12 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

12 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Hesaplarını rında ve bir çok karma encümenlerde serbest ticaret ve sanayi — sektörünü temsilen muhtelif kanunların yapılma- sında mütalâa verdi. İki sene içinde başta İktisat ve Tı— caret Vekâleti olmak üzere, , İşletmeler, Malıy ve Harı Vekaletleriyle Birlik arasında türlü mevzular üzerinde işbirliği yapıl- dı. Hattâ son zamanlarda dış ticaret rejiminin sanayi tahsisleri gibi bazı tatbikat kollarında doğrudan doğruya Birlik vazifeli kılındı. Yabancı mem- leketlerle yapılan ticaret müzakereleri için kurulan milli heyetimize Birliğin e bir mümessille iştiraki kararlaştı ve tatbik mevkiine konuldu. pöylece bugün, Türkiye deki ticaret daları, sanayi odaları ve ticaret bor saları — birliklerinin etrafında — devlet sektördeki insanlara tecrübe ve görüş- makamlara bildirmek kalkınması için en iyi yolun tutulması imkânını vermiştir. İşte geçen hafta bu Birliğin yıllık genel kurulu beşinci defa olarak An- karada toplandı ve memleketimizin ta- nınmış simalarından mürekkep — idare heyetini iş başında aynen ipka etti. Dış borçlarımızın ödenmesine doğru Avrupalılararası mübadeleyi arttır- bu husustaki güçlükleri hafifletmek üzere meydana getirilen Avrupa Tediye Birliği bir müddet va- zifesinde muvaffak olduktan sonra üye memleketlerin bazılarının libe- rasyon usulünde satıcı devlet olmak. 16 Ticaret Odaları Birliği İdare Heyeti altı — sıfırlı tan ziyade daimi olarak alıcı — devlet halinde kalmaları bu makanizmanın işlemesine mâni olmasa bile güçleşti- rir bir hal husule getirmiş, mekaniz- mayı işler halde tutmak için açılan kota kredileri muvakkat birer uyuş- turucu ilâç olmaktan daha dememiştir. Bugünkü halde üye devletlerden Almanya yon marklık ithalât borcundan gayrı, Fransa ve İtalyaya da borçları var. dır. Çlkürfk yendn tediye guçluklermden bahsolunduğu vakit hatıra gelen sus bu borçların nasıl ödeneceği me- selesidir. Son gunlerde gazelelerden edındıgı sillerimizle, ilgili Alman Makamları a- rasında cereyan etmekte olan muza- kereler Mart ayı içinde Chancelier Adenauer Ankara'da iken de olduğu gibi bir görüş birliği içinde sona ermiş ve Federal PHükümet ödenmek üzere, Türkiye İktisadi Devlet Teşekkülleri- nin ve devlet dairelerinin açacakları münakaşalarla Türk mili bankaları- nın yapacakları yatırımlardan dolayı taahhüde girişecek — olanlarının ala- 150 milyon dolları yapacağımız ihracatla ödenecektir. undan olarak Fransa elli milyon dolarlık, ltalya 25 milyon dolarlık kredi açmağa muşlardır; Amerika Birleşik Devletleri 300 milyonluk kredi açmağa razı ol- muştur. Görülüyor ki yukarıda mik- rakamlarla — yapıyorlar tarları bildirilen krediler temin edi- linçe tediye güçlükleri diye bir mesele kalmıyacaktır; bu kredilerin temin parası komşu kıymet yükselmeleri kaydetmeğe başlamıştır. Gümrük Yeni tarifeler yürürlükte 7hazıran 1954 — tarihinden gümrük resimleri kıyme zerinden alınacaktır. Yeni gümrük re- simleri tarifesinin husus yetini Brüksel Gümrük —Nomenclature'nün aynen tercüme edilmiş şekli olması teşkil et- mekted'r Bu sistemi kabul etmekten üdülen fayda gümrük resimlerinin f“ıyat yükselmeleri karşısında sabit kal- malarım önlemektir. Bu suretle güm- rükten temin edilen devlet varidatı konjonktüre daha yakından ayak uy- duracaktır. Malüm olduğu üzere eski usulde resim, ithal olunan eşyanın kilosu üzerinden alınmakta idi. Mem- leketimiz iktisaden yukarı konjonktür devrini yaşadığından spesifik resimler sabit olarak kalmış, iktisadi — hayata muvazi bir gelişme gösterememişti. Halbuki yeni tatbike girecek esasa gö- re devlet varidatı senede 100 milyon Türk lirasına yakın bir artış göstere- cektir. itibaren anaatimizce acvalorem usulünü ka- bul etmekle hükümetimiz varidat fazlalığı temin etmek okluğu kadar beynelmilel gümrük tarifesi mesine katılmak — bakımından da isa- karar almıştır; fakat, şura- mamak gerekir ki Türki- ye iktisaden asırları telâfi etmek zo- AKİS, 12 HAZİRAN 1954