17 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

17 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

KADINLAR Aile hayatı Mutfak ebadının önemi O nci asrın kadınının her işe karış- masını tavsiye ederken pek geniş ve her zaman temas edilmeyen sahaları da kastetmekteyız Meselâ beledıye i şadı; karşısında evımızdekı rahatın ve hayat tarzının tanzimi geniş ölçüde apartma- nın tâbi olduğu mimari plâna baglı— dır. Eğer binası inşa etmiş olan mi- mar vaktile dört veya altı kişilik bir ailenin günlük hayatında başgösterme- si melhuz binbir hâdiseyi hesaba kat- mamışsa, annenin fuzuli sandık, ba- vul vesair eşyasını nereye koyacağı- nı düşünmemişse, babaya bir misafir geldiği takdırde sabahlık veya pijama ile odlaşan ev halkı ile karşılaşmama- sini bir ihtimal olarak gözönünde bu- lundurmamışsa cefa ve eziyetini çeke- cek olan bizler, yani biçare kiracılar- dır. Garp memleketlerinde kadın teşek- küllerinin çoğu, belediyeler üzerinde, imar plânlarının şartlarını istedikleri tarza uygun bir şekilde tanzim etme- leri hususunda bir tazyık icra etmek- tedir. Bugün, mecmualarda gördüğü- müz o ferah, geniş, hareket serbestı— sini haiz cici mutfaklar ancak — son derece lüks, parke döşeli, altı — veya sekiz odalı apartman katlarına mah- sustur. Oysa ki memleketimizin hayat standardı ıçınde bu gibi daırelerde o- turanl arın çoğunun bir iki hiz- metçisi vardır ve ev kadını o nefis Kadının ideali... AKİS. 17 TEMMUZ 1954 ARASINDA mutfakların yüzünü görmez dahi! Bu- na karşılık dar gelirli ailelere mahsus iki veya üç odalı ev ve apartmalarda bilhassa — mutfaklar inadına — dardır. Sandık odası yoktur. Gömme dolaplar namevcuttur. Halbuki asıl bu küçük evlerde, mevzuubahis konfor hayati bir önem arzetmektedir. Zira bu evle- rin çoğunda ev kadını kendisi yemek pişirip, evinin işini görmektedir. Ferah ve geniş bir mutfağa sahip olsa, bir köşesinde enli bir masa koyup aile efradına yorulmadan hizmet edebilir, Amerikada hizmetçi mefhumu oktan tarihe mal olduğu cihetle beledıyeler buyucek bir yemek masası ile altı ve- ya dört sanı dalyeyı 1st1ap etmıyecek 0— lan bir mutfağ vin inşa ruhsat- namesini vermezler Kadınlarımızın "acaba ne gibi fay dalı işler başarab 1 riz?" tarzındakı sualler ne. işte t men onlara mah- sus bir saha! Faal Ve azimli bir kadın teşekküllü vasat bir apartman — veya iki aileye münhasır bahçeli evin nor- mal ebatlarını tesbit edip bunları as- gari ölçü olarak pekâlâ belediye imar müdürlüklerine sunabilir. Onu takiben sıkı bir mücadele ile bunları müstakbel ev saliplerine kabul ettirmek hiç te tahakkuk etmez bir hayal değildir. Malüm ya eski bir atasözüne göre "Kadının fendi, erkeği yendi..."—N.A Bizden - Onlardan Amerikan Ayan Meclisinin — tek adın üyesi Margaret Chase Smith ö- nNÜMÜZ! 'ÇİM, munasebetıyle partisinin yoklamasını ezici bir çoğun- Modern bir mutfak mi? Senatör Smith Erkekleri yenen kadın Bilindiği üzere A- eri an Meclisinde 48 eyalet temsilen İkişer — delegeden 96 senatör yer almaktadır. Tesrii, sahada ağır ba- san kararlan ile Bırleşık Devletlerın sıyası kaderıne geniş ölçüde — müessir lan bu ecliste bir üyelik — elde et- mek mahallı meclıslere fazla önem at- Jfetme Amerikalı vatandaşlar ıçın paha bıçılmez a'ereced erefli bir lukla kazanmıştır. Aya orumak ijin mevcudunun üçe İri- y iki senede bır degışecegını vazetmişlerdi. Normal üyelik müddeti altı senedir. — Böylece Ayan Meclisi üyelerinden ancak üçte biri için — her iki yılda bir seçim — mevzuubahis ol- maktadır. Cumhuriyetçi - partisinin aday lamasını rakibine karşı beş misli fazla bir çoğunlukla kazanan Miss Margaret Chase Smith bu zaferi ile ayni zaman- da temsil etmiş 0: dugu Maine eyaletı hesabına Mc Carthy'yi de yere sermiş bulunmaktadır. İstanbul Mılletvekıllerınden Nazlı Tlabar geçenlerde aktolun, olağan, tü kongre tarafından "Turk Kadınlar Birliğinin — Reisliğine seçılmıştır Sozu geçen dernek - hatırlarda re geçen yıl hayli gürültülü münaka- şalara sahnl olmuş, hattâ apılan kon grenin, birini feshettirmek için üyeler mahkemeye dahi başvurmak zarureti- ni duymuşlardır. Faal ve enerjik bir di temsilcimizin — birliğin başına geçmesinden — sonra herhalde müsbet hamleler — gelmekte geçikmiyiçektir. 23