29 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

29 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

ASKERLİK Bahriye Amerikada ahriye Vekili son günlerde mü- him bir açıklama yaparak, Ame- rika Birleşik Devletlerinin deniz kuv- vetleri hakkında geniş malümat ver- istir. Gerç Amerikan — donanmasının kuvveti, büyük bir sır değildir ama bizzat Vekil tarafından yapılan açık- lama geniş alâka toplamıştır. Verilen malümattan — anlaşıldığına göre Amerika Deniz Kuvvetleri 1129 gemi, 9940 tayyare, 3 deniz piyade tü- meninden müteşekkildir Gemiler arasında 14 tayyare gemi- si, 4 hattı harp gem 9 kruvazör, 221 destroyer 108 denızaltı 740 diğer şit gemi mevcuttur Silâhlar Güdümlü mermiler merikanın en yeni müdafaa si- lâhlarından — birisi de güdümlü uçaksavar mermileridir. Bunlar yer- mlı otomati on relerini tahripte kullanılırlar. ayyare ne kadar süratli ve ne ka- uçmakt maları pek zordur. lunan merkezi kontrol aletleriyle ta- kip edilir ve güdümlü mermi buna göre sevk ve idare olunur. Resimlerde pilotsuz bir bombardıman tayyaresi, mermi hedefini 'bulmuş ve tahrip et- mistir. Güdümlü mermilerin inkişafı, tay- yare taarruzlarına karşı müdafaa im- kânlarım çoğaltmaktadır. una rağmen, hava üstünlüğü kıy- değildir tayyareye karşı kullanılacak metinden bir şey kaybetmiş ve hâlâ, SAHASINDA Kumandanlık ilmi umandanlık ilmi, diğer ilimler gibi, hususi odlara malik ve muayyen bir bilgi kategorisini e- tüd eder. Kumandanlık sanatı da, bilgiye dayanılarak kumanda —metod ve tekniğinin tatbiki şekilde kulla- nılmasiyle alışma, deneme ve geliş- melerle öğrenilir. - Bilgiye dayanma- yan, sadece yılların geçmesi ve de- vamlı tatbıkat ile edınılen tecrube- hayet bunların hemen kâffesi tarihi kategoriye intikal eder ka- rakteristiklerindeki değişme sürati eski zamanlara nisbetle çok artmış- tır. Balkan harbi ile birinci dünya harbi arasındaki farka nisbetle ikin- ci dünya — harbinin birinci harpten farkı daha büyüktür. Vuku bulduğu takdirde üçüncü dünya harbinin i- kinciden — farkı ise çok daha muaz- zam olacaktır. Gelecek harbe hazır- lanırken bu hakikati çok dikkatli o- larak gözönünde bulundurmak lâ- zımdır. Şu halde istikbale bakarken tecrübeden ziyade ilme dayanmak mecburiyetindeyiz. Tecrübe, ilme üs- tün olsaydı en eski askerlerin daima n iyi kumandan olmaları lâzımge- Tirdi. Halbuki harp tarihi gösteriyor büyük zaferlerin übeli kuman- danlar tarafından değil, en genç, en kabiliyetli ve yeniliklere en — çabuk en tesirli silâh gene tayyaredir. Amerikada üdümlü —uçaksavar mermilerinin seri halinde imaline he- nüz başlanılmamıştır ve şimdilik — ya- pılanlar daha ziyade — tecrübe mahi- Merminin tayyareye yaklaşması AKİS, 29 Mayıs 1954 Güdümlü merminin sineması İsabet ve patlama Kurtbek intibak eden kumandanlar tarafından kazanılmıştır. İskender, Arbela mu- harebesini idare ederken 25 yaşında idi. Seyfi yrrus ise Asculum muharebe- sinde 39, Anibal Kan'da 33, Se- zar Lyon muharebesinde 44, Char- les Martel ise Tours da 44, Salâhad- din Eyyubi Suriyeyi fethederken 36, Büyük Frederic, Rossbach 45, Va- şington başkumandan iken 49, Na- polyon Yena da, Gazi Osman Pa- şa Plevnede 45, Atatürk Anafartalar- dı 34 ve başkumandanlık meydan muharebesinde idiler. Corneille'in dediği gibi lerin nin şahede ise doğru ve tam bir bilgi ile gerçek kudretini alır. Okuma tetkik etmeyen, yeni teoriler ve pren sipler üzerinde fikri çalışmalar yap- mayan kumandanlar ne ordularını gelecek harbe — hazırlayabilirler, ne de o harpte muvaffak olabilirler. günün kumandanı için öğrenilecek şeylerin sonu yoktur. am bir ilim ve araştırma dünyası yeni bu- luşlar için çalışmaktadır Yeni me- todlar ve vasıtalar ratle tekâmül ediyor. Yenilikler çok sıkı o kip edilmeğe ve harp doktrinlerinin müstakbel inkişafı üzerinde devamlı olarak kafa yorulmalıdır. Bilgi ve a- raştırma ileriye, tecrübeye bakar. Tecrübe, yaş ve eskilik, bilgi, mak ve öğrenmek demekı kabılıyetlı anlayışlı ve ehliyetli o- lanlar öğrenebilir. Kumandanlık po- litikamızda bilgi, ve ehliyete birinci derecede ehemmiyet vermeliyiz. yetindedir. Güdümlü mermiler yepyeni bir keşif değildir. Harp yılları içinde Al- manların yaptıkları VI ve V2 ler bun- ların ataları sayılabilir. Bombardıman — tayyaresinin — tahribi 21