1 Eylül 1937 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 6

1 Eylül 1937 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 6

“dan kaçarak İstanbula ge- 4 Ystaklarımızda rahat rahat uyurken ca- mizi, malımızı bekliyen bir teşkilât vardır ki, tehlike zamanlarında gayri, pek az hatırlarız: İtfaiyemiz.. Bu hayırlı teş- kilât eylülün 25 inci günü 15 yaşına gi- riyor.. İstanbul itfaiyesi bugün Avrupanın, bir- çok büyük merkezlerinden fazla değilse bile, onlardan hiçte aşağı kalmıyacak ka- dar kuvvetli ve modern bir kurumdur. Her 25 eylül geldikçe kendi kendine mü- tevazı bir şekilde yıldönümünü kutlulıyan İstanbulun bu müessesesi, onun asıl sahibi olan İstanbullularca ne yazık ki pek az tanılıyor. Gönül arzu eder ki bu yıl yapıla- an İörene önem verilsin, ve bülün İstanbullular da, kendilerinin öz malı olan bu övünmeğe değer Kurumu ya- kından görsün ve onun sevincine iştirâk etsin... Bunun temini Jiçin bir taraftan ilgili makamların nazarı dikkatlerini çekerken, diğer taraltan da bilmek istiyen okuyu- cularımıza bu Kurumun üç asırdanberi geçirmiş olduğu devrimleri hulâsa ola- rak izah etmeği faydalı buluyoruz: İstanbul şimdiye kadar kaç ere yandı? İstanbul şehri, 6 yüzyıldanberi birçok defalar baştanbaşa yanmıştır. Cibalide 9, Hocapaşada 8 defa büyük yangınlar olmuştur. İstanbulun diğer cihetlerinde de 4 yüzyıl danberi 5 büyük yangın olmuş ve şehir baştanbaşa denecek kadar ha- rap olmuştur. Bu yangınlar yalnız genel servet üzerinde değil, halkın maneviyatı üzerinde de acı tesirler bırakmıştır. İs- tanbul Belediyesi (ve ne- tce oarak İstanbullular) bugünkü gibi mükemmel bir İtfaiye kurmakla, hem ulusal servet muhafaza e- dilmiş, hem de halkta yan- gına karşı hasıl olan kor- kunç duygular ortadan ka!- dırmıştır. İlk itfaiye ve yeniçeri- Er... İlk itfaiye teşkilâh 1715 ( Hicretin 1130 ) Yılındağı şöyle kurulmuştu: 1713 yılında Fransa- İstanbulun Cankurtaranı : İTFAİYEMİZ lip ihtida eden ve Gerçek Davud adıni alan bir Fransız, ilk defa olarak bir tulumba yapmış ve bu tulumba 1130 yılın- da bir yangında kullanılmıştır. Yangınla da bu tulumbanın iş görebileceği anlaşıl- mış olduğundan hükümet, bir kısım yeni- çerileri Gerçek Davudun emrine vermiş ve bir (Tulumbacı ortası) kurulmuştur. Şeh- zadebaşında Kaplamacılar çarşısında da bir İtfaiye Kışlası yapılmışlır. Gerçek Davudun kurduğu bu teşkilât tam 110 yıl devam etmiş ve 1875 de ye- niçeriler dağıtıldığı zaman bu tulumbacılar ocağı da söndürülmüştü. 2— İlya müzesinden bir köşe. 1— ltanbul İifaiyö ta takımının Beyazıt kulesinde bir manevra; 15 YAŞINDI İtfaiyede askeri bir ul Fakat ocağın kaldırılmasından gün sonra Hocapaşada bir yangın! ve önüne genilerediği için “daha d itfaiye bulunmadığı için- bütün Bab) vanyolu ve civarı, ta Kumkapıya ğ mahalleler baştanbaşa yanıp kül olunğ iye teşkilâtını yeniden kurmak ihtiy ii göstermiştir. Bu sefer, itfaiye için b asker ayrılarak başlarına ihtiyar zabi iki kişi getirilmiş ve süel bir idari alınmıştır. : Tanzimat Devrinden sor Tanzimat Devrinden sonra İstn resmi daireler, ve 1869 ta da Belediye daireleri açılınca yang dürme vazifesi yalnız askerleri Şehremaneti ve Belediyelerede (€ Buna rağmen henüz yaraya deyi lecek kadar büyük ve esaslı V$ kilât kurulamamıştı. Nitekim JE linda Beyoğlunda bir yangin ! ve koca bir semti süpürüp gölü İtfisiye de buna birşey yapamayır fazla ziyan eden siyortacılar | müracaat etmişler, ve iyi bir teşkilâtı kurulmasını istemişler Macaristandan gelen müts | Bunun üzerine Macaristan hassıs bir itfaiye tabur daha ilâve edilmiş ve pe yakasında çıkan yangınlar içini | te Üsküdarda bir tabur daha ii miştir, 10 temmuz 1908 inkilâlir bu taburlar kışlalarda toplu ol. 7 durulurken, bu tarihten sonr! | muhtelif tarafları kollar. şeklinde (© mıştır, İ Meşrutiyetin & önce Şehremanei ciheti askeriyeye da bulunmuş ve yelten sonra da | lında efradın ysyi memeleri için nakli mobilleri, motörle lumbalar satın alar! askeriyeye vermii kat Balkan Hari” bilhassa Büyük kopması üzerine