18 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

18 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Vahşi kamarot Sekiz yaşında bir kıza | saldırdı ve babasını yaraladı Son posta ile gelen İzmir ga- zeteleri Istanbuldan İzmire giden Gülcemal vapurunda vahşi tabi- atlı bir kamarotun işlediği şeni bir cinayetin tafsilâbnı vermek» tedirler. Şeni vak'a şudur: Mehmet Rüştü Bey is minde bir doktor sekiz yaşın- daki kızı Ayşe Mesrure ile bir- likte Istanbuldan Gülcemal va- püruna binip İzmir yoluna çikr- yolar, Yolda bir gün doktor kama” rasnda otururken kın Ayşe Mesrure bava almak için güver- Meclis reisimize bir heyet teye çıkıyor. Vapurun kamarotlarından Fah- ri İsminde bir serseri güvertede hava alan bu kızı görünce der- hal hakkında fena şeyler düşün- meğe başlar ve yanına sokula- rak zavallı masumu kendi kama- rasma gelmek için kandırıyor. Biçare Ayşe kemali saffetle bu teklifi kabul ederek Fabrinin kamarasına gidiyor. Orada vahşi tinetli kamarot birdenbire yav- rucağızm Üzerine çullanıyor ve zayallıyı bekâretinden mahrum ediyor. Tabii, bu faciadan sonra kız- cağız perişan bir halde babasr- nın yanma geliyor. Doktor Rüştü B. vaziyeti an- layınca birden yerinden fırlıyor ve Fahriyi bulup döğmek istiyor. Fakat şerir kamarot doktora elindeki çakı ile hücum ediyor ve başına sapladığı çakının par- çası kırılıp orada kalıyor. Bunun üzerine kamarotu tu- “up polise veriyorlar ve vapor doktoru mecruh Rüştü Beyi te- davi altına alıyor. Vapur İzmire varınca Rüştü Bey memleket hastanesine yatırılmış, Fahri de müddeiumumiliğe teslim edilmiş- tir. Merkum isticvaptan sonra tevkif müzekkeresile hapisaneye gönderilmmiştir. Suçunu inkâr etmektedir. Seyçise 3 Marsilya ve Pire postaları Seyrisefsin umumi müdü- rünün beyanatı Seyrisefain idaresi umum mü- dürü Sadullah B. idareye ait muhtelif meseleler hakkında dün — Pire seferlerine başlanmış gibi bakılabilir. lk sefer gele- cek cuma yapılacaktır. Badema vapurlar yalnız giderken İzmire dönerken de Pireye ouğraya- caklardır. : Idaremiz Marsilya (seferleri için de tetkikat (o yapmaktadır. Vaziyet muvafık görülürse bu mesele de halledilecektir. Yalovada gelecek sene yeni bir otel yapacak elektirik -tesi- atını temin edeceğiz. Reklâm için de mubtelif lisanda mecmualar çıkaracağız. Otellerde fiatlar ucuzlatıla- caktır. : Zekâi Bey Pireden geldi Seyrisefain işletme (müdür muavini Zekâi B, dün Pireden şehrimize gelmiş ve idareye bir Tâpor vermiştir. Yalova Keplicaleri Yalova kaplıcaları üç gür- kapatılmıştır. e Yalnız mevcut 20-30 hasta ay nihayeti- ne kadar tedavi edileceklerdir. Museviler gönderdiler Musevi cemaatı reisi M. Raiz, ner, Ben Berit: Musevi locaları reisi M. Hanri Soaeyano ve Sa- mi Günznberğ beylerden mürek- kep bir heyet dün sabah Dol- ma behçe sarayınde meclis reisi Kâzım paşayı Musevi localar ve Türkiyedeki Museviler namı: na ziyaret etmişlerdir. Heyet bütün Musevi vatandaşların hü- kümeti Cümburiyeye karşı mev- cut tazimkârane ve vatanperve- | rane bissiyat ve bürmetlerini Pş. Hz.ne. arzetmiştir. Heyet bu arada Musevilerin Türk vatandaşlığı duyğularmdan bahsetmiş, mektepleainde genç neslin tamamen bir Türk vatan- daşı olarak yetiştirilmesine ma- tuf güyretleri izah etmiş, son zamanlarda tahaddüs eden bazı mevzii hareketlerin asıl kütle ile alâkası olmadığını söyle- miştir. Meclis reisimiz, heyete hüsnü kabul göstermiş, Musevi cemaa- tinin tarihi sadakat ve merbu- tiyetinden hükümetin de esasen emin ve mutmain. bulunduğunu söylemiştir. Tisaret âleminde: Geniş, dar? Kumaş tecirleri bugün toplanıyorler Ticaret odası târafından vaki Olan davet üzerine İstanbul omanifatıra ticir- leri bugün toplanacaklardır. Davete sebep. Ticaret odasına © Ana- dolu kumaş tacirleri gzrafından... yapılan baz şikâyetlerdir. Anadolulu cacirler ken- dilerine malâm ve muyyen etikeiler al- alunda Istanbullu tacirleri tarafından, hu- sust olarak sipariş edilen enleri dar ka- put bezi, patiska gibi kumaşların gönde- rildiğini iddis etmektedirler. — e Muhtelit mübadelede M. Rivas Bir türlü gelmek bilmiyor Muhtelit mübadele komisyonu bitaraf azalarından M. Rivas bu ayın 25 inde Istanbula dönmüş olacaktır. Uzun zamandır bitaraf- lar tarafından verilecek olan ha- kem kararları Türk ve Yunan heyeti murahhasaları tarafından beklenmekte idi, Fakat şimdi komisyonun reisi olan M. An- dersen mezun: idi. M. Rivas oza- man burada olduğu için mesele- ler hakkında müdellel raporunu vermiş ve M. Andersenin avde- tinden evel mezuncn gitmişti. M. Andersen avdet edince ka- rarın verileceği ümit edildi işe- de gene M. Rivasın gelmesi bekleniyor. Haber aldığımıza göre bitaraf- lar kararlarını ekseriyetle değil, ittifakla vermek istemektedirler, M. Rivasin gelmesini beklemele- ri, “bu ittifakın henüz mevcut olmadığına delâlet ediyor. — ——— Tapu ve Kadastro işlerini teftiş Geçenlerde teftiş için İzmire giden tapu ve kadastro umum müdürü Atıf ve fen heyeti mü- dürü Halit Ziya beyler İzmirden Istanbula dönmüşler ve Konyaya hareket etmişlerdir. Atıf ve Ha- it Ziya beyler oradada teftişi müteakip Ankaraya dönecek- lerdir. $— İL | Darülfünun işleri a Nasıl ıslah edilecek ? iki proje etrafında hararetli dedikodular var | Pek hararetli çereyanlar ve | bloklara vücut veren Darülfünun Eminliği intihabında, dün duy- duğumuza . göre Darülfünunun ıslahı etrafındaki bazı noktai nazarlar da rol oynamıştır. Ma- lâm olduğu üzere geçen sene Darülfünun emaneti tarafından bir ıslahat projesi hazırlanmış Darülfü- | ve Barem kanununun nuna da tatbiki düşünülmüştü. Bu wlahat projesinde müder- risler o hakkında bazı ahkâm konuluyor ve Baremin tatbiki bazı şekiller alıyordu. Mei şayi “olduğuna sabık maarif vekili Cemal “üne bey bu projeyi iş ve Anka rada kendisi ayrı bir proje hazırlamıştır. Fakat bu Proje bir rivayete göre kabul edilme- miş, bunun üzerine Emanet tara- fından di Jenin de kabala 9 iyiki teebbr Bu şaylaya ilâveten dün duy- duğumüza göre bazı müderrisler, bir kılı müderrisler için Ems- netin projesinden daha az müfit abkâmı ihtiva ettiğini tahmin ettikleri (Obu ikinci (o projenin şeklinden o zamanki Dartlfünun rüesasının haberdar olduklarını iddia etmişler, bu haberdar un bir mevi tasvip hissile Ki a Mi Ri Bu şayia doğru mu, Proj arasında böyle bir fark var mı © Türkiye; İran, Irak Harici inirikalara karşı rmiş- ferek bir cephe mi alacaklar El-irak gazetesinin Tahırandan aldığı “telgraf haberlerine göre Iran hariciye Dazırı ile Türkiye askeri teavünü yeni bir şekilde tekarrtir etmiştir. Tahran maha- fili siyasiyesinin beyanatına göre Türkiye hükümeti Irak hüküme- tinin bu itilâfa girmesini, ve ecnebi intrikalarile kürt eşkıya- sına karşı üşterek tedbirler alınmasını terviç etmektedir. Irânda muhalefet fırkası Son posta ile gelen El - Irak göre Iranda bir muhalefet fırka” sının teşkili tekerrür etmiştir. Iranda vaziyetin müstakir olduğu ilikleri ttiği Bununla beraber Iranda inti- hap tek fırka esası üzere hitam bulmuş, ancak on kadar meb'us muhalefet esası olmak üzere ka- zanmışlardır. Bunlara müstakil olan sekiz olan meb'usun da iltipakile mu- halefetin teşekkülü beklenmek- yok mu, bilmiyoruz. Bir rivayete göre Cemal Hüsnü bey kendi projesini, yani ikinci o prOjeyi eski emin Neşet Ömer beye | bile göstermemiştir, Bu hususta malümatına müracaat ettiğimiz sabık fen fakültesi reisi Hüsnü Hâmit bey dün intihaptan evvel şunları söylemiştir: — “Evvelâ yapılan ıslahat ! projesi dolayısile bazı hissi te'- sirlerin bu defaki emanet inti- habında müessir olacağını zam | netmiyorum., Bidayeten fakülte meclislerin- de, intihaen Darülfünun divanında kabul edilmiş bir proje vardır. || Bu proje vekâlete gönderil- miştir. Ben bu projeyi tanıyo- rum, Bunun haricinde © zaman maarif vekâletinin bunu beğen- miyerek yevi ve ikinci proje yapmak istediği şayi olmuştu. Maarif vekili rivayete göre daha şümullü bir proje yapmak iste- | miş ve bunun içinde bir sene | işin tatbiki teehhür etmişti. Me- arif vekili projesini teklif etmiş, kabul ettirebilmiş veya ettireme- | miş, buraları bence kat'iyen te- | nevvür etmemiştir. Maarif veki- | linin yaptığı iddia edilen proje hakkında o zamanki Darülfünun rücsasının malümatı yoktur. Bu iş olsa olsa Cemal Hüsnü beyin | Rüesanın bu projeden malü- matı olduğuna dair yapılan pro- bir intihap maneyrasın- dan başka bir şey değildir., Küçük haberler Diyarbekirde — Bir Zehire bor sası tesis edilecektir. Opera cemiyeti — Şehrimizde kalyan san'arkârlaınz Opera temsilleri vetdirecektir. İlk olarak Rigoletio opera- sı öynanacaktir. Gardenbar ve Darülbedayi — yıkılncak arsasına Şebir tiyatrosu yapı Tacaktır. İstanbul Argo'lisanı — Bir ki- tap halinde geşreğilecektir. Numarataj — Muemelesi 15 göne kadar ikmal edilecektir. Lehliler — Şehrimizde küçük bir sergi açacaklardır. Tütüncüler — Yeni bir cemiyet | a) lardır. : Tabak Nafıa vekili — Recep ve İş Bankası müdürü Muammer beyler dün Alpulluya, gitmişlerdir. Çorap ithalâti — Azılmışar Anadoluda yeni fabrikalar açılacaktır. | Fakir talebeye yemek — verilmesi için Hilâlishmer mekteplerden (| liste istemistr. Bulgaristan hökümeti — İle aramızda yeni Ticaret müahedesinin tat- | Bikina başlanmıştır. , Cami memurları — 13 svlik mürerakim mâüşlarn bu hafta içinde İğ alacaklardır. Ekmek fiatı — 20 para daha in- dirilecektir. Fındık tacirleri — Bir birlik ya- pacaklı a kierde; Kokain kaçakçıları Gümrük mubafaza müdürlüğü şehirde kokain kaçakçılığı yapan bir şebeke yakalanmıştır. Bunların arasında bazı vepur tayfalarıda vardır. VAKIT 18 Teşrinevel 1930 VAKIT 18 Teşrinevel Cumarfe s1936 Dahilde Hariçte » aylığı Kuruş 150 — » M « ON ii ri Ag 451 400 cum —— mem | Hava: li —— ui | Dün azami hararet Sâderece olmuş | vr. Bugün mutavasıt şiddetle poyraz 'İ esecek, hava bulutla olacaktır. Radyo : gi |, —<<— İ Bu akşam Istanbulda | Sağt Sekizden ona kadar alaturka J fasıl li fi | Sinemalar: Alkazar — Fahişenin hayat | Alemdar | Asri — Kanlı sevda | Ekler — Şehvet diyan Elhamra — Aşk valsi | Opera — Ebedi serseri Beşiktaş Hilâl — Sefalet zambağı © Etuval — Cennet budur i Fransız — Kalp hıran | Melek — Hayat dalgaları Şık — Zoraki korsan | SüreyyaKadıköy - Demonya İ | Hale ( Üsküder) — Cazbame | delisi oram , : : li ; Samsunda Serbest tırka kazanmış ! Samsun, — Burada reylerin tasnifi neticesinde intihabatı 5, fırkanın kazandığı görülmüştür. Bu netice intihabata müdah le ediliyor yaygaralarına mü bir cevap teşkil etmektedir. dit rim mçekieie Ticaret odası memurları Devlet benkesina hisseder oluyor z Haber aldığımıza göre şeh ticaret odası memur ve müstah- dimleri Devlet bankasına hisse- dar olmağı kararlaştırmışlardır. Oda hissedar yazılmak için tüccarlarımızı da teşvik edecektir. Millet mektepleri Telimatnamesi değişiyer Maarif vekilimiz Esat B. tün valilere bir tamim göndere- rek millet mekteplerine itina edilmesini bildirmiş ve değişi mek üzere olan tâlimatname yakında gönderileceğini be etmiştir. ii KEZ ZN z ist B. Darülbedayi temsilleri | ön akm İSTAN BELEDİYESİ Armstrong saat 2I bu- çukta | | Cin Np omedi SPerde b ld | il | ? sare: AMMA A, Muhtar a Geçen seneki gibi salı akşamları müs silim ve talebelere, çarşamba al 1 Tablo darı üniformalı zabitana ve cumarpa; akşamları umuma tenzildr vardır. d Yazan ; P, Bai Cemal Sahir temsiileri Bu akşam Ferah tiyatrosunda Arzuya umumi üzerine (Son buse), gan" Fahri B. iştirakile, -— Çarın elması 11 | Cemaziyelevvel 1349 Ew geceki Ay Güneşim doğuşu 5 0,14 — Büty “UZMANİ Ayen: doğuşu > 170 — batı : 16 53) l Namaz vakitleri l “ebah > Öğle İkindi Akşam Vem İsmaili 45 1707 1504 1728 IR .. ;