29 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

29 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Mebusu Ekrem Alican, Ağrı Mebusu Ankarada yatakların- kalkan kimseler ara- Gittiler ve toplantıda söz alacakla- larm başına isimlerini yazdırdılar. Akıllılık etmişler, zira dört kişi ko- sustuktan ve Adnan Menderes izahat verdıkteu sonra müzakere kâfi görül- üş. — Meclis Grupu 494 kişiden mü- teşekkildir ve 4, 494'de 123.5 kere var- dır — nihayet takrırı alkışlar arasında kabul olunarak programa alkışlar ara- sında ve mevcudun ittifakiyle itimad beyan edilmiş, bu itimadı Buyuk Mil- let Meclisi Demokrat Partinin — be- yaz — lehte —, Muhalefet Partılerınıu kırmızı — ale lı — Treyleriyle tek- rarlamıştır. Üçüncü Adnan Menderes Kabine. si, Birinci ve İkinci Adnan Menderes Kabinelerinin başladıkları işleri — de- vam ettirmek üzere memleketin mu- kadderatını eline almış bulunmakta- dır Başvekil, programını takdim eder- ken, büyük bir hulüs ile — bu, Ad— nan Menderesin sevdiği bir kelim dir — i bir şey getırmedıgı- ni, ıktıdar degışıklıgı olmadığı ve binedeki tâdillerin nazariyattan ıbaret bulunduğu — cihetle mılletın tasdıkın- efkârın — anladığı Girişilen büyük kal- kınma hareketleri, — iktisadi hamleler aynı hızla, hattâ d ha suratlı empoy- la devam edecektir — umumi efkârın reaksiyonu: Geniş memnunluk —; De- mokratik nizamı memlekette kanun- larla hâkim kılmak, vatandaş hak ve hürriyetlerini, şimdi olduğu gibi tat- bikatın keyfine bırakmayıp daha sağ- lam esaslara istinat ettirme gayretleri gen akt mâna şudur: erden ibaret kalacaktır — umumi efkarın reaksiyonu: hayal su- kutu — Anlaşılıyor ki bizim — memlekette iktidarda bulunan partiler, demokra- ancak yıprandıklarını zaman ele alıyorlar. bakımdan Meclisteki 500 kişi- lik ekserıyetle, memlekette aldığı 5 milyon reyle ve — muhalefete verilen reyleri telâkki tarzile — tezvir ve if- tiralara kapılanların reyleri — Demok- rat Parti kendisini hayatının en kuv- anında hissetmektedir. Halbuki demokratik kaideler, icraatı güçleşti- recek, hiç olmazsa hat" halinden ayıracaktır. Memleket ise, her şevden evvel cesur ıcraatla topyekün kalkın- maya muhtaçt İşte, ıktıdar partisinin en yüksek kademelerine hâkim olan kanaat ve kabinenin programında açıkça ifade e- dilen zihniyet Yıpranm: anının geldiğini, Partı liderlerinin herkesten — ve baz işten geçtikten sonra — farkettıkleri, tarihin verdiği derslerden biridir. AKİS, 29 Mayıs 1954 BİR DAMLA Tahlil! u benim sevgili Mimarı bırakır, yaptırır! Avukatı bırakır, halciye götürür! Cerrahı çıya gösterir! vatandaşım: evini — kalfaya dâvasını arzu- bırakır, yarasını çıkık- Disciyi bırakır, dişlerini — ber- bere söktürü Hâlâ seçımlerm neticesine şa- Şıyor. musunuz Bed'i Faik Başvekil Muavinliği Kabinenin programı aynı da olsa, tadilât nazari de sayılsa Başvekil Muavinliğinin yeniden ihdası bir de- ğişiklik ifade etmektedir Başvekıl Adnan Menderes bu sefer- ki muavinini — Fatin Rüştü Zorlu —, ilk muavininden — Samed Ağaoğlu — tamamiyle başka ölçülerle seçmiştir, Samed Ağaoğlu, Partinin içinden gelmişti. Uzun yıllar — muhalefet yıl- ları — teşkilâtta, teşkilâtın yüksek ka- demelerinde çalışmış, bünyeyi öğren- miş, kongrelerde, mitinglerde mücade- le etmiş, iç politikada ihtisas ve kuv- Menderes ve Eski Başvekil — Eski Program Program OLUP BİTENLER vet sahibi olmuştu. Nitekim Başvekil muavinliğine getirildiğinde — kendisine verilen işler iç politikayla — alâka iş- lerdi. YURTTA Fatin Rüştü Zorlu, — kelimenin her mânasiyle —, dışardan gelmiştir. Partiye ıntısabı yenıdır, teşkilât tara- fından bilin mitinglerde, kongre lerde hiç ruumemıstır, iç polıtıka yapmamıştır. Buna mukabil dış siyaset ve dış- yardımlar mevzuunda hem büyük bir tecrübe, hem de vukuf ve ihtisas sa- hibidir. Hariciye Vekâ'etinin İ kısımlarında uzun yıllar çalışmış ol- ması, siyasi olduğu kadar iktisadi kav- rama ihtiyaç gösteren NATO nezdin- deki başdelegelik vazifesinde — bulun- ması — Parısten çok Ankarada iş gor- rağmen — kendisine büyük mezıyetler sağlamıştır Bu makamında artık iç polıtıkayla karşı karşıya kalacağı ve ona — k güç olduğu mecbur bırakılacağı aşi- polıtıka meseleleri de en mesul makamlarındau bırını etmesi itibariyle Parlâmento hayatına katılması bir zarurettir. Başvekilin kabine programını oku- a sat kaçmamış, yorumlara yol açmıştı. Sıhhiye Vekilliği çıklandıgına gore Sıhhiye Vekili A — Cumhuriyet Halk Partısının eskı Sılıhıye ve Ticaret Ve- ki mdan, beynelmılel bir rekor kurmuş bulunuyoruz. Dr. Behçet Uz, Demokrat Partinin izmir listesinde mustakıl aday olarak yer almıştı Sıhhıye Vekili, Üçüncü Menderes. Kabinesinin, kısa süren D. Meclis Grupu içinde en ziyade tenkide ma- ruz bırakılan âzası olmuştur. Bilhassa Ağrı Mebusu Kasım Küfrevi, yaptığı i konuşmasında. Sağlık işlerin- i Vekil Dr. Ekrem Hayri Üs- tündağ'ın başarılarını övdükten sonra, muvaffakıyetının eski uki Dr. Behcet Uz. yepyeni bir icraat programı ile iş başına gel- mistir ve bu programı gerçekleştir- meye çalışacaktır. Programın esası, hastahanelerin dağıtılması değil, tevhididir ve büyük merkezlerdeki büyük sağlık müessese- lerinin birbirlerine yollarla bağlanma- sıdır. Kabine programının okunduğu gün Dr. Behçet Uz'un da Demokrat Ve- killer arasında bulunmayışı gözden 7