27 Ağustos 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

27 Ağustos 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA Topraksız çiftçi topraklandırıldı Hedefi beğenmediğiniz geçen devir gösterdi iddia ettiği gibi, eski idare bu mev- zuda hiç bir şey yapmamış değildir. Bir defa harekete geçmek şerefi ona ait olduğu gibi, teşkilât kurulup, ko- misyonlar faaliyete geçirilmeye baş- layınca her sene dağıtılan arazinin miktarı da seri bir tempo ile artma- ya başlamıştır. oprak tevziatını ifa etmekle va- zifeli komısyonların adedini arttır- mak, daha geniş sahada faaliyet gös- termek, dağıtım işine sürat kazan- dırmak için elbette iyi olmuştur. Fa- kat sadece adet arttırmak çok fazla bir şey ifade etmiyebilir. Bunun ya- nında komisyonların verim kabiliye- tini de arttırmak gerekir. Elemanla- rını iyi seçip, siyasi tazyiklerden de kurtarmak gerekir Kuruluş ve onarma kredisi mese- lesine gelince: Hiç bir şey yapmadığı alabildiğine iddia edilen eski iktidar, mevzuda faaliyet gösterdiği 25 sene içinde 2,8 milyon lira kredi ver- miştir. Bu devre zarfında toprak a- lan aile adedi 18.857 dir. Yeni ikti- darın 4,5 senesinde, 180 bin aileye verilen kuruluş Ve onarma sermayesi sadece 9,4 milyon liradır. Bunun i- kincisi lebine övünülecek bir tarafı olmasa gerek. Konuşmanın bir yerinde "... iç is- kân mevzuu geniş anlamiyle - hem de geniş anlamıyle - tahakkuk saf- hasına girmiş bulunuyor." denmek- tedir. Bu mevzuda çok fazla bir şey istemiyoruz. Şimdilik bir tek sorunun cevaplandırılması — bizi .. ziyadesiyle - elbette müsbet olursa - memnun edeçekti Maliye Banka ve emisyon hacmi Başbakanın — tertip ettiği nevi şah- sına münhasır basın toplantısında iktidarın, şimdilik, hoşnut bulunduğu gazete sahip ve başyazarlarının kar- şısına çıkarılan Genel Müdürler ara- sında Merkez Bankası Genel Müdü- rü de vardır. Genel Müdür "Para du- rumumuz ve Merkez Bankasının ça- lışmaları" hakkında izahlarda bulun- muştur. Maaleseft hemen kaydetmek zorundayız ki, bize göre, bu izahlar da ikna edici olmaktan ve hakikatle- ri ifade edevbulunmaktan çok uzak- tır. Genel Müdürün paramızın bu günkü vaziyeti, Merkez Bankamızın son vaziyeti hakkında izahlarda bu- lunması ne kadar tabii olacak idiyse, bunları bırakıp 1938 lerden, 1947 ler- den bahsetmesi o kadar garip olmuş- tur. Diyelim ki eski idare hatalı ve yanlış bir polıtıka takip etti. Yapı- lacak iş, o zamanda da yapılmıştı diye, bugünün hatalarını ve yanlış- larını mazur veya hafif göstermeye çalışmak mı olmalıdır? Yoksa eski- den yapılan hatalardan ders alıp on- lara tekrar düşmemeğe gayret et- mek mi olmalıdır Bu izahlar sırasında da bol bol maziden bahsedilmiştir. Hâl, bahse- dilemez hale gelince, hemen her türlü meselede ve her türlü mevzuda, mazi, bir şeyler söyliyebilmek için, yegâne vasıta haline gelmiş bulunuyor. Fa- kat bu usul faydalanmayı umut eden- lere zarar getirmekten başka bir şe- ye yaramamaktadır. Kafalarda, ister istemez, "demek — bahsedebilecekleri pek bir şey yok, hep maziye yükle- niyorlar" kanaati kök salmaya baş- lar. Yoksa bu gun durum hakikaten bu hale geldi mi? Ölçüsüz emisyon Genel Müdür 1950 yılından evvelki iktidar devrinde ölçüsüz bir emis- yon politikası güdüldüğüne dikkati 1938 de 200 milyon olan artarak 1947 d yükselmiştir. - 1947 de tedavüldeki banknotların miktarı 888,4 milyon- du - ve bu devrede milli istihsalde m bir duraklama vardır. Üzerinde durulan 1938-47 devresi normal bir devre olsa. Genel Müdür mütalâaları- nın bu noktasında her halde daha ko- laylıkla- haklı olabilirdi. Fakat unu- tulmamak gerekir ki bu yıllar her türlü imkân ve şartlariyle tam mâ- nasiyle anormal bir devredir. İki mühim nokta İzahların 1950 den sonraya en kısmında başlıca iki nokta üzerinde durulmuştur: yon hacmi ve hazinenin Merkez Ban- kası ile olan münasebetleri. Genel Müdür birinci noktaya ait izahlarına esas olarak 1951-1954 yılları arasın- daki devreyi almıştır. Bu devre es- nasında meydana gelen kabarma 400 milyonu bile bulmamıştır. Halbuki yi- ne ayni devre zarfında gayri safi milli hasılada 4 milyarlık - 12 16 - mily, - bir artma olmuştu - 1951- 1953 yılları arasında milli gelır artışı 3,529 milyon liradır - . Burada deniyor ki milli gelir artmıştır. Bu, muameleleri ve dolayısiyle mübadele vasıtalarına olan ihtiyacı arttıracak- tır. İşaret edilen 400 milyonluk emis- yon kabarıklığı işte bu ihtiyaca teka- bül eden Ölçülü, mütevazi bir rakam- dır. Hayli Zamandır bu tez resmi be- yanların başlıca mesnedini teşkil et- mektedir. Diğer bir takım meseleler mevcut olmasa, 1953 yılı sonuna ka- dar olmak üzere, bu iddia haksız sa- yılamaz. Ne var ki bu devre esna- sında Toprak Mahsulleri Ofisinin ha- zine/kefaletini haiz bonolarının mik- tarı gün geçtikçe- kabarmış, Nisan 1955 te kabul edilen bir -kanunla Ofi- sin 650 milyon liralık dalgalı borcu hazinenin Merkez Bankasına borcu halinde dondurulmuştur. 21 May 1955 tarihinde Merkez Bankası 1548 milyon liralık Hazine bonoları ve ha- zine kefaletini haiz bonolara malik- ken bir hafta sonraki vaziyet hülâsa- sında bunun 996 milyona düştüğü görülmektedir. Bunu dalgalı iç borç- lardan da takip etmek kabildir; Ni- san ayı başında 1.800 milyon olan bu borçlar Mayıs sonunda 663 mil- yon azalarak 1136 milyona düşmüş- tür. 1953 yılı sonunda senetler cüz- danı 1.990 milyon lira olup bunun 1.440 milyonu hazine bonoları ve an- cak 549 milyonu ticari ve zirai senet- ler idi. Emisyonun ülülük veya mütevazilik ile içli bir alâkası olma- dığı görülmektedir. Genel- Müdür 1953 yılından sonraki devirden ve taallük mühi.m ğ- T AKİS, 27 AĞUSTOS 1955