June 16, 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

June 16, 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 —VAKTT 16 Haziran 1557 — İtalyan maarif Nazırı | mına bir çok zevat, Darülfünun namına Tıp Fakültesi reisi Tevfik Recep ve Etem Akif Beyler Loit| Triyestino okumpanyasınm bir muşile vapura geçmişler ve M. Giuliano'yu selâmlamışlardır. İtalyan nazırı vapurdan çıktık tan sonra doğruca Parapalâs oteline gitmiş, burada biraz din lendikten sonra İstanbul Vali - sini makamında ziyaret ederek, ziyaretini iade elmiş, sonra Bey - oğlundaki muhtelif İtalyan mek » teplerini ziyaret etmiştir . Saat on ücte İstanbul vilâyeti tarafından verile nziyafetle bulun mak üzere tekrar Perapalâsa gelmiş, ziyafette Vali ve muavini Ali Rıza Bey, Şükrü Naili Paşa, Darülfünun Fakülteleri reislerin - den Tevfik Recep, Tahir ve E - tem Akif Beyler, İtalya sefareti maslâhatgüzarı M. Koch, İtalya selareti ve konsolosluğu erkânı ve diğer: bir çok zevat davetli o «| larak hazır bulunmuşlardır. M. Giuliano, saat on beşe ka -| dar devam eden ziyafetten sonra! yanımda İtalyan konsolosu M. Sa - lermo Mele olduğu halde otomo - bille şehir içinde bir gezinti yap - mış, saat on yedide Tepeba- şında Casa d'ltalia kulübü refine verilen çay ziyafetinde bulunmuştur. M. Giuliano, gece saat2ide hareket eden: Semplon ekispre - sile şehrimizden ayrılmış, Sirke - ci istasyonunda “İstanbul (Valisi ve İtalya sefareti e-kânı tarafın - dan teşyi edilmiştir Tercümei hali M. Balbine Giuliano 1879 senesinde Malya'da OFossano şehrinde doğ- muştur, Evrelâ Camerina lisesinin tarih ve felsefe hocalığını yapmış, 1905 se - nesinde hükümet mekteplerinde mu - allimliğe başlıyarak muhtelif Jise - lerde tarih ve felsefe, jimnajlar -| da da edebiyat okutmaştur. Bir a - ralik Floransa felsefi eserler küttin - hanesinin müdürlüğünde bulunan Ginliano Umumi harbe, ikinci mülü zim rütbesile iştirak etmiş, 1923 de mebus intihap il » Maarif nazırlığına, Maarif müsteşarlığından gelmistir. M. Ginnliano, muasir İtalya'nın fik- riyat âleminde mülüm mevkii olaa bir şahsiyettir. Bilbasen felsefe ile iştiyal etmiş olmakla beraber ken - inin edebi--hnzı tetkikleri de var - ır, 1906 da yazdığı “Tarihin rahu mel - humları, ; 191 de yazdığı “Hegelin hâtaları,, ve “İdeallerin kıymetleri, gibi . felsefi oeserlerile (o Ariost'un “Cümhariyet,, i ve Öripid'in “Les Bacehantes,, | hakkinda yazdığı tet - i leri arasmda bilhassa zikredilek'lir ... z Nazir ayni zamanda tanınmış bir bâtiptir . Faşizme intisap ettikten sonra fırkasının prensiplerini, İtal - yan ve ecnebi gazetelerinde dığı makalelerle. olduğu kadar, tıkasile de müdafaa etmiştir. Adliye enetimeni Adliyeye ait bazı lâyihaları müzakere etti Ankara15(Vakıt) — Adliye en- cümeni bazı lâyihaları müzake- re etti, Hâkimler kanununun rı- zaya bakılmayarak tahvili mad- desine şu ilâve edilmiştir : Irtişa kanununa göre gerek ilk tahkikat sırasında tevkif olunan- lar, gerek lüzumu muhakeme ile mahkemeye sevkedilenler mah- küm ölmasalarda mücerret bu tevkif ve sevkten “ilk dafada mecburi tahvil görüyorlardı. Ya- pılan ilâveye göre bu talivil mec- buriyetinin üçüncü dafasında ken dileri bâkimliikten iskat oluna- caktır. imtihanla veya meslek mek- tebinden çıkma müstantik olan- lardan hal ve siretleri itibarile edilemiyenleri vekâlet, kabul istifade olunan maddeye göre adliye hizmetlerinden affedebi- | lecektir. Encümen temyiz hâkimlerinin | şahsi cörümlerden dolayı ceza | heyeti umumiyesinde muhakeme | olunmasını kabul etmiştir. ” na - nde $c-| - Dahili ve Harici Telgrai Habe Emir Faysal fiz. Ankaradan hareket ettiler iki hükümetin münasebetlerine taallük eden bütün işlerde tam bir görüş ve düşünüş birliği mevcuttur. Ankara, 15 ( A.A ) — Emir Feysal Hz. , bu akşamki trenle Istanbula hareket etmiştir. Emir Hz. istasyonda Başvekil İsmet Pş, Hz. le Hariciye vekili Tevfik Rüştü, Büyük Millet Mec- lisi reis vekili Hasan, Riyaseti- cümbur umumi kâtibi Hikmet ve seryaver Celâl Beylerle Birinci ordu müfettişi Ali Sait Pş. , fır- ka ve merkez kütmandanları, Başvekâlet müsteşarı Kemal B., Hariciye vekâleti ve Sovyet se- | fareti erkânı, Sovyet hükümeti teşrifat umum müdürü Florenski tarafından teşyi edilmiş ve as- kari kıtaat resmi selâmı ifa ey- miştir. Resmi tebliğ İ Ankara. 15 (A.A) — Resmi tebliğ “muhterem (misafirimiz Hicaz ve Necit ve mülhakatı Yeni konferans Resmen faaliyete geçmek üzeredir! Yapılan hususi içtimelar, rali- zâkerelerle hazırlık bitti Örmevre ve Lozanda müzakereler res - men Taşlamak iteredir. Fransız ve İngiliz başvekilleri Cenevreye geldikten sonr, OCe- sevrede şimdiye kadar yapılan içtkimler, hususi mahiyette olmuştur. Bu arada muh- telif devletlerin murahhasları arasında mii- Wkatiar da yapılmıştır. Cenevre ve Lozandaki könteranslar, ay» Mı zamanlar zarfında faaliyette bülünabi - lecekierdir. İki şehir mrasındaki mesafe, o- tomobille kir, hir bucuk sant kadar sör - mekilir. Ya Iiharla, meaefi Cenevredeki konferansın sabah celsesinde hazır bül Vi ieap ederan Korandaki konforunun sonraki eelsesine iştirak edehile “| gekelrdir. Bu mevzular etrafında dün su telgraflar gelmiştir: Cenevre, 15 (A. A.) — Tahdidi tes lihat konferansı divanmm M, Herri- ot ile M, Paul Boneour hazır olduğu halde aktetmiş olduğu hususi celsede reis M. Henderson, teknik komisyon Jarm yermiş oldukları raporların bir takım noktai nazar İhtilâfları ile do- la olduğunu, binaenaleyh bu şerait altında muhtelif heyetler arasmda! bir takım itiâflar hosvlünü teshile medar olacak hususi mükâlemeler iz har'temenin ihtimal daha ziyade mu vafık olacağını söylemiştir. M. Herrist, Fransa heyetinin Alman iu Tahhası tarafmdak tevdi edilmiş olan vesi- ka muhteviyatma sttda o keapedeseğini ve) vakti gelmee bu beyanatın ibtiya etmekte olduğu. prensiplerle bunların tathiki bosa - suna ait mütalenlarını bildireceğini beyan, fukat Fransanın daha evvelce bu mesele buklernda. levi sürmüş olduğu itin! Kay- dı tedit etmiştir. Bardan vara İtalya, Avusturya ve Sov- yet Bosya murahhasları, Alman teldifinel müzaheret etmişlerdir. Netice olarak konferans divanr, sonra tayin edilecek olan tarihten ev vel ümumi komisyonun içtimaa dave. tinin muvafık olamıyacağına karar vermiştir. Binaenaleyh, gerek Laussanne'ds ve gerek Cenevre'de önümüzdeki gün ler zarfında hususi mükâlemeler iç- ra edilerek konferans mesnisinin mü- essir bir tarzda yeniden haşlamasına müsait olacak şekilde siyasi zeminin ihzarına çalışılacaktır. Mülâkatlar Cenevre, 15 (A. A.) — M. Herriot, bu sabah refakatinde M. Boneour ve M. Massiligli bulundukları halde İn-| giliz murahhas heyetinin işgal etti - Zi daireye gitmiş ve orada M. Mac Donald ve Sör John Simon ile uzun uzadıya görüşmüştür. l Bu mülâkatlardan sonra M. Her- | söveveesvsmmessmuasasanmeesssmssanas sas ibson ve M. Grandiye ziya- de etmiştir, M. Herriot tamirat konferansını yapacağı ilk içtimada hazır bulun - mak üzere saat 16 da Lozana gidecek! tir. Lozan konferansı açılıyor Cenevre, 15 (A, A.) — Lozan kon- feransı, önümüzdeki perşembe günü İ çok samimi bir hava içinde cereyan etmiştir. Katşılıklı itimat hislerinden menfaatlerine ve balisane arzu- kralı Abdülâziz İbnüssuut Haz- retlerinin mükerrem mahtumları Emir Faysel Hazretlerile - Hicaz Hariciye vekili (oOFuat (Hamza Beyefendi, Reisicümhur Hazret- leri tarafından kabul buyurul- muşlardır. Müşarünileyh Emir Hazretleri ve Fuat Hamza Beyefendi ile Başvekil Paşa Hazretleri Ove Hariciye vekili Beyefendi arala- rında müteaddıt mülâkatlar ol- muştur. Bütün bu mükâlemeler ilham alan bu temaslarda yakın sulhün muhafaza ve takviyesi sulh ve müsalemet içinde inki- şaf etmekte bulunan iki tarafın Yunanistanda Muhalifler niçin telâşediyorlar? M. Venizelos soruyor! Atina, 15 (Hususi muhabirimizden) — Yunan Başvekili M. Venizelos, ka - nunu esaside yapmak istediği tadilât yüzünden muhalifler arasında görü - len telâş ve âsabiyetin sebeplerini an - lıyamadığını dastlarına söylemiş ve bu arada şöyle demiştir: — Benim tarafından kanunu esa - side törasi teklif edilen tadilât, Reiki - eümhurun değil, fakat hükümetin salâhiyetlerine mâtuftur, Fühakika Alman kanunu esasisinin 48 inci maddesi mucibince, Yunan ka - nunu esasisinde yapmak islediğim tedilât, hükümetin salâhiyetlerini! tevsi ediyor. Ben, o kanaatleyim ki, Alman kanunu esasisinde olduğu veç - hile Yuan hükümetine de nizam ve sükünu muhafaza için, a ka - nunu esasinin bazı maddelerinin mü - vakkaten mer'iyetini tadil etmek sa - lâhiyeti verilmelidir. M. Venizalos, iyileşiyor Atina, 15 (Hususi muhabirimizden) — Başvekil MW, Venizelos'un sıhhi va - ziyeti, gün geçtikçe iyileşiyor. Bu salâh üzerine Başvekilin önümüz - deki salı yünü Hariciye nazirı M. Mi - halâkopules'a iltihak icin Lozan'a hn - reket edebileceği timit edilmektedir. M. Venizelos'a gaybubeti esnasm -. da, Makedonya umumi valisi M. Go - natus'ın vekâlet etmesi kat'i surette kararlağtırılmışır. Londradaki müzakereler Atina, 15 (Husus? muhabirimizden) Yunan borç taksitlerinin tecili i - gin İngiliz dainlerile müzakereye gi » rTişmek maksadile Londra'ya gitmiş o « Jan Yunan Milli bankası direkte - rundan Hariciye nezaretine bir telg » raf gelmiştir. Bu telgrafa göre, İngiliz dainlerile vuku bulan temas - Jar, ümit verici birsafhadadır. Yu - nan Milli bankasr direktörü, Lond - tadan Lozan'a hareket etmiştir. Meclisin feshi Atina, 15 (Hususi muhabirimizden) — Muhalif gazetelerin yakında'me - bus intihabatı yapılacağı haklın - daki iddialarını otağmen, Yunan parlâmentosunun ne zaman feshedi » leceği henüz malüm değildir. Meg - isin feshi, siçtimai sigorta kanu. nunun, meclisten geçmesine bağlıdır. Ru Jüyiha ise, Lozan konferan.) sından sonra müzakere olunacaktır . tam saa* İl de resmen kü cektir. Bugün saat 17,30 da Ouchy şato - sunda nim Yesmi bir içtima aktoluna caktır, Cenevre, 15 (Gece yarısından son- ra) — M. Herrlot saat 1645 te Leza- na, Fransız hava işleri mazirı M. Penlove Cenevreye gelmiştir, Cenup hükümetlerini lanma tamamen uygun olduğu tebarüz etmiştir. İ Bundan maada iki tarafı gerek; doğrudan doğruya ve gerek bil | vasıta alâkrdar eden bilimum meseleler ile iki hükümetin mü- nâsebetlerine taallük eyliyen bü- tün işlerde de tam ve mutlak bir görüş ve düşünüş birliği mevcut olduğu müşahede olun- muştur. Emir Faytal Hazretlerinin An- karayı ziyaretlerile büsbütün kuv- vet bulan bu samimiyet bhavası- nın her iki devlet münasebatında idamesine ve sk: temasların muhafazasına karar verilmiştir.,, Emir Hz. Kırıkkalede Ankara. 15 (A.A) Emir Fay- sel fiz., bu sabah bususi trenle Kırıkkaleye giderek orada mü- essesleri gezmişlerdir. Hitler'in vaziyeti kuşkulandırıyor! —— Hindenburg, HMitler'le birkere daha konuşmuya lüzum gördü Iktısadi Hiyanet (Beş makslemizden mabalğ o yüz binlerce lira kazandıkları hak de bunları memlekette tutmıyarak cenebi memleketlere kaçıranlar ve orâlarda saklayanların bare” ketlerinden daha açık bir hıya- net suçu tasavvur olunabilirmi ? Bu yolda hareket eden adam“ ların Türkiye hudutları dahilinde Türk tebessı sıfatile oturmağa hakkı olabilirmi? Bahusus bugibi adamların hükümet daireleri ile alışveriş ederek servetlerini müte“ madiyen artırmalarına, artırdık. ları bu servetleri gene mütema- diyen ecnebi memleketlere gö“ rürüp oralarda saklamalarma karşı süküt edilebilirmi? Nihayet şahsen Türk tebeasi olduğu hal- de Türkiyede kazandığı paraları ecnebi memleketlere götüren ve oralarda saklayan bir adamın bu tarzı hareketi vatandaşlık si- fatiyle telif olunabilirmi ? Acaba bu adam niçin parasını memleketinde tutmıyor da mu hafaza için ecnebi memleketle- rini tercih ediyor? Bu tarzı harekette bir taraftan memleke- tine karşı bir itimatsızlık hissi açıktır. Böyle bir haleti ruhiyede * olan adam hiç bir vakit kendi bayatını Türk milletinin hayatına ve istikbaline bağlıyamaz. Onun için bu ahlâkta, bu kıratta olan Berlin, 14 (A.A.) — Hinder- burg, öğleden biraz sonra Von Papen hükümeti tarafından tan- zim edilmiş olan ve mali, içtimai ve hazineye müteallik tedbirleri ihtira ededn kararnameyi itsza lamışlardır: Siyasi tedbirlere (o müteallik olan kararname ve bilhassa Hitler kıtaatının faaliyetine ait memnuiyeti ilga eden me henüz imza edilmemiştir. Cenup hükümetlerinin bu hu- susa dair olan şiddetli itirazları- nın Almanya hükümetini mezkür / bükümetleri bu bapta bir nebze tatmin etmeği s. etmiş oldu; zannedilmektedir. M. Fon Papen, Hitler ile Na- zi meb'uslardan yüzbaşı Goch- riog'i. kabul etmiştir. Araların- daki mülâkatın mevzuunu cenup hükümetlerinin mukavemeti me- selesinin teşkil etmiş olduğu mu- hakkaktır. Lazi matbuatı, Von-Papen hü- kümetini muhafızlara karşı zaaf göstermekle muahaze © etmiye başlamıştır. Hitler'in sağ eli olan Gobbels Berlin gazetelerinden Angrili'de şöyle yazıyor: “Von Papen, Sert Davranl,, başvekili sosyal demokratlarla komünistlerin gazetelerine karşı şiddetle hareket etmiye dâvet etmektedir. Hitler, faaliyette Berlin, 15 (A.A) — Hitler, fırkasının âli kumandalığını ye- niden tensik etmeğe başlamış ve yeni bir daire ihdas etmiştir. Bu daire, münhasiren mecburi sây servisleri ile meşgul olacak ve ordu emrinde bulunan miralây Hirelin idaresi altında buluna” caktır. Hitler fırkasınm bütün teşki- lâtınm umumi idaresi, meb'uslar- dan M. Ceorge Strasser'e tevdi edilmiş olup kendisine “ Alman- p müfettişlikleri,, ünvanı verilen $ daire reisi muavin olarak refakat edeceklerdir. Bu müfetjişiiklerden birincisi, şarki ve merkezi Almanyayı ihtva etmekte olup, Sainte Vehme'deki kanlı hadiselerle yakından alâkadar bulunmuş olan mülâ- #im Seheltz tarafından idare dilmektedir. Ikincisi cenobi ve garbi Almanya ile Avosturyayı ihtiva etmektedir. Üçüncüsü; dahii ve harici siyasi meselelerle askeri sabh! ve hukuki me- sail ile işigale memur olup ayni zaman- da birde teknik subesi vardır. Dördüncüsü, mali işlerle, beşincisi de zirai mesail ile tevaggule memurdür. adamların Türk camiası içinde yaşamalarından ise çıkıp gitme- leri memleket ve millet için elbette daha hayırlıdır. Vakıa bu nevi vatan hainlerinin bir kısmı bundan yedi sekiz sene evvel tabii şekilde bir kere ce- zaya oğramışlardır. İngiltere hü- | kümeti altın esasını (terkettiği ” zemian paralarinı"sterlineçebire- rek Londra bankalarına yatırmış olanlar servetlerinin yüzde otu- zunu birden kaybetmişlerdir. Fakat Istanbul piyasasında bulu” nan bazı zevattan şikâyet suretinde işittiğimiz sözlerden anlıyoruz ki bu cins adamların mübim bir kıs” mı balâ akıllanmamışlardır. Halâ Türkiyede kazanılmış olan para” ların ecnebi memleketlerde tu- tanlar vardır. v Binaenaleyh hükümetin para” mızı ve iktisadiyatımızı korumak maksadile aldığı tedbirler ara“ sında bu kabil vaziyetleri naza dikkate almak adetleri mahdut olmakla beraber zararları büyük. olan ve hemen hepsi Türk ka“ mından olmıyan bu adamların milif iktisadiyatımız için tahrip” kâr hareketlerine mani olmak çaresini aramak lâzımdır. Mehmet Asım Darülbedayi artistleri Iki ay kadar evvel Anadoludi bir turneye çıkan Darülbedayi artistlerinden bir kısmı dün Fey” yaz vapurile Bandırmadan şel” rimize dönmüşlerdir. San'atkâr” lardan İsmail Galip ve Vasfi Rr za B.ler henüz şehrimize gelm€“ mişlerdir. Vasfi Rıza B. bugü” Bandırmadan, Ismail Galip BeY de yarın refikasile birlikte İ# mirden Ege vapurile şebrimif? döneceklerdir. Neyyire Neyyir hanımla Talât B. üç gün evvel şehrimize dö” müşlerdir. Ismet Pş, kız enstitüsünde sere! Ankara, 15 (Yakıtı — Yarın. Ismet Pg. kız enstitüsünde sen” lik talebe elişleri sergisi ” caktır. Vekiller, meb'uslar bük met erkânı, gazeteciler sergi)? davetlidirler,