17 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

17 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Fas'ta poz veren asiler Her şey tiyatroyu andırır lesini vazederek diğer meselelerin hal- lini daha sonraya bırakmış olmasıdır. Başvekil Hindicini işiyle meşgul bulu- nurken Kuzey Afrikada tatbikat namı- na ne yapıldı: Tatbıkata gelince:, Kuzey Afrikada bir sükünet devri- nin mubeşşırı gibi ela lanan Men- des . France hükümeti iktidara gel- dikten hemen sonra, Tunustakı genel valilik bazı yeni güvenlik, tedbirleri i- lân etti. Bu tedbirlerin Voizard tara- fından Pariste kararlaştırılmış olduğu bildiriliyordu. Bu tedbirler, ne idi? Bir yandan mülki polisin salâh yet- leri askeri makamlara — devrolunuyor- du. Bu suretle örfi idare kendiliğinden teessüs etti ve "felah" ların hareket- lerine karşı ordu işe karıştı. Diğer yandan, Tunus içini istiklâl isteyen. "Yeni . düstur" partisinin ile- ri gelenleri evlerinde göz altı edildiler. Bunlardan bir gupta meçhul bir sem- te sürüldü. Bu suretle bir yandan Tu- nus Bey'inin, diğer yandan mahalli hükümetin hakiki Tunuslularla alâka- sı kesildi ve ortada kalan kukla hükü- metle eski ıslahat üzerinde müzakere- konuşulabildi ne de Tunusluların sabotaj ve suikast hareketleri önlene - Nerede hükümet vaadler? Nerede tatbik. Ayaklanma devrmden ıhtılal U ayıp bu buhrana Tunusun reaksıyonu şimdi yakl nma safhasından bır ihtilâl dev— resine geçer gibidir. Teşekkül eden ve (Felah) adı altında tethişçi bır "kurtuluş — ordusu' afa korku kan saçıyor. Bunlar 26 Mayısta Kef ci- varında beş Fransız kolon'unu öldür- programındaki karşı bir AKİS. 17 TEMMUZ 1954 mekle ilk defa ciddi olarak kendilerin- den bahsettirmeğe başladılar. O gün- den beri de "felah" lar gazetelerin ilk sahifesinden eksilmiyor. Esasen bu kuvvetlerin mevcudye— ti uzun zamandır seziliyordu. Ne va ki, meseleler halle dılemeyınce bunları bilmemezlikten gelmek tercih olunu- yor. Trablus'da bir yıldanberi yetişti- rilmekte olan bu kuvvetler üniformalı- dır. Hafif fakat modern silâhlarla teç- DÜNYADA OLUP BİTENLER hiz edilmişlerdir. Bunlardan ilk grupa 1953 de tesadüf edildi, fakat — mesele üzerinde durulmadı. Fakat şimdi bu "kurtuluş ordusu" ölüm saçmaktadır., Mevcudiyetlerinin hakiki sayısı bilin- miyor, fakat, bu "kurtarıcı" ların halktan yardım ve müzaheret gördük- leri muhakkak. "Kurtuluş ordusu": Felah urtuluş ordusu" nun kendine göre metodları var. Tunus Beyinin bay- rağından farklı bir bayrak ta taşıyor- lar. Teşkilât her şeyden evvel Fransız düşmanı Felâh'cılar öldürdükleri Fransızların üzerine bıraktıkları pus- lalarda — "müstemlekeci Fransızlar" e kinlerini ifade etmekteler. Fakat, bu Fransız düşmanlığı, meselâ: "Ye partisinin — düşmanlığı gıbı . Bunlar öldürüyorlar ve münha- sıran Franızları seçiyorlar. Hakki maksatları dehşet salmak gibi görânü- yor. Yalnız yakıp yıksalar da yağma etmiyorlar. Bu ra bir bahadır hü- viyeti de veriyor. Hububat bölgelerin- de hasadı yakıyorlar ve Fransız malı ziraat aletlerini, tahrip ediyorlar Ba- badan görme tırpan ve orakla iş gören Tunuslunun ne canına, ne de maline el sürülmüyor Felâh'cılar yakalanınca intihar edi- yorlar. Bu suretle Tunusta — ayaklanma devri hakiki bir ihtilâle doğru süratle inkişaf ediyor. Fas'da: “Karaşençe Hakıkı sultanı sürgün edilmiş olan Fasta, ayaklanma henüz bir kitle Fasta teslim olan milliyetçiler Boşa giden gayret 13