18 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

18 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Bugün son intihap günü (Üst tarafı 1 inci sayıfamızdadır) tesbit edilecek ve bundan sonra rey varakaları birer birer tetkik edilerek bazı rey sahiplerinin listeler üzerinde yaptıkları bazı isim değişiklikleri anlaşıldıktan | sonra mazbataların ( tanzimine başlanacaktır. Rey varakalarını birer birer tetkik etmek uzun süreceğine göre yarın yalnız ber iki fırkaya verilen rey mıktarı anlaşılacaktır. İsi daha sonra ilân edilecektir. Eminönü “Beyazıtta,, Eminönü intihabatına dün ge ne Beyazıtta kaymakamlık dai- resinde devam olunmuştur. Sandık sabahleyin açılmış ak- şam saat beşe kadar Alemdar, Binbirdirek, Sultanamet, Cankur- taran, Isakpaşa, Küçük Ayasofya, Molla Fenari mahallelerinde ©- turanların reyleri kabul olun- muştur. Beyazıt dairesinde intihabat sukünetle cereyan etmiş akşama kadar beş yüz kadar rey atıl mıştır. Evvelki gün bu dairede san- dığın bulunduğu yere girerek intihap defterlerini çalmağa te- şebbüs eden iki kişi polis tara- fından odadan çıkarılmış ve hak- larında zabıt varakası tutularak tahkikata başlanmıştır. Fatihte Fatih intihap sandığı dün Fa- tih belediye dairesinde açılmış ve akşama kadar Davutpaşa, Çakırağa, Kasabilyos, Cerrahpaşa. Keçihatan mahallelerinde otu- ranların reyledi habul olunmuş tar, Dün en hararatli intihap faa- liyeti” Fatihte olmuştur. Bir iki Söndür adetleri azalma layan $. GF, op yn burada tekrar faaliyete baş- şlardır, Kısılmış seslerinin bü- tün ka bağırıyorlar sokak ortasında nutuklar vermeğe ça- kişıyorlardı. big Dün burada biç bir karışıklık olmamıştı. Oğleden sonra yetmiş reji amelesi daire önüne Kelerek reylerini vermek istemiş- ler kendilerine tabi bulundukları Balat Kara Mehmet mahallesi balkıle aynı günde rey verebile- cekleri ve bu mâhalle halkının Tey verme günü olan cuma ve salı gününde müracaat etmedik- leri için rey veremiyecekleri bil- dirilmiş, dün rey vermelerine müsaade edilmesi için vilâyete verdikleri ve aidiyeti cihetile Fatih intihap encümenine havale istidaya kanundaki sara- hat karşısında bir şey yapmak dei olmadığı kaydedilmiştir. ün rey vermek üzere gelen Aksarayda Kürkcü Başı mahalle- oturan Emine Lütfiye is- minde bir H. kendisine S. C, F. adamları taratından “reyini S. C— F. ya vermezsen eramil maa- *mı keserler ayrıca on lira da bakti ceza alırlar,, dendiğini an- atıyordu. Beyoğlunda Beyoğlu intihap sandığı dün Beyoğlu kaymakamlığında açık yaş Fındıklı Ömer Avni, Kılıcali, Pürtelâş Hasan efendi mahalle” leri halkı rey vermişlerdir. Dün "işer keler er N yeis atanların adedi iki yüzü e- miştir, Eşen Bakırköyde Dün Bakırköyünde belediye nairesine konan sandığa Yeşilköyde reylerini atmışlardır. C. H. fırkası buradada kahir ekseriyet temin etmiştir. Dün S. C. fırkası Bakırköyünde yalı- nız bir rey alabilmiştir. Yeniköyde Yeniköy sandığı dün Sarıyerde açılmış ve Kemerburgaz, Tatna- hor, Pirinççi, Ihsaniye, Çiftalar, Akpınar, Ağaçlı, Kısır mandıra köyleri halkı reylerini vermişler- dir. Üsküdarda Düdullu, Çekmeköy, Küçük Bakkal köyleri halkı rey hakla- rını istimal etmişlerdir. Kadıköyünde de Zühtü Paşa, Göztepe, Tuğlacı, Merdivenköy, Sahrayi Cedit, Suadiyede otu- ranlar reylerini vermişlerdir. Bir kasap Unkepanınde arkadaşını yedi yerinden bıçaklayıp öldürdü Evvelki gece Unkapanındı bir hiç yüzünden cinayet olmuş, bir marangoz öldürülmüştür. Mezbahada çalışan kasap Ibrahim isminde biri Hacıkadın — mahallesinde beraber oturdukları marangoz Mehmet | kavga etmiş ve eski bir alacağını iste- miştir. Bü suretle başlıyan kavga biraz sön- rs kanlı bir netice almış ve kasap Ibra- him mezbahada koyun kestiği bıçağını çakerek Mehmet Efendiyi vurmuştur. Mecruh olduğu yaraların tesirile “derhal ölmüş, azgın kasap tutulmuştur. . » » Üç haydut Bir tüccarı boğaceklardı .. Dün Zeyrekte bir hırsızlık vak'ati olmuş ve bir - keresteci . ölümle tehdit Edilmiştir: ' ” ie Bu semtte fki keresteci dükânı bulu- nan Aristüdi Ef. mağazasında oturduğu bir sırada içeriye bir adam girmiş ve ok ve sapan tahtası satın mlacağını söy- lemiştir. Aristidi EÇ yere eğilerek tahtaları ayırmakla meşgulken güya müşteri olan adam Aristidi Efendinin boğazına bir ip armış ve sıkmağa başlamışuır. Aristidi Ef, güçlü kuvvetli olduğundan mücadele başlamış dışarıdan duyulan bu boğuşma üzerine polisler yetişerek haydudu ya: kalamıştır. Hüseyin ismini taşıyan bu gerir dı- şarda iki arkadaşın'n beklemekte olduğunu, hadise Üzerine bunların kaçtığını söyle- miş ve onların da hüviyetlerini bildir. miştir. Hüseyin tevkilaneye sevkedil. miştir. Şark tütünleri Mütehassislar heyeti tetkikat yapacak Atinada toplanan Balkan kon- feransına Türkiye iktisadi mü- rahhası olarak iştirak Oeden ticaret odası reisi Nemli Zade Mitat B. şunları söylemiştir: — Konferans çok samimi bir hava içinde cereyan etti, Iktısadi komisyonda şark tü- tünlerini © yetiştiren (o Türkiye, Bulgaristan, Yunanistan hükü- metleri mütehassıslarından mü- rekkep bir heyet teşkiline karar verildi. Bu beyet icabında her üç memlekette tetkikat (yapacak ve şark tütünleri cinslerinin ıslahı oOve cihan o piyasasında lâyık olduğu ehemmiyeti kazan- maları için alınması lâzimgelen tedabiri bir rapor halinde hazır- layacak ve gelecek sene İstan- bulda toplanacak olan konfe- ransa tevdi edecektir. (Üst tarafı birinci sahifemizde) Celseyi emin vekili Mustafa Hakkı B, açtı Malik B. yoklama yaptı 112 müderristen 14 dünün içtimaa gelmediği anlaşıldı. Bun- dan sonra Fuat B. söz aldı. ilâ- biyat ve edebiyat müderrisleri- nin toplandığı gurup arasından ayağa kalkan Köprülü zade Fuat B. bir takrirlerinin bulunduğunu ve okunmasını teklif ettikleri maddelerin kabul edilmediği tak- dirde intihaba iştirak etmiyecek- lerini ve intihabı mefsuh adde- deceklerini söyledi, Bu takrirde rey varakalarna gift isim yerine bir isim yazılma- se teklif edildi, Bu takrirdeki şekil kabul edildiği takdirde akalliyetin O namzedi de anlaşı- lacaktı, Tahir Beyin cevabı Fuat beyden sonra hukuk fa- kültesi reisi TahirB, şimdiye kadar teamülün kâğıtlara çift isim yaz- mak olduğunu, katta belediye intihabında bile isimlerin teker teker yazılmayıp bir arada yazıl- dığını söyledi, Server Kâmil B. emin intihabında daba bassas davranılmasını istedi. Fuat B. tekrar söz aldı Fuat B. tekrar söz aldi. “Di- | vanın yanlış bir tesisi Üzerine | şimdiye kadar devam eden yan- lışlıklar bundan sonra devam edemez Darülfünun O meselesi mevzubahis olurken mantık na- zarı itibara alınmıyacaklır. Da- rülfünun intibabını belediye inti- habıma benzetmek doğru değil dir. Fakat buna aklımız erer. Emin intihabının, püderrisler meyanından en çok rey kazanan iki zattan birinin vekâletçe ter- cihi suretile lacağı zikrolun- ması suratile ira bü zat- ların mutlak ekseriyeti kazanmaları şart olmayıp nisbi ekseriyetle de intihap olunacaklarını göstermek- tedir. Buna nâzaran intihabın mutlak ekseriyetle yapılması lâ- zım geleceği zannile rey pusu- lalarına iki isim yazmak caizol- mâyıp tek isim yazılması zaruri- dir., Bundan sonra müzakere- nin kifayeti hakkında bir takrir reye konuldu. Bu sırada Köprülü Zade Fuat beyin verdiği takririn nazan iti- bara alınmaması hakkında ikinci bir takrir verildi. «Kanun mub- tacı tafsir değildir. Darülfünun sekiz senedir bu yolda intihap yapmıştır., Denildi. Takrir reddedilince Ve takrir reddedildi. Bunun Üzerine ilâhiyat ve (edebiyat müderrislerinin bulunduğu guup ayağa kalktı. Salonu terketmiye hazırlandı. Azalar arasında münakaşalar oldu. Reis zil çalarak süküta davet etti, Fakat FuatB. kapıyı açarak 25 arkadaşile salonu ter- ketti, Hüsnü Hâmit B. de çıkti Fen fakültesinden Hüsnü Hâ- mit B, de Fuat beyin gurupu- nun fikir ve kanaatini tasvip eylediği içinayağa kalktı, kapıya İ ilerliyordu.lçerdekiler biraz hızlı gülüştüler. Bu hal Hösnü Hâmit beyin kızmasua sebep oldu. Süratle geri döndü. Yüksek sesle ; — Kanaatından dolayı celseyi terkeden bir arkadaşa yuha çe- kenlerin arasında ve onlarla bir olmak istemem, dedi ve çıktı. Celseyi bırakanlar yüksek mu- Darülfünunda gürültü aliim mektebinin salonunda bir- | leştiler. Biraz sonra Tıp fakül- tesi müderrislerinden Seyver Kâ- mil B. de sinirlenmiş bir halde çıkanlara iltihak etti. Çıkanlar takrir etrafında o görüşürlerken salonda kalanlar ekseriyeti temin ettiklerine bakarak intihaba de- vam etmişlerdir. Intihap neticelendi Intihap reyi hafi ile yapılmış ve Muammer Raşit B. 58, Yu- suf Ziya B. 56 rey almışlardır. 9 kâğıt boş çıkmıştır. Besim Ömer Pş. 2, Neşat Ömer, Ziya Nuri, Köprülü Fuat, Kemal Ce- nap, Süreyya Ali, Etem Akif beyler de birer rey almışlardır. 73 kişi reye iştirak etmiştir. Namzetler bugün Maarif vekâ- letine bildirilecektir. Fuat beyin takriri Köprülü Zade Fuat beyin tak- aynen şudur: “ Darülfünun emini intihabının eminliğe bir zatın intihabı icap ettiği halde müderris ve muallimlerin rey pu- sulalarına çift isim yazmak su- riri retile icrasını aşağıda gösterilen | sebeplerden dolayı darülfünun talimatının metin ve rahuna mu- halif addeylediklerini ve bu tarz- da yapılacak bir intibabı fasit görerek iştirake imkân görme- | diklerini ve keyfiyetin makamatı aidesinin tetkikine tevdii icap eylediği (o kanatinde (© bulun- duklarını 16 teşrini evvel tarihli içtimalarında edebiyat fakültesi üç müstenkif reye' karşı ve ilâ- hiyat fakültesi müttefikan ittihaz eyledikleri karara istinaden arz- ederler. 1 — Talimatın darülfünun e- mini ihtihabıta müteallik 18 inci maddesi müstesna olmak üzre bütün intihaplara ait maddeler- de intihap keyfiyetinin mutlak veya sülüsanı ekseriyetle vaki olacağı tasrih edildiği halde 18 inci maddede «min intihabının müderrisler meyanından en çok rey krzanan iki zattan birinin vekâletçe tercihi suretile icra edileceğinin zikrolunması vazu kanunun bu zatların mutlak ek- seriyeti kazanmaları şart olma- yıp nisbi ekseriyetle de intihap olunacaklarını teemmül eyledilğini gösterir. Buna nazaran intihabın mutlak ekseriyetle icrası lazım geleceği zannile rey pusulala- rma iki isim yazmak caiz olma- yıp tek isim yazılması zaruridir. 2 — Rey pusulalarna çift isim yazıldığı takdirde intihap edilecek zatların ikisi de yalnız ekseriyetin o mümessili ve mün- tehabı olacak ve ekalliyetin nam- zedi anlaşılmayacak, (o vekâlet makamının hakkı tercihinin ma- nası kalmıyacaktır. Bu tercih hakkının makul ve manalı olması için darülfünunun zaten reisi bulunan ve fakat ay- nı zamanda icra kuvvetinin de mesul bir uzvu olarak devletin ve darülfünun müessesesinin ih- tiyaçlarını en iyi takdir ve bun- ları telif eyliyecek bir vaziyette bulunan maarif vekilinin bir ilim ve fikir müessesesi olan darülfü- nunda fikir ve ihtiyaç cereyan- larının o mümessillerinden birini tercih imkânına malik bulunması lâzımdır. 3 — Avrupa darülfünunları- nın kâfferindeintihabat rey pu- sulalasına tek isim yazarak yapıl- maktadır. Çift isim yazmak usulü hiç bir 3 — VAKIT 18 Teşrinlevvel 1990 << Kızkur- lesinde Fenni tesisat vücuda getirilecek i aletler koymağa karar vermiştir. ! Bu aletler rüzgârm tesirile hu- i cereyanın en şiddetli yerinde i olduğu için cereyan suretini tes- i sini Edebiyat ve ilâhiyat fakül- Mimaki. ik 2 > imi i Kizkulesi Haber aldığımıza göre Kam dilli rasatanesi Kızkulesine bazı sule gelen denizin yükselme ve alçalması derecesini, Kızkulesi bit edecetir. Rasatane lâzım gelen müsa- adenin verilmesi için hükümete müracaat etmiştir. Musaade ve- rilirse Kulenin bir kısmı bu aletlere tahsis edilecek ve bu- rası rasatanenin deniz şubesi haline getirilecektir. Diğer kısım eskisi gibi'litmmna ait bulunacak ve işaret feneri bekçisine ayrılacaktır. A Yeni bir mektep Mensucat ve trikotaj, krepdü- şen ustaları yetiştirmek üzere sanayi birliği tarafından yeni bir mektep açılacaktır. yerde mevcut değildir... Bu takrir heyeti umumiye ta- rafından kabul edilmiş olsaydı şu ikinci takrirde verilecekti? İkinci okunmıyan takrir “Darülfünun emaneti bilhassa Darülfünunun tekâmül ve takvi- yesi için her tarafta şiddetli bir arzu izhar edildiği bir zamanda nekadar mühim bir vazife teşkil eylediği izaha muhtaç değildir. Bunun için emanete namzet olarak irac edilecek arkadaşların bu yüksek müesseseyi temsil €- decek bilimum evsafı cami ok makla beraber ayni zamanda i emanetten başka reemi veya bu- susi her hangi bir işle iştigal etmiyen ve etmiyecek olan arka- daşlar arasında intihap edilme. teleri en mühim bir prensip mes” elesi olarak heyetinize arzetme- ; ge müttefikan karar verilmiştir., Fuat B. dün “intihap gayri kanuni ve basittir. Makamatı aidesine müracaat edeceğiz, de» miştir. Tahir B. ise “intihap kanuni- dir. Ekserivet vardır ve intihap ekseriyetle yapılmıştır, demiştir,