27 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

İŞARETLER | Evkaf neredesin? lar P t Gene aynı meseleye, aç çocuk- — ! ke - işine dönmek istiyorum. Bu sü 1 Blen rda aç çocuklardan çok bah. Yeni ölçü er ik. Fakat yara hâlâ taptaze - > . dir. Mesele başladığı yerde duru- | Belediye bir cetvel yaptı, dağıtıyor Derslerde açlıktan bayılan ço-| Dört gün sonra şimdi kullanıl - var, Mekteplerde renkleri i makta olan ölçüler ortadan kal - "oluk, kursaklarına yirmi dört sas | kacak, 1 kânunusaniden itibaren Mite bir dilim ekmek bile atmadan | yeni ölçüler kullanılacaktır. Öl Mektep yolunu tutan gocukları - | çüler müfettişliğince müsaade al - Miz binleri aşıyor. Bunların hali mış olan 15 kadar müessese yeni 26 olacak?. Bu aç çocuklardan | ölçüleri yapmakta ve esnafa bak 1 İ Yrm ne istiyeceğiz?.. o.» , Evkafın İstanbulda iki tane| İmareti var. Bu imaretlerden biri bulda, öteki Üsküdardadır. Bu imaretlerin altı yüz kadar in « z besliyebilecek tahsisatı var -! ir. Bu tahsisat nereye sarfedilir? İ Yüphesiz ki verilecek cevap ba - “ittir, “— Fakirlere, muhtaçlara!.. | Eğer bu fakirler hakikaten a - “eden iseler, eğer bunlar kat'i Sürette iş göremiyen insanlarsa | n yerleri darülâcezedir. O. | Aya sevketmek, orada himaye et Wek gerektir. Yok eğer bunlar iş #öremiyecek yaşta ve kabiliyette #eler kendilerine iş bulmak için Yardam edilir, bir teşkilât vücuda ç Betirilir. ri Fakat henüz iş çağına girmi - Yen, henüz vazifesi okuyup yaz «| Haktan başka bir şey olmıyan fa- T çocuklar bu cemiyetin himaye | Ye borçlu olduğu âcizlerin âcizi, muhtaçların muhtacıdır. Hakika « ten acmacak bir halde bulunan küçük vatandaşlara yapılacak yar | İnn evkafın yapacağı yardımla - | en hayırlısı olacaktır. Bu ha- T İş için sesleniyorum: “ Evkaf neredesin?, Sadri Etem Ege Ziraat kongresine | hazırlık | Bilümum zirant mütehassısla | tmm iştirakile İzmirde toplana * | “ak olan Ege ziraat kongresi ha- | Arlıklarına başlanmıştır. Kongre | F şubatla ziraat vekili Muhlis beyin riyasetinde toplanacaktır. Kongrede bilhassa Manisada cılık, Ayvalıkta zeytincilik, ımda pamuk istasyonu tesisi Meseleleri görüşülecektir. Kon - | Brede verilecek kararların ziraat | hayatında mühim yenilikler doğu | Tacağı muhakkak addedilmekte « | ir, Uludağda | Yarın sabah sekiz kişilik bir ka- N Uludağa çıkmak üzere şehri- mizden hareket edecektir. 25 ki- Şili ikinci kafilede © pazar günü Bidecektir , İNU dersin. Deki Efndi, j | | una müracaat ederek | müracaat kâğıdı alacaklardır. kallara, tüccarlara satmaktadır . 4900 zü bakkal, (1400 zü şekerci olmak üzere şehrimizde 20.000 es naf ve tüccarın ölçü tedarik etme- si icap etmektedir. Kânunusaninin birinden itiba - ren sonuna kadar ellerinde dam - galanmamış ölçü bulunan esnaf, tüccar belediye ayar memurluğu" ellerine Bu ölçüler sırasiyle damgalana- caktır, ne vesika almıyanlarda ölçüleri damgalanmamış gibi cezaya çar - pılacaklardır. Ceza 10 liradan 30 liraya kadar | dır. Belediye, eski ve yeni ölçüle - | rin mukayeseli bir cetvelini bütün | esnafa ve dükkânlara dağıtmıya başlamıştır. Haydarpaşada leyli mektep açılacak Lise ve orta mekteplere olan tehacüm ve bina meselesini tet « kik eden komisyon vazifesini bi - tirmiştir. Komisyon azasından Sa lih Zeki bey sunları söylemiştir: — Haydarpaşadaki eski tip ! fakültesi binasınm bir lise ittihazı | ber noktadan muvafık bulunmuş» | tur. Burada iki bin talebelik bir leyli lise açılacaktır. Bin talebe nehari olacaktır. Ancak böyle ge- niş teşkilâtlı bir lise açılması için uzun hazırlıklara ihtiyaç olduğun | dan mektep önümüzdeki ders se « nesj başında faaliyete geçecektir. Bu lise açıldıktan sonra İstanbul - da talebe tehacümü, binasızlık me seleleri halledilmiş olacaktır. Belediyenin karşısında arsa satılıyor Belediye binasının karşsındaki | eski Türk — Alman dostluk binn- sının arsası Emlâk ve Eytam Ban- kası tarafımdan parça, parça satıl- maktadır. £ İstatistik müdürlüğü kısmının karşısına tesadüf eden bir parça kazılmıya başlanılmış - tır, Buraya ev yapılacaktır. Yal niz arsanın altı tarihi mahzen ol- duğundan yüksek binalar yapıl * muyacaktır, e Silahları bırakma Konfor ransı dağıldıktan... ! Bu müddet zarfında eli: | 'Dahiliye vekili Ş rü Kaya Bey şeh- rimizde Vefat eden kayın pederi Arif Paşanın cenaze me- rasimi dün yapıldı l İ j Şükrü Kaya Bey dün istasyonda Dahiliye vekili (o Şükrü Kaya Beyin evelki gün vefat eden kain pederi doktor Arif Paşanın cena» İ zesi dün merasimle İ ze merasiminde dün sabah Anka- radan şehrimize gelen Şükrü Ka- ya Bey de bulunmuştur. Cenaze sabahleyin saat on buçukta Mo- İ dadaki evinden kaldırılmış, Ab- bas ağa camiinde namazı kılınmış ve sonra otomobille Karacaahmet İ mezarlığına götürülerek gömük ! müştür. isi Muhüttin Bey, şehrimizde bu- lunan mebuslar, vilâyet, İ erkânı ve merhumun dostları bu- | lunmuşlardır. Şükrü Kaya Beye ! sürlerimizi beyan ederiz. Ankara valisi Ankara valisi ve belediye res isi Nevzat Bey dün şehrimize gel- miştir. Gardenbar ne vakıt açılacak ? Şehir tiyatrosu sanatkârların İ aralarında bir isihsal kooperaifi İ teşkil ederek Gardenbar binasını işleteceklerini o yazmıştık. Gar- İ denbarın yıl başında açılmasının kabil olamıyacağı © anlaşılmıştır. İ Eski müstecir bardaki elektrik te- den bu tesisatı yapmak ve diğer bir ay sonra kabil olabilecekti 3 VAKIT 27 Voci kânun 1933 | Taksi Boyanma için verilen mühlet bitiyor Taksi otomobillerinin ması için verilen iki senelik müd- det dört gün sonra bitmektedir. Otomobillerin yüzde doksan beşi talimatnamenin emrettiği şe kilde boyanmışlardır. Pazar gü“ nünden itibaren boyanmamış oto- boyan- İ mobiller işlemekten menedilecek- ! lerdir. Diğer taraftan bazı şoförler be lediyeye müracaat ederek eski w- tomobillerden senevi daha az, ye" niliklerden de şimdiki O verginin iki misli alınmasını istemişlerdir. Buna da sebep olarak halkın yeni taksilere rağbet ettikleri, eski tak- kaldırılmış, İ İ ve toprağa tevdi edilmiştir. Cena- | fırka | ve merhumun ailesine tekrar tees- | sisatını söktüğü için binada yeni» | hazırlıkları tamamlamak ancak | silerin rağbet görmediğini, dola yısiyle eski arabaların © az vergi vermesi İâzım geldiğini göstermiş lerdir. Belediye bu (o müracaati tetkik etmiş, verginin alınmasın” | da eski ve yeni meselesinin mev» | İ zuu bahsolamıyacağına karar ver | İ miştir. Zahire nakliyatı için şimendifer tarifesi Devletdemiryolları ve limanla rı müdüriyeti umumiyesinden teb liğ olunmuştur: Limanlara gönde rilen veya istasyonlar arasında ta İ şınan zahirelere mahsus A, B ba- remlerine göre alınmakta olan ücretler 25/1/1934 tarihinden iti baren kaldırılacak © ve yerlerine bilümum zahire nakliyatma şas z İ mil olmak üzere A baremine yüz“ Merasimde vali ve belediye re | de 50 zamlı yeni bir barem tat- bik edilecektir. Ecnebi memleketlere ihracat yapacaklara ve memleket dahilin de senede en aşağı 30 bin ton za» hire nakledeceklere alınan ücret- lerin üçte biri prim olarak iade e- dilecektir. Alâkadarlara yeni barem hak» İ kında istasyonlarda malümat ve izahat verilecektir. —— Şehir bandosu Daimi encümen (önümüzdeki hafta zarfında şehir bandosunun vaziyetini esaslı bir surette tetkik ve müzakere edecektir. mız malümata göre, şehir bando * su için yeni birtalimatname yapıla | cak, talebelerin vaziyeti ıslah edi- lecektir. £ Bando şehir orkestrasi haline getirilecek ve konservatu - vara bağlı olacaktır. Orkestraya alınacak talebelerle tahsil müdde- ti ve tahsilden sonra ki vaziyet te tesbit olunacaktır. Orkestra şef - liğine Ekrem Besim Beyin getiril - mesi mevzuu bahistir. ıvor? 75 Milletler cerniyeti Fikri sır. (©... . Diplomatlar obis gibi gis“ ya düştükten sonra... liden gizliye konuşmağa mışlar! . başla - lerin vergisi | “doldurülmasma maddeten imkân Aldığı - İ cuk dün ölmüştür. | SOHBETLER Tramvaylar Kaç Kişi Alır? Dün gece, lodosla poyraz cenkleşirken, yağan kar, sulu sep- kenden yağmura döndü. Cıvık kaldırımda, hafiften bir iki zis fos yiyip, kendimi bir tramvaya atlım, Ağır ezgi, fıstıkı omakam köprüden geçiyoruz... Elbette bazı geceler uykusuz kalmışsınızdır. İnsan, öyle an larda yapacak şey bulmaz da, ta vandaki çivileri, oyma tahtaları, | budak deliklerini sayar. | Ben de, durduğum — yani | durabildiğim — yerden, tramva» İ yın mevcudunu saymağa : başla” dım. En ön taraftayım. Kapınm önünde bir sıra üstünde 5 kişiyiz. Bizim önümüzde, içiçe 3 kişi var. Bir göz atışta 8 kişi saydım. Ayak ta duracak yolda, arka kapıya ka- dar 12 kişi var. Etti mi 20. Beş ki- şi de arka kapıya sıralanmış. Ok du 25. Oturanları saymağa ha cet yok: 16. Yalnız oturulacak yer lerden birinin ucuna bir genç iliş miş: 17. Yirmi beş daha: 42 ön sabanlıkta 8, arka sahanlıkta 9 | kişi duruyor. Basamak dışmda | asılanları hesaplamazsak, top ye- | kün 59 eder. Vatmanla biletçiyi saymıyorum, kontrol memuru da İ caba... Anhaminha, doğru hesap, 63 mevcutla yol alıyoruz... | Bu hesaptan sonra, (o gözlerim karardı, kıvılcımlandı, bu kıvıl - cımlar birer harf oldu. (Harfler ! biribirine bitişti ve Nafıa Vekilimi | zin, tramvaylar hakkındaki Millet ' meclisinde söylediği şü sözler mey dana geldi; i “Tramyaylara 60 — 65 yoley, yoktur.., Hikâye malümdur: Ya dayak I yemedin, ya hesap bilmiyorsun? | demiş. Nafıa Vekili Fuat Beye ! fendinin hesap bilmediği söylene- İ mez, fakat tramvaylarımıza bin» ! mediği anlaşılıyor. Selâmi izzet Ecnebi mekteplerden şıkarılan hocalar Resmi dairelerde daimi memu- riyetleri olan 20 muallim ecnebi mekteplerinden çıkarılmışlardır. Bunların yerlerine muallim mek - İ tebi mezunu ve üniversite talebe « sinden gençler tayin edilecektir. Yanan çocuk öldü Kadıköyünde Yeldeğirmenin. de oturan Burhanettin Beyin 12 gün evel 14 aylık kızı Fatma oda- da oynarken mangalı (devirmiş, muhtelif yerlerinden yanmıştı. O zaman hastaneye kaldırılan ço- Dehri Ef. — Huy canm yonga * sıdır,, derim! ..