29 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

29 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA bilir. Fransa bu mevzuda, hattâ kredi teşebbüslerin yatırım programlarını dahi kolayca gerçekleştirmek imkânla- rını verecek şümullü bir yatırım kre- disi açmak suretiyle, ilk müspet misa- r. atle telâfi etmek maksadi sektöründe ve hususi sektörde, geniş ye süratli bir yatırım programı takip etmektedir. —Yani yatırım malzemesi ve (maddeleri ithal etmektedir. Türki- yenin ihtiyaçları ve Almanyanın im- kânları bir arada mütalâa edilecek o- Fran lursa, Almanyanın da, gibi, Türkiyeye — yatırım kredisi açmasını beklemek yerinde olur. Bu hareket, , her iki memleketin, ilerideki men- faatlerine uygun bir şey olur. yede ve Almanya da iş adamları muhi- tinin, Bonn müzakerelerini alâka ile takip — etmelerinin bir sebebi de bu- dur. Bekliyelim İkinci — Beynelmilel imalâtçılar Kongresi u ay içerisinde Periste 14 mem- e mensup 300 iş adamının katılacağı Milletlererası ikinci büyük 16 Suad Hayri Ürgüplü Alman dostlarla çevrili bir. büyük elçi imalâtçılar kongresi toplanacaktır. Bu şekildeki ilk konferans, — 1951 yılının Aralık ayında New Yorkta ve Ameri- kan Milli İmalâtçılar Cemiyetinin hi- si altında toplanmıştı. Bu sefer- ki konferansı tertip ve tanzim eden teşekkül ise, Avrupa — Sınat Federas- yonlar Konseyinin — mesul, organıdır. Bu Konseye 13 memlekete mensup 23 milli teşekkül dahıl bulunmaktadır. ongreye, B. D. den, 162 seç- K kin iş adamı katılacaktır. Aşağı yukarı aynı sayıda temsilci de_ Alman. ya, —Avusturya, Belçika, — İngiltere, Fransa, Danimarka, Finlandiya, İ ya, Luksemburg, N orveç, Isveç, Hol- landa ve İsviçreden gelecektir. Top- lantılar, Paristeki meşhur Palais d'Or- say otelinde ve 23 Mayıs ile 25 Mayıs tarihleri arasında yapılacaktır. Kongre, tertip edenlerin ifadesine göre, dört mühim hususun konuşulma sı için toplanacaktır: Evvelâ, sanayıde beşeri münasebetler meselesi ele alma- cak; bu cümleden olarak modern sev- kü idare tekniğine ait metodlar, işve- ren - işçi münasebetlerine ait mesele— ler, memur ve müstahdemin eğitimi ve terfi ve tefeyyüz işlerine dâir modern görüşler münakaşa edilecektir. İkinci olarak, hayat standardının yükseltil- mesi ve istihdamda istikrarın temini mesleleleri derpiş olunacaktır. Bu ko- nuya dahil olarak, ücret politikaları, Verimlilik meselesi teknik işsizlik dâ- asi,, iş değiştir. me cret- lerın azaltilması davaları ele alınacak- tır. Üçüncü mevzu ise, devletin iktisa- di hayattaki rolunun incelenmesinden ibarettir. Bu mda, devletin hususi teşebbuse müsaıt bir hava yaratmak bakımından mesuliyetlerinin nelerden ibaret olduğu hususu ile, kredi siyaseti ve benzerleri mü- nakaşa edilecektir. Dördüncü müna- kaşa konusunu, pazarların genişletil- mesı yenı pıyasaların açılması çarele- eyleyecektir. zere, deniz aşırı meselesi ile mılletlerarası olan maniaların giderilmesi hususları münakaşa edile- çektir ongrein gündemine giren me- seleler o kadar mühim ve bizim için — hayati kıymeti haiz şeyler ki, gönül, müşahit sıfatiyle de olsa bu iş- lerle ilgilenen mahdut sayıdaki müte- hassıslarımızdan müteşekkil bir heye- çok kalkınmanın yol açacağı yepyeni ikti- sadi, içtimat ve teknik — problemlere çare bulacak ehil kımselere sahip ola- bilmektir. Kalkınma hareketimiz, an- cak ihtisas sahibi yeter sayı ve vasıfta olması ile başarı- lacak; devamlı bir karakter taşıyacak- tır. İşte, gerek bu şekilde yeni eleman- ların yetişmesi, gerekse sayıları pek az olan mevcutların bilgi ve görgülerinin yenilenilip genişletilmesi için bu gibi kongrelerin kaçırılmaz fırsatlar oldu- AKİS, 29 Mayıs 1954