29 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

29 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

İsmet İnönü Kaybeden Lider sa Nihad Erime şıddetle muhalif bir Halk Partisi ileri g — Bu muhakkak ama tutulan yo- lun yanlış oldugu da aynı derecede uhakkak" dem Teşkilâtın buyuk aynı kanaatt ol bır kısmının da olduğu bılınmektedır deki politikası olmamıştır — se çımlerın neticesi, bu- nun delilidir —; bundan Genel İdare Kurulu — mesu dur Genel Kurulun başında ise İsmet İnönü vardır; hal- buki İsmet İnönünün Genel Başkan- lıkta kalması hem tabiidir, hem zaruri- dir. O halde Kurultay nasıl yapsın ki hezimetin mesullerinden hesap sora- bilsin, fakat yeni Genel Idare Kuru- lunun başına, Genel Başkan olarak gene, nihayet o mesullerden biri olma- sı gereken İsmet İnönüyü getirebil- sin? Bu, İsmet İnönünün Kurultayın arefesinde ve Kurultayda tutacağı yo- la bağlı kalacaktır. Gazete savaşı ihad Erimin "Ulus" kapandıktan Nsonra Ankarada çıkarmaya başladı- ğı "Yeni Ulus", evvelce ilân edildiği gibi, 23 Mayıstan berı "Halkçı" adiyle intişar ediyor. Gazete aynı gazete, — muharrirleri aynı muharrirler, zihniyet aynı zihni- yettir. Ufak hâdiseler demagoji per- tavsızı ile büyütülmekte, Adnan Me deresin şahsı hücumlara hedef bıra- kılmakta her hareket kötülenmekte, memleket gene, muazzam bir felâketin eşıgındeymış gıbı gösterilmektedir. Gazete sahibinin muhalefet anlayışı bu olduğuna göre, bir değişiklik bek- lemek zaten doğru değildi. Nihad E- AKİS. 29 Mayıs 1954 rim, Partide müfrit kanadı temsilde devam edecektir. Hâdiselerin bu safhasında, bir kaç yıl evvele goz atmamak elden gelmı— r.Oz — 1947 arı —, Cum hurıyet Halk Partısınde bir avuç genç — 35'ler devrin mufrıtlerıne karşı — Recep Pekerler Mümtaz Ök- menler, Falih Rıfkı Ataylar — bayrak açmışlar Reisicumhur ve Parti Genel Başkam İsmet İnönünün himayesine olmuşlardı. 12 Temmuz Beyannamesi o grupun bir zaferi sa- yılmış, yeni bir ruhun eski parti içine girmiş olması memleket aydınları ara- sında büyük bir ferahlık uyandırmıştı Sonradan bu gençler, Şem: n Gü- naltay kabınesınde iş başına geçtıklerı aman hakikaten yurtta sahici demok- rasinin yerleşmesi için gayret sarfet- misler, ilk kanuni adımları atmışlar, ilk serbest seçimleri yapmışlardı. Bu gençlerin başında İsmet İnönü- nün kanadı altında olmakla beraber, Nihad Erim vardı. ü "aydın zihniyet" in, ne- gün nin tesırıyle olursa olsun, bugünkü Dr.. Namık Gedik Tebriklerin en hararetlisi “müfrit zihniyet" esef verici haline gelmesindeki cihet aşikâr olduğu gibi ün müfrit sayılanların bugün tının aydınları haline gelmelerındekı garabet de gözden kaçmamaktadır. artinin tekrar çıkaracağı "Ulus"un, Pdaha ziyade bu — mutedillerin sesi- ni aksettirmesi kuvvetle muhtemel- dir. Bir gazete mak hayli kat Cemil Sait Barlasın henüz kendı gazetesini — vadis — dah makinede basmaya başlamamış olma. sı, şüpheler uyandırmaktadır Diğer taraftan "Ulus" un hem muh- teva, hem şekil itibariyle mükemmele YURTTA OLUP BİTENLER yakın şekilde çıkmaya mecbur olduğu işten anlayanlar tarafından — bir zaruret halinde — kabul edilmektedir. Zira "Feuille de Combat" rolünü "Yeni Ulus" oynamış, o devre kapanmış, o- nun heyecanı ortadan kaybolmuştur Halbuki çıkacak "Ulus", tanınmış — kalemlerinden bir Nihad Erimin gazetesine kaptırmış va- ziyettedir. Gerçi bunlar, Hüseyin Ca- hid Yalçın gibi Partinin müfrit cephe- sinde yer almış kimselerdir ama, umu- 1 efkâr C. H. P. sözcüsü olarak on- ları bellemiştir. Gi azete savaşı şimdiden başlamıştır "Halkçı" nın "Devletin resmi ilâni- le satın alınan besleme derken Cemil aid Barlası ve onun gazetesini kas- tettıgı aşikârdır. "Son Havadis" te, Kurultayın "Se- çim hezımetının mesullerınden hesap sorması gerektiği ve C. H. P. de bir inkılâba za ret bulundugu yolunda yapılan neşrıyatla kimin başının isten- diği de Nihad Erimin meçhulü olmasa gerektir Bütün bu keşmekeşin halli için de, Kurultayın sonunu beklemek icap etti- ği anlaşılmaktadır. Partının istikbaliyle alâkalı kararların sorumluluğunu ta- şıyacağı meydanda olan Kurultayın bu yüksek seviyede cereyanı herkes tarafından temennı edilmektedir. Vekâletler Tebrikler — Teşekkürler abinenin kurulmasından K tam on gün, Ankarada, yeni Vekil- ler tebrik kabul etmek ve teşekkür n etmekle uğraşmışlardır. İ hususi kalem odaları kat bu kadar gayret sonunda Vekilleri ancak bir kaç saniye görebilmişlerdir. Tebrik edilenler sadece yeni Vekil- Muammer Çavuşoğlu Kalkanın dostu çok olur