1 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

1 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

SE TT TE? BERLİN, 31 (A.A.) — Kasten bir milli temerküz kabinesi şek - linde gösterilmiş olan Hitler ka - binesi, parlâmenter bir hükümet- tir. Dahiliye nazırı M. Frik ile ye- ni matbuat müdürü M. Funkun ec nebi ve Alman gazeteleri mümes - sillerine hükümetin kanunu esasi - yi muhafaza edeceğine dair olan beyanatları da yeni hükümetin par İâmenter mahiyetine bir delildir . © Hükümet, ayni zamanda kanu - nu esasiyi tadil ve son zamanlarda pek çok bahsedilmiş olan fevka - lâde ahval rejimi ilân etmek tasav Wurunda bulunduğuna dair olan sa yiaları tekzip etmektedir. » Bilhassa yapılan beyanat, hükü- metin matbuat hürriyetine ve par- İâmento ile teşriki mesaiye büyük bir ehemmiyet atfetmekte olduğu- hu göstermiştir. Kendilerine sorulan bir suale ce İkümetin her hangi bir fırka aley - hinde tedbirler ittihazına kalkış - mak tasavvurunda olmadığını be - yan etmişlerdir. Dahiliye nazırı M. Erikin yeni hükümetin bütün mil - letlerle muslihane teşriki mesaide bulunacağını ve milliyetçi sosya - lerin ele geçirmiş oldukları ik - tidarı, bir takım iktisadi ve nakti tecrübeler yolunda kullanmak ta - savvurunda olmadıklarını bildiren sözleri hususi bir ehemmiyet al - maktadır. Hitler . kabinesini Bu eyannamesi © BERLİN, 31 (A.A.) — Kıdem. meclisi, Rayiştağın kabinenin annamesini dinlemek üzere 7 evvel toplanmasına ka » vermiştir. Komünistler daha şimdiden Hit 21 kabinesine karşı ademi itimadı ir mın bir takrir vermişler- ir. — Hitlercilerin rümayişi P BERLİN, 31 (A.A.) — Volf A - bildiriyor: Dün akşam saat 18 den itibaren Vilhemstrase, Brandburg kapısı, Ihlamurlar cad- Hitlercilerin nümayişlerini p çe. 'Hitlercilere BERLİN, 31 (A.A.) — Milli- içi sosyalistlerin hücum kıt'ala- mensup bir müfreze asker, n gece yapılan fener alayından önerken komünistler tarafından — Bir polis muavinile bücum kıt- k şeflerinden biri ölmüştür. © Komünist Rota Fahve gazete- in nüshaları, umumi greve teş- eden bir beyanname neşret - inden dolayı zabıtaca toplat - muş. © Doğru malümat alan mahafil, ii omünistlerin giriştikleri (o tethiş si 6 Hitler Kabinesi Matbuat hürriyetine ve kanunu esasiye hürmetkâr .. waben hükümet mümessilleri, hü «| açılan silâh ateşile karşılarmış -| ! bekliyen binlerce kişile dolmuştur. İ Geçit, saat 20de başlamıştır. 115,000 Hitlerci başvekâlet dairesi» Inin önünden geçmişlerdir. Bu ge - çit saatlerce devam etmiştir, Hiç bir hâdise olmamıştır. M. Hitler, bir balkondan geçit resmi- ni seyretmiştir. Halk yeni başvekili şiddetle al - kışlamıştır. Komünistlerin nümayişi BERLİN, 31 (A.A.) — Komü - nistler, dün akşam Hitler kabine - | sinin teşekkülü aleyhinde bir kaç defa nümayiş yapmağa kalkışmiış- i larsa da polis tarafından kolaylık ila dağıtılmışlardır. i Bir takım tevkifat icra edilmiş- tir. Komünistlere mani olmıyacaklar Berlin, 31 (A.A,) — Matbuat mümessillerine beyanatta bulunan | dahiliye nazırı M. Frik, yeni hükü i metin fikir hüriyetine taraftar ol - | duğunu ve komünist fırkasının fa- aliyetine hiç bir veçhile mani ol - mıyacağını söylemiştir. Hükümet M. fon Papenin kanu- nu esasi ıslahat projelerini tekrar ele almıyacak ve ahvali fevkalâde hali ilân etmiyecektir. Fener alayları BERLİN, 31 (A. A.) — Yeni Al i man kabinesi, dün M. Hitlerin ri- yaseti altında ilk içtimamı akdet - miştir. Yeni başvekil, bugünün mil li bir temerküz kabinesile milli kuv vetlerin birleşmesi noktai nazarın i dan pek mühim bir gün olduğunu söylemiştir. Mumaileyh, müteaki - ben kabinenin uhtesine düşen si - yasi vazifelerden ve Rayiştaga kar şı alacağı hattı hareketten bahşet- miştir. M. Hitlerin, bugün merkez fır - kası reisi M. Kaas ile bir mülâkat- | tabulunması mühtemeldir. Birinci Hitler kabinesinin teşek- külünü tes'it etmek için Hitler hü- cum kıtaatile Çelik miğferliler müf rezeleri dün akşam bir fener alayı tertip etmişlerdir. Alman komünistleri ateş açtılar.. ın tethiş hareketine giriştikleri nlaş maktadır.Umumigrev teşviki var! meğe mecbur oldukları fikrinde » dir. Salâhiyettar mahafil, umumi bir grev tehlikesinin hiç bir suret- i le mevcut olmadığı kanaatinde * dir. şebbüs olmamıştır. M. Hitlerin bir beyannamesi BERLİN, 31 (A.A.) — M. Hit ler, Nazi fırkasına hitaben bir be- yanname neşrederek milli grupla» ra mensup fırkaların Almanya - İ nın itilâsı maksadile © yapılacak | İ etmektedir. Mumailyeh, netice 0- larak, taraftarlarından Almanya- nın şeref, hürriyet ve içtimai sulh esaslarına istinaden tekrar can - lanması için kendisine itimat et- melerini istemektedir. Fransızlara göre yeni Alman hükümeti ve Hitler PARİS,31 (A.A.) — Bütün gazeteler, Hitlerin Obaşvekâlete gelmesi dolayısile şiddetli bir he- | yecan izhar etmektedirler, Gazetelerin ekserisi, yeni baş- vekilin kabinede mümessilleri bu- | lunan fırkalara karşı pek büyük | fedakârlıklarda bulurmak sure - tile iktidar mevkiine gelmiş ol - duğunu kaydetmektedirler. Gazeteler, bu halin Almanya- nın müstakbel siyasetinde bir iti- dal unsuru olacağı mütaleasını serdetmekte ve nazilerin hiç bir veçhile Nazi reisine tâbi vaziye - tinde olmamalarını da gene bir itidal unsuru telâkki eylemekte - dir. Fransız gazeteleri, bu mülâ » hazaların, milliyetci sosyalist re- isinin harici siyaset sahasında teh- likeli inhiraflar yapmasına ve me- selâ intihabat mücadeleleri esna- sındaki beyanatlarında (o millete vadetmiş olduğu şeyleri yerine getirememesini mazur gösterme için tehlikeli bir harici siyaset ta- kibile nüfuz kazanmak teşebbü - süne kıyam eylemesine mâni ola- cağı fikrindedir. Bazı gazeteler, Hitlerle kuv « vetlerinin idaresi için lâzım oldu - ğu ve Almanyanın hakiki reisle - rinin bu zaruri kuvvete etmek değil; onu istihdam ve'ik » tidar mevkiinde hırpalıyarak bir daha kalkınamıyacak surette su - kutunu hazırlamak istemiş olduk- larmı yazmaktadır. M. Fon Neurath'ın hariciye ne- zareti makamında bulunması, Al- manyanın harici siyasetinde derin bir tebeddül olmıyacağına delil addedilmektedir. Maamafih gazeteler, Nazi re - isini Almanyanın en yüksek si - şehirlerini bombardman ediyor öte taraftan müzakereler devam ediyor Fakat Japon maliyesi fena halde.. ŞANGHAY, 31 (A.A.) — Bir! Japonyanm dahili buhranını art « kaç gündenberi alınan haberlerde Japon hava kuvvetlerinin Yehol eyaletinin şark kısmındaki şehir - leri, sık sık bombardıman ettik » ! leri bildirilmektedir. Kailu şehri, ikinci kânunun 21 | inden 24 üne kadar bombardı - man edilmiştir. Ayni zamanda Yeholun şimal kısmında bulunan İ başka şehirlerde tayyareler tara - fından bombardıman edilmiştir. Bir taraftanda müzakere .. CENEVRE, 31 (A.A.) — On dokuzlar komitesi milletler cemi- yeti büyük meclisine tevdi edile- cek olan raporun ilk üç faslını bir daha tetkik edecektir. Japon ma- hafili, Japon hükümetinin bugün- lerde ittihaz edeceği hattı hareket İ hakkımda pek ketum davranmak- tadır. Diğer taraftan Tokyo kabi- nesinin dün ve bu sabah, Cenev- rede takip edilecek hatti hareket hakkında müzakeratta bulunmak üzere hususi bir içtima aktetmiş olduğu haber verilmektedir. İh - tilâflı olan en mühim nokta, on dokuzların yeni Mançuri devleti - nin tanınması meselesine hiç te kapalı bir tarzda olmıyarak esba- bı mucibe lâyihasının son fıkra - sında telmihte bulunmak suretile almış oldukları vaziyettir. Binaenaleyh, Japon heyetinin hizmet | önümüzdeki günler zarfında na - sıl bir hattı hareket ittihaz. ede » ceğini şimdiden tayin etmek mev- simsizdir. Çünkü heyet bu bapta talimat almamıştır. Japonyanın mali vaziyeti ve askeri bütçesi Japon - Çin münasebatının gerginleşmesi münasebetile Sov - yet gazeteleri Aksayı şark mese - lesine fazla ehemmiyet atfetmek - tedirler. Sovyet gazetelerinin id- yasi mevkiine getiren manevi ta - | diasına göre Mançurya meselesi havvülün ve böyle bir kabinenin | mk taşımakta olduğu müşkülât to - humlarının bir tehlike teşkil et - mekte olduğunu gizlememekte - dirler. Sanayi ve Maadin bankası Sanayi ve maadin bankasının Sağ cenahın fikirlerini yayan teşkil edilecek sanayi ofisi ve sa - Figaro gazetesi diyor ki: nayi kredi müessesesine devri işle: “Harici noktai edam Hit - tile meşgul olan komisyon dün de ler, vahim bir tehlike teşkil et - mektetdir.,, İhsan Rifat Beyin reisliğinde top * lanmıştır. Komisyon Sanayi ve Maadin bankası mevcudatının teş- Bu gazete, Nazi programa | kil edilecek iki müesseseye taksi - tevfikan şark hudutlarında gürül - | mile meşğul olmakta, ayrıca her tülü nümayişler yapılmasından | iki müessese için birer teşkilât pro korkmaktadır. jesi hazırlamaktadır. Bu işler Şu - Petit Parisien diyor ki: Hin - | batın onuna kadar ikmal edilmiş denburgla fon Papen, Hitleri çe - | olacaktır. tin ve tehlikeli bir imtihana çek- Şimdiye kadar böyle bir te - | DİS oldukları zannında bulunu - yorlar. Adliye vekili Bayramı geçirmek üzere şehri * Reisicümhurla sabık başvekil, | mize gelen Adliye vekili Yusuf Ke Hitlerin deruhte ettiği işi başara - | mal Beyin daha bir kaç gün bura * mıyacağı ve nihayet halkın te - | da kalması muhtemeldir. veccühünü ve muhabbetini kay - bedeceğini ümit etmektedirler. Sol cenah gazeteleri, Hitlerin muahedelerin yeniden tetkikine etlerinin kendileri için - bu- | müşterek bir mücadele için bir - | € diğer hususnta müteallik; esl - gün evvelki hükümet zamanında ! leşeceklerini beyan © etmektedir. cadeleyi velev muvakkaten olsun duğundan çok daha vahim - bir | Mumailyeh, müfrit milliyetperver | Yeniden şiddetlendirmek tehlike - ım tehlikeler doğuracağını | İerin bu muazzam işi başa çıkar - | sini göze almasından korkmakta >izzat anlamağa ve takdir et - İ mağa muvaffak olacakları teyit | sağ cenah gazetelerile beraberdir. Hindistan'da BOMBAY, 31 (A.A.) — Polis, Şinsürahta hükümet konağının ü- zerine kongrenin bayrağını çek - miş olan Gandi taraftarlarından bir grupun üzerine ateş açmıştır . Gandi taraftarlarından altı kişi ya ralanmıştır. tırmışıtr. Japonyanm 1931 - 932 senesi devlet bütçesinde 121 milyon yen açık varken 1932 - 933 bütçesin- İ de bu açık 750 milyon yene baliğ olmuştur. 1933 - 1934 bütçesi plâ- nında bir milyar yüz milyon yen açık olacağı gözüküyor. 1932 senesi bir kânunu evve » linde Japonyanın altı milyar 856 milyon yen borcu vardı ki bunun bir milyar 398 milyon yeni Japon» yanın harici devletlere olan bor « cudur. Bir çok fabrikalar kapatılmış ve neticede Japonyada işsizlerin miktarı üç milyon kişiye baliğ ol- muştur. Japonya askeri mahafili Japon askeri bütcesinin azlığından müş- tekidirler, Harbiye nezareti Man- şurideki askeri kit'aların miktarı- nm arttırılmasını talep etmekte » dir. Şimdi oMançuryaya yeniden hava, otomobil, tank ve demiryo- Ju ve topçu kıt'aları gönderilmek- tedir. Zabitan ve askerin yeni harp aletlerini istimalde güçlük çekmemeleri için yapılması ikti - za eden hususi talimlere yüz bin kişi iştirak edecektir. En fazla i dikkat edilen saha yeni sistem ha- İ fif ve ağır mitralyözlerin, tayya- İ relerin, otomobillerin ve tankla - İ rın idaresidir. Bunların omiktarı bu sene içinde bir kaç defa teza” yüt edecektir. Radiyo ile boğucu © gazların dahi miktarı ehemmiyet- li bir derecede artmaktadır. Bu sene zarfında 90 milyon yenlik yeni tanklar, mitralyözler, sahra topları, zırhlı otomobiller, gaz maskeleri alınacaktır. 1934 - 1935 senesi askeri büt- çesinin daha fazla olacağını har- biye nazırı parlâmentoda söyle « miştir, İki sene zarfında Japonyanın Mançuryadaki kuvvetlerinin mik- tarı yüzde elli artacaktır. ! Marsiiya - Batavia hava nakliyatı BATAVIA, 31 (A.A.) — Bata - viaya gelen doktor Eknör, Marsil- ya ile Batavia arasında kabilisevk balonlarla hava nakliyatının 18 a- ya kadar başlanabileceğini söyle - miştir, Doktor Eknör, takriben 5 gün sürecek olan bu seferler için 3 ka- bilisevk balona lüzum olduğunu bildirmiştir. liği Fransa - Almanya PARİS,3I (A.A.) — Fransız hü kümeti, Alman — Fransız ticaret mukavelesini tadil eden ve 28-12- 933 tarihinde imzalanan itilâfna - meyi şubatın birinci gününden iti- baren muvakkat bir müddet. için meriyet mevkiine koymuştur. i Bolivya - Parage harbi ASSOMPTİON, 31 (A.A) — Parage menabiinden bildirildiğine göre, Bolivya tayyareleri, İlepol hastahanesini bombardıman ede- rek 7 kişinin ölmesine ve 4 kişinin yaralanmasına sebebiyet vermiş * lerdir. sayi z fi