27 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

27 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

“VARII ZI Luci kanun 1933 Adliyede dü dünkü faaliyet Yangın hâdisesinde suçlu olanların davasının başka yere nakli mi istenecek! Adliye saraymın yanmasın- danberi tebligat işleri, hapisane- de ayrılan yerden idare ediliyor- du. Dünden itibaren, teşkilât, kısmen Sultanahmette İstanbul muallimler birliğine (o ait binaya taşınmıştır. Neşriyat davası “Son Posta,, gazetesi tarafın- dan “Hergün,, gazetesi aleyhine açılan yakışık almıyacak neşriyat davasına ait muhakemeye, bugün Istanbul ikinci ceza mahkemesin- de başlanacaktır. Yangın tahkikatı Adliyenin yanması tahkikatı- na, dün devam olunmuştur. Bu vakaya tedbirsizlik ve dikktsizlik- le sebep oldukları mevkuf bulunanların vekili tara noktasından | fından, ele başka yere nakli istenileceği şayrası vardır. Fakat, dün akşama kadar bu yolda bir müracaat yoktu. Yanan dosyalar Müddeiwnumi muavinleri, dün merkezlerde yanan dosyaların ye niden hazırlanması ( işine devam etmişlerdir. Bu işlerin hayli iler- lediği Ye bu sahada çalışan mua- vinlerden bir kısmının, işlerini ya» kında bitirebilecekleri tahmin o- lanüyor. Eşya satın alınıyor Adliye teşkilâtı için lüzumlu | bazı eşya satın alınmaktadır. Kâ- ğıt ve mümasili şeyler, kâfi derece de temin olunmuştur. Muhtelif kanunlara ait kitaplar ve talimat» nameler yandıgından, bunlar da yeniden tedarik edilmektedir. Millet Meclisinde mütecavizin tarifi Başmakaleden Devam Yondrada imza olunan (Müteca - vizin tarifi) mukavelesine başta | Sovyet Rusya ve Türkiye olduğu halde Romanya, Yugoslavya, Le - histan gibi bir takım devletler im- Za etti. Hatta Fransa dahi bu mukavele- nin imzasına müzaheret eyledi. Fakat buna mukabil İtalya, Al« ,manya, İngiltere ve saire gibi çok büyük ve küçük devletler iştirâk etmedi, Türkiyenin en yakın bir dostu olan Yunanistan bile bu mukaveleye imza koymadı. Aca - ba niçin bu beynelmilel mukave- Jeye bu devletler | iştirak etme - di?. Devletlerden bir kısmı müte « cavizin tarifi hakkında noktai na- zarlarını açrkça söyledikleri hal « de diğer bazıları söylemedi? Tevfik Rüştü Bey bu suale ce- vap verirken iptida (Mütecavizin | tarifi) mukavelesinin bir tarih. çesini yaptı. Hemen her devletin diğer bazı devletlerle aktetmekte olduğu Oademi tecavüz mukave * lelerinde müphem bir nokta ola » rak kalan (Mütecaviz devlet kim- | dir?,, meselesinin halli için ilk | teşebbüsün Sovyet murahhası Lit- vinof tarafından nasıl yapıldığını, Türk murahhası sıfatiyle ken- disimin oObu teklifi nasıl sa- mimi bir kabulle karşıladığı - nı, battâ bu teklife Türkiye tarafından (O bir madde ilâve edilmek suretile mütecaviz dev « let tarifinin nasıl ikmal olunduğu mu, ondan sonra Londrada muka- velenin nasıl imza edildiğini an - lattı. 5 Fakat mukavelenin bazı den| letler tarafından imza ed edilme - miş olmasma gelince, bı 5 devletler için sulh aleyhtarlığı gi. bi telâkki edilemiyeceğini söyle - di. (Mütecavizin tarifi) mukave « İesine imza koymuş olan devlet - ler bu tarifi tamamen katı, her ta rafı kapalı ve hiçbir şüpheye ma- hal brakmıyacak kadar manası | açık surette yaptıkları halde imza koymıyan devletlerden her biri hususi vaziyetleri dolayısıyle bu tarifi o kadar açık ve sarih bir $€- kilde yapmayı mahzurlu gördük « | | İ lerini izah etti. Yunanlı dostları- mızın vaziyeti de gene mıntakavi | bazı hassasiyetlere müstenit bu « | beraber (mütecavizin tarifi) mukavelesi - nin $sası Cenevrede silâhları b- rakma konferansının emniyet ko- mitesinde kabul edilirken Yunan murahhas M Politisin komiteye lunduğunu söylemekle İ riyaset etmiş bulunduğunu ilâve etti, bu itibarla Yunanlıların bu mukaveleye adeta zımnen imza | koymuş gibi telâkki olunabilece- ğini tebarüz ettirdi. Şüphesiz Tevfik Rüştü Bey hariciye vekili srfatiyle bu mese - İ leyi başka türlü tefsir ve izah e demezdi. Onun için verdiği izahat | bem açık, hem de biraz kapalı ol- du. Biz kendi şahsi görüşümüze gö re vaziyeti şu suretle tesbit edebi- liriz: (Mütecavizin tarifi) muka» velesi hudutları haricinde siyasi emeller beslemiyen, bugünkü var- lıkları içinde yaşamaktan mem- | nun olan devletler ile bilâkis hu- dutları haricinde siyasi emeller besliyen, yahut bugünkü hudutlar rı dahilinde yaşamaktan memnun olmıyan devletleri biribirlerinden ayırmıştır. Binaenaleyh mukave- leye imza koymamış devletler için de hakikaten her türlü emellerini ve maksatlarını silâh vasıtasma müracaat etmeksizin istihsal et - mek niyetinde olanlar varsa bu devletler bir gün bu beynelmilel vesikaya imza koyacaklardır. Mehmet Asım Bu akşam saat tam 9da MELEK Sineması elis bir film takdim ediyor. Mösyö BEBE İki saat mütemadi kahkâha, çok eğlenceli sahneler, zevkli şarkılar. Oyniyanlar : Maurice Chevalier ve 1 Yaşında Harika Çocuk Ayrıca : Paramount dünya ha vadisleri gazetesi, Parsmount Filmidir. Yarm matinelerden itibaren A Sinema ÇELİK Abp - 1147 | ali takarrur etmiştir. | ratından erkin hari | sinde ihrer va tetkik edilmektedir. Kaza Doğru yolu bırakıp eve çarptı! Lâlelide bir kaza İ kamyonun ön tarafı İ mıştır. tanaye gitmekte olan 3516 numa- ral şoför Mehmedin idaresindeki bu otobüs boş bir arsaya dönece- ği sırada freni tutmamış, zinciri koparak belediye hukuk işleri mü şaviri Muhlis Beyin evinin alt ka- tina çarpmıştır. Kamyon bütün hıziyle çarptığından evin alt katı ve kamyonun önü parçalanmıştır. Kazadan sonra şoför Mehmet ile muavini (o kaçmışlardır. Zabıta her ikisini de aramaktadır. parçalan- Üniversite Haberleri Lâgvedilen darülfünundan üni versiteye geçen hocalara, barem - de tahsis edilen maaşın ancak yas rısı verildiği şikâyetlere yol aç - mıştır, Bu hocaların kıdemli ol « dukları halde yenilerden az maaş almaları üzerine maarif vekâleti- ne müracaat ederek aynı derece bareme ithal edilmelerini istamış- lerdir. Vekâlete verilen bütçede üni“ İ dan yapılan tetkikat üzerine yüz de yirmi beş kadar tasarruf yapıl mış ve üniversiteye mahsus 1 mil yon 426,375 liralık tahsisatla yedi aylık ihtiyacın temin edilmesi im- İ kânı hazırlanmıştır. Fakültelere asistanların alın « masına başlanmıştır. o Asistanlar İ hocaları tarafmdan teklif edil- | mekte ve fakülte meclislerince bu teklifler tetkik edilerek rektörlük | vasıtasıyle vekâlete inha edilmek» İ tedir. Asistanlıklar için yüzlerce müracaat vardır. İnkılâp enstitürü (o tedrisatma lanması için vekâlet tarafmdan üniversiteye tebligat yapılmıştır. Bu tedrisat konferans şeklinde o | lacaktır. ! Üniversite rektörlüğü itfaiye | müdürlüğüne müracaat ederek yangın tehlikesine karşı binadaki tertibatın kâfi gelip gelmediği - nin tetkikini istemiştar. İtfayeden bir heyet, tetkikat | nı yaparak bir rapor hazırlamış - tır. Bu raporda vesaitin kâfi oldu. ğu kaydedilmektedir. u — Dün içtim eden teeelisi hası vOkMA indeki wistinalitm önünü almak im bir karar iltihaz etmiştir. Iu kararda bülis o unları içine © talaş, kepek, bl mevaddr eenebiye karış « tağslş eden fsrmellar hakkım da mevcut olan o vesalti Ağiyel adliyeden sörfmaâzarli ba gibilerin divanı Barplere tevs — Sulh massilimin harbiye o mezaretine olmuş, bir | Saat 12 de Lâleliden has- | kânunusaninin birinci günü baş “| ! murlardan yalnız muvazene ver (Baş tarafı 1 inci seyrinde) beyannameler üzerine tahakkuk ettirilecek ve o suretle tahsilât ya- pılacaktır, o Fakat fabrikalar ta- rafından vergiye esas olmak üzere racat miktarları mütemadiyen es- ki senelerdeki fabrika istihsalâtı ile karşılaştırılacak, mukayeseler yaptırılacaktır. Aynı zamanda teftişler ve saire | vasıtalariyle de tetkikat yaptırıla- | caktır. Bu gibi kontrollar neticesinde her hangi bir fabrika sahibinin hi- İe yaptığı tesbit (o edilirse derhal başma resim almak büyük müş « | cağı hakkında umumi bir kanaat vardır ğirmenlerde £ ve fabrikalarda un ihracatı üzerinden alımması daha muvafık görülmektedir. sim mevzularına gelince, onlar da şunlardır: zere (şehirlerde ve kasabalarda bulunan avcılardan tezkere har - cmdan başka bir resim alınması . 2 — İstanbulda Perapalas, To « katliyan, Ankarada Ânkarapalas gibi yüksek smıftan otellerde ve - rilen büyük nisbetinde bir vergi almması, 3 — Bilâistisna Avrupaya gide- ceklerden alacakları döviz mikta- rı üzerinden yüzde on beş nisbe - tinde vergi alınması, 4 — Av derileri üzerine bir re- İ sim konması, versite umumi kâtipliği tarafım «| 5 — İmparatorluk (devrindeki Hicaz demiryolu (ve mühacirin pulları gibi her nevi evraka yapış" trılmak üzere (— beş kuruşluk bir (muvazene pulu) ihdas olunması, 6 — Taksiler müstesna olmak üzere bütün hususi o otomobiller- den bir vergi almması , 7 — Eski haremeyn vergisine müşabih bir usul ile yeni memu- riyete girenlerin ilk aylıklarının ve bütün memurlardan terfi zam- mı görenlerden gene ilk ayda bu| zamların hazineye irat kaydolun- ması, 8 — Her türlü ikramiyelerden yüzde onunun vergi olarak ayrıl - ması. Hükümete yapılan teklifte bü- tün bu yeni varidat membalarına kazanç vergilerini kaldırmak gibi mühim bir nokta da vardır. Me gisi almması ve bu vergi elli İira- ya kadar maaş alanlardan beşer, yüz liraya kadar onar, yüz elli li- Taya kadar on beşer.. İlâh gibi â- dilâne bir nisbet dahilinde tevzi Bu Akşam ATM taallâk eden kıamları, sabık müsteşar Tamet | ni k&ti bir heyet te yel umumiye dalre - — Sabik yedinci ordu kumandanı feri Ferri Paşı erkânı Barbiyel umamiye riya » setine tayin Tevimemaytır li Filminde takdim edecek Sabık Rus Prensesi NATALIZ PIERRE Sevimli ilâveten : verilen beyannamelerdeki un ih -| müesseseye vaz'ıyet olunacaktır. | Ekmek üzerinden fırmlarda kilo| külâtı ve sulistimalâtı mucip ola - Onun için almacak resmin de| Undan başka olan vergi ve re -| 1-- Köylüler müstesha olmak ü-| düğünlerde masraf | Hükümete teklif edile 'yeni varidat menbalar iti lif edilmek İmektedir. Av derilerinden yüzde yirmi t nisbetinde alınacak resim iyi | usulü cibayet tatbik edilirse set dö'yüpm mulşogjira Ladar vii dat temin olunacağı tahmin edi yor. Bu gin hariçten lüks kül İler gelmediği için yerli; av derili İ dahilde kıymet peyda etmiştir. | | itibar ile av derilerinden bir ! sim alınması muvafık görülme | tedir. | Avcılardan alınacak yeni resi hakkındaki teklifin esası şuduf İstanbulda avcılardan senede b defa —tezkere harcından mâ da— onar, diğer vilâyetlerde b | şer, kazalarda ikişer lira almak Köylüler bu resimden (O müstes tutulacaktır. Bu resmin hasılatı € senede yarım milyon lirayı buli cağı tahmin edilmektedir. Umumiyetle muhteşem görüle | düğünlerden almacak vergi içi düğün mesarifi yekünunun yüzd yirmi beşi muvafık bir nisbet gö rülüyor. Projeye göre hususi otomobille üç kısma ayrılacaktır. Bir kısmıt dan senede üç yüz, ikincilerde iki yüz, üçüncülerden yüz lira vet | gi alınacaktır. Bunların senelil hasılatı da yarım (o milyodi bulacağı hesap edilmektedir. Projede yukarıda isimlerin; Wi mahiyetlerini kaydettiğimiz vef gilerden ve resimlerden omaadi i hazine için bir de tasarruf yoli gösterilmiştir. o Bu da dairelerdi çalışan daktiloların evlerine iadi edilmesi ve bunlarm yerine erkel memurların ikame olunmasıdf | Bu tedbirin tatbikinde ayrıca içif | mat faydalar da mülâhaza olum maktadır, Devlet için yen: varidat bulma maksadiyle hazırlanmış olan Vi hükümetçe tetkik edilmekte bul nanbu projede bilhassa (bil nokta nazarı dikkati celbediyör Kİ bu da alınacak resimlerin ve ve gilerin —undan maadâası— um I mi halk ihtiyaçlarına taallik ef memesidir. Buğdaydaki fiat düşkünlü nisbetle undan alınacak resim döl pek ehemmiyetsiz bir miktar te$ kil etmektedir. Bu itibarla met zuubahsolan varidat ( projesini! ekser; esasları hükümetçe kabil) edilmesi kuvvetli bir ihtimal d# hilinde görülmektedir, mukabil sadece devlet memurla-| irmdan almmakta olan buhran ve| Denizden bir çocuk cesedi çıkarıldı Evvelki sabah çocuklar Akbıy? İ sahilinde oynarlarken sahilde bil -| yavrucak cesedi görmüşler ve def hal polise haber vermişlerdir. Alemdar polis komiserliği cesf) di denizden çıkarmış ve müdde © iumumiliğ; de haberdar etmiştir Çocuk altı, yedi aylıktır. Saat 9 Da ARTISTIK Sineması Charles BOYER'y Francis de Croisset'nin meşhur Piyesinden muktebes ve yı o'an aşkı uğrunda hiylekâr bir maceraperest rolünü temsil ettiği ACA tir. Sahne arkadaşları : PALEY ve RICHARD WILM FOX JOKNAL