27 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

27 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

BAYINDIRLIK yükleme ve boşaltmayı başarabilecektir. Büyüklük, Samsun limanının inşa- sı, rakamlarının ihtişamı ile gözler önü- ne serilebilir. Bu iki bü yük liman arasına sıkış— mış, elzem bir lıman vardır: — Ereğli.. 1953 senesinde işletmeye açılmıştr on- bin tonluk gemiler bu limana yanaşa- bilir. Gozler garba dönünce, Ege'nin İz- mir limanı akla gelecektır Otuz beş milyon lira bu limanın ınşasına yatırıl— m r şehire ra hat rahat bordo Verebilecektır şimalden cenuba, şarktan garba çizilen hemen birbirine dik iki çizginin denize kavuşan uçlarındadır Samsun gıbı dev bir limandan ha- fif yatık bir çizgi ile cenupta Akdeniz'e kavuşun, karsınıza Mersin limanı çıka- caktır. Şarktan bir çizgi ile Ege'ye inin, İzmir limanını bulursunu Samsun'un, lstanbul un büyüklü- ğünü, lzmır in ihtiyacı karşılıyacak li- gördükten sonra, Mersine geli- niz. Liman konusunda Mersıne gelin- ce, işler tersıne gitmiyor. lşlerın tersine gitmemesi için de, 70 mı yon liranın sarfı gerekmektedır On tonluk on bu limana gırdıgını görebile- Senelik yükleme — ve boşaltma 1.5-2 milyon tonu bulacak- tır. Bu arada, İskenderun liman tesisatı da ihale edilmiştir. İnşaatın sonrası üyük limanlar, büyük değerimizdir. Bunları halletmek yolunda iyi ham- an barınak limanlar ve müteaddit 1skele— ler ınşa olunmaktadır nihayet şu memleketın imar ve kalkınması için, nihayet bir büyük mı selede programlı hareket edebildik Nafıa Vekaletının başarı sırrı budur. Ve nihayet, ir meselenin inkişaf ettiğini, verimli olabildiğini gorebıldık akat, r meselede olduğu gibi, "fakat"ı var- liman davamızın da bir dı ır. İnşa ettiklerimizi idame zorunda olduğumuza göre, limanları daima in- kişaf yolunda tutmak gerekiyor. Liman bitince, her iş bitti sayılmaz. tevsi etmek, durmadan düzeltmek ve ihtiyaçlara uygun hale sokmak lâzım- dır. Bayındırlık Bakanlığı şimdi bu yo- lun üzerinded Diğer meseleler B ayındırlık sahasında liman konusu- aldık. Limanlarımızın inşa- hakkında verilen bu bilgi, memle- ket ihtiyaçlarının karşılanmağa çalı- şıldığının bir aksidir. Bayındırlık, bir mlesinde ön memleketin — inkişaf plânda tutulması lâzım gelen, — mese- lelerdendir, hattâ birincisidir. Bugün bu geniş anlayışın neticelerini görüyo- YUZ. Bayındırlık hamlemizdeki ileri KAPAKTAKİ BAKAN: Kemal Zeytinoğlu 939 yılında genç bir Türk mü- lhendısı bılgısını arttırmak için Vi- yana'da b ordu. İstanbul Yük- sek Muhendıs Mektebını bitirmişti. Stajını müteakip, memleketine dö- necek ve Devlet hizmetine girecekti. Genç mühendisin Viyana'da bu- lunduğu 1939 senesi Avusturya hü- kümeti ve halkı için çetın ve ıstırap- li günlerdi.. Nazi Almanyası'nın şid- det ve baskı karakterli ıdaresı mem- leketin her tarafına sinmişti. İnsan haklarını hiçe sayan, kamçılı bir ida- re sistemi ile zorba bir Nazi rejimini Avusturya'd. lmanya'yı ve bu harı et tarzına karşı genç Türk muhendıı büyük bir infial duydu. Bu genç mühendis, Bayındır- lık Bakam Kemal Zeytinoğlu idi. Harp başladı. Memlekete «dön- dü, askere aldılar, yedeksubaylığını yapt Askerlıgını bitirdikten — sonra; doğduğu, bü yudugu ve yetıştıgı Es— kişehir'e döndü. Fakat, Avusturya'dı gördüklerini, halkı perışan halını unutmamıştı. Kararını vermişti. - kiye'nin içinde bulunduğu baskı zorba rejime karşı mücadele ede- cek, hürriyetin mudaf'ıı olarak Eski- şehırde çalışaca! Es ışehırdekı bır çok cemiyet- lerde vazife aldı. Bu genç ve ateşli hü rryet mud fiinin - şartlara — ve Öre - yaptığı mücadele takdır edılıyordu Devlet hizmetle- rinde vazifesi va U sırada Demokrat ruldu. Kemal yetten istifa et Ve Demokr. ti'yi, Eskişe hir'de — kura da, birincı derecede önemli zıfe aldı. Denilebilir ki, in Eskişehir de koyl ere — ve bucaklara dar inen geniş ve saglam teşkilâ- tını Zeytinoğlu kurmuştu Zeytinoğlu, 1946 seçımlerınde Eskişehir'den D. P. milletvekilliğini kazandı. Parti ku— adımlar sadece liman konusunda — de- gıldır Memleketin enerjiye olan ihtiya- ca için yapılan çalışmalar liman kı nusunda olduğu gibi, geniş ve verimli- eni arajların — ve hidroelektrik santrallerının yapıldığı ve bir çoklarının işletmeye açıldığı bir vakıadır. Eser linde yükselen bu inşaatlar her - türlü propagandaya rağmen sevinç verici te- sisler olarak önümüzdedir. Barajların yanında devlet yollarının gündengüne daha sıklaştığını ve yolla- rın hemen her Vılayete ulaşacak geniş- liği kazandığını biliyo Bayındırlık ışlerımıze her sene büt- çeden daha geniş tasisatların ayrılması elzemdir. Her sene bir evvelki seneye nisbetle daha fazla para verilmesi bir zarurettir. Bu suretle diğer sahalardaki Mücadele, B. M. M. de devam ti. O kadar kı bir defasın ey- tinoğlu'nu C. H. eksi erıyeti zorla süden indirdi. Eskışehir su bas- kınları hakkında bir sözlü so: er- mişti. nı Şevket Adalan'ın su baskınları hak- kındaki kısa 1zahatınd sonra Zey- tinoğlu konuştu. kınlarını önleme tedbirlere ihtiyaç olduğunu söyledi e C. H. P. ye şiddetli bir lisan ile hucumlarda bulundu Mec merhum Cevdet Kerım lncedayı bulunuyor du. Zeytinoğlu'ndan — sözlerini geri almasını istedi. C. H. P. grubu ay- nı talebi tekrarlıyordu. — Zeytinoğlu israr ettı ve soyledıklerını geri al- mıya ğını bildirdi. Kür: doğru yürü: P. ılletvekıllerı Vardı Mesele bir münakaşan dutlarını, aşmış, dövüşe yüz çevır— İ Incedayı nin muhalefet Vekıllerı bırbırıne gırdıle yı, havayı sakinleştirmek için celse- yi tatil etti. Fakat, Zeytinoğlu celsenin tati- line ragmen konuşuyor ve sözlerini tekrarlıyordu. 1950 senesinde, D. P. iktidara geldi ve Kemal Zeytınoglu Birinci Adnan Menderes kabinesinde Ba- yındırlık Bakam vazıfesını Idi tarihtenberi, ayni vazifededir. emal eytinoglunun seneler- dir aynı vazifede kalmı sırrı, «doğru insan — vasfı dadır» Bayı dır lık sahasındakı icraatı zaman zaman normal şekilde tenkidlere uğramıştır. Fakat, hiç kimse, onun doğruluğun- dan şüphe etmeyi aklına getırmemış— tir. Bu dürüst politika adam 1911 senesinde dogmuştur 1936 yı— lında Yüksek — Mühendis - Şimdiki Teknik — Üniversite - mektebınden mezun olmuştur. kalkınma imkânlarımız büyüyecek, ge- nişliyecek ve bir diğerinin doğmasına sebeb olacaktır. 1955 mali yıl bütçesi hazırlıkları ilerlemiştir.. Maliye — Bakanlığı, bütün devlet daireleri ile temas halindedir. Muhakkak ki, — Bayındırlık — Bakanlığı, yeni işler için yeni tesislerin vücuda getirilmesi için, 195 mali yılında büt- çesinin geçen seneye nisbetle daha ka- barık olmasını talep edecektir. Bu tale- bin kabulü veya ademi kabulü —denk bütçe iddialı bir memleket olarak— pa- ra imkânlarımıza bağlıdır. Yapabilece- ğimiz tasarrufları bayındırlığa tahsis edelim u tahsis; okula, unıversıteye iyi mahsule olan ıhtıyaç kadar müim, âti- miz için elzemdir. AKİS, 27 KASIM 1954