29 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

29 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

ğuna inanıyoruz. Kaldı ki, sayılarının çok az olduğunu söylediğimiz bu mü- tehassıslarımız . içinde çok değerli ve dünya çapında bir şöhrete sahip olan. lan da vardır. Onlara da tebliğde bu- lunmak; müzâkerelere katılmak sure- tiyle dünyaya sesimizi duyurmak şan- sını vermek herhalde yerinde olur- du. Bu yola gidilmediğine göre, — hiç olmaza, kongre müzakeratına ve teb- liglerine ait dokümanları getirterek bir fikir edinmek, herhalde bu ışlerle meşgul tatbikatçılarımız ve ilim adam larımız için çok faydalı bir hareket o- lur, sanırız. Memleketımızı ziyaret eden Amerikan iş adamları gittiler ecen sayıda hahsettıgımız 52 ki- G silik Amerikan memleketlerine müteveccihen yurdu- muzdan ayrılmışlardır. Detroit Tıcaret Odası Başkanı Mr. Willis H. Hall'u başkanlığında olan heyet, çok musbet intibalarla Amerikaya dönmüş bulun- maktadır. İstanbul Ticaret Odası Baş- kanı Sait İbrahim Esinin yakın alâka ve gayretleri sayesinde hey, Istan- bulun bütün — güzellikleri gosterılmış, yabancı sermaye bakımından Türkiye- nin arzettiği uçsuz bucaksız imkânlar gözleri önüne serilmiştir. Heyet azalarının hepsı nin pek kıs ürdüğünü, tekrar Turkıyeye gelerek zun kalacaklarını — ve beraberlerınde müsbet iş teklifleri getireceklerini — 1s- rarla belirtmişlerdir. Heyet mensupla- , İstanbul Ticaret Odasında tüccar ve iş adamlarımızla yaptıkları toplantıda Türk âlemine men malarımızla tanışmak ve karşılıklı fı- kir teati eylemek imkânını da bulmuş- lardır ziyaretleri- ilk fırsatta ok daha Gene gecen hafta içerisinde, Amerı— kanın Ve düny Seyhan barajının inşaatı almıştır. Mr Morrison, ınşaatını mahallinde — gör- he baraJ mek, hem de Türkiyede firması namı- na gırışebılecegı diğer taahhüt işleri hakkında — bir fikir edinmek — üzere memleketimize kısa bir ziyarette bu- lunmustur. Gerek yurdumuzda — gör- dügü kalkınma hamlelerinden — perek- baraj inşaatının mükemmel bir şe- kılde ilerlemesinden ziyadesiyle mem- nun kalan Mr. Morrison, İstanbulda ınşa edilecek asma köprü işine de fir- masının memnuniyetle tahp olacağına işaret eylemiştir. kampanyası bo- Kanu y yunca ılerı suruldugu gibi bır kapı- hakkı istediği gibi kullanmaktadır. AKİS, 29 Mayıs 1954 İç Haberler Yabancı Sermaye Kanununun tesirleri kendisini göstermeğe başladı eni kabul edilmiş olan Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu hü- kümlerine uyarak Vekiller Heyeti ye- niden iki yabancı firmaya memleketi- mizde yatırım yapıp teşebbüse — geç- mek müsaadesini vermiştir. Bu firma- lardan birisi Amerikan — diğeri ise ir. Ame- rikan firması, Avrupa ve Amerika ti- pinde peynir imal edecek bir fabrika inşası yoluna gidecek; lüzumlu tesisat ve sermayeyi merikadan getirecek- tir. Fransız firması ise, elektrik maki- nelerinin her çeşidi için, lüzumlu " olan muhtelif tipte kömür istihsaline ya- rayacak bir fabrika inşa edecektir; bu iş için sözü geçen firma 3 milyar 125 milyon frank kapital koyacaktır. ene bu kanunun sağladığı kolay- lık ve imkânlardan faydalanmak suretiyle, Türk ve İngiliz sermayedar- larının işbirliği ile muhtelit karakter- ce bir münakale şirketi kurulacaktır. "Yıldız Havacılık ve Turizm Şirketi" ismini taşıyan bu şirket, memleket da- hilinde ve haricinde uçakla yolcu ve yaş sebze ile taze meyva naklıyatı ya- Şırketın kuruluş gayelerı a- rasında, a Erzurum dan İstanbul ve Ankara gıbı ıstıhlak merkezlerıne kesilmiş kasaplık hayvan nakliyatı ile Türkiyeden İngiltereye kesilmiş kümes hayvanları ihracatı da yer almaktadır. Bu muhtelit teşebbüs, bütün bu faali- yetler dışında, her gün sahası büyük bir hızla g; mizde edilmesi işini de üzerine alacaktır. Ge- rek bu sonuncusu, gerekse bundan ev- velki gayeler, tahakkuk ettirildiği tak- dirde memleketimiz için büyük — bir fayda saglayacaktır Ekonomisinin temeli ziraat ve zirat mahsuller olan Türkiyemizde, bu temele müstenit bir İKTİSADİ VE MALİ SAHADA imalât ve nakliyat sanayiinin süratle kurulup — gelişmesi her akımdan memnunluk uyandıracak bir haldir. Halen Vekiller Heyetinin elinde tetkik edilmekte ona otuz kadar ya. bancı ye yatırım teklifi vardır. Hükümet bu müracaatları da süratle ve büyük bir dikkatle tetkik ederek kanunun hukumlerıne ve bilh memleketımızın menfaat ve politikasına uygun ola nlarının için gereken müsaadeyi verecektir. Pırınçlerımıze olan talepler arttı İyi bir mahsul yılından sonra, müsait kalıte ve fiyat karşısında alıcılarımızın pirinçlerimize olan rağbetinin hergün arttığı muşa- hede olunmaktadır. Halen Japonlar ve İngilizlerle pirinç satışı için müzakere- ler devam etmektedir, İngiliz firmala- riyle olan konuşmalar sona ermek ü- zeredir. Yakında Ingiltereye 100 ton tutarında pirinç satılmasına dair bir anlaşma imza edilecektir. Japon fir. maları 11e olan müzakereler, henüz fiyatların, sondaj ve teklifler edilmesi ıstenıl mesi mahıyetınd dir ç piyasalarımızda ekstra mal- ların kilosu toptan 73 - 74; Diyarbakır pirinçleri 105 - 107; kulakh malları ise 115 . 125 kuruştan muamele mek- tedir. Mahsul bol, elde yeter derecede bu cüz'i ihracattan zarar görmesi ve fiyatların yükselmesi gibi bir tehlike bahis mevzuu olamaz. Memleketimizdeki kasaplık hayvan durumu ların en mühim iktisadi hâdiselerinden birisi de İstanbul ve Ankara gibi büyük istihlâk mer kezlerinde rastl an et bu hranıdır Halkımızın — devamlı ve geniş ölçüde şikâyetlerini mucip olan bu hal, alman bir takım tedbirlerle giderilmek — yo- lunda ise de meseleye tam bir hal ça- resinin bulunduğu herhalde iddia edi- Bir yandan narhı yükseltmek, (Devat 34 Üüncü sayfada) lemez, — Vergi tahsildarlığı oynuyoruz da..