1 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

1 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

lama ELE 1 Ahsan, odunla işletmiye mec - bur olduğu Tokomotiflerden bık - mıştı. Onun için, bir taraftan yol - lar açılıp da, kömür gelir gelmez, deli gibi sevindi. Ve men'i müski- rat kanununa rağmen, o akşam, Eskişehri altüst ederek, rakı bul du, iyi veya kötü olmasına bakma- dan sabahlara kadar içti, ve şa - fakla beraber, lokomotifin başma sallana sallana geldi. Fakat orada ayıldı. Lokomotif, uzun zamandır hasret kaldığı kö - mürü görünce, nekahet devresine giren bir hastanın ilk defa istediği yemeği yediği zaman hemen diri- İişi gibi, kalkınmış, çelik damar - ları gerilmiş, bir dev gibi, ağır a- ğır nefes alıyor, bacasmdan beyaz dumanlar saçıyordu. » » İhsanm ismi “Deli makinist,, ol. muştu, Kömürü i bulunca, lokomo - tifine son sürati vermiş, istasyon « larda durmadan, âmirlerinin iti - razlarına rağmen, başka bir trenle çarpışmak ihtimalini de göze al - madan, yıldırım gibi bir süratle trene yol vermişti. Onun gözü, sa- de, lokomotifin saatinde idi, ateş- giye bir taraftan küfrederken, bir taraftan: —70.. 78 80 kilomötre diye |. sürati hesaplıyordu. Kendisini birkaç defa işten çı- karacak oldular, Fakat, harp he - nüz bitmemişti. Ötede beride is - yanlar vardı. İstanbulda, padişah kuvayı inzıbatiyeyi teşkil ediyor « du. Bunlara karşı asker sevket - mek lâzımdı. İhsan, deli makinist, yıldırım gibi bir süratle hu işi gö- rüyor, etraftan yağmur gibi yağan kurşunların arasından, treni sa - limen geçiriyor, yanmdaki ateşçi - lerin hemen her sefer vurulup öl mesine rağmen ona bir şey olmu- yordu. Bu sebepten, demiryollar idare- si, onun deliliklerine göz yumuyor- du. Fakat her şeyin bir sonu ol- duğu gibi, Anadolu da nihayet, düşmandan temizlenmiş, bu düş - manın bir kısmı, büyük Gazinin dediği gibi, vatanın “Harimi isme- tindt boğulmuş,, geri kalanı de - nize dökülmüştü. Artık her şeyin olduğu gibi, demiryolları hizmetini de intizam altına girmesi lâzımdı. Delilik devresi geçmiş, sükünet devresi başlamıştı. Bunun için deli maki - niste birkaç ihtar yapıldı. Fakat o, bunları dinlemeyince, kendisi, ni, İokomotiften aldılar, Eskişe « hirde, bir lokomotif garajına mü - dür tayin ettiler. Biraz sonra da, Ihsan lokomotifi kadro haricine çıkarılmış, bu garaja gönderilmiş- ti. Şimdi Ihsan, eski deliliklerini anarak vaktini geçiriyordu. Sevgi- li lokometifinin yanımda oluşu, ©- na bir teselli veriyordu. »... Bir gün, garaja, ayağında golf pantalonu, boynunda bir fotoğraf makinesi, ağzında puro, kasketli bir allam geldi, lokomotifleri sey- re bâşladı, İhsanın lokömetifi 5 - nünde durarak: — Pek fena değil bu makine! Dedi. İhsan, fena halde sıkıla- rak: — Efendi, dedi, bonmarşeden oyuncak mı seçiyorsun? Bu maki ne, harikülâde bir makinedir, sen onun ne İzler gördüğümü bilsen! Adam döndü: -— Ya... İ dim edeyim. Ben meşhur sinema rejisörü Hayret! Her halde tanır » sınız. Buradaki eski lokomotifleri satın aldım. Az para da vermedim değil... Maksadım, yapacağım bü- yük bir film için iki lokomotif çarpıştırmak. Fakat bilmem, bu ih- tiyar lokomotif, on kilometre ol - sun yürür mü? Ihsan deli oluyordu: — Efendi, bu lokomotifle ben, 90 kilometre yaptım. Sen ne diyor- sun? Meşhur rejisör İhsanı süzdü: — Demek siz kullanıyordunuz bunu vaktile? — Evet, Ben meşhur deli maki- nist İhsan! — Tanımıyorum. o Maamafih, madem ki siz makinistsiniz, yarm, lokomotifi hazırlar, içine binersi - niz. Mesele şu: Bir aralık, tayin edeceğimiz yerden lokomotife sürat atlıyacaksınız. Karşıdan da bir başka lokomotif gelecek, ikisi çarpışacak., Anladı - nız mı? — Anladım. **. Ertesi gün, muayyen vakitte, İhsan lokomotifi çıkarmış, hare - ket işaretini bekliyordu. j İşaret verilince, hareket etti. Şimdi, lokomotif, büyük bir sü - ratle ilerlemiye başlamıştı. Etraf - tan İhsana: — Atla!,. atla.. ne dürüyor » sun? Diye bağirıyorlardı; fakat ih - san bu sesleri duymuyordu. O, kendisini gene eskisi gibi mühim bir vazifede zannediyor ve gözü sürat saatinde söyleniyordu: İ — 70.78. 80.. 90. Müthiş bir çarpışma! İki loko- demir olmuştu. Lr Rejisör, fotoğraf operatörüne dönmüş soruyordu: — Deli makinistin resmi acaba filme çıktı o mr? Doğrusu olur a- dam değil.. Fakat bu hâdise film için ne reklâm olacak. Soviyet Rusyada Yeni bütçe ve ikti- sadi plân MOSKOVA,31 (AA) — Sovyet Rusya merkezi icra ko - mitesi bu içtima devresini kapa - mıştır. Komite hükümetin dahili ve harici siyasetini ve 1932 iktı - sat plânmı tasvip etmiştir. Kemite 1933 bütçesini (kabul etmiştir. o Bütçenin varidat faslı 35 milyar ve masraf faslı da 33 milyar rabledir. Komite âyni za- manda diğer bir takım tedbirlet de ittihaz etmiştir. Bu tedbirlerle müşterek çiftlikler tenisik edilmek- te, toprak verimi arttırılmakta , #riistimallere nihâyet verilmekte Ye Sovyet rejimine düşmüş unsur« Varın buralara sokulmaları men « hedilmektedir. Al Kayseride kar KAYSERİ, 31 (A.A.) — Gece yarısmdanberi kâr yağmaktadır. Ve şiddetli bir surette devam et mektedir. dedi, size kendimi tak:| Memleket KC A LA AN LE ialkevinin faaliyeti - Fırka | greleri “Köprü, yol, ktep - Elektrik ve su ayin Rusust mababirimizden: Yaşmursuzluk çoktanberi köy“ lü veşifçiyi döşündürüyordu. Şu on gin içinde bol bol yağan yağ- mur üyesinde toprak kâfi dere- &sde emlendi, o köylünün yüzü güldü.! Ksikevr faaliyeti Halkevi mektetplerdeki fakir çocuklar sıcak ve etli gıda temin ediyor. İtimai yardım şubesi da" ha çok yirdım için teşebbüslere yöcmiştir Temsil şubesi şimdiye kadar bazıtemsiller vermiş, ve muvaffak omuştu, şimdi (Akın) piyesini dahahazırlıklı ve daha kuvvetli bir sirette temsil o için hazmlanmaktalır. Neşriyat şubesi bütçeye konu * İan tahsisata göre kitaplar al - mış, yeni okuma odasmı hazırla - mışıtr. Yeni sinema binasınm da- hili nevakısının ikmali de bitiril - Aydin valisi Fevzı Bey mek üzeredir. Sıhht müzenin kü- şat resmi de bugünlerde yapıla - caktır, Fırka kongreleri Fırkanm bütün köy, nahiye ve kaza köngreleri bitirilmiştir. Bu | hafta içinde de vilâyet kongresi yapılacaktır. Vilâyet ve nafıa işleri Vilâyet, Nafın işlerine bilhassa çok ehemmiyet vermektedir. Aydı nin iktisadi hayatında mühim bir tesir yapacak olan İzmir - Tire Aydm şösesinin inşasına başlan - miştir, yaza kadar bitirilmesine gayret edilecektir. Bu yolun ikmali le Aydm İzmire Zaman ve yol iti- barile 39-40 kilometre yaklaşaca - gı gibi bugün yüksek olan vesâiti nakliye ücretlerinde de çok fark - lar görülecektir. Müstahsillerin, tüccarların en öndeki dileklerin - den olan bu hayırlı işe başlanılma- sı halkı pek memnun etmiştir. Muğla — Çine yolunun da tami- râtımmi bitirilmesine gayret edil - mektedir. Söke kazasında yapıl - makta olan güzel mektep binası ikmal edilmiştir. Belediye işleri Yandiktan sonra yeniden kurul muş olan Aydının okaliptus ağaç- larile süslenmiş cadde ve sokakla - saran baar BABAM SENA sanmam manen ta ısrar ettiği ikinci dörder liralık mükellefiyet hakkmda bundan ev vel bir yazı göndermiştim. Bugün gene bundan bahsedeceğim. Halk arasında dere mükellefiyeti hak kmda dallanıp budaklanan, kah - velerde, her yerde en ziyade konu şulan mevzua yeniden temas et - memek te doğru değildir. Öyle anlaşılıyor ki, belediye bu parayı almak için kendi noktai na- zarını ta bundan iki sene evvel bu- raca icap edenlere tasdik ettirmiş, bundan kuvvet alarak memurin ve müstahdemininden de paraları kes İ tirmiştir. Herkes bunu “sorma geç!,, parası kabilinden bir şey bi- liyor. Hakikat matbuata aksettiği ve binlerce kişiler tarafından mün- ferit istidalarla vilâyet ve sair ma- kamlara müracaat edilmiş olduğu halde henüz önüne geçilemedi.. Maden müesseselerindeki memur- lardan, işçilerden ve ikinci defa Kânunusani istihkaklarından kesil di. Ereğli şirketi memurin ve ame- lesine bir kolaylık olmak için ayda yüz ellişer kuruş taksit suretile ke- siyor. Diğer ocaklarm bu ikinci rına bu sene yeni yehi sokaklar ilâve edilmektedir. Belediye büt - çesi pek dar olduğu için şehir iste nildiği kadar imar edilememekte - dir. Buna rağmen orada burada meşkür faaliyetler göze çarpmak - tadır. Belediyemizin mühim ihtiyaç - larımdan biri olan elektrik işi de halledildi. Teşekkül eden elektrik kooperatifine ait muamele ve pro- jeler tastik edildiğinden idare he- yeti Halkevinde toplanan heyet hu zurunda intihap edilmiştir. Yeni heyet tesçil muamelesini yaptıra - rak belediye ile mukavele aktedip bilfiil işe başlıyacaktır. Şehrin diğer bir derdi de su işi- dir. Bu su işi halkı çok meşgul et- mekte olduğundan gerek fırkada, gerekse belediyede vali Beyin de iştiraklerile belediye meclisince u zur uzun konuşulmuş, arteziyen için (160) metre derinliğitie kadar la bir mütehassıs getirtilmesine ka rar verilmiştir. Belediyece pek ya" kında mütehassıs getirtilerek etüt yaptırılacaktır, O.S, i i Haberleri o Zonguldaklılar | “neler yapıldı anlamak istiyorlar ? Bu dere parasıda nereden çıktı ?. ç | iyorlar. Vâkrn “enharı hafirei! dörder lirayı def'aten kestiklerini baber aldım. Mükellefiyetin aslı kanuni ise bunu bir defada kesmek te belki kanunidir; fakat çok ağır dır. Hele bu ağırlık bu defaki gi « bi kış ve bayrama tesadüf edince dörder lirayı birden kesen maden ocaklarından birinde 24 gün çalı - şa bilen bir usta kazmacınm, dört lira belediye parası kesildikten son ra eline on iki lira para girdiğini yana yakıla âdeta ağlıyarak anlat tığma bir manifaturacı mağazasın da şahit oldum. İcabinda bir yev - miye için kazaen hayatını feda e den Kara Elmas havzasınm çok ça lışkan ve fedakâr madencilerinin maruz kaldıkları muamele bu 1. - mamalıdır. Memleketin imarmı her vatandaş ister şimdi yirmi dört günde ellerine 12 şer lira geçenler bu karakış günlerinde bir de ken » dilerini ve ailelerini düşünmezler mi? Evet, bir kaç vazifeyi eline ala- rak ayda yüzlerce lira kazananları ve servet sahibi bulunanları mevzu ubahis para hiç te müteessir etmir| yebilir; fakat böyle çok kâzanan müstesnaları değil çokluğu düşün“ mek lâzım gelir. Belediyenin ka - rarı kanuni olabilir. Fakat günde 60 kuruş kazanan zavallı amelenit! dört lira dere parası vermesine kar şı yüksek maaş alanların, yüz bim lerce lira emlâk ve para sahibi bur lunanların da gene dört lira ver * mesi doğru olur mu? Bilhassa de re kenarına çekilen dıvar yüzün - den kiralık ve muwzzam binalar daha ziyade sağlamlaşan ve mevki itibarile şeref bularak icar bedelle ri artacak olan arse ve emlâk sahip lerinin herkesten fazla vermesi lâ“ zrım gelmez mi? Bayram olduğu halde şehrimizdeki tüccar ve €s * nafta bu seneki alış verişin diğef senelere nispetle çok düşkün ve durgun olduğunu söyliyorlar. Bü pek tabiidir ki, halkın kazanç kud” ret ve kabiliyeti azaldıkça esnafın satış vaziyeti de kendiliğinden dü” şüyor ve binnetice yoksuzluk V parasızlık buhranını #wcip olayof” Buişin tatbikat tarafı... F. şu dörder lira dere parasının gi kanunun maddesine göre oldu” ğunu Zonguldaklılar anlamak is “| gayri memlükenin taihiri,, hakkı da eski bir kanun var. Lâkin o ber radaki vaziyete uyar mı?. Zonguldak Dahiliye Vekâleti nin bu mesel-ye el atmasmı dili“ yor. ilyas Rami