18 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

18 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

“istifa etmesi > 2 — VAKIT 18 Teşrinevel rın vaziyeti mıntakanın onla- “ra karşı aldığı cephe uzun uza- “dıya görüşülmüş neticede bir “ kısım kulüplerin Federasyonun “mevcudiyetini, icraatını taniyip “ tasvip ettiği diğer bir kısmının “da İstanbul mıntakasına merbut olduğu anlaşılmıştır. Nihayet bu işe eyi bir netice verilmesi için mıntaka reisi Yusuf Ziya Bey, vaziyetin İstanbul sporu üzerin- “de pek vahim neticeler yapacak bir ayrılığa doğru: gittiğini anlı | © yarak Federasyonların da, mın- — taka heyetlerinin de bep birden ve kat'i vaziyeti © tesbit edecek umumi Türkiye - kongresinin bir an evel toplan- çin bertaraf edilmesi ve kabul masına çalışılması için bir tek- © Mf serdetmiştir. Mıntaka reisinin bu makul teklifi Federasyoncu- lar tarafından da bu keşmeke- için ye- güne hal çaresi olarak görülmüş edilmiş. onlar da > teklife kongre toplanıncıya ka- dar İmaliyetin muvakkat bir ko- mitâ tarafından tedvir edilmesi hakkında bir satırilâve ettirmiş- Bu suretle mucibi memnuni- a yet bir vaziyet hadis olmuştur. akat mıntakaya mensup kulüp- oler Yusuf Ziya Beyin bu teklifi- nin burada kongreyi toplıyan - sebeple taarız ettiğini ileri sür N müşler ve Yusuf Ziya Beye tek- Mini geri aldırmışlardır. Bu va- ziyet karşısında Fenerbahçe, Be- şiktaş! Beykoz, Nişantaşı, Ana- dolu ve Eyip idman yurdu ku- löpleri istanbul mıntakasile alâ- kalarını katettiklerini kongreye bildirmişlerdir. Bu suretle bir ikilik hasıl ol- muştur. Bü altı kulübe karşı mıntaka beyetini tanıyan kulüp- ler şunlardır. Altınordu, Süleymaniye, Gala- © asaray, Kasımpaşa; Kumkapı, | © Vefa, Hilâl Istanbul spor kongre murah- hası bulundurmadığı için bu ku- - lübün hangi tarafa iltihak ede- - ceği henüz bilinemiyor. Bu suretle aylardanberi dana çıkmış oluyor. Bu, mucibi tecssüftür. Sporun ilerilemesi i- çin esaslı bir engel olan bu va- ziyetin bir an evel bertaraf e- dilmesini ve iki tarafın hüsnü niyetle anlaşmasını bekliyoruz. Dünkü ekzersiz maçları Galatasaray ve Fenerbahçe takımlarımız, şehrimize gelecek aris isimli Yunan takımına ha- garlık olmak üzere dün Stadyom- ; da Sknerniz maçı yapmışlardır. tefrikası : 1 108 MAHALLE MUHARRIRI: SELÂHATTIN ENİS ame SELAHATTİN ENİS e. dalmıştı ki Atıf Beyin os odaya girmesile kendine geldi. Ve ne yaptığını bilmiyerek gayri iradi, yalvarır gibi: — Lambayı yakmayın... Böyle daha eyi... Sobanın ışığı kâfi. diye rica etti, Kendisine uzatılan resmi aldı- “ğı vakit, kızgın bir ateş tutuyor- - muş gibi parmaklarının uçlarının R yandığını hissetti. Ve elindeki © kâğıdı sobanın ışığına eğdi. Fa- İ Bu kuponu kesip birikti- riniz ; bir sıra kupon ge- tiren VAKIT'ın türlü türlü hediyelerinden birini kendi seçip alacaktır için | içim devam eden ikilik artık mey-| 1430 Gazinin rından, hayalinden geçirmediği teklifler serdetmiye cür'et eden- lerin gizli ve kirli maksatları milletin zihnini karıştırmak milli ve mukaddes bir mefhumu 50- kak politikalarının mevzuu haline getirmektir. gaziyi iş başına çağırıyorlar; bu ne vicdan yaralıyan bir küf- randır: gari ne vakıt milletin başından ayrıldıki bugün, onu hasılı tahsil için bir arzu izhar» na lüzum olsun. gazi, hatta reisicümhur olarak büyük devlet meselelerini bizzat icra vekilleri heyetine riyasetle müzakereyi emir ve idare etmi- yorlar, büyük millet meclisinin icra kudret ve salâhiyetini bütün milletin (ödenemez şükranları içinde yüksek (şahsiyetlerinde bulundurmuyorlar mı? bugüne kadar milletin tarakki ve tekâmülü namına kaydede- bildiğimiz muvaffakiyetleri ken- dilerine borçlu değil miyiz? istedikleri gibi reisicümhurumuz gayri faal kalmayı kabul ve ihtiyar etmek elinde olsaydı bu büyük eserlerin hangisine nezaman vücut verileceği hakikaten sorulmıya değer bir meçhul olmaz miydi? türk milletinin yetiştirdiği ve an- cak onun yetiştirebileceği gazinin bir millete bedel kudret ile kur duğu yeni devleti (o kimselere nasip olmıyan bir uzak görüş ve düşünüşle devlet teşkilâtının en yüksek yerinden idare ettiğini hangi nankör görmüyor? bu mukavemet kıran kuvvete galebe edemiyorlarsa bu, milletin bahliyarlığı eseridir. gazinin hayatını bu devlet ve millet için bir nimet bilerek, tür- kün manen ve maddeten en yüksek (© mevkiindeki ohakkını almaktanbir saniye istinkâf eder görünseler, bize borçolan yalvarıp bu kararı geri aldırmaktan ibaret olmak icap ederken, reisicüm- ji burluk başvekillikten ehemmiyet- “Gale y Nihat ve Suphiden mahrum olarak Kurtuluşla oy- namış ve neticede 2-4 galip gel- miştir. Fenerbahçe Zeki ve Kadriden mahrum olarak Şişli Ermeni ta- kımı oyuncularile Galatasaraylı üç oyuncudan mürekkep karışık bir takımla oynamış ve 3-6 sa- İ yı gibi büyük bir farkla galip | İ gelmiştir. kat ateşin kırmızı ışığı altında elindeki kâgıt üzerinde bulanık, bir hayalden başka birşey gör- medi. Göz bebeklerile elindeki resmin arasına giren göz yaşla- rnn manizları, elindeki resmi bulandırmış, tıpkı Turbanın se- nelerdenberi kendi kafasında ya- şayan çızgı ve madde şeklinden çıkmış hayali gibi onu bir sis ve duman haline getirmişti. liyen boşalan yaşlar arasında 1s- lanmıştı. Hıçkırmıyor, sessiz, sessiz ağ- lıyor, gözlerinin yaşları, müte- madi bir sızıntı halinde gözlerin. den yanaklarına, yanaklarından çenesine ve çenesinden elindeki resme düşüyordu. O kadar derin | ıstıraplar içinde idi ki, elindeki ki türk milletinin gazi için hatı- | sizmiş, yahut iş başında görmek isteriz edasile | MAHALLERİ Fotoğraf, gözlerinden müteva- | mevkii reisicümburlukta | millet hizmeti görülemezmiş gibi gülünç ve kanuna da, gaziye de | yakışmıyacak sözleri kendilerine hareket düsturu yapanlara, sa- bıkalı değilseler, sadece acınır; sabıkalı iseler, halkın ibret ve intibahına arzolunur. böyle ka- ranlık düşüncelerin üzerine pro- jektör tutulur ve vatandaşlara denilir ki: tehlike var, aldan- mayımız ! kanunların tatbiki için namus üzerine söz veren herhangi bir devlet reisi, bir fırkaya mensup da olsa başka firkaların kanun- larla müemmen olması lâzım- gelen haklarını tanır, bitaraf olur. reisicümhur intihapta arzu ve ifade buyurdukları gibi bita- kalmış olsalardı reisi umumisi bulundukları balk fırkası karşı- sında serbest fırka bugünkü va- ziyetini rüyada görebilir miydi? fakat bu hal, devlet reisi- nin atıl hadiselere karşı lâkayt olması mı demektir? derlet reislerinin fikirleri her İ yerde her zaman yürür, ancak bu “fikrin, kararın mes'uliyeti bir mes'ul vekil tarafından der- uhte edilmek o fikrin misbetini reisicümhurdan almıya hak ve- rirmi? bu satırlarında mes'uliyeti bir mes'ul müdür tarafından deruhte edilmiş değilmidir? hususile bizim büyük reisimizi vatanı kurtaran fikir ve kanaat- lerinden tecride çalışmak ve bu fikir oOve kanaatlerin o metin irade ve harikulâda telkin ile tatbikinden sanki müstağni imi- şiz tavrını takınmak bata ve memlekete ihanet olmaz mı? bunu kim düşünebilir ve bunun büsnü kabul görmesini nasıl isteyebilir? gazi, ne mutlu bize ki, başı- mızdadır. bütün millet ona gönülden bağlıdır. devlet kanun- larının yazdığı en yüksek mevki, inanan kalplerin en sarsılmaz aşk ve merbuliyeti onun içindir, yeni tecrübelere bu milletin asla bunun lâkırdısına bile nzası, | tahammülü yoktur. kı tarık At koşuları Ankarada dünkü yarış çok güzel oldu Sonbahar at yarışları bugün öğleden sonra yapıldı Başvekil Hz. le bazı vekiller hazır bulun- dular. Yarışlar çok (o heyecanlı ve e mavaffakiyetii oldu. esmi, tıpi bu resmi ait olan bulanık ve silik hayal şeklinde görmesine rağmen, onun hakiki çizgilerini görmek için göz yaşlarını silmek batırma gel- miyor, bilâkis, muhayyelesindeki çocuğunun hayali rencide ola- cakmış gibi bu bulanık kâğıt parçasını bu bulanık ve gayri yazıh şeklile seyretmeyi kâfi bu- luyordu. Esasen #enelercc çocuğunun teneffüs ettiği hava ile meşbu olan, tavan ve duvarlarından eş- yasının bütün zerratına kadar ço. cuğunun kokusunu taşıyan, çocu- ğunun sesini işiden, her eşyasın- da onun mini mini ellerinin iz. lerini taşıyan şu oda içinde bu- lunmak, sonra yıllardan beri ce- hennemi bir ıstırap içinde has- | retini çektiği, bulmak için bucak bucak aradığı evlâdını, daha birkaç saat evvel mel'un bir te- sadüfün sevkile bilmeksizin ken- İ mina mezuniyet veren bir (TELGRAF HABERLERİ ) | Cinayet Bir Nahiye müdürünü | öldürdüler İ Bozüyök 17 ( Vakıt) — Inönü Nahiye müdürü Hüsamettin beyi meçhul şahıslar evinde boğarak öldürmüşlerdir Kahroisun açlık diktatörü —— Alman meelisin- da başvekili böyle karşıladılar Berlin, 16. (A.A) Reischtag mec- lisinde Daşvekil komünistler tarafından * Kahrolsun kıtlık diktetörü! karşılanmıştır... Başvekil, hü yannamesıni okumuştur. Bu beyanname. w seslerile metin. be- | İ de iktisadi buhranın vehameti saydedil- dikten sonrâ, hükömetin iktısadi ve mali programını (o Câhakkuk © sahasına © isal edebilmek için mevcut kararnimelerin muhafazası zaruri olduğu tasdik olun maktadır. Mumaileyh bu kararnsmelerin feshi talebine dair olan bütün takrirle. rin reddini istemekte ve bu mali Sene zarfında bazlne vendatının mütemadiyen azalmış olduğunu ilâve eylemektedir Halihazırdaki bütçe açığı 450114 600 milyon mark olup bu miktar 193) se. mesinde bir milyara baliğ Olacaktır. Bu sebebe binaen hü et, muhtemel büt çe açığını muvakkar surette kapatabil. mek için hariçten Isukraz aktine mecbur alm daki oldukları ölmüştür. Beyannamede ecnebi Sermayelerin mensup memleketlere âvdet etmiş olduğu ve birçok. Almanların paralârını ecnebi es hama yatırmış olduklar ve bu halin Al man maliye r etmiş ve İşizlerin miktârım artormış bulundoğu O beyan edilmektedir. Başvekil, hükümetin iktsa- di ve mali programını kabul kevfivetinin işsizliği tenkis etmeğe ve Almanyada heyat pikalılığımı tahfif eylemeğe medar olacağı ilmlidini izhar etmiştir. ———————— Iranda demiryolları Tahran, 16. (AzA)— Medis; 18've- ye karşı, 61 rey ile 9 sene müddetle"$ ecnebi şimendiler mutahassısının isiihde- non âyiha- | sını kabul etmiştir. Bu mutahasssler, Fransız, Amerikan, Alman, Belçikalı ve Lehli olacak ve alacakları maaşların ye- ! könü 20,000 lirayı geçmiyecektir. Mec- | lis âyni zamanda İran demiryollarının ikmali için 3 milyon tümen tahsisat ka- bul etmiştir. Bunun tediyesi şeker ve çay Inhisarları hâstlatile temin edilecek- &r. —— Tehtit mektupları göndermişler Ahvali meşkâk bazı adamlar ve karşı fırkaya mensup bir kı- sım propagandacılar dün Beya- zıt intihap defterlerini aşırmağa teşebbüs etmişlerdir. Dün intihap encümeni azasın- dan bazılarına da tehtit mek- tupları gönderilmiştir. Zabıta bu adamlar hakkında tahkikat yap- maktadır. rahi ıstı Sini maddi aza- mi birazap şekli veriyor, kabur- galarını tazyik eden azabın, bari ve tedrici bir yükselişle bir ke- ment halinde gövsündan boğa- zına doğru yükseldiğini, ve son- râ yavaş yavaş hançeresini sık- mağa başladığını hissediyor, bo- ğulmamak için bir sevki tabii altında elile gömleğinin yakası- nı kapatan düğmesini açiyor, o- danın her yerinde oğlunun hayali- ni görüyo, odanın her tarafından onun derinden gelen sesini işiti- yordu. Bu ses, uzaklardan geliyormuş gibi, muzlim bir kuyudan geli- yormuş gibi, derin bir toprak altın- dan geliyormuş gibi okadar boğuktu ki bu seste tıpkı şu da- kikada kendisinde olduğu gibi boğazı sıkılmış bir insan sesinin | boğuk ve mühteliç feryadını di ellerile gümdüğünü düşünmek İ işitiyordu. Sonra bu sese aniyen, l ğ İnh isarlarda ; Yeni cigera febrikesi Tötün inhisar umumi müdürü Behçet B. dün veni fabrikalar hakkında şunları söylemiştir: — Şamda yapılan fabrika bu aya kadar bitecek ve tütün bu- radan gönderilecektir. Bundan başka Şimali Amerikada Baban | zade Fuat ve Ismail Ziya B. ler | de iki fabrika tesis edeceklerdir. Müessif bir hadise Dün akşam melek sinemasın- da 7 seansına gelenler ara- sında ailesile birlikte bulunan kıymetli (otarih hocalarımızdan Muhsin B. sinema memurlarından birinin şiddet muamelesine oğ- ramış, esasen bilet kesildiği hal- de yerleri gösterilmiyerek bir bir obuçuk saat türlü izaç gören halkı bu ağır hare- ket büsbütün rencide etmiştir. Söylendigine göre hadisenin se- bebi Muhsin B. bu müessese sahibinin de çocuklarını okutan bir hoca olduğunu söylemesine rağmen yer gösterilmemesi üze” rine çıkmıştır. Galatasaray omerkezi dün gece bunun tahkikatile meşgul olmuştur. emailime Sanayi maadin Bankası Sanayi maadin Bankası idare meclisi bu gün fevkalâde bir içtima yapacaktır. Bankanın ida- re meclisi reisi ve şirketi hayri- ye müdürü Yusuf Ziya B. dün kendisile görüşen bir mubarriri- mize bu içtimada bankanın mü- tehassıs celbi için bir karar vereceğini söylemiştir. Kazanmak içim" , la z ilk şart ilândır dlânsız kazancı artırmava savaşmak, havada ta- saresz uçmıva çalış- mak gibidir Ticaretinizde , san'atınızda muvaffak olmak istiyorsanız gazete ilânma ehemmiyet ve riniz : Gazete ilânı ilânları" en kolayı, en ucuzu, en te sirlisidir. İşte ilân tarifemiz: Sonuncu sayılada o Satın Kuruş Sind “ 4 2,5 “0 100 Mei m 20 Resmi ilânler, sonuncu sayıfada 10 Kr Ilân memurumuz size fav- dah bir ilânın şekil ve üc- reti için hizmet etmeğe ha- zırdır. keskin bir desterenin yumuşak bir tabtayı kesişindeki ses, me- zara kolayca yerleşmesi için oğlunun tabutunun tahta kolla- rının bir kaç saat evvelki kesi- lişindeki vahşi ses inzımam edi- yordu. Şimdi kulaklarında bu ses olduğu halde oturduğu loş ve karanlık odanın her bir kö- şesiride, kendi oğlunun omuhay- yelesinde vücut bulan gözlerinin parladığını, bu gözlerdeki parıl tının taaddüt ettiğini, evvelâ ikiden dörde, dörtten sekize, sekizden On altıyı ve nibayet namütenahi ve sayılmaz kadar gör bebeklerinin kıvılcımlarma inkılâp ettiğini görüyor ve bw radan koşa koşa kaçmak, başın! arkaya çevirmeksizin, sağa sol# bakmaksızın okaçmak, mütem#” diyen ve bilâfasıla okaçmak istiyordu. (Bitmedi)