12 Haziran 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

12 Haziran 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Erkânıharbiyei Umumiye reisi Org. Nu- reddin Baransel hazır bulundu. Niha- yet, «patronslar kendi aralarında ana hatları tesbit ederken gerek Başvekil Adnan resin refakatinde bulu— nan teknik müşavirler, gerekse Ame- rikan memurları teferrüatı muzakere ettiler. Müzakerelere Amerikan Milli Mü- dafaa vekili ve Tıcaret vekili de za- man zaman katıl, Gomşmelerden baş alabildiği za- man Adnan Menderes, eski dostlarıy- la görüşmek fırsatını kaçınmadı. Ge- neral Ridgway, Amiral Garney bun- ların başında geliyordu. Hemen her gün bir zıyafet vardı. Fakat bu zıya fetler de, işin aslına bakılırsa resmi emaslara dahildi, hatta bir çok nokta, nokta - hususi görüşme- lerde aydınlanıyordu Ayan Meclisi Dış İşleri Komisyonu reisi Alexander Wılleyın Capitole'de verdiği yemek, bunlarıdan birini teşkil eder. Tabii bol bol nutuk da söyleniyordu ve bu nu- tuklarda hemen aynı şey tekrarlanıp duruyordu n çok sıcak olması, işleri zorlaştıryordu ama, muzake elerin ce- Tü rkıy daima iyi Menderesın Mıllı Müdafaa ile yaptığı konuşmada bir çok Amerikalı general de bulun- muş, bu arada Türkiyeye askeri yar- dım Heyeti Şefi General Shepard'ın yardımın Türkler tarafından en iyi şekilde kullanıldığı yolundaki sözle- rine hepsi katılmıştı. Ziyaret vesilesiyle yapılan neşri- yatta şu ana tema seziliyordu: Türkiye, Amerikanın en güveni- lir dostudur! Cum günü, müzakereler sona er- mişti. Beyaz Sarayda, Eisenhowerin öğle yemeği vardı. Başvekil — Adnan Menderes, yanında Başvekil Yardım- cısı Fatin Rüştü Zorlu, Milli Müda- faa Vekili Ethem Mende res , Erkânı Harbiyei Umumiye reisi Orgeneral Nureddin Baransel, Hariciye vekâleti müsteşarı Nur Birgi Washington Büyük — Elçisi Cemal Erkin bulunduğu halde geldi ve Eisenhower tarafından, Beyaz Sa- rayın 1ç1nde karşılandı. meğin Amerikalı davetiileri şun- lardı: Amer kan Temsilciler Meclisi söz- cüsü Martin, Hariciye yardım teşkilâtı idarecisi Harold Stassen, Maliye veki- li Humphrey, Hariciye Vekılı yardım- cısı Henry Byroade, ayan azasından Wiley ve Georges, Tems lcıler meclisi azasından Chiper Field v Gordotı, Birleşik Amer kanın Ankara Büyük Elçisi Avra Warren, Harici Yardım Teşkilâtının — Türkiyedeki temsılcısı Dayton, Amerikan askerî heyet: şefi General Sheppard vı başka E isenho- wer'in iktisadi işler müşaviri Gabriel Hauge. avetlilerin isimlerini dikkatle in- celeyenler, Başvekil Adnan'Mendere- Foster Dulles - Menderes İki eski dost sin Amerikadaki temaslarında neler gomşuldugunu derhal anlayabılırler Türkiyenin askeri gücü göz önünde tutularak, bu memlekete — yapılacak iktisadi yardım! Z 1yaret ıntıbalarını Türkiyeye Ana— dolu Ajansı Umum Müdürü, Şeri Arzık bıldırmış, Türk umumi efkârı böylece haberdar edilmiştir. Bu işin nasıl yapıldığı — hususunda bir fikir edinilmesi maksadile, Anadolu Ajan- sının Özel Servisinde 84 numara ile çıkan ve Şerif Arzık'ın telgrafı olduğu altındaki işaretten anlaşılan haberin baş kısmım aşağıya alıyoruz «Gazeteler ve ajanslar başvekılımı— zin ve heyi tımız Aazasının — Ayanı nda Hariciye En üme yemeğinden sonra toplantı salonuna davet edilme- leri Üüzerine salonda kendisine ve şahsında Türkiyeye yapılan hararetli tezahürleri belirtmektedirler. Bizzat Ayan âzasından bir çoğunun kaydet- tiği gibi, bu şekilde bir tezahüre, bir yabancı hükümet reisinin bu derece hararetli ve sürekli şekilde alkışlan- masına ve başkanın bu kadar samimi takdimine, müteakiben iktidar ve mu- halefet lıderlerıyle daha baz ın k bu kadar dostane hıtap— larda bulunmasına şimdiye kadar rast- lanmamıştır». i ğrusu, hiçbir ajansın ha- vadisleri böylesine pembe gözlüklerle vermesine şimdiye kadar rastlanmamış olduğudur. Tabu Anadolu Ajansı müstesna! — Zira kim, bir devlet ada yahatinde olursa olsun re se, Türk Umumi efkârına o sevahat boyunca seyahat edilen yer halkının coşkun tezahürattan adeta hasta ha- le geldıgı bıldırılmekted rika da bulunduğu gunler zarfındakı Amerikan gazete- lerine - meselâ Türkiyeye muntaza- n gelen ve Amerikanın en büyük gazeteleri olan New - York Times ile N - York Herald Tribune'a — bakı- lırsa, Amerikanın yerinden oynama- dığı derhal müşahede edilir. Bu nevi şark zhniyetine niçin il- tifatta devam edildiği, maalesef anla- şılam yan bir meseledir. Türkiyenin devlet adamlarımızın hariçteki iti- barı gülünç şişirmelere lüzum hisset- tirmiyecek kadar yerindedir Utanıla- cak bır taraf asla yo Fakat ne Am a, ne İngilte de Fransada Türkiye Reısıcumhuru veya Başvekili geliyor diye bayram yapıl- mamıştır. Gösterilen hüsnükabul, baş- ka devlet ileri gelenlerine gösterilen hüsnükabulden ne daha azdır, ama ne de daha çoktur. Hadiseleri Anadolu Ajansının pem- be renkli bültenlerinden değil, dünya basınından takip edenler görmüşler- dir ki Amerikada Adnan Menderes ha- kikaten güvenilir bir müttefikin, Ame- rikan siyasetini her sa ada destek- eyen bir memleketin takar ve kuvvetli hükümetinin reisi olarak kar- şılanmıştır. Bu hükümet reisi, Ame- AKİS, 12 HAZİRAN 1954