29 Ekim 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

29 Ekim 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER kalfalarını çarpanlar, her halde kafaları- nı hayli acıtacaklardır. Meclis'te 19 lara sadece toplantı sa- lonunda değil, bina dahilinde de bir yer temin etmek lâzımdır. Başkanlık divanı- nın bütün sempatisinin kendileriyle bera- ber olmayacağı tahmin edilebilir. Onun için kuracakları guruba; bir salon bulmak için uğraşmaları icap edecektir. Maama- fih meselenin şimdilik hal edileceği aşi- kârdır. Zira doğrusu istenilirse bazı kim- seler 19 lara misafir gözüyle bakmakta- dırlar. Başkan seçimi Türkiye Buyuk Millet Meclisi Başkanı iktid. dilecektir. Bunun gene Refik Koraltan, olacağını tahmin etmek zor değildir. Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu'nun partiden Refik Koraltan Rakipsiz aday ihracıyla nasıl Adnan Menderes Genel Başkanlık mücadelesinde rakipsiz kaldıy- sa Ekrem Hayri Üstündağ'ın çıkarılması da Refik Koraltan için Meclis Başkanlı- ğiının yolunu kolaylaştırmıştır. Bundan bir ay kadar evvel Refik Koraltan'ın yerine başkanlığa Meclisin başka birini getireceğini iddia edenler iddialarını ka- zanabilirlerdi. Ama son hâdiseleri müte- akip D. P. Meclis gurubunun sür'atle derlenip toplanıp ta yeni bir aday üze- rinde ittifak etmesi pek mümkün değil- dir. Halbuki geçen devre, bilhassa son zamanlarda celselerin idare ediliş tarzı bir çok milletvekiline memnunluk ver- Miyı Refik Koraltan bazı itirazlar çekiyor D. P. Meclis gurubu mensupla- rı bile yeni bir başkanın bulunması lü- zumunda âdeta ittifak ediyorlardı. O ka- dar ki bu mevzularda toplantılar yapıl- mış, fikir teatisinde bulunulmuştu. Üze- rinde mutabık kalınan şahsiyetlerin ba- Kapaktaki Politikacı Feridun Ergin Bundan altı yıl kadar evvel Cum- huriyet gazetesının yazı işleri mü- biri girer, yazısını bırakır ve giderdi. Arada oturup iki lâf ettiği de olurdu ama daha ziyade az konuşur, çok din- lerdi. Gazetelerin yazı işleri müdürlü- ğü odasını dolduranlar ekseriyetle gü- rültücü kimseler olurlar. Çok konu- şurlar, çok anlatırlar, uzun otururlar ve tabii en sonda işleri geciktirirler. Halbuki bu genç adam, ötekilerden tammile başka şekilde davranıyor ve dikkati çekiyordu. Zira, vaktini boş ge- çirenlerden değildi. azetenin okuyucularına gelince, onların dikkati ikinci sayfanın ortasın- da çıkan bir imzanın yazıları tarafın- dan çekiliyordu. Bu yazılar iktisadi ya- zılardı. Fakat hem çok dikkatli bir tet- kik mahsulü oldukları kolaylıkla anla- şılıyordu, hem de can sıkmıyordu. Ele alınan mevzular alâka uyandırıcı, işle- niş alâka uyandırıcıydı. Yazılarda kuv- vetli bir mantık ve hepsinden mühi- mi cesaret göze çarpıyordu. İmza Fe- ridun Ergin'di. O sırada İktisat Fa- kültesinde doçentti. Feridun — Erg 1950 de Demokrat Parti'nin Urfa mıl- letvekili olarak siyasi hayata atılyor, 5 de aynı cesaretle gene Cumhuri- yet'de yazıları yazmakta devam ettiği i- çin partisinden ihraç olunuyordu. Feridun Ergin aslen Urfalıydı. A- ma 1917 de İstanbul'da doğmuş, Ga- latasaray lisesini bitirdikten sonra Pa- ris'te Siyasi İlimler Okulundan mezun olmuştu. Tuhaf tesadüf, Feridun Er- gin orada talebeyken Paris talebe mü- fettişliği vazifesini Avni Başman ya- pıyordu Feridun Ergin ile Avni Baş- man'ın yazdarı, bilindiği gibi Demok- rat Parti'nin sevk ve idaresini deruhte edenlerin hiddetini aynı zamanda cel- betmişti. Fakat şiddet, Feridun Ergin'e müteveccih olmuş ve Urfa milletvekili partisinden ihraç olunuvermişti. Feridun — Ergin teşrii hayatında şında Ekrem Hayri Üstündağ geliyordu. Hakikaten Ekrem Hayri Üstündağın de- mokrasiye hizmetleri en azından Refik Koraltan'ın hizmetleri kadardı Buna mu kabil sabık Sağlık Bakanı Meclis Başkan- lığına daha çok yakıştırılıyordu. ynı zamanda D. P. içindeki muhalifler gidi- şe ve partinin idare ediliş tarzına muha- lifler - böylece bir gedik açacakları ka- naatinde bulunuyorlardı. Hakikaten e- ğar Meclisin fevkalâde içtimaını, yaptığı günün sabahında toplanan D. İP. Meclis gurubunda Maeclis Başkanlığına bir aday kuvvetli iktisad bilgisiyle alâka çek- miş ve dikkati toplamıştı. Uzun müd- komisyonunun çalışmalarını — takipten geri kalmamış ve zaman zaman bizzat başbakanla çok şiddetli münakaşalar yapmıştır. Urfa milletvekilinin hâdi- seleri ilmin ışığında tetkik ettiği için iktisadi gidişi beğenmediği ve bir çıkmaz olduğu kanaatini taşıdığı biç kimsenin meçhulü değildi ve bu- nu asla saklamamıştı. Nitekim geçen sene, üç arkadaşıyla beraber hazırladı- ğı bir rapor hayli gürültü uyandırmış- tı. Bu gibi vaziyetlerde yapdacak şey Feridun Ergin'e gene ilmin ışığında cevap vermekti. Fakat bunun yerine kaba kuvvet gösterileri tercih edilmiş- a - Urfa milletvekili Avrupa Konse- hi Çelıkbaş ile bırlıkte iktisadt mevzu- larda memleketimiz için son derece faydalı hizmetler görmüştü. İşte Na- dir Nadi, kendisinin yokluğunda Cum- huriyet gazetesine makale Termesini Feridun Ergin'den orada rica etmiş ve Urfa Milletvekili buna kabul etmiş- ti. Cumhuriyet gibi müstakil bir ga- zetenin başmakalesinde Demokrat Par- tinin fikir ve prensiplerine uyan yazı- lar yazmak fırsatını bulmak bir talih olmalıydı. Halbuki Feridun Ergin u- nutmuştu ki boşa gitmek için Demok- rat Partinin fikir ve prensiplerini de- ğil, Demokrat Parti liderlerinin hare- ketlerinin savunmak lâzımdır. Hattâ bu hareketler o fikir ve prensiplere ay- karı olsa dahi... Feridun Ergin bunu yapmamış ve yazdan suç telâkki olu- narak Demokrat Partiden çıkarılmış- tır. Onu 19'lar takip ettiğine göre u- zunca boylu, gözlükleri ince çerçeveli, bilgili ve kibar genç milletvekili bir kapıyı açmış da sayılabilir. Zira onun da, ötekilerin de suçu aynıdır: inanç- larını cesaretle müdafaa etmiş olmak! seçilseydi Refik Koraltan'ın muvaffaki- yeti pek müşkül olurdu. Buna mukabil Ekrem Hayri Üstündağ reylerin ekseri- yetini daha kolaylıkla saglayabılırdı Ha- va oydu. Ama şimdi, Refik Koraltan'ın Salı günü Meclıs Başkanlığı için D. P gurubunun adayı olarak çıkmasına in- tizar etmek lâzımdır. D. P. gurubunun adayı ise, kendi gurubu azalarının rey- lerile başkanlığa seçilecektir. uhalefet partileri ve 19 lar aday gösrermeyeceklerdir. Zira aday gösterme- nin fiili hiç bir kıymeti yoktur. Eğer AKİS, 29 Ekim 1955