27 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

27 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

KADIN Moda Jacgues Fath'ın arkasından M esleğinde muvaffak olmuş, şöhrete erişmiş bir insan, yaşadığı müddet- çe, bizim için şanslı, parlak, müstesna bir varlıktır. Ancak bu insan ölünc onun hayatta geçirmiş oldugu devırlerı karanlık günler yaşamış olduklarını an- larız. İşte Parisin moda krallarından biri olan Jacques Fath da şöhretini, ekseri yükselmiş insanlar gibi, — sırf irade v yılmak bilmez bir çalışma aşkına borç- ludur. 1937 senesinde, henüz 25 yaşında, Parisin en genç terzisi olarak işe başlı- yan Jacgues Fath tek odalı bir atölye- de, yalnız başına çalışıyordu. Büyük bir sanat aşkı ile hazırladığı modelleri teş- hir etmek için, genç ve güzel bir sarı- Herkes AKİS, 27 KASIM 1954 ondan şın olan karısı Genervieve'den başka da mankeni yoktu.. Allahtan Genevieve mankenlikten yetişmiş, zeki ve istidatlı bir kızdı. İşte Fath'ın belki hayattaki en büyük şansı da bu kadına rastlamak olmuştu: Çünkü gerek mesleğinin baş- mez bir kudret ve teselli membar ol- muştur.. Fath'a en güzel modellerini ilham eden bu genç kadın, onun para- sızlık devrinde, — mücevherlerini rehin ederek, atölye borçlarım ödemiştir.. 1937 senesinde işe başlıyan Fath İkinci Cihan Harbine girmiş, yararlık- lar göstermiştir.. Kumaşlar üzerinde de- taylar aramakla vakit geçiren bir san'- atkârın çok iyi bir asker olabılecegını kimse düşünemezken o, harpte sek şeref madalyasını kazanmış ve ni- şanlarla taltif edilmişti.. Fakat her ne zamanda modelleri o kadar tutunmuştu h! bahsediyordu ki Amerikalı zenginler Fath imzasını taşıyan bir elbise alabilmek için Parise akın ediyorlardı.. Bilindiği gibi, Fransa- nın, mühim gelir kaynaklarından biri de ecnebılerı word'un fevkalâde çehizini Fath'ın ha- zırladığı hatırlardadır. ati n müessesesinde — 600 den fazla 1nsan çalıştırıyor, Amerika ile milyonluk zır ucuz elbise satışına başlama şünüyordu. t şıklıkları ile tanın- mış olan Fransız kadınlarının az bir para mukabilinde, model gibi giyinip çıkabilmelerini — sağlayacak olan bu te- şebbüs Fath'a büyük bir sempati kazan- dırıyordu. Fath hakikaten çok çalışmış, çok yorulmuş, fakat bu çalışmanın semere- sini elde etmiştir. Sayfiyedeki malikâ- nesınde senede bir defa verdiği kos— ref addettikleri bir şeydi. O hattâ en büyük rakipleri bile sever ve sayardı.. F ath'ın kendisine has, çalışma sistem. leri vardı: Meselâ metrelerle kuma- şı tutar, havaya fırlatır. ve onun tabii olarak düşüşünü seyrederdi.. Bu tabii düşüş hareketleri ona modelleri için il- ham kaynağı olur. on senelerde kısa boylu manken- lere kullanmak yoluna giden € bi geçmiyordu.. Son defileye 4 mankenle iştirak etmişti. biseler hazırlıyan, rçasından açık yakalı, kürkten bir caman, kurdeleden bir fiyonkla — bağlamıştır.. Sade şekil üzerinde zengin detay bu- luşlarına meraklıdır.. Dümdüz, dar bir elbise, yerine konmuş güzel bir men- dille, Fath'ın elinde birden an kadınlar le anke siyah kılıflar: burunmuş ola- rak görünürler. Bu Fathın zengin de- tay buluşlarını daha iyi tebarüz ettire- bilmek içindir. Meselâ; Böyle dümdüz bir kılıfa bürünmüş mankenın başında 25