20 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

20 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—: Yalanı sırıtan bir tekzip BAŞ” © (Başmakaleden devam) “Gece yarısı saat birden sonra bir takım caniler Varnanm cenu- . bunda Bela civarındaki (Deniz köy) üne hücum ederek Hüseyin Osmanın evini tutuşturmuşlar ve Murat Hüseyinin samanlığını &- teşe vermişlerdir. Çok geçmeden bütün köylüler uyanmış ve yangı- nı söndürmek teşebbüsünde bu İunmuşlardır. Lâkin caniler köy. İüler üzerine ateş ederek yangını şöndürmelerine mani olmuşlardır. Bu hâdiseden yarım saat sonra Denizköyden fki üç kilometre me- pafede olan (Çelebi) köyünü de ateşlemişlerdi. Ayni zamanda o- rada da on beş, yirmi kadar silâh atmışlardır.,, (Poşça) gazetesi hâdiseyi bu "suretle tasvir ettikten sonra sui- kastın mesuliyetini Türk köylüle- rinin üstlerine atıyor; “Bu suikastlar aralarında in- tikam almak istiyen Türk ailele- rinin kininden ileri geldiği anla- şılmıştır.,, diyor, ,Bulgaristandaki Türkler de ni- hayet insandır. Bunlar arasında sahsi ve aile geçimsizlikleri | ve hattâ düşmanlıkları olabilir. Fa- kat 'bu geçimsizliklerin © ve düş- manl'kların bir köy yakmak dere- cesinde vahşet © tezahüratı gös terebileceğine inanmak mümkün değildir. Kaldı ki suikastçıların Denizköyü kundakladıktan, ate $i söndürmek istiyen köylüleri si- lâhla bundan menettikten sonra civarda olan diğer bir köyde gi- derek ayni suretle orasmı da ateş- lemeleri ve gene köylüleri yangını söndürmekten men için ateş aç- maları bu işin mürettep bir komi- te sujkastından başka bir şey ol- madığmı göstermeğe kâfidir. Galiba Bulgar ajansı da bunu far kettiği için tekzibinde sadece De- nizköy yangınını mevzuu bahsçi- miş, ayni gecede bu köye bir kaç kilometre mesafede olan (o Çelebi köyünün kundaklarmasnı sükât ile geçmiştir! Elim olan cihet şudur ki, Bul gar zabıtası komiteci olan hakiki suikastçıları bir tarafa bırakıyor, kundakçılık suçunun mes'ulü ol- mak üzere bir takım zavallı Türk köylülerini tutuyor, hapis ve iş- kencelerle bunların felâketlerine yeni felâketler ilâve ediyor! Mehmet ASIM Bg 15 Yıl Evvelki VAKIT 20 Eylül 1920 Eksblende mühim bir mülâkat Mösyö Ciyolitti, Exbben'de' gaze. tecileri kabul ederek bütün meselelerde Mösyö Milçan ile ittifak ettiklerinden dolayı pek memnun bulunduğunu söy. lemiştir. Bunun üzerine Mösyö Ciyolittiye Şu sual sorulmuştur: — Sovyetler me- selesi ne oldu? Beyanınmıdan bu me. sele hakkında her hükümetin serbesti hareketini muhafaza ettiği sarih süret- te tezahür etmektedir. — Evet biz tamamiyle serbesti ba- reketleri muhafaza ediyoruz!, — Siyaset noktai nazarından mu yoksa ticaret noktai nazarından mu? — Her bir noktai nazardan, Biz Sovyetleri | tanıyabileceğimizi — ister isek tasdik de edebiliriz. Arzu edersek kendileriyle ticarete girişirir. Ve ge- ne arzu edersek bundan da imtina ede- biliriz!.. Gy mütercim (çıkıncıya kadar, edebiyatı- mız adaptasyona esir (o kalacaktır. bu esaretin sebeplerini etraflı (tetkik et- mek edebiyat tarihi müverrihleriyle münekkitlerimizin vazifesidir. Selâmi izzet 4 — VAKIT 20 EYLÜL 1934 Şark demiryolları kümpariyasinda Yapılan tenzilât azdır. Tarifelerde daha fazla tenzilât yapılması üzerinde meşgul olunuyor Şark demiryolları kumpanyası- nın banliyö ve esas hat tarifesin - de yapacağı (tenzilât üezrinde, dün, baş müfettiş Faik Bey, şirket müdürü M. Paskala uzun bir mü- zakerede bulunmuştur, Müzareke münakaşalı geçmiş, ve baş müfet- İ tiş Faik Bey vekâletin noktai naza- rını esaslı surette anlatmıştır. Şirketin üç gün evvel Paristeki merkezinden aldığı tenzilât cetve- line göre, ücretlerde gayet az bir miktarda bir ucuzluk yapılacağını anlatılmakatdır. © Şark demiryolları şirketi, Dev- let demiryollarınca tatbik edilen sistemi tatbik etmekte olduğunu ileri sürüyorsa da, vaziyetin tama- men ayni olmadığı anlaşılmakta - dır. Şark demiryollarının bugünkü ücretleri Devlet demiryollarınınki» İerle ölçülemiyecek kadar yüksek olduğu gibi, yapılacak tenzilâtın da ayni mikyas dahilinde olmadı - ğı görülmektedir. Şark demiryolları şimdiki hal- mi tenzilât ileri sürmektedir. Ten « zilâti zaruri kılan, otobüs rekabe- ti, Devlet demiryollarının banli - yösünde de vardır, Ve Devlet de- miryolları bunları hemen hemen yarıyarıya indirmiştir. Devlet demiryolları sistemine, şark demiryollarının uyması, bu noktadan mülâhaza olunmakta ve makul hadler dahilinde ayni şekil tenzilâtım yapılması istenmekte- dir. Devlet demiryolları ücretlerin- de meselâ birinci mevki gidip gel- | me 34 kuruşken, şark demiryolla- rınınki 80 kuruştur, ikincide 38 üçüncüde 33 kuruş fark görülmek- tedir. Bu miktar azami derecede yüksek ve halk için devamlı süret- te ödenemiyecek Kadar ağttdır. Şark demiryollarınm esas hat- ta- yani Edirn& Uzunköprü gibi u- zak istasyonlara kadar olan yolcu- luk tarifelerinde yapacağı tenzilâ- ta gelince, bu, yüzde otuz olarak İmektedir ki, gene az gö- de banliyö ücretlerinde yüzde yir- a mm Mahkemelerde ! 10 sene hapis İ Yanaşmasını öldüren mahküm edildi Edirnekapı haricinde yanaşması Necmiyi öldürmekten suçlu Ya -! rakinin muhamemesi dün ağır ceza mahkemesinde neticelenmiş, ve suçlunun on sene | ağır hapse konulmasına karar verilmiştir. Neşriyat davaları Sava Hacı Mina efendinin Ta- taotera gazetesi sahibi Bali efen- di aleyhine açtığı davaya dün ü- çüncü ceza mahkemesinde bakıl- mıştır. Dünkü celsede Hacı Mi- | na efendi, Bali efendinin gaze tede kendisine hakaret © ettiğini, bu yazılarla kendisi aleyhine hal kın düşmanlığını celbettiğini söy» lemiş, Bali efendi de gazetesinde gıkan yazılarda hakaret manasına gelecek kelime mevcut olmadığı» nı, mahkemeye verilen tercüme suretlerinin kâmilen yanlış tercü- me olduğunu söylemiştir. Netice- de mahkemenin tayin ettiği naip tarafndan seçilecek ehli vu» kuf tarafımdan bu yazıların ter - cüme edilmesine karar verilerek muhakeme ayın yirmi altısına bı- rakılmıştır. Hırsızlıktan mahküm olanlar Hırsızlıktan suçlu İbrahim ve Agâh isminde iki kişinin muhake- mesine dün üçüncü Geza mahke- İ mesinde devam olunmuştur. İk- rahim üç ay hapse, bin iki yüz kuruş muhakeme masarifini öde, | meğe mahküm ve mevkufiyetinin müddetini bitirmiş bulunduğu i - çin tahliye edilmiştir. Agâh se - kiz ay yirmi iki gün hapse, bin yedi yüz kuruş mahkeme masari- fini ödemeğe mahküm edilmiş ve i sa, ev istimlâki devam ediyordu. | rülmüştür.. Bu ten: için, Dev» İkmal mektepleri hocaları; Galtasaray lisesinde, ikmal | mektepleri hocalrkları için açılan | kurs bitmiş ve devam eden ilk | mektep müallimlerinin imtihanla. | YI yapılmıştır, İmtihan neticesinde kazanan on iki müallimi ikmal mektepleri hocalıklarına tayin edilmiştir. Tayin edilen hocaların isimle- rini ve vazifelerin yazıyoruz: Yalova merkez mektebi hocala- larmdan Cemal Atalay Bey Geli- bolu ikmal mektebi riyaziye ho - calığına, Beyoğlu altıncı mektep hocalarmdan Hüseyin Meral Bey Ünye ikmal mektebi riyaziye ho- calığına, Üsküdar yirmi inci mektep hocalarından Ali Bey Ak- hisar ikmal mektebi riyaziye ho - calığına, Şaban Doğan Bey İski- lip ikmal mektebi müdür ve Tiya- ziye hocalığına, Salih Bey Simav ikmal mektebi riyaziye hocalğı - na. m Yenibahçede yapılacak stadyum için Yenibahçede stadyom saha- #ı olmak üzere iki senedenberi ar- Şimdiye kada kadar iki kilometre uzun- KIBAR hali hazır dünya havadisleri. İPEK kendisine mevkufiyet müddetini doldurmasına sekiz gün (kalmış olduğu bildirilmiştir. N Yüküm yp ie ski GLORYAJ ra S A R A 1 MR Gri eriSTS'iN Fransızca muhteşem bir filmi ve RONALD COLMAN'ın fevkalâde temsili olan let demiryollarının esas hat tarife- | sinin göze alındığı söylenmekte ise de, bu, gayri varit görülmektedir. Çünkü ber iki o demiryolunun gerek mıntakası, gerek tabi olduğu tesirler ayrı ayrıdır. Şark demiryolları | şirketinin, Paristeki merkezinden tekrar isti - zahta bulunacağı muhakkaktır. | Sinekli yangın tahkikediliyor Geçen ayın sonlarında Sinekli mevkiinde vuku Obulan yangm hakkında şirket başmüfettişi Faik Bey tarafından teftiş yapılmakta vakanın aslı araştırılmaktadır. Gelen harita ve rapora nazaran yangın hayli geniş bir sahaya ya - yılmıştır. Yangın sahası 600 met- re uzunluğunda ve 300 metre ge - nişliğindedir. Fakat © rapordan, yanğinin sebebi anlaşılamamakta» dır. Şirket bâşmüfettişi - . bizzat Si- nekli mıntakasına gidecek ve bu büyük yangının sebebini araştıras caktır. Yangının, lokomotif kıvıl- <ımmdan çıkıp çikmadğı tesbit e - dilecektir. Uyuşturucu maddeler inhisar” müdürü Uyuşturucu maddeler * inhisari müdürü Sami Bey'dün Vesta vapü- ru ile Fransadân > şehrimize gel- miştir. Sami Bey Pariste'Türküye- | den afyon almak için: gösterilen | istekler üzerine meşguldü. Fiatlar | hakkında uyuşulacağı söylenmek - tedir. ml mm İtalyan talebe Şehrimizi “ziyaret edeceğini yazdığımız 220 kadar İtalyan üni- versite talebesi dün akşam Piyere Fasya vapuriyle gelmişlerdir. Dün şehri gezmişler, camileri ziyaret etmişler, öğleden sonra İtalyan maslâhatgüzarı Baron. Di Guira tarafmdan, o Tarabyadaki | binada şereflerine bir çay ziyafeti İ verilmiştir. İtalyan talebe, bugün üniver- siteyi gezecek, akşamüzeri ayni vapurla memleketlerine dönecek - lerdir. İuğunda, ve yarım kilometre ge- nişliğinde saha alınmıstır. Bu yerlerin civarında bulunan eyvkafa ait çayırı da evkaf idaresi belediyeye bırakmaya karar ver - miştir. HIRSIZ Meşhur bir kibar hırsızın aşk ma ceralarını tasvir ediyor. İlâveten: FOK Fiatlar: 30 ve 59 kuruştur. (2694j | bik olunuyor. Günün Siyaseti m ER m kmnninnnl Ekalliyetler Meselesi Lehistan. son seneler içinde ken » dini toplamağa, orta Avrupadaki vazi. yeti sağlamlaştırmağa, siyasi mües - seselerini (o temelleştirmeğe, kuvvetli komşulariyle iyi münasebetler tesisi - pe çalışmaktadır. Onun için Lehistani bu yolda kazandığı muvaffakiyetlerin neticesi olarak kendi siyasetini, kendi emelleri dairesinde idareye başladı ve son haftalar *-“nde öteden beri müt « tefiki olan Fransaya da, Şark Tokat « nosu işinde tabi olmayı istemediğini gösterdi ve daha vücude getiri. len dört devlet misakından memnun olmadığını açıkça ifade etti; kendisi » nin bu işle alâkadar olduğu için onun- la da bu hususta istişare etmek lâzim geldiğini anlattı. Lehistan devletinin ayni yolda at- | tiği en yeni adım, Milletler Cemiyeti içtimamda ekalliyetleri himaye mese- lesinde aldığı vaziyettir. Lehistan Har riciye nazırı, ekalliyetleri himaye için umumi bir misak hazılarımcaya km - dar devletinin ekalliyetlere ait ahkâ - mı tatbik hususunda beynelmilel me - #aiyi reddettiğini söyledi. Milletler Cemiyeti mabiti, Lehista- nın, bu hususta yalnız başma hareket | etmesinden derin bir infial duydu ise de Lehliler Hariciye nazırlarının bu hareketini heyecan ve sevinç tezahür“ leriyle karşıladılar. Lehistan Hâriciye © nazirinin bu sözlerinden sonra İngiltere Hariciye naziri Sir Jon Simon söylediği mut“ kunda bu meselenin orta;a bilhassa iki nokta çıkardığını anlattı ve bun lardan biricinin meşru olduğunt, ikin- cisinin her hangi beynelmilel kanın tarafından tasvip edilemiyeceğini söy- ledi. Ona göre Lahistan, Avrupada €- kalliyetlere ait muhtelif sistem ve ted- bizlerin birleştirilmesini istemekte haklıdır. Fakat bilfül tatbik “edilmekte olar misakları yalnız başıma redcermege hakkı yoktür. Çünkü şayet her hangi memleket istediği zaman bir misal yalnız başıma reddedecek olurda © mi- sakları müzakere edip ortaya çıkarma” ğa katiyen lüzum yoktur. Lehistan hükümeti bütün milletler cemiyeti azası tarafından tatbik oluna" cak bir ekalliyetler misakının hazırlan” masını, bunun için bir konferansın ak tı ay zarfmda toplanmış olmasını. tek- W€ etmişti. Bu teklif cemiyetin altını komitesins sevkedilmiş bulunuyor. Ö- nümüzdeki iki hafta içinde bu teklif tet- kik edilecek ve ona göre bir karar ve" rilecektir. Lehistan mufusunun üçte birini, # sağı yukarı ekalliyetler teşkil ediyor. Avrupa devletlerinin 14 ü, onun gibi bu ekalliyetlere karşı ayni mesuliyetle" ri yüklenmiş'erdir. “Fakat bu sistem umumüleğtirilmemişti. Meselâ İtak yanm içinde İslavlar, Avusturyalı Ak manlar bulunduğu halde ekalliyetleri himaye için hiç bir mesuliyet almamış” tır. “Almariyar da öyledir. Yalnız AK manya ile Lehistan arasmdaki hususi misak Silizyadaki Alman ve Leh ekak | iyetleri himaye etmektedir. Ekalli” | yetlere ait maddeler büyük devletler? tatbik olunmadığı halde Lehistana ta Lehistanı en çök müte 'essir eden budur. sineması en muhteşem büyük filmler serisini hazırlamıştır. Bugün matinelerden itibaren yeni mevsime başlıyor. SAYGON GÜZELİ Fransızca sözlü büyük fim, oynıyanlar: KLARK GABLE — JEANE HARLOV ilâve olarak: 1 — Dans ve şarkı 2 — Spor filmi Fiyatlar : Birinci koltuk 30 — Balkon koltuk 45 — Husüst 60 kuruş. Bugün matineler 3-5 ve 7 gece saat 9 da (2692)