27 Ağustos 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

27 Ağustos 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Hükümet Dolmuş yapan gemi D.P. iktidarı umumi efkârı kaâle al- maya — lüzum hissetmediğini ispat et- miş bulunuyor. Savarona ya Riviyerasına tatil geçirmeye giden Irak Kralı, Fa; " emrine verılmış ve İzmirden Ajansın lisanıyla "muhteşem törenle" uğurlanmıştır. Gerçi zevahırı kurtarmak maksadıyla adı D.P. tidara geçişinden beri "mektep gemısı olan yata Deniz Harp Okulunun son sınıf talebeleriyle stajyerleri de alın- çol n bit zamandan hükümet tarafından Cumhurbaşkanlığına ait bir yat gibi kullanıldığı hıç kimsenin — gözünden kaçmamakta! ma göre mek- luna devam edecektir. Talebelerin ge- zisi sadece 23 gün sürecektir. Bundan evvelki bir gezi de Celâl Bayarın Pa- kistanı ziyaretine — tesadüf ettırılmıştı Bunların dışında Savarona devlet a- damlarımızın gezintilerine tahsis olun- makta ve Dolmabahcçenin önünde yat- dır. Her İktidarın Savaronayı hususi yat olarak kullanmak hakkı vardır. D.P. hatıplerıııın bir miting sahası çevirdikleri bütün "vatan sathı" nda 1943 ile 1950 arasında bu yat hakkın- da irad ettikleri nutuklar hiç kimse- nin hafızasından sılınmemıştır O za- man öyle konuşan bir iktidarın şimdi böyle hareket etmesi hiç bir şekilde mazur görülemez. Eğer DP. umumi â rşı biraz hürmet besliyorsa Savaronanın "mektep gemisi" adı al- tında hususi bir yat olarak kullanılma- sını, İrak kralının emrine verilmesini, İkinci Faysal hazretleri Riviyera yolunda 10 günlerce balık avı için meşgul edilme- sini doğru 1950 mayısının ilk günlerini hâlâ hatırlıyoruz. O sırada Cumhurbaşkan- a ( sadece çalışmak için gideceğini bildiri- yordu. Beyaz tren o tarihte kenara çe- kiliyor, Savarona o sırada mektep ge- misi yapılıyordu. Demokrat iktidarın şatafat düşkünü olmadığını belli et- mek için Cumhurbaşkanlarının otomo- Bir tek iktidar müstesna : D.P. iktidarı! billerinin önünde dün hemen her memleketinde giden motosikletli po- lisler bizde kaldırılıyordu imdi hükümet, devlet adamlarının bir şehirden ötekine gidişleri sırasında taklar diktirip, — bayraklar astırıyor, halk yollara dökülüyor, mektepler, fab- rikalar tatil ediliyor sokaklarda alkış tutturuluyor. Tertip edılen merasimle- atını, debdebesini ak için Anadolu Ajansıyla Zafer gazetesi kelıme bulaımyor garden partılerı pe- Sadece DP. nin muhalefette ve iktidardaki tumunun birbirinden — tamamda farklı olduğunu ispat için ortadadır, iktidarın Genel Başkam Adnan Menderesin, şu sözleri yüksek sesle okumasından bü- yük faydalar beklenilebilir : Siyaset memlekete en yüksek dere- cede hizmet eylemek sanatıdır ve bun- da aslolan da samimiyettir. Bu sözlerin altındaki imza gene Ad- nan Menderese aittir ve şundan bir ay, kadar evvel söylenmiştir. Savorana Kapri'de Irak Kralı Faysal'ı Nis'e götüren Sa- vorana Kapri'ye geldiği zaman, tu- ristlerin en fazla üzerinde duracakları, genç kral ve mahiyeti idi. Hakikaten Savorana Kapri'ye gelir gelmez büyük bir alaka t , etrafını sandallar çe- virdi ve genç kralı görmek istiyenler - hele Faruk'u İyi tanıyan Kapri - pek çok oldu. Bu arada, Savorana mektep gemisinin — elemanları, eniz subay namzetlerimiz de tezahürat ile karşı- lanmıştı. Bir kral kadar olmasa bile temiz ve zarif kıyafetleri ile — alâkayı üzerlerine çekiyorlardı. . Kapri bır turist yatagıdır Subay izin bu yaz namzetlerim! boyunca okul gemisinden faydalanmamala bahis meyzuu ol u seyahat on- lara ve dolayısıyle memlekete büyük faydalar temin edecektir. Yol boyunca gemıcılık üzerinde ' staj yapacaklar, u yana Kapri'de ve diğer li- memleket hesabına turizm propagandasında bulunacaklardır. Bu suretle, gelip geçen şu kocaman yaz mevsiminde — mektep gemısınden har bakımdaıı faydalar sağlamak yoluna gittiğimizi - Kapri seyahati ıle - kabul etmemek mümkün değildir. Gazetelerimiz Savorana'nın bu yahatinin faydalı olduğu noktasmcla itifak etmışlerdır ve yayınladıkları ha- berlerde "gemicil z halk üzerinde müspet tesir uyandırdı demektedırler Kapaktaki Kasım Gülek AKİS 'in neşriyatına başladığı- bir buçuk yıl içinde ilk defa- dır ki bir şahsın resmi mecmua- nin kapağını ikinci kere olarak süslemektedir. Bu şahıs Cumba- riyet Halk Partisinin Genel Sek- reteri Kasım Gülek'dir. Politika sahasında, batıdaki — tâbirile bir "self ma de man — kendi kendi- sini yetiştiren adam" olan Kasım Güleğin meziyet ve kabiliyetleri- ni inkar etmek hiç kimsenin ha- tırından geçmez ama "Haftanın politikacısı" olmasını kabiliyetle- rinden çok iktidara borçludur. Politikacı mokrasilerde getirilmesi âdet ol- mayan dertler onun başına ged- rilmekle Halkçıların 2 numaralı lideri bir hürriyet kahramanı ya- pılmış ve Kasım Gülek o sıfatla geçen hafta boyunca bütün iç politikamıza hâkim — olmuştur. Bar yerde ondan bahsedilmiş, gazetelerde en çok onun ismi geçmiş, halk arasında kendisini tanımayan bırakılmamıştır. - Bir politikacı için an büyük kazancı teşkil ettiğinden, Kasım Gü- lek iktidarın iyiliğini hayatının sonuna kadar unutamayacaktır, Kurultaylarda teşkilata dayana- rak Genel Sekreterliği alan ve bu yolda daima rakipleriyle sıkı bir mücadele yapmak sorunda ka- lan Kasım Gülek iktidarın son hareketleri sayesinde partisinin adeta tabitf Genel Sekreteri ol- muş ve şahsı etrafıııdakı müna- kaşalar sona ermiştir. Hâdisenin bizce uzen'nde da- rulacak tarafı iktidarın kendisini devirecek şahsiyetleri nasıl biz- zat yetiştirdiği, bir kaç seneden beri nasıl bir an çıkaran makine" halinde çalıştığıdır. İh- timal ki demokrasilerin bir fay- dası da budur. Hele demokrasi- lerde bir parti tamamile yalnış usullerle çalışırsa, bundan en si- yade öteki partinin ve partitile- rin fayda temin ettikleri artık bizde de anlaşılıyor.Kasım Gü- leğin resmini ciddi olmaya çalı- şan bir mecmuanın — kapağında bir buçuk yıl içinde iki defa gö- recekler bu husus üzerinde bir nebze düşünürlerse AKİS'in bu sayısı CHP. Genel Sekreterine değil, DP ye kârların en büyü- günü sağlayacaktır. AKİS, 27 AĞUSTOS 1955