17 Temmuz 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

17 Temmuz 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

C. H. P. 'a'e bır dostluk anı Sahne vazıı: maktır. Fakat seçim, kapalı kapılar arka- sında ve daha küçük bir toplulukta yapılırsa demagojinin kapıları da ka- panmış olur. Ancak tüzük tâdilini, şef müdafaa ediyordu. Bu, Kasım Güleği atlatıp yerine Nihad Erimi getirmek için İnönünün tertibi" telâkki edildi. legeler, reaksiyon gösterdiler. Hattâ o zamanlar bile fikri sıcak karşılıyanlar ve bugün esası aynı olan tüzük tadilini var — kuvvetleriyle — destekleyenler — Partinin bekasının bir şartı olarak onu görmektedirler — aynı reaksiyon, aynı şüphe ile taraftarlarına teklifin aley- hinde rey verdirttiler. Göstermek isti- yorlar ki, Cumhuriyet Halk Partisin- e Sefin her dediği artık olmaz! Halbuki daha sonra, bir çok güçlüklerin kaynagı oldu. T uzuk tâdilinin esası nedir? nsip, — hattâ teferruat —, İsmet Inonunun gecen kurultayda mudafaa edip delegelere kabul ettiremediği prensiptir: Kurultay bir göster mahi- yetinde olsun, Genel Başkanlık hariç mühim seçimler iki dereceli yapılsın. Kurultay., bir parti meclisi seçsin Ge- nel İdare Kurulunu ve Genel Sekre- teri o meclis tayin etsin. Kasım Güleğin kurultayda bu tezin aleyhinde bütün kuvvetiyle çalışaca- ğı ve kendisi teşkilâtın desteğine gü- vendiği için delegelere — tesir edeceği muhakkaktır r defa, Genel Sekreterin büyük avantajı şuradadır Delegelerin ehn— den — yani kurultayın elinden — b selahiyet alınmak istenmektedir. Us- telik demokrasiden anlaşılan, kararla- rın çoğunluk tarafından verilmesi ol- duğundan tüzük tâdiline "Anti.demok- AKİS. 17 TEMMUZ 1954 İsmet İnönü ratik" damgasını vurmak gayet kolay- dır. Nihayet kulislerde "gene şefin tertibi" dedikodusu yapılacaktır. Ku- rultayın, evvelce reddettiği bir tekli- r yumuşak başlılıkla kabulü Eğer teklıf reddedilirse İsmet İnö- nü, geni üyük tezahüratla Genel Başkanlığa seçılecektır Reddin onun şahsına karşı olmadığı — gösterilmek istenecek, zevahirin kurtulmasına ça- lışılacaktır. Alkış ve yaşa sesleri gök- lere çıkacaktır. Ama Partide, bir şey değişmiş ol- mıyacaktır. YURTTA OLUP BİTENLER üzükle beraber programın da ğiştirilmesi. Islahat Komisyonunda ele alınmıştır. Doğrusu istenilirse, programın da, program değişikliğinin de nihayet ka— ğıt üzerinde kalmağa mahküm olacağı herkes tarafından bilinmektedir. De- mokrat Parti seçimleri programıyla kazanmadığı gibi, Cumhuriyet Halk Partisi de programıyla kaybetmemiş- ir. Program değişikliğinden maksat, ra- kip partinin kuvvetli olduğu sanılan sahalarda — kuvvetlenmek, — gerekirse tlâvizler vermek. Cumhuriyet — Halk Partis bir kere inanmıştır ki Demok— rat Parti seçimleri dini okşa retiyle zafere kavuşmuştur ve 1ktıdara giden yol oradan geçmektedir. Cumhuriyet Halk Partisi Devletçi- dir. Cumhuriyet Halk Partisi Lâiktir de.. Ş dı bu iki umde bırleştırılıp, bir nevi "Devletçi laisizm" meydana getirilmek istenilmektedir. Devlet, la- isizm prensibi içinde din sahasına da el atsın, milli hayatın o sektörünü de kalkındırsın. Din adamları evvelâ dev- let himayesine, sonra devlet kontrolü— ne tâbi tutulsun. Bunda, "seçim fer" gayesinin ön planda tutuldugu muhakkaktır. Zaten üzerinde en ziyade durulan umde dcvletçılıktır ve dcvletçılık ikti- sadi sahada olduğ hattâ on- dan çok, sosyal ahada ele alınmakta- dır. Devlet kapitalizminden ziyade, sosyal devletçilik makbul gorulmekte— d r. Vatandaşın sosyal güvenini, sosyal huzurunu devlet eliyle sağlamak, yar- dıma ihtiyaç gösteren sektörlere dev- let yardımı yapmak, bir — muayyen standart temin etmek Bu, içtimat mânasiyle Sosyalizmin başı olacaktır. Barutcu - İnönü Müstakbel Genel Sekreter mi?