17 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

17 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DÜNYADA OLUP BİTENLER hareketine doğru inkişaf etmemiştir. Yalnız yer yer feci suikastlara şahit olunuy Son günlerde mahkemeye intikal e- den bir hâdisede, bu suikastlarını mün ferit hadıseler olmadığı, — bunları "Karapençe" adlı yarı dını bir tethış teşkilâtı tarafından yapıldığı anlaşıldı. " " münhasıran müslüman- lan teşkılata kabul ediyor. Adayın şim diye kadar hiçbir mahkümiyeti, adli sabıkası olmaması lâzım. Yakalanan- lar arasında aile babası, durust kimse- lerın bulunduğu gö örüldül "Karapen- çe 'de munhasıranı Fransızları öldürü- ve bir de Fransızlarla işbirliği e- den Faslıları B ir bakıma Kuzey Afrikada baş gös- teren bu tethiş hareketlerini, Hin- diçin deki durumun vehameti ile izah etmek kabildir. hindicini Deltanın tahliyesi Fransızlarla Vietmin Cenevrede as- keri müzakerelere başladıkları za- bu müzakerelerde hangi mesele- lerın konuşulacağı kimsenin meçhulü değildi: Vietmin'de bir mütareke akte- dildiği zaman iki taraf kuvvetlerinin hangı bolgelerde gruplanacakları — ta- yin edılecek larıma lâfı, çok kere bir "taksim" tâbirini örtülemek içini kul- lanılıyor. Kısaca nerelerin kime ait olacağı demek daha doğrudur. Bununla — beraber, müzakerelerin esasında bulunan taksim fikrine kim- senin yanaştığı yok. Bilhassa, çızılece mütareke hattının az çok devamlı bir sıyashd eglcgni u- un içindir kı 1şlerın ağır yurudugunu kımse kabul etmiyor. İki taraf kumandanlıklarının mü- messilleri Aarasında "bölgeleri tayini" hususunda müzakereler devam eder- ken, haberler de sızmağa başladı: Ev- velâ Le Monde gazetesi. 12 haziran tari hinde "Cenevrede iyi haber alan kay- naklardan bıldırdıgme gore kaydiyle şu mealde bir haber İ "Vietmin mura hh la rı, Hanoi ile May Fung'un Fransaya terkedilmesine azı olmuşlardır. Yalnız, Kızıl nehir deltasının kendı kontrollerınde kalma- sı için ısrar ediyo abe re şöyle bır yorum da eklen- mıs unla beraber, bizzat Vietnam- lıların bu hal tarzına muanz oldukla- rına dair bir kanaat vardır; Bundan ka bu gruplanmalarla teşekkül e- decek olan taksim hattı, seçimlere ka- dar muvakkat bir hat olarak mı yok- sa filı Ve temelli bir taksim hattı ola- rak mı kabul edilecek? Bu hususta he- nüÜZ bır şey bilinmiyor. — Bilinen bir şey varsa, o da komünistlerin, sıyası ve askeri meselelerı bir arada mutal et- mek hususunda ısrar etmeleridir. Haberler bu minval Üüzere devam tt onra Fransız birliği kuv- Vetlerı deltanm cenubundan süratle çe kilmeğe başladılar. 14 Hindicı'ni Dunkergua'i mi? anın — güneyinde dört eyaletin D boşaltıldıgı haber verildi ve resmen teyit de olundu, ransız . Vietnam kuvvetlerinin bu çekiliş hareketi ve bunun neticesinde Tonkin'in en ka- labalık bir bölgesinin Vietmin'e terk olunması bizzat Fransız kumandanlı- ğınca da çok mühim bir karar olarak Vasıflandırılıyordu Fakat, buna, aske- Ti durum icabı ve Hanoi. Hayfung mü- dafaasını daraltmak suretiyle takviye maksadiyle baş vurulmuştu Ya yukarıdaki haberler Bu çe- kilme, Vietmin ile varılan bir gizli an- laşmanın tatbikatı değil miydi ? Değil diyorlar. Yine Le Monde ga- zetesıne göre ışın izahı şoyledır çekilm Vietmin ile varı- lan bir gizli anlaşma netıcesı oldugu— nu düşünmeğe ne hacet... Askeri du- rum, yazık ki, her şeyi mükemmelen Yüzbaşı Lalland Dien Bien Fu'da son teslim oldu Hakikat şudur ki, delta güney nin tahliyesi, Dien Bıen Fu- nun sukutunu müteakip Hindiçiniye gıtmı olan General Ely ve General Salan'ın verdikleri raporun makul ne- ticesidir. Yani bu tahliye daha Laniel hükümeti tararından hazırlanmış bu- lunuyordu. Hükümet, Fransız heyeti seferiye sinin güvenliği için bunu lü- mlu görmüştü. Bununla beraber, tahliyenin milli- yetçi Vietnam mahfillerine büyük bir darbe olduğu muhakkaktır.. Şimdi ye- ni Vietnam hükümeti duruma nasıl hâkim olacaktır? Bazı mahdut ve mu- yyen cereyanlar müstesna, Vietnam lılar sulhtan başka bir şey 1stemıyor— lar... izah edıyor "Diğer taraftan, şunu da kaydet- mek lâzımdır ki, tah]ıye edileni bölge- lerden gelen mılhyetç akını, henüz Fransızların elinde bulunan, fakat git- tikçe daralan bölgede, yiyecek, — mes- ken ve iş sıkınası yaratmaktadır. Bü- tün bu vakaların, harpten usanmış o- lan halktakı sulh arzusunu daha kuv- Vetlendırecegı düşünülebilir... iler. G ey deltanın tahliyesi Londra ve aşingtonda hakiki bir sürpriz ya- ratmadı. Bu çe kılmeye haftalardan be— ri intizar olunuyordu; zira Fransız biriliği kuvvetleri, Vietmim'in tazyikine karşı ilânihaye dayanamazlardı, — Esa- sen, her iki başkentte de, askeri ba- kım an bu hareketin faydah hatta Za- ruri olduğuna dair bir kanaat vardı. Ancak bu suretle Hanoi.Hayfung mih- ver müdafaa edilebilecektir. Bilhassa İngilizler, bu çekilmenin mütareke şanslarına halel vermiyece- gıne kanidiler. Bununla beraber delta- bi ir kısmının tahlıy 1yle Viet- nam'a iaşe ve asker temini bakımın- dan büyük avantajlar kazandınldığı şüphesizdir. Daha büyük tehlike, bu tahliyenin Vietnam halkının manevi- yatı üzerinde yaptığı tesırdır Bununla beraber, İngilizler artık Hindicin'de her şeyin kaybedilmiş oldugu neticesi- ne varmadılar. Lâkin, Amerikadaki tepki böyle ol- madı. Kongre mahfillerinde tahliye- nin Hindiçininin taksimine bir baş- il ettiğine dair bır kanaat Mendes . France komü- — Amerika anın haberı olma- Amerikan kaynaklı haberlerden an- laşılan şu idi ki deltanın tahliyesi bir Dunkergue sayılıyor ve bundan sonra da bir Asya Münich' ne gidilme- sınden korkul ordu. gahba bu deltanın tahlıyesı— nin açıga Vurdugu hakikat, askeri ba: çok da ha aftan tehlıkelı olarak siyasi tefessuhtu Hano 'den gelen resmi ve yarı resmi haberler, lâkaydisini, hattâ has- pekâlâ aksettiriyor- Vietnamlıların mane tavırlarını du Fransızlar bu tahliye dolayısiyle, senelerden beri birlikte savaştıkları yerlilerin kendilerini ne kadar az sev- diklerini bir kere daha anlıyorlardı. Deltanın tahhyesı en azdan böyle bir fayda sağladı. İran Petrol ihtilâfının halline doğru Ir n petrollerinin tekrar dünya pi- yasasına akıtılması için teşekkül e- den konsorsiyomun aylardanberi Iran makamlariyle gırıştıgı müzakerelerin şimdi nihai safhaya girdiği anlaşılıyor. Tasarı ve mukabil tasarıların sunul- ması, müzakerelerin zaman zaman a- kamete yakın bir noktaya kadar gel— mesinden sonra, şimdi iki taraf mü- messillerinin olçulu bir iyimserlik gös- terdikleri görülmektedir. Anlaşmaya yaklaştıran ilerlemeler hangi sahalarda kaydedildi? İstihsalin kontrolü sahasında demek suretiyle bu sual oldukça etraflı bir şekilde cevap- landırılabilir. İranlılar, Musaddık zamanında AKİS, 17 TEMUUZ 1954