20 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

20 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

e ar EYY 3 — VAKIT 20 EYLÜL 1934 Uşak, (Hususi) muhtelif zamanlerında Senenin başka, başka işler üzerinde çalışan Uşak şeker fabrikasının en hummalı fa- aliyeti bir kaç ay evvel bulunuyor. Kampanya zamanı yaklaşmakta olduğundan fabrika- nın verim kudretini fazlalaştır- mak ve daha ameli bir surette ça- İişmasını temin etmek için fabri- ka dahilinde bazı islahat him başlamış ve mü» ilaveler yapılmağa başlan- miştr. Yeni baştan bir eser olarak vücuda getirilen (Milas) fabrika- sı bu inşaatın en mühiblerinden birini teşkil eder, Fabrikanın Umüm müdürü Remzi Bey her gün fabikanın iler- lömesi yolunda ciddi himmet ve çalışmalarına devam etmektedir. Bu serie kampanya devresinin 10 Teşrini evvelde başlayacaktır. Kampanyâ hazırlıklarına hararet- İedevam edilmetedir.' Bu seneki kampanyanın üç dört ay kadar de- vam edeceği tahmin edilmekte, geçen senekinden biraz daha faz- Ja pancar işleyerek şeker istihsal edileceği bildirilmektedir. Memleketimizde şeker fabri- kaları çoğaldığı için pancar zeri- yatında bazı mıntakaların tahdit “İğiniri'daha' ziyade uzak mıntaka- | “Mira » “teşmil edileceği ve her se- | ne ezriyat mıntakalarınm daha | ziyade merkezileştirileceği tahmin “olunuyor. | Uşak bir sanat şehri ve bir fab- | na devam etmekte, imal ettikleri | rika diyarıdır. Eskiden en başta gelen sanatlarımızdan O birisi de , halıcılık idi. Uşak'ın halı imalin- deki rolü mühimdi. İzmir gümrü- ha Uşakta sanayi ilerliyor Şeker fabrikasında yeni inşaat — Halıcılık yerine dokumacılık! | günden dış pazarlara ve bilhassa İngiltere ve Amerikaya sevkolu- nan halılar şehrimize mühim ser « vet getiriyordu. Halkımızın başlıca sanatını ha- İı dokumak teşkil ediyordu. Bu iş- ten vatandaşlar muhtelif vesileler- le istifadeler temin ediyorlardı. U- mumi buhran dolayısiyle dış pa - İ zarlara yapılan sevkiyat ve devlet- | lerin iktısadi buhrana karşı ithalâ- | tr azaltmaları, gümrük tarifelerini yükseltmeleri halılarımızın ihra - | sma imkân bırakmamağa başla - mıştı. Bu güzel ve verimli sanat bugün ölmüş gibidir; fakat bunun yerine dokumacılık (sanayii her gün bir parça daha inkişaf etmek- te ve tekemmüle yüz tutmaktadır. Pek kısa bir zamanda dokuma tez- gâhlarmın adedi yükselmiş, verim kudretleri incelik, ve nefaset nisbetsiz derecede yük- selmiştir. Şehrimizde kumaş ve şayak fabrikalarının adedi üçe artmış, işte baliğ olmuştur. Bu fabrikalarımız | her sene daha fazla tekâmül et - mekte ve imal kudretleri de art- maktadır. Türk usta birer eseri olan mumi surette sevilmekte, her gün bir parça daha rağbet görmekte- dir. Şayak imal eden fabrikaları - mızdan Hamza zadeler veBacak zadeler fabrikaları da çalışması - ve işçilerinin güzel bu kumaşlar w- şayaklar vatanın her tarafına gön- | derilmekte, vatandaşlarımızın 8€- vimli yerli mallarımızı kullanma- ları temin olunmaktadır: * * Hititlere ait mühim bir harabede Harabeyi keşfeden £ Avni Ali Candar | hafriyat ” Beyin muharririmize verdiği izahat Ankara, (Hususi) — Niğde ci- | varında Göllü dağda bir harabede | maarif vekâleki müzeler dairesin. ce hafriyat yapılacağını bundan birkaç gün evel gazeteye bildir. miştim, Bu hafriyata memur edi. | len müezler dairesi (o argeoloğu “Remzi Oğuz Beyle daire mümey- | “yizi Haydar Bey bu sabahki tren- le Niğdeye hareket etmişlerdir. Bu harabe kâşifinin Avni Ali Candar Bey olduğunu haber aldı- “tm için bu hususta kendisinden | malümat © almak üzere görüştüm. | Uzun zamandanberi muhtelif ga- | zetelerde argeolojik neşriyat ya - pan, birkaç eser neşretmiş ve A - nadolunun argeoloji haritasını ya | parak maarif vekâletine takdim etmiş olan Avni Ali oOCandar Bey diyor ki: — Göllü dağ Niğde şimalirde “Melendiz dağlarının bir şubesidir. Geçen sene bu havalide yaptığım "argeolojik tetkikat sırasında bura» | dan da geçtim ve harabe üzerinde yaptığım basit bir tetkik netice- | sinde harabenin çok değerli o bu- lunduğunu gördüm. Harabe Eti devrinin en bariz evsafını göster- mektedir, Fırat üstündeki Garka- | miş Suygurludaki Boğaz köy — Hatusası harabeleri kadar kuv- vetli bir kültür, bu harabeyi bü- yük Eti merkezlerinden birisi mev- kine çıkarmaktadır. Çifte as- lanl. Piye des taller. Barelzefler- den mürekkep 12 parça büyük ve çok ehemmiyetli eserler geçen se- ne maarif vekâletince yapılan ilk sondajlarda meydana çıkmıştır. Bunlardan dört parçasını esasen ben bulmuştum. Bu havali esasen Eti aşarı itibariyle bir yuva halin- dedir. Kızıl (Irmak kara burna (biraz daha cenup- ta Sıvasa ve Muğla ve Nev- şehir garbi cenubisinde kaya üze- rindeki mahkük büyük Eti kita - üstünde İ besiyle Eti damgasını taşıyan Ka- rahöyük — Ağıllı mevkileri bu havalideki Eti varlığının tesadüfi ve az zamana münhasır bir şey ol madığını ifade etmektedir. Biletçi derhal öldü Afyondan İzmire gelmekte olan Afyon treninde feci bir kaza ol- muş, trenden düşen biletçi Mus- tafa Şevki efendi aldığı yaraların tesiriyle derhal ölmüştür. o Vaka şöyle olmuştur: Afyon treni Kınlık ile Alaşehir | arasında yoluna devam (ederken | biletçi Mustafa Şevki efendi de bi: | | letleri kontrole çıkmıştır. Afyon içinden tren memurları vagon- postasındaki arabaların geçilmez, larm dışında dolaşmak suretiyle vazife görürler, Biletçi Mustafa Şevki o efendi, vagonların dışından giderek bilet- | leri kontrol ederken, tren de bit köprüden geçiyordu. Bu sırada İ Mustafa Şevki efendi o köprünün demirlerine çarpmış ve derhal ye- re düşmüştür. Başından ve daha bazı yerlerinden yara aldığı için, düştükten biraz sonra ölmüştür. Mustafa Şevki efendinin ölümü | demiryolu idaresiyle bütün arka - | daşlarını müteessir (o etmiştir. Bu| zavallı memurun büyük kardeşi de | | Kasaba hattında | ayni şekilde bir kazaya giderek ölmüştür. dg | mahmut Esat Beyin dersleri, İzmir, IŞ (A.A.) busu Mehmut Esat Bey Halke - | vinde “Türk ihtilâlinde milliyet - | | | memurmuş ve | kurban İzmir me- çilik prensipleri, mevzulu konfe- ransına devam etmiş ve büyük bir kalabalık İ heyecanla dinlenmiştir. tarafından alâka ve Mahmut Esat Bey şehrimizden | müfarakat edeceğinden konferan” sının diğer kısımlarını ancak bir. | -2194 9puyapav e1uos ke 4nöng cektir. Antalya mebusunun konferansı Burdur, 19 (A.A.) — Altı gün- | denberi şehrimizde bulunan An- talya mebusu Rasih Bey dün gece halk okuma salonunda bir konfe- ranş vermiştir. Bal mahsulü Muğla, 19 (A.A.) — Bu sene | bal yerleri olan merkez ve Mar- bal mahsulü mahallerde | maris kazalarında iyi olacaktır. Bazı yaz balı kesilmeğe başlanmıştır. aamamamumaamanaasasa aranan man | Burada hafriyat yapılması ma- arif yekâletinin hakiki kıymetleri | iyi takdir ettiğine bir miyar öla - bilir, Yapılacak hafriyatın çok mü him neticeler vereceğini ümit edi- yorum. Gelecek hafta zarfında değerli arkadaşım Remzi (Oğuz Beye bir iki gün misafir olmak ve keşfettiğim bu harabenin hafriya- | tını görmek üzere Göllüdağa gide- ceğim. Verdiğim malümat üzerine mâ- halline kadar giderek harabenin | «hemmiyetini takdir eden ve bu- rada hafriyata lüzum (gösteren maarif vekâleti müzeler müdürü Hâmit Zübeyr Bey üstadımız, “u- nutulmaz yeni bir isabet göster- miştir İ Kadri Kemal | | Trenden düştü, | İ niyet Aydında “Maarif, kada tro ve sıhhat işleri | Vilâyet içinde kaç kişi okuyor Spar mıntakası Şehir haritası — Halledilen ihtilâflar Aydın, (Hususi) — Vilâyetin maarif cephesi son senelerde çok kuvvetlendirilmiştir. Vali müdürü Salih Zeki Bey ve arka - daşları maarifin tekâmülü için o- lanca kuvvetlerile çalışmaktadır - lar. Bütün vilâyette 103 mektep vardır, Bunlardan birisi o yatı mektebidir. Bu seneki bütçeye göre 263 muallim ve 10129 talebe mevcut (olacaktır. (Bunlardan 3563 ü kızdır. Bir sene içinde dört köy mektebine muallim gön- derilerek tedrisata başlanmıştır. Yeni yapılan dört mektebe de bu İ sene muallim gönderilmeğe çalı - şılmaktadır. Bu sene Germencik ve Koçarlı | nahiye merkezlerine de birer ya - tıle köy mktebi teşkilâtı yapılmış- tır. Bozdoğan Atça nahiye merkezinde tam teşkilâtir ve diğer sekiz köyde de Vekâletin nümuneci veçrile köy mektepleri yapılmaktadır. Sökede evel başlıyan o güzel bir binası ikmal olunmuştur. merkezile iki sene meketp | Vilâyet merkezinde teşkilâtlı olmak üzere altı mektep vardır. Bu sene imtihanlarında 195 er- kek ve 81 kız cocuğu bitirme şa- hadetnamesi almışlardır. Üç sr nıflı köy mekteplerinden de 256 erkek ve 62 kız çocuğu köy mezu- | tasdiknamesi almışlardır. Mektepleri millet mektebi açılmıştır. Vilâyet dahilinde millet mek - teplerinin mekteplere devam edenler 25871 erkek ve 8114 hanım A. dersha - nelerine ve 1560 erkek ve 330 ka- i dın B. dershanelerine devam et- İ mişlerdir. Spor mıntakası reisliği Vilâyet dahilinde çok sevilmiş olan defterdar Nafiz Bey bu de- | faki intihapta spor mıntaka reis - liğine seçilm'ştir. Mıntakanın iki bin liralık bütcesi varsa da bunun | ancak 800 lirası alınabilmekte ve bununla faaliyet idame olunmak: | tadır, Aydın mebusu Mazhar Müfit Beyin biraderleri Feyzi Bey ken- di konağının altındaki büyük dai- reyi spor klüplerine parasız tahsis | eylemek gibi bir âlicenaplıkta bu- | lunarak gerçliğe ve (o memlekete büyük bir hizmette bulunmuştur. Kadastro Burada mütemadiyen çalışan İ kuvvetli bir kadastro teşkilâtı var- dır. 12 mahalleden ibaret olan Aydınm on mahalesi tamamen Altı mahallesi de senetleriyle ber?ber tapuya devr olunmuştur. İki mahallenin de muamelesi tekâmül etmek üzere - dir. Pek yakmda son kalan ma» hallenin tahdidatına baslanacak - kadr 5954 parça Mektim emlâkten bitirilmiştir. tır, “Simdiye ölçülmüstür. | hazineye onüç bin küsur lira Feyzi | Bey başta olduğu halde maarif | üçü tam | olmıyan köylerde 11 | teşkilâtından itibaren | | menfaat temin edilmiştir, Ka: | tro harçları olarak tahakkuk ı rilen para yirmi bin liradır ki paralar maaşlara tekabül etm İ tir ve kadastro bu suretle de hazinesine yük olmamıştır. İ ranın kadastrosu dört sene ev başlamış ve altı ayda 96 ihtil iş gelmiştir. Kadastro heyeti hirin yanlış haritasını da düz mek suretiyle gerek belediye ve gerek hazineye arazi kazan Bu sayde mahkemeler davalar da azalmıştır. mıştır. Kadastroda İsviçre usulü ve hile tapu kütük defteri tutulmı tadir ki bu usul bir şaheserdir. incir kurutma makines Vali Feyzi Bey Kütahya va liğinde iken yemiş kurutmak iç oraya. getirtmiş olduğu iki mal je buraya naklettirmiştir. E makineler sayesinde güneş | yağmur endiseleri kalmıyacaktı | Mahsulât ta bu sayede fenni ol rak kurutulacak ve toz topraktı temizlenmiş olacaktır. Bu şeki de hazırlanan bir kutu incir Zir at Vekâletine takdim olunmuş! nek ziyade takdir sAifevaker | beve tesekkür olunmuştur. | Koçarlı nahiyesi | 52 senedenberi nahiye merkel olan Kocarlı kasabasının suyu £ zelse de yazın havası ağırdır. careti pamuk ve havvan üzerin j dir. İne'riazdır. Başlıca mahs lü de zevtindir. : Merkezdeki ni fusu 1800 ve umum nüfusu 15 b raddelerindedir. 41 köyü vard ! Posta ve telgraf merkezidir. Kasabada beş buzhane, bir yâ zahire ve pamuk fabr'kası, bir e | motörlü hir değirmen mevcutt Dereköyünde dw Muharrem Bey bir fabrikesı bulunmaktadır. Sıhhat işleri Vilâyet merkezinde mükem mel bir hastane, bir süt çocuğ muavene ve müşavere €vi, ope tör Mitat Beye ait hususi bir h İ tane virdir. Memlekette sr hastalığı fazlacadır, Kasabalard da zührevi hastalıklar vardır. Bütün k-x1larm doktor ve eb leri tayin olunmuş, kaza merkel buğu sandıkları yaptır leri la mışlır. Pagıp Kemal MR melmiyeii Bir çocuk elekirik cere yanına kapıldı, öldü Tekirdağda bir çocuğn ölünl ile neticelenen feci bir kâza ol muştur. İZ yaşlarında bir çoc: | elektrik direği üzerine yuva ya İ pan kumruların yuvasını yokla İ mak ve yavrularını almak üze elektrik direğine tırmanmıştır. Bu çocuk yuvadaki kumru yal İ rularını tutmak isterken elleri i eletrik teline birden temas üzrine elektrik ceryanma kapıl mış ve direklerden aşağı düşer ölmüştür.