1 Eylül 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 22

1 Eylül 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 22

Yapon Simemiaciker. Güneş Memleketinin Greta Garbosu SEÇUKO HASA Birçok sinema meraklıları yea nın dünya filim imalâtında çok mühim bir rol oynadığını, yapılan ilimlerin mikdarı itibarile cihanda Amerikadan sonra geldiğini, yani ikinci olduğunu hiç te tahmin etmezler. Bunda belki de haklıdırlar. Çünkü Japon filimleri ekse- riya sırf memleket dahilinde gösteril- mek üzere vücude getirilir. Bazı müs tesnaları bir yana bırakılacak olursa, hemen hiç biri dışarıya çıkmaz, çıkamaz. Bir kere Japon dili beynelmilel bir lisan olmadığı cihetle; bunlara müşteri bulunmazdı. Diğer taraftan son zaman lara kadar Uzakşarkın bu çalışkan ve zeki milleti kordelâlarının bütün mev- zularını hep eski Japon efsanelerinden, milli kahramanlarının hayatlarından a- lirlar, bunu ağır ve ağdalı bir tarzda çevirirlerdi; binaenaleyh onlardan bizzat Japonlardan başkalarının zevk alması ihtimali yoktu Fakat bir iki senedir Tokyo, ve Kyoto'daki stüdyolarda, Holivud mües- seselerinin ayni tertibatı yapıldı. Filim çevirmek hususunda şimdiye kadar ta- kib edilen usuller terkedildi, senaryolar modern ve beynelmilel mevzulardan vücude getirilmeğe başlandı. Japon ar- tistleri ve yıldızları beyaz perdede sade kimonolarile değil, Avrupai kıyafetlerle göründüler. Hulâsa Japon filimleri A- merikan, Alman, Fransız filimleri gibi bütün dünya eli alâkadar ede- cek bir hale kon Şimdi Japon sinema âleminde her hafta birkaç yeni filim meydana geti- rilmektedir. Bunların içinde ağır dram- lar, çok gülünç komediler, tarihi vak'a- lar, efsaneler, her çeşidden kordelâlar vardır. Japon hükümeti sinemanın, halkın nezih bir surette eğlenmesi ve ayni zamanda onun terbiye ve kültürünü 20 > z iv yükseltmesi hususundaki mühim tesirini takviye etmiş bir vaziyettedir. Sosyal büronun yaptığı tetkiklerin gösterdiği neticeleri nazarı dikkate alarak filim müesseselerine çok geniş bir şekilde yardıma karar vermiş ve Japon stüd- yoları en modern teknik tertibatla teç- hiz olunmuş, Japon mühendislerinden Çuşilosi ses kaydi hususunda henüz dünyanın hiçbir tarafında mevcud olmi- yan yeni bir usul keşfetmiştir. | urizm ve propagarda büroları ya- bancı memleketlerde gösterilmek üzere birçok dokümanter filimler vücude ge tirmektedirler. Aktüalite ye röportajlar için ayrıca hususi iki şirket teşkil edil- miştir, Bunlar, büyük Japon gazetelerile müştereken faaliyette bulunarak mem: leketi harice hergün biraz daha fazla tanıtmıya çalışmaktadırlar. Japonyanın büyük şehirlerindeki si nema salonları da fevkalâde muntazam ve süslüdür. Nevyorktaki eğlence mer- kezi Broadway salonları nümune ittihaz edilerek vücude getirilmiş, afiş, reklâm ve saire tertibatı Amerikadaki gibi ta- mamen mükemmel bir şekle konulmuş- tur. Avrupa ve Amerikada çalışan Sazu Hayakawa'yı ve saireyi bir tarafa bıra: kalım, yalnız Japon filimlerinde oyna. dıkları halde bugün beynelmilel bir şöh- ret kazanmış Şizo Kataota, İsuzu Ya: mata, Sumiko Sazuki, Seçiko Hasa gibi kadın erkek birçok artistleri vardır. Hele Seçuko Hasa için adeta Japon- yanın Greta Garbo'su denilebilir. 1920 senesinde Yokohama'da doğmuş oldu- ğuna göre henüz 17 yaşındadır. Babası alelâde bir işçi olduğu halde, bütün gay- retini sarfederek, her fedakârlığı yap- mış kızının liseyi bitirmesini temin etmiş- ai tir. Seçuko'nun mektepte verilöğr sillerde gör erdiği el nemaya in mii di Seçuko ilk defa Nikeaçu “Flimi hesabına memleketimizde de büyi