1 Temmuz 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

1 Temmuz 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

© —ö — VAKIT ER PLM © Kump artimandaki 1 TEMMUZ 1934 Meraklı bir sergüzeşt romanı Edgar Pip'in son maceraları Yazn : Arnold Galopen yol arkadaşımın pasaportunu gizlice kendime malettim! ei ği edin Az sonra genç Okadın ve onun ardmca da kırklık zat lokanta va- gonuna gittiler. Rahiple başbaşa kaldım. Rahip (o karşısındakinin! münakaşaya girmek istemediğini anlayınca kıvrılıp uyudu. Eski bir âdetimdir: Neyi görsem karıştırmağı (severim, Burada merakımı celbeden sey kırklık yol arkadaşımın çantası oldu. Usulca kapağmı açtım. İçinde bazı kâğıt- lar ve bir cüzdan vardı. Kâğıtlar| banknot olmadıkları için dokun - MN Cüzdanı araştırınca içinde bir pasaport ve 400 O frank gördüm. Tali bana yardım ediyor - du. Üzerimde hüviyetimi ispat et- meme yarayacak (hiç bir vesika Ni yoktn. Bu vesika ise İsviçre konso- Joshanesinden vize edilmiş munta- © zam bir pasaporttu. Paraları ye - © rinde bırakıp pasaportu cebime in- © dirdim ve küçük çantaya yerleştir. © dim. Pasaportta yazılı olan eşkâl ile benimkiler arasında bazı fark- lar olabilirdiyse de bunun kolayını © bulmak işten bile değildi. Trenimiz Liyon istasyonunda “durunca evvelâ pasaportunu aşır - b; e şi ii 'dığım zat onun ardımdan da genç © kadın indiler. Acaba karı koca mı ş — idiler?. Bunu fazla araştırmağa lü- ği zum "görmedim, Beni en ziyade a- lâkadar edencihet (herifin gitmiş > ve Benim de tehlikeli bir yol © kadaşından kurtulmus o olmaklı - © ğımdr. Meselâ herif çantasını açıp © pasaportonun kaybolduğunu gö - “ rünce yaygarayı basar ve başıma © iş çıkarırdı. © Pasaport Pariste Latur Moburg © caddesinde 152 numarada oturan © M. Jan Şrader namıma doldurul - “ muş bulunuyordu. © Marsilyaya geldiğimiz zaman © da rahip efendi indi. Adamcağız, “yolculuk esnasında lâfazanlık ede cek bir arkadaş bulmadığı için ba- © na âdeta içerlemişti. | Reading i İN banesinde bulunduğum müd- zarfında hemen her gün bu pa- © pasın, fenalıklardan tövbe edenle- “rin ahirette mazhar olacakları lü- — tüflerden bahis vaizlerini (o dinle- m. Artık bunları (o dinlemeğe tim yoktu. Hapishanede ba -! daima “evlâdım, yavrum,, diye tap ederdi; maamafih beni, dün. in en berbat (o serserisi, sözle a yola gelmiyecek hırsızı ad - — dettiğine şüphem yoktu. — İlik günlerde beni rahat bırak- masını rica edecek gibi olmuştum; : £ ihtilâttan menedilmiş bulun- - duğum için başka kimseyle görü- n dört söz taati edemiyordum. - Bunun için papasm nutuklarını ? dinlemek mecburiyetinde idim. Marsilyada yirmi dakika kaldık- n sonra tren hareket etti, Ilık gü- manzarasının fevkalâde güzel liği bana her şeyi unutturmuştu. O. © tomobil aşırmak, kontes, yolculuk he aklımdan çıkmıştı; kendi - gençleşmiş hissediyordum. . $ 5 Keki çalanlar için) ar- de indim. Sokaklar, parklar, cad- deler bin türlü maskeler altına gir- miş halk ile dolu idi. Bunlar ara- sında Lord Makferson'u bulacak polis memuruna aşkolsun derim. İstasyon karşısında bir otelde bir oda kiraladım. Uzun zaman- danberi adam akıllı o dinlenmedi- ğimden hemen yatağa girdim ve ancak karnım acıkmağa başladığı zaman uyandım. Yirmi dört saat- tenberi bir şey yememiştim... Ba- zan günlerce aç kaldığımı ve bir defasında (Oüç gün aç kaldı - ğm vaki olmuştur. Gar - sonu çağırıp çorbasından tat » lısına Okadar mükemmel bir yemek ve bir şişe şarap ısmarla- dım. Yemek yedikten sonra tuva- İetimi yaptım. Malüm ya başlıca maksadım EdiV'i görmekti. Siz di- yeceksiniz ki: “Şu Edgar Pip te ne midesiz herif imiş... Sevdiği kadın pis bir herifle kaçıyor, o ise ardın dan koşup tekrar Edit'i görmeğe uğraşıyor !,, Evet, hakkmız var. Kurt tüyünden geçer huyundan geçmez, Ben karısma veya sevgili sine (orevolver oOhücumu ya- panlardan değilim . Bunun için (OEdi'i daima affetmeğe hazırım. Kaçmış olmasına rağmen Edit'in beni hâlâ sevdiğine oemi- nim, Edit çabucak tesir altmda ka- lan bir mahlâktur, Tam mânasile bir kadın olan Edit'ten ayrı düştü- güme yanarım. Ön sene'bir arada yaşamıştık. Birbirimize o kadar a- lışmuştık ki... Edit'i bir kaç defa böyle hatalarından dolayı affet- miştim, Daha bir defa neden af - fetmiyeyim? Tekrar eski hayatımıza başlar ve o menfur Kazimirden katiyyen bahsetmeyi veririz. Maamafih bu husustaki ilk teşebbüsün tarafım- dan yapılmasma kat'iyyen razı ola mam. Bunun için kendimi Edit'e göstereceğim ve derhal Kazimiri bırakıp bana koşacağına eminim. Fakat, ayni zamanda herhangi bir rezalete meydan vermemek te lâ- zımdır. En nihayet mahut “Dans Mara- ton,, unun nerede bulunduğunu s0- rTuşturdum, Meğer müsabakalar iki gün evvel bitmiş ve bir | İspanyol ile bir Nisli kadın kazanmışlar. Fa kat İspanyola muvaffak olduğu tebliğ edilir edilmez kadın ile bir- likte yere yuvarlanmış ve hastane ye kaldırılması zarureti hâsıl ol- ! muş. (Devamı var) Seyhan nehrinde park bekçisi kayboldu Adanada Seyhan parkında gece bekçisi Preşovalı Halil oğlu Rifat yıkanmak için park kenarın- dan suya girmiş ve bir daha çıka- mamıştır. Arama neticesinde de bulunamamıştır. Zabıta tahkikat yapmaktadır. ——— Sıcaktan bir adam delirdi Adanada terzi İsmail isminde birisi sıcaktan delirmiştir. l HABERLE Define Bursada on milyon drahmi saklı imiş! Bursada belediye bahçesi müs- teciri sinemacı Mustafa Beye Yu- nanistandan bir mektup gelmiştir, Mektubu yazan bir Yunan zabiti- dir. Zabit, Yunanlılar Bursada iken kendisinin bir köşeye on mil yon drahmi ile bir hayli bankiiot/ ve bazı kâğıtlar (o sakladığını vel bunları yerinden almak üzere icap| eden makamlara baş vurduğunu) yazmaktadır, Mektup sahibi, şimdi Korfu hapishanesinde yirmi seneye mah. küm imiş, Bundan dolayı kendisi- nin Bursaya gelmesine imkân ol « madığını da kaydetmeği unutma» mıştır, Bundan sonra, bu parayı çı- karmak için hemşiresini yollıyaca ğını söyliyen zabit, Mustafa Bey den bu işe medar olmak üzere yetmiş lira istemektedir. Mustafa Bey yetmiş lirayı gönderirse zabi- tin müteakip teklifi var. Yunanlı zat diyor ki: — Ben iyi resim yaparım. Ba- na oradan istediğiniz kartlardan iki tane gönderiniz. Bunları yağlı boya ile büyütüp size yollıyayım. Bu suretle paranıza bir karşılık vermiş olurum. Mustafa Bey, buon milyon drahmi masalını okuyup öğren - dikten sonra kararını © vermiş ve mektubu zabıtaya teslim etmiştir.! Bir kadın Kocasını kuyuya atmış Köşk nahiyesinde bir vaka ol- muştur. Nahiye halkından çiftçi Şakirin karısı 30 yaşında Fatma ile Şakirin ortağı Ibrahim, Şakirle Aynakadın kuyusu (başında bir bahane ile kavga (çıkarmışlar ve Şakiri güzelce döverek 15 metre derinliğindeki kuyuya © atmışlar- dır. Şakir, kuyuya düşmüş, yal- nız dizkapağı zedelenmiştir. Şa” kir kendi kendine kuyudan çıka - rak karısı ve ortağı hakkında Za»! bıtaya şikâyet (o etmiştir. Zabıta tahkikat yapmaktadır. Bursada bir fare meraklısı! Buraya Almanyadan Noyhöy- zer adlı bir matmazel gelmiştir.! Bu hanım fare mütehassısıdır ve Türkiyede yapacağı tetkikat ile Almanyada doktora (imtihanına hazırlanmaktadır. Matmazelin yanında bir de er- kek vardır. Matmabel ( bilhassa orman ve tarla fareleri aramakta olduğundan kendisine ( vilâyetçe ve ziraat müdürlüğünce kolaylık gösterilmiştir. Mütehassıs, Soğuk- pınar nahiyesine hareket etmiştir. Orada üç gün kadar kalacaktır. Fareleri gece elde etmenin da- ha kolay olduğunu söyliyen fare meraklısı şunları ilâve etmiştir: “.— Şimdiye kadar Türkiyede» ki fare cinsleri altıyı geçmiyordu. Halbuki ben yaptığım tetkiklerle bu rakamı 27 ye çıkardım. Bura- ya gelişimin sebebi, geçen sene Uludağda bulunan bir dağ faresi- ni çok merak edişimdir. Bu fare cinsi pek az bulunan farelerden- dir.,, Edremit A mü- him bir dava kazandı maddesi — Ida 'Orta mektebin ilk mezunları — İskele ri makamlarda ve mahkemede Edremit, (Hususi) — Ege mın- takasının feyizli bir özü olan Ed - remitte bu yıl pek yerinde ve isa- betli umran ve sıhhat işleri yapı) -! maktadır. Bir taraftan irfan sahasındaki! ihtiyaçların tatmini için o ikmali kuvvei karibeye gelen orta mektep binası halkın gayret ve yardımı ile| yükselmektedir. Üç senedenberi faaliyette bulu - nan mektep bu sene ilk mezunları"! nı verdi. < Bu suretle iki sene sırf! mahalli yardımlarla yaşatılan ve bir senedenberi de resmi mektep -! ler meyanıma girmiş olan mektep Edremit muhitine bir çok münev-| ver genç yetiştirmiş oldu. Belediye! de mütemadi gayretleriyle meyda- na getirdiği ve muhitin bütün ihti- yaçlarına cevap verebilecek suret- te ihzar eylediği hastahanesini aç-| mak üzeredir, En son ve fenni teçhizatı havi! olan bu hastanede en mühim ame- liyelerin yapılması imkânı hazır - lanmıştır. Bir kaç sene içinde memleketin en esaslı ihtiyaçlarından olan fen- ni mezbaha, hastane gibi (halkın sıhhatiyle alâkadar işleri başaran belediye . heyeti. ayni. «zamanda memleketin iktısadi işlerinde esas- İr bir inkişaf temin etmek emeliy- le Balya Karaaydın madenleri işlet me ve kiralama şirketinin Akçay - daki iskelesini istimlâke karar ver- mişti, Bu mühim kara memlekette çok büyük bir alâka uyandırmış - tı, Çünkü mukabil tarafın bu is timlâkin akim kalması için en son haddine kadar uğraşacağı bilini- yordu, Bir tarafta halkm mümessili ©-| lan belediye memleket hakkını kur| | tarmak azmiyle diğer taraftan dal kumpanya senelerden beri alıştığı! İ menfaatini kaçırmamak o yolunda mücadele edeceği için uyanan alâ- ka da pek yerindeydi. Başlı başına bir mevzu teşkil! eden bu mücadelede belediye, ida-' ri safhalardaki muveffakiyetini bu | gün adli safha ile de tamaladı. Bütün idari omakamlarda ge çen Oomücadele (o safhalarında kaybeden Okumpanya mahke- me huzurunda istimlâkin ka- Üyen ve tamamiyelinin bele. diye lehine tasdik edilmesiyle son kozunu da kaybetmiş oldu. Ortalığı velveleye veren bu mü- cadelenin belediye lehine | tecelli eden zaferi kat'isini söyliyen mah- keme kararını dinlemeğe (o kosan halkın tehacümü ile salon ve kori- dorlar dolmuş ve cok (meraklılar bahçede kararı beklemişler, cüm - huriyet adliyesinin bu adilâne ka- rarını gönülden alkışlamışlardır. Tarafeyn tezleri (o hulâsası şu idi: Kumpanya vilâyetçe verilen me- nafii umumiye kararına karsı Da - hiliye Vekâletine şikâyet etmiş ve dosya vekâletçe tetkik edildikten sonra muvafık görülerek tasdik e - dilmişti, İşte bu tasdik ve tetkikten ev » vel yapılan tebliğat ve ilânatı hi- çe saymak istiyen kumpanya yeni belediye istimlâk kanununun neş- redilmiş olmasından istifade et * mek emeliyle istimlâkin mefsuhi- yetve butlanır tddrelariyle “Bütün idari makamlara müracaat etti . En nihayet belediyenin tapuya tes- cil içinmahkemeye (o müracaalına karşı bir muhasamai (o bukukiye safhası açmak ümidiyle mahkeme- ye müracaat etti. , Belediye ise eksi kanun zama- nında katiyet ve tamamiyet ikti - sap eden istimlâkin yeni kanunun muvakkat maddesi hükümden ha- riç kaldığı için lâzimülinfaz bulun- duğunu iddia etti, Bugünkü karara bu iddiasında- İ ki hakkı teslim ve tasdik edildi. Bu karar, esasen filen vazıülyet bulunduğu iskeleye (o belediyenin tasarrufu kanuniyesini de ilâve et- ti, Halk haklarının bu suretle teza hüründen memnun, bir izzeti nefis meselesi hali alan bu işte muvaf - fakıyet için biribirini tebrik (et - » » mektedir. Şem mmnlmmmmİ Tarsusta da hafriyat yapılacak Amerikan eski eserler o tetkik heyeti Misis civarındaki Gültepe - de tetkikatta bulunmaktadır. Heyet buradaki sondaj işlerini! bitirmiştir. Bugünlerde Tarsusun Gözlük kule denilen Duatepede| sondaj ameliyatı yapılmak üzere hazırlığa başlanmıştır. Kaldıkları müddet zarfında ikamet edilmek üzere bir ev tedariki için heyet Tarsusa gitmiştir. Yakında bu tepede sondaja başlanacaktır. Hariçte iş tatil (o edildiği gün- lerde heyet, hafriyattan çıkarı - lan toprak işlerin müzede yapıştı» rılmasiyle meşgul olmaktadır. büyük bir bavul içinde, tahnit e- dilmiş birçok fareler (o taşımakta- Fare mütehassısı, yanında vei dır, Tire civarında soy- gunculuk Trenin Gökçen nahiyesine bağ lı Kahrat yolu üzerinde bir soy » İ gun vakası olmuştur. Sabaha kar- şı yol üzerindeki kır kahvesine giden üç silâblı haydut, kahvede yatan üç yolcunun paralarını ve İ saatlerini zorla ve tehditle alarak kaçmışlardır. Haydutlardan biris sinde mavzer, birinde tabanca, üçüncüsünde de silâh bulunduğu, kıyafetlerinin de civar köyler hal- kından olduklarını gösterdiği tes» bit edilmiştir. Tire jandarma bölük kuman »- danlığı tarafından yapılan esaslı takip neticesinde haydutlar yaka- lanmış o ve adliyeye verilmiştir. Haydutların silâhlarını sakladık » ları yer bulunmuş, s#ilâhlar alın- mıştır,