yapmak istiyorlar ? devrimizin o terihini olan müverrihler, gazinin türk milletile olan nisbet ve münase- betini izah ederken, muhakkak, türk cümhuriyetini kuran gazi kadar tarihe giren hiç bir şahıs bir milletin asıl varlığını bu ka- dar şümul ve sıhhatile temsil et- memiş, bir milletin bütün fazilet ve kudretleri, gazide olduğu ka- dar hiç bir zaman, biç bir suret- le bir şahsın varlığında tecelli ve temessül etmemiştir diyecek, millet — gazi düsturunun timsaline bir ferdin kendisini milletine vak- fetmesinin, bir ferdin milletinde eriyip Oo mezcolmasının misaline 20inci asırda ve türk milletinde tesadüf olunur hükmünü vere- cektir, Nr ma yazacak | | Yazan : Hakkı Tarık 50 yıl, yüz yıl sonra, gelecek nesillerin hayranlıkla tekrar ve birbirlerine nakledecekleri bu ha- kikatin o vesikalarını siz bugün türk elirin her bucağında, tür- kün vicdanında ışıldar ve parıl | dar cevherler halinde görürsünüz. onu görmiyenlerin türklüğünden, veya bir ruhu teşhis edecek ka- biliyetinden şüpbelenirim: dün gazinin bu'mili mevkiini tapı- mıyarak ve onu bir teşkilâtı esasiye kanununun formalitesi icabı bir devlet reisliğine gelmiş adam zannederek kendisini başvekilli- ğe davet edenler ve yerine fev zi paşayı getirirenler gibi... ben eminim, bu haddini bil- meyenlerin neşriyatından en çok eza duyan gene gazihin en güzide vasıflarla tevkir eltiğini bildi- ğimiz bu büyük asker, bu melek insandır, gâzinin milletle nisbet ve mü- Darülfünunda g Bulgar kıralı | Genç zevcesıte birlikte | Memleketine cönerken şehri- | mize de uğrayecak | Bulgar Kıralı Boris ile Italya | Prenseslerinden © Giovanna de Savoia geçen şenedenberi evle- neceklerdi. Fakat Papa iki tara- fn din vahdetini haiz olmadı- ğını ileri sürerek buna müsaade etmiyordu. Italya Kıralı ve Musolini de bu mesele ile uğraşıyorlardı. Nihayet Peçelli isminde Vatikan kardinallarından biri, tarihte bu izdivaca benzer bir hadise bul- muş ve Papada razı olmuştur. Bu ay sonunda Kıral Boris ile Prenses Giovanna Romada ev- lenecekler ve Italya kiralının ya- tı ile İstanbul tarikile Varnaya gideceklerdir. Kıral Borisin İs- tanbulda.— birkaç. gün kalme timali vardır, sasebeti bu iken. babıâlinin ka- | ranlık siyasetgâblarında- bu en büyük türke devlet idaresi tali- mati veretiler ne yapmak “istiyor- lar? bunu dünkü (vakit)ta ki tah- lil bütün şümul ve ibatasile gös” terdi; dikkatler uyandı; muhale- ! fetin dili alında “dolaşan ihtiras cereyanlarının çirkin çehresi tes- bit olundu. okuyanlar anladılar (âit tarafı 2 inci sayıfanazda) en Bugün son intihap günü Dün hararet yoktu Muhtelif semtlerde Halk : fırkası kahir bir ekseriyet kazandı Dünkü intihap faaliyetlerinden On üç günden beri devam eden şehir meclisi intihabatı dün sükün içinde geçmiştir. Dün cuma olduğu için intihap Yerlerinde çok kalabalık olacağı tahmin ediliyordu, Fakat Beyoğlu ve Beyazıt daireleri intihabı dün çok tenha olmuş yalnız Fatih Memleketini oanden $6- ven bir Türk yehudisi imzesile verilen cevaptan yarın bahsedeceğiz dairsinde (oldukça < kalabâi, toplanmıştır. Bugün intihabın son günüdür. Bütün belediye dairelerindeki intihap sandıkları bu akşam saat on yedide kapanâcak ve intihap encümenleri tarafından reylerin taşnifine başlanacaktır. Tasnif işinin bu gece saat ona kadar bitirilerek neticenin yarınki gazetelerle ilân kabil olacağı ümit edilmektedir. Tasnifte rey varakaları evvelâ renklerine göre ayrılacak hangi fırka o namzetlerinin kazandığı LAV tarafı 3 üncü sayıfamiızda) | Antalyada Burhan Bey vearkadaş- ları tahliye olundu * Ankara 17 — Antalyada çıkan wüessif hadise müşevvik ve mü- | rettipleri hakkında müddejumu- minin tevkif talebine karşı Sulh hâkimi bunları serbest bırakmış- tır. Serbest fırlfa reisi Burhan B. ve arkadaşları da bu meyanda tahliye edilmiştir. Nümayişin 7 intihap sandığı- bın bire indirilmesinden çıktığı söylenmektedir. Halk Gazi Hz- lerine telgrafla bir ariza gön- dermiştir. hadise çıkarıyorlar Izmir 17 — Keialpaşa bele- diye intihabatı hararetle devam etmektedir. Serbestçiler burada- da hadise çikarmak istemişle! komser Münir ef. izdiham esna- sında yaralanmıştır. On beş kişi tevkif edilmiştir. Son vaziyet Antalya, 17 (Hususi) — Ser- best fırka taraftarlığile belediye önündeki hadiseye sebep olan- lardan çoğunun evvelce sandığa İrey atmış kimseler olduğu ve oraya munbasiran vümayiş için geldikleri anlaşılmaktadır. Bun- lar, gürültüler arasında intihap encömenini tehdit te etmişlerdir. Bunlar > dağılmaları Hes MV > “ Akaliiyet bahsi ,, Muammer Raşit Yeni darülfünuu eminliği inti- habı dün öğleden sonra darül- fünun konfesans salonunda ya- pıldı. içtima çok gürültülü oldu. Ayrı bir blok teşkil eden 25 müderris içtima terketti, İçtima tafsilâtını yazıyoruz: Saat birden itibaren omüderrisler konferans salonuna gelmeğe başladı. Ge- lenler namzetler Üzerinde hara- retli münakaşalar yapıyorlardı. Bilhassa bir gün evvel ilâhiyat ve edebiyat fakülteleri mliderris- lerisin,yaptıkları bir içtimada Köp- rülü Fuat beyi emin namzedi göstermeleri dedikodu mevzu- unu teşkil ediyordu. Hukuk fa- kültesinin müttefikan Yusuf Zi- ya ve Muammar Raşit beyleri amme Istanbul kulü ürültülü bir i Yazan : Hakkı Tarık ntihap! Yusuf Ziya ve Muammer Raşit Beyler ve Yusuf Ziya Beyler ekseriyet kazandılar Edebiyat ve ilâhiyat müderrisleri.pek de haksız olmıyan bir sebeple içtima terkettiler namzet göstermesi Tıp ve Fen fakültelerinin de ayrıca namzet göstermiyerek hukukun namzet- lerini kabule mütemayil görün- melerinin içtimaa hararet vere- ceği de söyleniyordu. Saat ikiye doğru ise fakülte müderrisleri gurup halinde gelmeğe başla- ılar, Celse açılıyor Iki buçukta ise ekseriyet temin © edildiği için . celse açıldı. Yalmz daha evvel sa- londa bulunan gazetecilere içti- main hafi olduğu söylendi. Bu- Dun Üzerine gazeteciler salondan çıktılar. Fakat dış salondan iç- tima müzakeralı tamamen işiti- İebiliyordu. (dit tarafı 3 üncü sayfamızda) leriikiye ayrıldı! Dünkü fevkalâde kongre ihtilâfla neticelenmiş, başta Fenerbahçe ve Beşiktaş olmak üzere altı kulüp 3 Dünkâ kongrede hazır bulunanlardan Bir grap ..vsiye ve ihtarlarıda dinleme- dikleri için tecemmu kanunu tatbik “edilmiştir... Bu esnada yere düşen ve duvara çarpan- lardan yaralananların adedi 16 dır. Müşevyikler tevkif © olunmuştur. Serbest fırka idare heyetinden Burhaneddin, (muallim o Akif, ! Giritli Süleyman ve Remzi, Ser- fiçeli Reşit, İbrahim, Ali Uğuz ve Ömer Efendilerin muhake- meleri (o gayrimevkuf ocereyan | edecektir. Zabitayı tahlır eden dokuz kişi Oadlyece (tevkif olunmuştur. Dün Istanbul mıntakasının fey- kalâde O kongresi Beyoğlunda Hâlk fırkası binasında toplan- mıştır. Sabahtan akşamın geç vaktine kadar cereyan eden mü- nakaşalar esnasında Federasyon- V-A-K-I-T 3 üncü tertip hediye kuponu : No. 10