3 Aralık 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

3 Aralık 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

KADIN uk Psikolojik inkişaf grafiği Yeni çocuk terbiyesi, baskısız bir büyütme sisteminden bahsetmek- tedir ki, bu gerek çocuklarını şımart mak temayüllerinde olanlar tarafın- dan ve gerekse bazı yazarlar tarafın dan yanlış tefsir edilmiştir. Mevzu- bahis olan şey, çocukları birer ot gi- bi disiplinsiz, gelişiğüzel — büyütmek değil, bilgi ile, akılla, onları yalnız- ca, her sekli olan bir hamur gibi te- lâkki etmeden yetiştirmekdir. Çocu- ğun geniş bir iç dünyası vardır. His- lerini rencide etmeden, tazyiksiz bir disiplin altında büy_üteceğimiz çocuk mesut ve yarının ÜUmidi olan çocuk- tur. Onun psikolojik inkişaf — grafiği mevcuttur. Terbiyesini, bu grafiği göz önünde bulundurarak, vermek ve çocuğun her yaşta aynı çocuk ol- madıgım unutmamak lazımdır 1. İlk yaşın müşkülleri: bebeğin ilk ayı, muhakkak ki, hayatının en güç devresidir. O, silâhsız ve bilgisiz olarak, muamma lı bir dünyaya atılmış bulunmakta- dır. Bu dünyaya intibak — edebilmek için, muazzam gayretler sarfeder... Hapşırır, yediklerini yutamaz. Gör- meye başlayınca, daha derin uyu- maya da başlar. Adaleler de hareke te geçer İki veya üç aylık bir bebek Bir ele alındığı zaman, mukavemet gös- mekleme devresi de, onun için, çok buyuk güçlüklerle doludur. Ek- seri anneler, çocuklarının, — yerlerde sürünmesine sinirlenirken, onlar ha- yata en mühim adımlarını atmakla meşguldürler. Bir yaşında çocuk daha tecrübe- lidir. Kendisinden emin olur. İyi bir muvazene — devresi geçirmektedir. Kendisi ile meşgul olunmasını sever. Fakat devamlı gayretler çok geçme- den, onun sinir sistemini bozar. On beş aylık olunca çocuk, yeniden mu- vazenesinin bozulduğunu hissettirir. Kaprislidir. Yürümesini öğrenmiştir ama yürürken durmasını bilmez!. vet anneler, biç bilmezler ve durma- yan, alabildiğine giden çocuklarına kızarlar ama çocuk durmasını da, ancak zamanla öğrenecektir. İki buçuk yaşma — doğru çocuk, “maniak" olur. Yumurtasını aynı ta- bakta yemek ister, bir — eşya yerini değiştirirse sıkılır. Kafasındaki dün- yanın bozulmasına — tahammül ede- mez. Bu ilk güç devrede, çocuk kısa- cası, muazzam bir anlayışa, yardıma muhtaçtır ve annenin sabırlı olması, onun saadeti için şart cuğun bebeklıkten çıkma devresi Üç yaşında çocuk; artık bebek değil- dir. Kendisine her soylenenı anlar, İstikbale hazırlık Motorize nesil AKİS, 3 ARALIK 1955 kolayca kendisini anlatır. Konuşma sayesinde dış â ”lemle devamlı bir ir- tibat temin edebili Yalnız dikkat, bırçok ruh müta- hassıslarının iddiasına göre, "komp- s" ler bu yaşta yer etmeye başlar ve üç ilâ beş yaş arasında, insan bü- tün ömür boyunca peşınde sürük lıyebılecegı kompleksler kazanabi- Uç yaşındaki, çocuk, annesine bağlı olmakta devam eder, fakat o- nu tetkik ettiğimiz zaman bâzı şah- siyet gösterme temayülleri — sezeriz. O, adeta içinden — pazarlıklı olmaya başlamıştır, karşıda aradığı şefkati bulamamak veya herhangi bir hare- ket yaparken gururunun kırılması, ona darbe tesiri yapabilir. Ekseri, bu yaştaki bir çocuğun mücadele ha- yatında karşılaştığı ilk zorluk, yeni doğan bir kardeştir. Ailenin yegane meşgalesi olan, belki de fazlaca şı- martılan çocuk, birdenbire terkedil- diğini, sevilmediğini zanneder. Çün- ku gayet tabii olarak, evde alaka- ve ihtimamı kısmen olsun, cez- beden başka bir varlık vardır. Bırç çocuklar bu durumda, belli etmeseler de, kardeşlerinden nefret — ederler. Hele hıssettıklerı bu düşmanlık his- e baba tarafından acemice ve tektırle açıklanacak olursa, çocuk bu hissi gizler, fakat daha çok bes- ler. Bu onun takteşuuruna yerleşir ve bir kompleks doğar. Yeni bir çocuk bekliyen ailelerin bu Vazıyetı devam haline sokmaları, çocuğu yalanlarla oyalamaları, yeni doğan kardeşi kötüleyip, büyüğün ruhunu okşamaya çalışmaları da, muazzam bir hatadır. Bu sefer, ço- cuk aldatıldığını ve aldatılarak, bir takım haklarının elinden alındıgını zanneder. Fena huylar edinir, küçü- ğünü hrpalar, ezer. Yapılacak şey, yeni bir kardeş bekliyen çocuğa karşı anlayışlı, şef- katli, ölçülü, biraz siyasi davranmak olmanın zevklerini aşıla— "artık ağabey oldun, 1şte sana bir kravat, bir uzun panto— "artık abla oldun, isim günün beğe yapılan hazırlıkları gizli değil, onun yanında, bu zevke onu da iştirak ettirerek yapmak çok faydalıdır. Meselâ, bebeğe yapılacak paltonun rengini büyük çocuk seçe- bilir, bu ona bir büyüklük, bir em- nıyet hissi verecektir. aşındaki çocuk cidden fazla ayret sarfetmiş de yorulmuştur. Şahsiyeti kuvvetli oldukça, — bedeni ve zihni çalışmaları — da fazladır ve ruhi İnkişaf grafiğinde 3 ile 4 yaş a- rasında bir duraklama devresi müşa- hede ederiz. Geceleri rüyalar, onun uykusunu bozmaya başlar. Çünkü ar tık geceleri, zekâsı faal haldedir. Ba- zan korku ile bağırarak uyanabilir. O- nunla alay etmeyin veya bu halleri, herkese anlatarak fazla mühimse- miş bir poz takınmayın. Gene itidal- le hareket edin. Cici bir gece lambası alın ve çocuğun baş ucuna — koyu yakmasına müsaade edin. Karanlık korkusu, ekseri çocuklarda olur ve kendi kendine geçer. Onun hayali 23