27 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

27 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

ŞERLOK HOLMES 'e| KA o “YAK ır tetris — Evet... Sonra bu mahallede | aylardanberi esrarengiz bir ada. mın bir sürü cinayet işlediğini | biliyorsunuz değil mi? Holmes işitmiş olduğunu işa- ret etti. Antuvanet: — Bu cinayetleri para için yas pılıradığı anlaşılmış. Fakat ne için ve kim yapıyor? Burası aylar- danberi meçhul... Holmes, sokak pencerelerine doğru yürüdü. Etrafı tetkik eder | gibi yaparak penceernin önünde, yüzünü Antuvanete göstermeksi zin: — Demek bir tesadüf bize kati- li gösterdi. Alâ... İlâç aldığını da gördüğünüze göre doktor Noy- man arada bir asabi bir buhran, geçiriyor ve bu buhran içinde ken dini kaybediyor, belki aldığı ilâç- la büsbütün değişerek ve bilmiye- rek bu cinayetleri işliyor. — Değişerek ve bilmiyerekten | maksa'lınız nedir? — Bir incanin bazı ahvalde ve | bazı kimyevi maddelerle büsbü- tün başka bir şekilde görünmesi | kabi'dir. Buna ait misaller yakın tarihlerde çok vardır. Sonra çok| asabi ve dimağı çok meşgul adam ların uyku halinde bir çok hareket ler yaptıkları da görülmemiş şey değildir. Sanırım, ki doktor Noyman bu nevi hastalardan biri dir. Fakat biz kendi işimize ba kalım: Anlaşılan ben bu akşam burada doktor Noymanı takip €- deceğim ve cinayetini tespit ettik» ten sonra ertesi gün ona göstere | rek hakkı süküt istiyeceğiz. Antuvanet güldü: — Bilmiyorum, dedi. Lüpenin ne düşündüğünden haberim yok. Bizim vazifemiz onun işaret ettiği işleri yapmaktır. Holmes kanburunu düzelterek ve yandaki odanın kapısını yavaş ça kurcalıyarak: — Bu odaya nasıl girebiliriz? Dışarıdaki kapıdan mı? — Oraya girmenize lüzum var mı? Buradan gözetlersiniz.. — Evet, doğru... Fakat daha yakmdan mümkün değil mi, diye düşünüyorum. Sonra bir de benim buradan gitmiş olmam lâzım.. Bu nun için siz hasta bakıcı kadını bir yere gönderebilirsiniz. Başka kim var evde?., — Bir uşak ve bir de muavin... Fakat muavin Ratis yukarıdadır. Uşak aşağıdaki katta olacak. Bi- na haricinde bir yere onu gönde- rebilirim. — Alâ, hasta bakıcıyı limona- ta yapmıya memur edersiniz. Bu- arada ben de çıkmış olurum, Ya doktor kendisi? — O, şu sirada bir hastaya git miş olacak. Evde yok.. Bu plân kolay tatbik edildi. | Antuvanet uşağı bir gazete almı- ya gönderdi. Hasta bakıcıyı da şe kersiz bir limonata sipariş etti. Kadın dışarda bulunduğu bir sı. rada Holmes kapıyı açtı: — Belki, dedi. Buraya gelmiye lüzum görmem. Mühim bir şey w lursa size haber veririm. Gece muktedir olamazsanız ouyuyu- nuz, — Siz nerede bulunacaksınız? RŞ1 LÜPE N! FAA Numara: Si — Belki sokkata, belki daha yakın bir yerde! Antuvanet hayret içinde; bu, kim olduğunu aslâ tanıyamadığı cüretkâr adamın yüzüne bakar ken kapı kapandı ve Holmes mer | divenleri ayaklarını ucuna basa- açtı, tekrar kapadı. Bu defa mer- diyenleri ayaklarınnı ucuna basc- rak, fakat sür'atle çıktı. Doktorun yatak odası önünde bir müddet durdu; kapıyı üç defa çok hafif darbelerle vurdu. Her ihtimzle karşı hazırdı: Karşısma doktor çı karsa; — Affedersiniz Matmazel An- tuvanetin odası sandım! Diyecekti, o hasta bakıcıya da aynı şeyi söylemesine mani yoktu ve bir şey söylemeyi unuttuğu için | geri döndüğünü ilâve edecekti. Fakat odadan biç bir cevap & | lamayınca kapıyı açtı, içeriye gir- di. Burası büyük ve mükellef bir istirahat ve yatak odasıydı. Kö şede bir somya üstünde küçük bir İ yatak, yerde kalın halılar, iki kö- | şede yazıhane ve ortada yuvarlak İ masanm üstünde kuru kafa, bir | kasa, kadife, eski fakat ağır ka nape koltuk vardr. Holmes içeriye adım âtmaden evvel tarafımı tetkik etti. Odanın kalın perdeleri saklanmak için mükemmel birer ilticagâh idi. Hemen içeriye girdi, kapıyı ka | pattı. Halılar ayak sesine mani olduğu için Holmes bu koca oda- nın her tarafını rahatça tetkik et ti. İki masayı gözden geçirdi. Bir tanesi yalnız yazı mahsustu, Üstünde hokka ve ka- | lem vardı. Diğerinde her gün ça- lıştığını gösteren deliller eksik de ğildi. sına çıkan ve iki tarafında iki ka- İn seccade perde asılr bulunan kapının da karşısındaydı. Demek doktor Noyman — Belki bir baş- kası — akşam bu masanın başın- da garip hazırlığını görmüştü!., Holmes, bu masaya en yakın Pencere perdesini tetkik etti, Bu perdenin arkasında saklanmak pek alâ kabildi. Yalnız perde z- I şağıya kadar uzanmadığı için a- | yaklar görülebilirdi. Bunun çare sini, koltuklardan birini biraz per | denin önüne doğru çekerek bul du. Şimdi karşıdan, hattâ yakın- dan perdenin arkasında bir adam olduğu anlaşılamazdı. Holmes bu kısa tetkikleri sırz.. | sında sofada bir ayak sesi iritti, hemen bir kanapenin arkasında »- ğildi. Ayak sesi yandaki odays' girdi. Hasta bakıcı kız olacaktı; Seslerini dinledi; emin olunca tel rar etrafı tetkike başladı. Yani: ki odayla bu oda arasındaki ka” pınım yanında bir müddet anahtar deliğin baktı. Üstünde anahtar yoktu. Demek kilitliydi. Bu ka- pının iki tarafındaki perde hizmet ini gören seccadeler arkasında da saklanmak imkânı vardı. Şu sı rada gece yarısına kadar Holmes asıl buna lüzum görüyordu. Çün- kü Lüpenin, şu şimdi Holmes ta- rafından ifa edilen hizmeti hava- le ettiği Edmon ya Lüpeni bulmuş yahut mektuptaki asıl adresi ak- lında tutmuştu, ikisinden biri çı | yazmağa | Bu masa Antuvanetin oda» | toplantısı (8g tarafı 4 Ünei müyaemmesdn) İris Bey de İstanbul adliye yan gını hakkında bir tekrir vermiş- &. Büyük (Millet Meclisinde i noktaları sor - | ha fazla malümat du. a hükümet tarafın * dan te! ının tatbik edilme- diğ İcra kasasında ki kırk bin n liranın niçin bankaya yatırılmamış olduğunu sordu. Ze-| kâi Bey cevap vererek mes'ullerin takip ed'imekte olduğu (o cevabını Vekil- Beyin bu cevabı grupça tasvip edildi. Grubun tebliği ANKARA, 26(A.A.) Cc, H. Fırkası grupu idare heyetin - den: C, H. Fırkası grupu (o öğleden sonra röis Vi i Ali Beyin ğ'nde toplandı. 1 — Bolu vilâyetinde bazı ka - zalarda haşhaş (o ziraati hakkında Bolu meb'usu İsmail Hakkı Bey ve | arkadaşları tarafmdan verilen tak Iktisat vekâletine verdi. reisli- rir okunarak havalesine, 2— Cebelibereket mebusu Ha san Basri Beyin askeri bedeli nak di efradınm talim — ve terbiyeleri ve hizmet müddetleri ve iaşe usul- leri hakkında Yerdiği takrir oku - narak milli müdafaa ( vekâletine havalesine, 3 — Kütahya mebusu hacı Meh | met Beyin 19 nevi yeni vergi mat- rahları hakkındaki takriri okuna - | rak kendisi tarafından verilen iza! İ hattan sonra bir grup encümenin- | fırka grupuna bildirilmesine karar | verildi. 4 — Bursa mebusu Rüştü Beyin İ muamele vergisi tahakkuk usulü - ıslahma İ dair verdiği takrir okunarak ken- disi ve bazı hatipler (o tarafından| İ nün yeniden tetkikiyle ve Maliye vekili rafmdan bu mütalea varit o gö sahibi hacı Mehmet beyin rini tetkik edecek olan encümene havalesine karar verildi. 5 — İstanbul mebusus İbrahim | Tali Beyin İstanbul adliye binası İ yangımı hakkında verdiği takrir o kunarak Oo mumaileyhin ve diğer hatiplerin mütaleaları #inlendi ve Adliye vekâleti vekili Deyin tat - minkâr cevabı tasvip olunarak mü İ zakereve nihavet verildi. Katiller süngülenerek idam edildiler Delhi, o (Hususi) — Kâbilden bildirild göre (o geçenlerde idam edilen Efgan kralı katilleri | hakknda verilen hüküm süngü! ile idamı emrettiğinden Abdulha- j lik ve Mahmut ismindeki iki katil asker tarafından süngülenmek su etiyle idam edilmi ğine Tr. kıp gelirse... Holmes, hazırlıklı bulunmak i- çin gece yarısma kadar Antuvane- | tin odasını tetkik etmeği (o fayda dan hali bulmuyordu. Lüpen veya Edmoh gelecek te olsalar onun bu İ | mes, ayak sesi işittikçe bu iki sec | cadeden birinin arkasına çekile - | rek içeriki odaya girenleri yordu. (Devam var) Fırka grupunun Daktilo Adli iye vekâleti vek'li Zekâi Be - karşılanmıştır. bliğ edilen yangınlardan ko | hanımların vazifelerine | adliyedir. ! kadar daktilo çalışmaktadır. İ savvurun hususi I bankalarda çalışan arın evlerin iadesi tasavvuru.. (aş taralı | hieüteida büyük bir 1 el sayımda) Dün de yazdığımız gibi (o daktile' ! çıkarılsmlar. Zira bizler yali alâka ile | daktiloluk değil memurluk ta ) Bazı daktilo ha-| pıyoruz. Çünkü bir hanım bir € izahsttar sonra tenev | mmlar da matbaamıza gelerek da ireye daktilo olabilmek istemişlerdir. | olmazsa orta tahsilini için | bitirm lâzımdır. Şimdiye kadar bize nihayet | kek memurların işi verilmediy verilmesi şimdilik bir tasavvur» | kıskançlıktan bizim çabuk tera dur. hemmiyetle meşgul olunduğu an- | laşılmaktadır. Istanbul dairelerinde çalısan daktilo hanımlar beş yüz kadar. dır. En çok daktilo çalışan daire | Defterdarlıkta da elli Ta- müesseselerde, daktilolara i alâka ve şümulü yoktur. i sıladıklarını öğrenmek de tetkik edilmesine ve neticesinin | dir. Şimdiye kadar Dün bazı daktilo hanımlarla görüşerek bu tasavvuru nasıl kar- istedik. Postane daktilolarından bir ha- nım şöyle dedi: | Fakat Ankaradan gelen ha» | ki etmemizden korktuklarında | berlerden bu mevzu üzerinde e-| dır. Düşünün Türkiyede binler daktilo var. Bunları bir günde | lundan tutup atmak doğru ol mu, bunların aileleri ns olacak' Aile geçindirmek yalnız erke lere vergi değil ya.. Çoğumuz al lemize bakmak için çalışıyoru keyfimiz için değil.. Yoksa hâ vakti yerinde hanımlar gibi biz « evimizde işimiz, güçümüzle uğri mağı çok İsteriz.,, Adliye daktilolarından bir hi nım İse: — Gerçi böyle bir karar A manyada da verilmiştir. Faki — Bu haberi bende sabahle- orada Hitler işten çıkardığı kız yin (Vakıt) ta okudum. Doğrusu | lara cihaz vererek evlendirdi. E hayret ettim. Niçin daktilolar çı- karılıyor? Bütün memurlar imti- han edilsin, işe (oyaramıyanlar ğer bizde de cihaz dirirlerse maalmemnuniye mizden çıkarız.,, verip evler işleri Doktorlukta inkılâp Ulaş tarafı 4 İnel sayıfamazda) namesiyle birlikte verileceği için | lecektir. doktorluk yapmış olmaları isteni Tabii usullere müraca genç bir tabip asistanlığı devrinde atla ve ilâçsız tedavi yapan dok de maaş alabilecektir. Bütün doktorlara Almanya dev- leti etibba odasına yazılacaklar - mevcut olan bütün etibba cemiyet ! cektir . torların hürriyetleri tahdit edile Bunu bütün doktorla i şiddetle talep ettikleri halde tabi Almanyada | tedaviye çok tarafter - bulunduği nazarı dikkate alınarak şimdilii İ leri bu etibba odasına ilhak oluna” İ bundan sarfmazarsdilmişyo'yif ! caktır. Bundan başka tabip ücretleri nin de tasnifi düşünülecektir. Be kâr olan tabipler evli ve aile sahi- bi olan tabiplerden daha. az ücret dermeyan edilen mütalea dinlendi | alacaklardır. Büyük şehirlerde doktorluk ya: i tedavi usulü erek takririn | pacak olan tabiplerden daha ey -| ihdas edilerek bunlar da fenni w takri - | vel küçük şehirler de ve köylerde | su'lere bağlanacaktır. İngiliz parlamentosund İ nız bundan böyle bu gibi dekto; ların tababet yapmaları için ruh satname verilmesi takarrur eyle miştir. de tabi kürsület Maamafih Üniversite için yeni neler konuşulur ? diş Gara, artık yorucu bir hal aldı. Bu yek- nasak bir vaziyettir. Memleket, bu tümde değişiklikler görmek is ter, Hallan ye bu desteyi iyi- ee bir karr F t tim ki gen gerek m. ter Baldvin bu Noel tatili esnasi 1 veee maya Alman, malıdır. değildir. Bu, infirat demek Bizim siy da bazı kabine değişiklikleri yap | | mağı kuracaklar ve bu yeknas liğa nihayet vererek, siyasetimi zin bazı cihetlerine daha çok kuv vet ve şevk aşılamayı temin edö- ceklerdir.,, Harie'fe vazırı Sir Con Simon, Almanya ile son fikir müdave'lele en il aret olmalı Sir Çemberlayin, bilâhare ha riciye nazırının Alman başvekilii den naklen isaret ettiği sulbper rinin ne gibi bir maksadı gözeiti- | £€ ğini parlamentoya izah etmiştir. Alınn intibaa göre, gaye Al - rada bulunduğunu pek tahmin et- | man başvekili Hitlerin sulh yolun- mezler, hatlâ Antuvanet evin için! daki iddialarma nederete ehem- de olmadığını bile belki ilâve eder | m'yet ve itimat di. Fakat her ihtimale karşı, Hol -! öğrenmektir. İ Sir Osten Çemberlayin, hükü. /r atfedilebileceği metin Avrupa siyasetinde tuttuğu dinli- | yolu takip etmiştir. Düşünceleri şedittir: ,. “Bu memleket, ne Fransız, ne ne « luyor? t nede rıyacak gibi met, milletin komşula” <arşı aldığı fikri vazıyet, bey esebetlerin manevi raflarıdır ki, bize doğruca vel büyü« ümitlerle sülha mı, yoks 1914 e mi yollandığıtmızı göstere cektir.,,