1 Temmuz 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Ale ri ve hava kuvvetlerini nasıl kuvvetlen- diriyor ? Londra, 30 (A.A.) — Telegraf yazıyor: “1937 senesinde tezgâha kona- cak İngiliz harp gemilerine şimdi- ki atış süratinden iki defa fazla süratle ateş edecek yeni (o model toplar konacaktır, Gemilerin baş» hca kısımları hava bombardı- manlarından masun kalmak için tertibata malik olacaktır. Hava müdafaası sekiz ilâ on iki adet ye ni modelde hava topları ve birçok ağır mitralyözlerle (ikmal edile- cektir. Bu yeni tip gemilerin nümunesi “Kral Berinşi Jorj,, ismini taşıya- | cak ve buharlı türbin makineleriy- le mücehhez olacaktır. ayni zamanda Diesel motörleri de konacaktır. Bunların toplarının cesameti, 1933 bahri konferansı neticelerine bağlı olacaktır. Lâkin diğer devletler . 35 bin tondan fazla cesamette gemi inşa edecek olurlarsa, İngiliz bahriye- si geri kalmak istemiyecek, yeni yapılacak gemiler her cihetten ec- nebilerin yapacaklarına müsavi o- lacaktır.,, Daily Hazineye ait islâhat projesi Vardjuşöp, 30 (A.A.) — Meb- usan meclisi, hazineye ait ıslahat projesini 200 reye karşı 385 rey- le kabul etmiştir. Hükümet, bu münasebetle iti- mat meselelesini mevzuu bahset - miştir. Projenin son maddesi şöyledir: Hazineye ait ahkâm, bir takım kararnamelerle kanun şekline s0- Kulacaktır. Bu kararnameler, 31 kânunn - evel 1934 ten evel ayan ve mebu- san meclislerinin tasdikine arze- dilecektir. Bu kararnameler, parlamento bu hususta yeri bir karar verinci- ye kadar muteber olacaktır. Maliye nazırı, gıda maddesi & lan ve resimlerden muaf tutulan zehire hakkında da ayni suretle muameleye devam edileceğini söylemiştir. Prens, Alman abidesine çelenk koyuyor Londra, 30 (A.A.) — Prens Kaya, beraberinde milli müdafa-. a nazırı olduğu halde Alman harp maktulleri abidesine bir çelenk! koymuştur. Prens Berlin askeri) kumandanı ceneral Schaumburg! ile hirlikte askeri kıtaatı etmiştir. Prens, birkaç gün sonra Tan « nenburg muharebe meydanını ge- zecek ve bu münasebetle Reisi - cümhur Mareşal Hindenburg ta » rafından Neudeckdevi malikâne - sinde kabul edilecektir. teftiş Feminist grupu Paris, 30 (A.A.) — Ayan mec Tisinin gösçinit grupu, : taleplerini ve şikâyetlerini ve yaptıkları pro- pagandanm muvaffakıyetli neti- 'celerini bildirmiye gelen şark fe- o ministleri grupunu kabul etmiştir. imar “daşım bir iddiası doğrudur. Belediye. nin, hallen ehemmiyet vermesi lâzim- dır. Amma, sinemaların film göster - melerini yasak etti diye, o arkadaş gi- bi, bu işe, dürbünün ters tarafiyle Gemilere; Sinemacılar Ankaraya bir murahhas gönderdiler Belediye ile sinemacılar arasın- daki ihtilâf devam ettiği için sine * malar hepsi kapalı bulunmakta -| - dır. Dün sinemacılardan bir grup Başvekil İsmet ( Paşaya müracaat ederek istediklerini bildirmişler - dir. İsmet Paşa kendilerinin hükü- mete tahriren müracaat etmelerini söylemiş, bunun üzerine sinema * cılar dün akşam Cevat Beyi mu- rahhas olarak Ankaraya gönder - mişlerdir. Evleri basan sular nasıl boşaltılacak? evlerin alt katlarını basan sularm itfaiye arazözleri tarafından boşal- tılması hakkında hazırlanan tali - matname daimi encümen tarafın - dan çıkmıştır. Yağmur ve seylâp dolayısiyle evlerin alt katlarını su basarsa bunlar itfaiye motörleri ta- rafından parasız boşaltılacaktır. Başka suretle evleri su basarsa buralardan ilk bir saatinde on lira, müteakip saatlerde de beş lira bo - şaltma parası alınacaktır. lkemeğlilmiz Köyler mektep istiyor Vilâyete tabi bazı kazalardaki köylerde mektepsizlikte şikâyet e- dilmektedir. Bazı köylüler ip olduklarını, vilâyetin plân ve malzemeyi vermesini iste- mişlerdir. Bu şekil hakkında tet - kikat yapılmaktadır. İlk beş köyde mektep yapılması muhtemeldir . sinsin — Esnafa verilecek sıhat cüzdanları Esnafın sıhhat cüzdanlarını şim diye kzdar belediye veriyor, buna mukabil de muayyen bir ücret al yordu. o Bu cüzdanlar sonra esna- yor, orada esnaftan ayrica senelik aidat alındıktan sonra cüzdan ve - riliyordu. Belediye esnafın bundan şikâyet ettiğini anlamış, bundan sonra cüz danların esnaf mürakipliği tarafın. dan verilmesini kararlaştırmıstır. cek, belediye yalnız bunları tasdik edecektir . Fenerbahçeliler arasında aile ziyafeti Fenerbahçe spor klübünden: Bütün Fenerbahçelileri bir ara - ya toplayıp güzel ve neşeli bir ak- şam geçirmek gayesiyle Ağusto - de Fenerbahçedeki Belvü bahçe - sinde yalnız klüpte mukayyet bu - lunan azaya ve ailelerine mahsus olmak özere bir akşam yemeği ter- tp edilmiştir. İştirak etmek istiyen azanın da- vetiyeletini almak için 1 Temmuz racaatları rica olunur. Bomba davasında karar Şişli — Tünel arasında tramvay arabasına bomba bırak - mak davasının kararı, İstanbul ü - güncü ceza (mahkemesince bu Yağmur ve seylâp dolayısiyle! biz- zat çalışarak mektep yapmıya ta - yalnız! olarak! köylünün yardımı ile| fin kendi cemiyetlerine gönderili - Cüzdanlar mürakiplikten verile-| ,,. sun ? 7inci cuma günü akşama 20 934 terihinden itibaren klübe mü - ç “Terazi davası Bunlar kırık mı imiş?Zabıt tutanlardan sorulacak! İstanbul üçüncü ceza mahkeme- tada, dün Zare Efendi O isminde bir telci ölçüler kanununa muha - | lif harekette bulunduğu iddiasiyle muhakeme edilmiştir. Belediye zabıtası memurlarınca wwtulan zapta göre, Zare Efendinin Galatadaki dükkânda iki tane te-! razi bulunmuş, bu © teraziler için ayar kâğıdı alınmadığı anlaşılmış . Zare Efendi, mahkemede şöyle diyor: — Evet, bu teraziler (o için ayar kâğıdı almadım. Çünkü ben bun - lar: kullanmıyordum. Bunların iki- | side kırıktı. Dükkânm üst katın - da, hırdavat arasına atılmış, duru- yorlardı! — Sen dükkânda çivi de satı -| yormuşsun. Çivileri neyle tartıyor- yordun?. — Ben; şimdi yalnız tel satıyo - rum. Çiviler eskiden kalmadır. Es- kiden nalburculuk ediyordum !. Zare Efendi, teraziden birinin parçalarmı getirmişti. Gösterdi: — İşte, bunlar... kırıktır.. İster: İ seniz, size bırakayım. Tetkik buyu: runuz!.. — Lüzumu yok.. Peki terazilerin kırık olduğunu iddia ettiğin halde, bu hususta tutulan zapta imza at - mışsm. Zabıtta bunları sağlam ol- dukları yazılı?. — Efendim, gürültü, patırtı ara- sında şaşırdım, imza atmağa mec- Bur oldum.! Zaten memurlar “iti - razını mahkemeye anlatırsın!,, de“ diler. Ben de işte size anlatıyorum! İ o— Neticeitibariyle?. — Bu memurların şahit olarak mahkemeye çağrılmalarını istiyo - rum, Teraziyi nerede ve ne halde bulduklarını gelip söylesinler!. Mahkeme heyeti, bu isteği kabul! etti, Muhakemeyi teşrinievvele bir raktı. | Yaz tatilinde hangi mah-| kemeler nöbetçi kalacak? Temmuzun yirmisinde başlıya - cak ve Eylülün beşine kadar süre- cek olan mahkemelerin yaz tati. linde hangi mahkemelerin nöbetçi kalarak müstacel işlere bakacakla” henüz Adliye (e vekâletinden müddeiumumiliğe bildirilmemiş - tir. Birinci ve üçüncü ceza mahke - mesiyle dördüncü hukuk mahke- mesinin nöbetçi kalacakları söyle- nilmektedir. l —e— “ Savaş ,, aleyhine bir dava açıldı Müddeiumumilikçe “Savaş,, ga- zetesi aleyhine bir dava açılmıştır. Dava, her çıkan sayıdan müddeiu- mumiliğe muayyen miktsrda ve muntazam olarak (gönderilmesi icap ettiği halde, bunun ihmal edil diği roktasındandır. —a— Cebini karıştıranı yakaladı Dün sabah seyyar meyvesiliği yapan Mevlüt cebinin meçhul bir şahis tarafından (o karış farkına varmış ve yankesici işliyen| bal yakalamıştır. Cevdet ismini taşıyan bu yan-| kesicinin kahvecilik eden Cemal! efendnin de 116 lirasını anlaşılmıştır. i hiç dönen olmamıştır. İkinci sı « | mektedir. İ çıkmışlardı. çaklığı| Şehirin döünkeldmezliğ için harcanan para İstanbul şehrinin temizlenme» si yolunda bir sene zarfında bele- diyece (1,373,048) lira sarfedil « miştir. Bu miktar, istatistikten çi- karılmış ve 1929 senesine aittir. O sene tanzifat işlerinde 335 me- murla 22,328 amele © çalışmıştır. 932 senesinde memur adedi azal- mış ve amele adedi çoğaltılmıştı. Fakat 932 senesi masrafı da yir - mi dokuzun aynidir. Yani 1 mil- yon 345053 lira sarfiyat vardır. 933 ve 934 seneleri sarfiyatının! da diğer nispetlerden farksız ol « duğu tahmin ediliyor. İk laik Kabile mektebinden bu sene mezun olanlar Tıp Fakültesine bağlı kabile! mektebinden bu sene 30 hanım! mezun olmuştur. Haseki hastane- si profesörlerinden M. Lipman demiştir ki: “— Bu sene birinci sınıf tale- besi tamamen muvaffak olmuş ve nıf imtihanında iss ancak 3 kişi dönmüştür. Yalnız Ebe mektebi - talebelerinin (| tahsillerini daha mükemmel bir surette vaptırılma- sı için hastanedeki doğum mikta- rının çoğalbİması İâzımdır. Bu| da Sıhhat Vekâletince düşünül - ele Takas suiistimali mese- lesinden tevkif edilenler Takas suiistimali meselesinden! dolayı tevkif edilenlerin hepsi hak-, © kında İstanbul ağır ceza mahe - mesince beşer (o yüz lira kefaletle serbest bırakma kararı © verilmiş, bunlardan Fazıl, Kasım, Yusuf Zi- ya, Faik Beylerle limon kralı Diya mandi, Mavridi, Perikli Efendiler, kefalet muamelesini (o yaptırarak Mevkuflizrdan en son olarak Ar- mando Kova Efendide kefalet muamelesini yaptırmış, dün ser - best bırakılmıştır. ——e— Polis haberleri Bir hırsızlık ve bir iddia Edirnekapıda Çınarçeşme s6 kağında 28 numaralı evde oturan Arap Halit efendi evinin bahçe- sinde yatarken açıkta bıraktığı el- biselerinin cebindeki bir 2,5 luk al tın, bir altın köstek ve4lira ile yelek ve pantalonu (| çalınmıştır. Halit efendi paralarının arabacı Talât tarafından çalındığı iddia edildiğinden suçlu yakalanmıştır. Su mışrapasile yaralandı Dün Galata rıhtımında bağlı duran İzmir vapurunda ahçı çi » raklığı yapmakta olan oMahmut vapurun fırınında ekmek pişirmek için Şevkiden ateş istemiş, bu yüz- den aralarında çıkan münazaa bü- yümüş Mahmut Şevkinin başma eline geçirmiş olduğu su maşraba- siyle vurarak yaralamıştır. Sebebi anlaşılmıyan bir kayganın neticesi Beşiktaşta Nail Hakt efendinin arsasında oturan Hamdi ile ayni mahalleden Mustafanın ike | da her nedense bir münazaa çık muş ve neticede Mustafa Hamdiyi taşla başından ağır surette yarala- mıştır. Suçlu kaçmak istemişse| de derhal yakalanmıştır. Günün siyaseti yg . evinden ihtifalâtla kaldırılacaktır Almanyada ayrıl- ma alâmetleri Almanyada son günlerde başlıyan dahili ihtilafın bertaraf edildiği, ihti - Jâf ile alâkadar olanların barıştırıldığı haber verilmekle beraber, meselenin İ kapanmakta çok uzak olduğu anlaş kıyor. Fan Papen, hutkunu irat ettik- ten sonra Doktor Göbels ile Ceneral Goreng onun tenkitlerine cevap ver- mek için birbirleriyle âdeta yarış eder- cssine hareket ettiler. Esasen Her Hitler kabinesinin mü- tecanis bir kabine olmadığı malüm - du. Almanyada Cümhuriyet rejimi esk den birbirine zıt olan kuvvetlerin bir. leşmesiyle mümkün olabildi. Fon Pa- Penin temsil ettiği Fırka, Her Hitlere mukavemet göstermemekle ona yar - dım etmişti. Çok geçmeden vaziyet değişti. Çünkü Fon Papenin istinat ettiği grup Hitlerin siyasetini, bilhassa Hit- lerciliğin prestişkârane bir ubudiyet - İe tatbikini istemiyordu. Bunun neti cesi olarak Fon Papen grupu ilk fır satta hislerini açığa vurdu. Doktor Göbels ile Ceneral Goring Fon Pape- nin kabineden çıkarılmasına taraftar olmakla beraber Her Hitlerin müfrit arkadaşları gibi düşünmediği anlaşılı- yor. Buna mukabil Fon Papen ile ar- kadaşları tek fırka sistemine ihti - lâl kök salmcaya kadar taraftar olduk» larını ve bugünkü reislerin canlılık'a- rını “cebbarlık” derecesine götürdük» lerini açıkça söylüyorlar. Hattâ Fon Papen daha ileri gide - rek ikinci ihtilâl dalgası ta derinlerden kopup gelince bugünkü milliyetçi sos» yalistlerin o zaman halis sosyalist ol- duklarını isbat edeceklerini söylemiş- tir. Böyle bir vaziyet büyük arazi sa- hiplerini müteessir edeceği için Fon Papen Kommünizm aleyhinde yap! - lan ihtilâlin kommünizm progrâmını tatbik için mi yapıldığını sormağa lü. zum gördü. Hitler taraftarları, Fon Papen ile grupunun sesini kısmak kısmak istedikleri i- dn belki de peleyukinda kendisi ile arkadaşları bunlar tarafından telin e « dilenler arasina girerler. Fakat anlaşı- lan Her Hitler müfrit dostlarını zaptı- rapt altında tutmak için çalışacak ve bu suretle şimdiye kadar devam eden vahdeti muhafaza edecek, bununla be- raber inkısam meselesinin ancak za » man işi olduğu da son derece vazih » tir, Çünkü A'manya halkının nazi Fe ler tarafından söylenen her sözü, YAPI» lan her işi tereddütsüz ve mukave « metsiz kabul etmiyeceği anlaşıyor. ö. RK. ae Elim Bir Ziya İstanbul Üniversitesi Hukuk Fa- kültesi ikinci sınıf telebesinden Dilber Zade Ibrahim Şinasi Beyin mahtumu Ali Bey Kısa bir — hastalığı müteakip pek genç yaşında dün vefat etmiş» tir. Cenazesi o bugün saat 10 da Istanbulda Cağaloğlunda Molla Fenari sokağındaki 32 numaralı hanelerinden kaldırılacaktır. Grev ! Milwauce, 20 (A.A.) — Tram- vay amelesinin grevi (o dev&m et- mektedir. Grevin üçüncü günü bir kişi ölmüş ve birkaç kisi de yaralanmıştır. Maddi © hasar da mühimdir, — am İRMHAL Avukat Sabri Beyin babası ve İs" tanbul müddetumumiliği muavin lerinden Ekrem Beyin büyük ba bası mütekaidinden Mehmet eB dün irtihal etmiştir. Cenazesi bu gün saat on ikide Beylerbeyind. Sabri ve Ekrem Beylerle mer * humun diğer âile mensuplarına ziyet o beyan, merhuma mağfiri temenni ederiz ,