12 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

12 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Görülüyor ki, ölüm — cezası, her memleket n ozellıklerıne, medenı ve siyasi durumuna bağlı bir iştir. Sadece hukuk ölçü ve prensipleriyle halledile- m E'zim Ceza kanunumuz da, ölüm ce- asını kabul etmektedir. 12 nci madde bu cezayı: "Mahküm olan kim- senin asılması suretiyle hayatının Za- lesidir" diye tarif — etmektedir. Bun. dan sonra da bu cezanın infaz tarzına ait kayıtlar — vardır: icrası sırasında mahkeme heyetinden, c. savcılığından bir zat ile bir doktor bulunur. İdam hükmü c. savcısı huzu- runda okunur. Mahkümlar bir kaç ki- şi olurlarsa birbirlerinin — karşısında aşılamazlar. Akıl hastaları idam olun- maz. Mahküm — kadınsa ve hükmün infazı doğurduktan sonraya bırakılır Asılan — kimsenin cenazesi merasim yapılmadan gömülmek üzere mirasçılarına verilir. Mirasçıları olma- dığı veya kabul etmediği takdirde be- lediyece gömülür. Ölüm cezasına mah- küm olan ana ve baba katili ise, icra mahalline yalın ayak, baş yah bir gömlek giydirilerek goturulur Hüküm bu suretle infaz olun İngiliz Ceza kanununda ıse Iskoç- hane tabibi, öbürü de bir akliyecidir. hkeme kararı ne şekilde tecelli e- derse etsin, bu muayene yapılacaktır. İngilizler bu işin mahkeme kararına terkedilmesine taraftar değildirler. Görülüyor ki hekim; ölüme mah- küm edilen kimsenin aklı ve ruhi du- lamak rumunu tetkik etmek, ceza ehliyeti o- lup olmadığını araştırmak, infaz esna- sında ölümün vuku bulup bulmadığını tesbit etmek gibi — ödevlerle; her ba- kımdan kendi sanatının dealleriyle ta- ban tabana zıt olan bu ürpertici hâdi- seye, kanuni — zaruretlerle katılmış durumdadır Bir yandan da insanca düşünceler ve hislerle bu cezanın şid- de'ini, korkunçluğunu ve ıstırabını a- zaltacak şekilde imha edilmesini sağ- için, ilmin gelişmelerine uygun teklifleri yapmak zorundadır. «İk ve orta çağlarda ölüm cezaları- nın infazı için kullanılan usüller gayri insani, barbarca ve hoyratça idi. Uzun süren işkenceler yapılırdı. Kı- sasa kısas, suda boğma, çamura göm- me, ateşte yakma, taşlama, kementle boğma, zehirleme, kılıç veya balta ile kellesini uçurma, ıha germe, gibi metodlar kullanılırdı. İkinci dünya sa- Bu kamplarda kullanılan öldürme u- sulleri arasında siyan drik asidle zehir- leme, gaz odalarında boğma, yakma kurşuna dizme, baltayla kellesini u- çurma gibileri vardır. Demirperde ge- risinde öÖlüm cezalarının infazı için en- şeye kurşun sıkılmakta veya fırınlar kullanılmaktadır. en ölüm cezalarının infazı için Amerıkada elektrikli sandalya, Fransa ve Belçikada giyotin, İngiltere, Türki- bazı memleketlerde dara- sekiz hükümetinde toksik gaz, askeri nizamların ihlâli ha- linde kurşuna dizme kullanılmaktadır. Finlandiya, İsviçre, Danimarka, İtalya, TIB DÜNYASINDA Portekiz, ölüm cezasını kaldırmıştır. Ani, cezr' ve kesin sonunçlu olduğu için olum cezalarının tatbik ve icrasın- da br çok hükümetlerin tercihan kul- darağacında asmayı kıymetli kitabında şöyle tarif etmektedir: sabit bir noktaya iliştirilmiş, diğer ucu ilmikli bir ipin, şahsin kendi ağırlığı ile çekilmesi ve sıkıştırılması suretiyle husule gelen zorlu smanın da iki şeklı Vardır Mah- Akum ya bizde olduğu gibi açıkta ve bir darağacında imha edilir. Yahut da Ingilterede olduğu ve son defa nazi suçlularını asmak için kullanıldığı şe- kilde mahküm bir boşluğa sallandırı- lır. Asılmada, evvelâ 2.5.25 saniye ara- sında şuur kaybolur. Gözlerde şimşek çakma hissi, kulaklarda uğultu, başta gürültü, bacaklarda, dizlerde kesiklik, boyunda ipin sıktığı yerde dayanılmaz bir acı vardır. Asıldıktan sonra kurtu- lanlar hafızalarını kaybederler. — Baş- larından geçeni hatırlayamazlar. Mi- novisi bu olayları, kendisini talebeleri- ne muvakkaten ve derece derece astır- mak suretiyle denemiş ve ispat etmiş- Asılmada ikinci safha — ihtilâçlar devresidir. Yüzde ve gözlerde şiddetli kasılmalar olur. Bu manzara çok kor- kunç olduğundan asılanın yüzünü ör- Ği Nihayet yalancı ölüm dönemi baş- kalb çarpması 15-30 dakika devam e- Rosenberglerin idam günü Sing - Sing AKİS. 12 HAZİRAN 1954 Elektrik — iskemlesi — tek — kişiliktir