16 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

16 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

Amatör Sahnelerde | Gençler bu sene neler yaptılar ? Yazın çabuk gelmesi ve sıcak- da şimdiye kadar görülme- Riş bir şekilde artması amatör erinin çabucak kapanması- MA sebep oldu. Bu kış esnasında muhtelif ama- yuvalarının temsil vermesine tabit olduk. İstanbul cihetinden Beyoğluna ân “Cümhuriyet Gençler Mahfeli,, her sene olduğu gibi ba sene de en yeni eserleri oy- dadı ve her on beş günde bir Busiki şubesinin de iştirakile çok İ eserler veren gençler teş- tİhievvelde tekrar faaliyete geç- Nek üzre temsillerine nihayet iler, »... Bundan başka “Gençler Tema- MN Grupu,, her on beş günde İstanbulun muhtelif yerlerin- temsil verdi. . müsamerelerini pazar ak- : veren, bu gurup, şimdi is- Ürahat devresine girmiş bulunu- Yüyor, Gençler temaşa grupunun Sa oyunu olan “Bir kadın için, Piyesi hakikaten muvaffakiyetle İ edildi. ... Bu sene Türbede “İnkılâp Yençler mahfeli,, namile açılan değildir. Yalnız bu mah- fel'bir iki yerde eğlenceler ter- tertip etti. Bu grup önümüz. teçecek, “Aksaray gençler mahfeli,, nin bu kış bir iki müsamerelerin şahit Bu kulüp, fazla bir faa- Üyet göstermeden tatil devresine tirdi, v4 5 Bundan başka muhtelif mek- tblerde müsamereler verildi. üç ay için tatil devresine tiren mektep ve amatörleri, boş duruyor, Necmettin Sabri a dikpaşa Amerikan orta ktebi son sinif talebesi, ders enesinin bitmesi münasebetile terinin ve mektebin eski Yunlarının huzurile bir müsa- ha,” Yermiştir. İstiklâl marşile Bire müsamerede (Nerim Pervin Mustafa, Cemile Sabiha Zeki, Afife Fevzi, Hanımlarla Kâzım Hüse- Ve Vedat Pertev efendiler heniz tamamen faaliyete | Zedim. deki kış mevsiminde faaliyete | YA GEN'ÇCLİ Cenç Nesille Baş başa , Mimarlar ; Yerli ustalar ve yerli Bai Mimar Faruk B. Maçkada Mimar Faruk Beyin yap - makla olduğu apartımanın en üst ka - İ ında, balkondamı. İnşaati henüz) bitmiş olan apartımanın ufak tefek dahili noksanları ikmal ediliyor . Mi » mar Faruk Bey, iş hususunda o ka - dar titiz kı, ustaların yanından bir dakika ayrılmıyor. Ustalar da on - dan bir dakika ayrılmıyorlar. Fa - ruk Beyi, benimle konuşurken bir kaç! kere çağırdılar. yaptıkları işleri gös - tererek Faruk Beyin fikirlerini al - dılar , İ Kendisine ziyaretimin sebebini söy- Çok memnun oldu. Bal kondan başını uzaklara, ta uzaklara çevirdi . Baktı, baktı, —Peki, dedi, yalnız bana dedi- kodu yaptırmayınız . . — Rica ederim Faruk Bey, mak. sadım sâdece sizleri halka tanıtmak- tr. — Teşekkür ederim.. Mimar Faruk Bey, allındaki san- dalyeyi balkonun biraz kenarına çek- di ve başladı : — Güzel San'atlar Akademesi mi- | mari şubesi 928 mezunlarındanım. | Sultanahmet'teki Sanayii Nefise mek- tebi âlisinin Fındıklı sarayında Aka- demi oluncıya kadar, geçirdiği inkı- lâp senelerinde tahsilimi yaptım. Talebelik senelerim, hayatımın en u- nutulmaz, kısmını teşkil eder. Güzel San'atlara, kendimi vakfetmiştim . Arkadaşlarımla geçirdiğim altı, he- Gedikpaşa Amerikan mektebinde Son sınıf talebesi birraüsamere verdi. Reşat Nuri beyin köy hocası isimli iki perdelik piyesini büyük bir muvaffakiyetle temsil et- mişlerdir. Bu talebeden bazılarile diğer arkadaşları bu Türkçe piyesten sonra da “Mezuniyet hediyeleri,, isimli Ingilizce bir piyesi temsil etmişlerdir. - Resmimiz, bu iki piyeste rol alan gençleri göste- riyor, l yecanlı seneden sonra diploma al- dım. değerli hocalarile sessiz ve mütevazi köşesinde çalışan Akademi, bizim za manımızda, hareket dolu bir h- kaynağı idi. Akademinin bugün maziye ka; $an, sergileri, tezgâhları, müsame releri, bütün memlekette beklenen ve sevilen nezih san'at tezahürleri © Yurdu. O sergiler, © müsamereler, tenez- zühler, ne kıskanç, ne gürültülü, ne hisli itinalarla hazırlanır, günler- ce münakaşaları olurdu. Uykusuz gecelrden, tükenmez bir çalışmadan sonra hazırlanır, süslenir, ve niha- yet Güzel San'atları sevenlere iyi bir gün daha geçirtilirdi. O gün, her gey biter, bütün münakaşalar, bütün muhalefetler kalkar, herkes, her tale- be, misafirlerini ağırlamak, Akade- miye hizmet etmek için çalışırdı. Ben miye hizmet etmek için çalışırdı. Ben,, bulâşıklarımızı yıkıyan, yerleri süpü- ren, çay pişiren arkadaşlar gördüm. En münakaşa yâpan arkadaşım da ogün, benimle Yanyana, güle güle hizmet ettiğini bilirim. Akademi, bu- günkü mevkiini, O Zaman hocalarile, idaresile, elele Çalışan (talebesine borçludur. Akademiden çıktıktan sonra, Üç sınıf arkadaşımla serbest, hayata atıldım. Bizim şahsi teşebbü- sümüzün ve birbirimize kalbi ra bıtalarımızın kurduğu “yapı bürosu! bütün arkadaşların durak yeri ol du. 92Rliler, birbirlerini çok sever- ler ve birbirlerine hayat zorlukla” rmın verdiği okayğularla bağlıdır. lar. Bir taraftan yurdumda çalışırken, diğer tarafta içtimai hayatımızın va- zifelerinde çalıştım. Güzel San'at- lar Birliği mimari şubesi idare he. yetinde 928 denberi hizmet ediyo- rum. Şimdi Halkevi Güzel San'atlar şubesi mimari murahhasıyım . 930 da Peşte'de toplanan beynelmi- lel 12inci mimarlar kongresi münase- betile beş arkadaş Romanya, Ma- caristan, Viyana'ya kadar bir seya- hat yaptık. Beynelmilel kongreye, kendi hesabımıza, ve müşahit sıfa- tle iştirak etmiştik. Gerek tanr- dığım dünya mimarlarından, gerek beynelmilel mimari sergiden, gerek- se gördüklerimizden çok İstifade et-|! 93 de kongre, Vaşington'dal' tik. tekrar toplanacak. Arkadaşlarıma hazırlanmalarını ve büyük kolaylık. Jar gösterilen kongreye ve sergiye iştirak etmelerini tekrar hatırlat- tım. 930 kongresinde, bize, çok seven memleketin geçirdiği büyük inkılâp- ları yakinen takip eden murahhas- Tar, 936 kongresini Türkiye'de yapma- ğı bile teklif etmişlerdi. Dünyanın yaşayış tarzına, içtimai, iktisadi, inkılâplarına uymak mec. büriyetinde olan bugünün mimar- ları, binalarını, şehirlerini, yolla. rmı, bahçelerini, hazırlarken, dün. den ayrılmaları zaruridir. Mimar, © günkü malzeme ile, o günkü yaşa- yışın ihtiyaçlarını, o günkü zevke göre bir araya toplıyabilirse, en mühim mevkiini kazanmış olur. Biz, zamanında şaheserlerini vermiş, bü- tün klâsikleri bugün de sever, ve zevkle, hayranlıkla tetebbü ederiz. Fakat bugün, onları yapmıya imkân var mıdır? Ne zevk imkânı, ne masraf imkâ- nı, me yaşayış İmkânı, nihayet ne malzeme, ne usta imkânı.... işçilerle çalışınız ! Genç mimar Faruk Beyin tavsiyeleri Bugün muntazam teşkilâti, a. : #5, elini 77 4 vE Faruk Beyin bir eseri yapılamıyacak daha başka tertipler, daha kolay işçilik ve daha ucuz malzeme bulunacak .. Mimar, bir san'atkârdır. O, her za- man eline geçen malzemeyi, ca güzel tertip, tanzim eden, en iktisa di ve bedir eserleri meydanı ge tiren bir san'etkârdır. Bugünün Türk mimarı, memleketi iyi tetkik ederek, kendi malzeme- mizle, kendi işçilerimizle, iktisadi ve içtimai projeleri hazırlamalıdır. 'Taklide lüzum yoktur. Türkler, sa- deliğe ve temizliğe fitreten meftun- durlar. İçimizden parlıyacak Türk mi marları, atelyesinde daima müsbet çalışan, okuyan, tetkik eden arka- daşlar olacaktır. En büyük düşün- ee, paramızı harice göndermemek, en büyük düstur, kendi ustamızla, ken- di amelemizle, kendi malzememiz. le iş görmek olmalıdır. Bugün, memleketimizde iftiharla gösterilerek Türk san'atkârları ye- tişmiştir. Mimar, heykel, resim, tiyatro, musiki, san'atkârlarımız boş- Takları doldurmuşlardır. Bunu görmek istemiyenlere karşı, genç arkadaşlarıma sebatla çalış- mağı, lâfla değil, eserle mevki yap- malarmı söyliyeceğim. İstikbal, ça- lışanındır , ».. 9 — VAKIT 16 Haziran 1932 mean Gezintiler, haberler “ İstanbul “spor ii kulübünü davet Haber aldığımıza göre “İstan- bul spor,, kulübü Bursadan davet edilmiştir. Bursada yeni yapılan stadyumun açılma merasimi Cumâ günü ya- pılacak ve bu merasimde 932 Istanbul şampiyonu(Istanbul spor) da davetli olarak bulunacaktır. Genç takım (17) kişilik bir kafile ile Perşembe günü saat (6) da Yalova tarikile Bursaya gidecek, Cuma günü maç yaptıktan sonra Cumartesi günü İstanbula döne- cektir. Muveffakiyet dileriz, Istanbul Halkevi talebe temsil şubesi talebe alıyor Bir haftadanberi “ Istanbul Halkevi,, temsil şubesi Alay köş- künde talebe kaydına devam eylemektedir. Dersler bu ay içinde başlaya- caktır. Şimdiye kadar bir çok talebe yazılmıştır. Müracaat eden- ler arasında yüksek tabsil görmüş Hanım ve Beyler vardır. Kamplar Her sene umumi imtihanlardan sonra lise ikinci devre talebesile darülfünun talim taburu on beş günlük bir kamp kurarlar. Bu sene de Temmuz 1 de Pendikte bütün Uselerin iştirakile büyük bir kamp kurulacaktır. Çırçı spor kulübünde Çırçır spor kulübü geçen Per- şembe günü akşamı Hayriye mek- tebi salonlarında bir müsamere vermiştir. Fener bekçileri, ümit Beyi ve İnsan sarrafı namındaki eserler oynanmış, temsilde bilhasa Musa Alâeddin, Enver, Mehmet Beyler ve Suat Hanım çok muvaf- fak oluşlardır. Temsilden başka Hayri Bey idaresindeki cazbant takımı da zaman zaman güzel parçalarla programı zenginleş- tirmiştir. Müsamere amatör ar- tist Nrullah Kâzım Bez tarafın- dan idare edilmiştir. Gene ayni kulüp geçen cuma günü Beykoza bir gezinti yap- mıştır, 3l inci mektepte Bir marangoz atelyesi kuruldu 1 — Muajlim Sadık Fehmi 2 — Muallim Niyazi Beyler Istanbul 31 inci ilk mektepte yavrular yeni bir usulle çalıştı- rılmaktadırlar. Mektepte güzel bir marangozluk atelyesi kurul- muştur. Atalyenin güçük eksik- leri vardır ki onlarda temin edilmek üzeredir. Mektepteki bususiyet ve tale- be faaliyeti dikkati celbedecek derecededir. Talebe mekteplerine lüzumu olan dolap, masa ve tavukçuluk için kümesleri imal ve bozulan Bir gün, bugün yapılan mimaride| sıraları tamir ettikleri gibi diğer mekteplerden yapmaktadır. Mektebin hususiyeti hemen he- men bir iş mektebi olmasında- dır. Her talebe arzu ettiği atel- yede çalışmaktadır. Cümhuriyetin yılma bilmiyen azimkâr yavruları atelyelerinde hummalı faaliyetle çalışmaktadır. Resmimiz yavruları muallimleri Niyazi ve Sadık Fehmi Beylerle birli kteçalışma masaları başında göstermektedir. Muvaffakiyetler temenni ederiz. sipariş (verilirse