3 Aralık 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

3 Aralık 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

ATÇILIK Son haftanın finişlerinden Neticesi Jokey Kulübü Ekseriyet yok 28 Kasım Pazartesi günü İzmir cad- desinde trafik çok güçleşmişti. 4 numaralı binanın önünde bir çok hu- susi otomobil birikmişti. Bunların a- rasında Tarım Bakanlığınla 0015 plâ- kalı makam arabası da vardı. Jokey Kulübüne ait olan bu binada Kulü- bün fevkalâde kongresi yapılacaktı. Akis'in geçen sayısında bildirdiği gi- l)ı, idare heyetinde beliren fikir ayrı- lkları yüzünden, kulübün bugüne ka- darki icraatında birinci derecede rol an, mes'uliyet deruhte eden üç azası istifa etmiş bulunuyordu. Bu a- zaların yedekleri de bulunmadığı için bütçenin ve senelik yarış programı- nın hazırlanması idare heyetinin za- afiyeti yüzünden gecikmekte idi. Bu hal karşısında, fevkalâde bir kongre aktedilmesi ve yeni bir idare heyeti- nin seçilmesi zarureti ortaya çıkmış- tı. Kongreye tahsis edilen üst kat- taki salonda yeşil çuha kaplı bir ma- sanın etraf ma on bir tane kadıfe kol- tuk yerleştırılmıştı 1 için de daha tı. İdare Heyetı Başkanı Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu, fevkalâde kongreyi açtıgı zaman, salonda Jokey Kulü- bünün 27 âzasından sadece dokuzu nun hazır bulunduğu anlaşıldı. Ekse- riyet nisabı temin edılememıştı Kong- renin, statü hükümlerine göre bir başka günde toplanması ve ekseriye- te bakılmaksızın gundemındekı mad- deleri karara bağlaması icap ediyor- du. büyük rakamlar Statüde Esasen değişiklik idare heyeti de, kongreye İi uyelerın gelmıyecegını bi- lıyordu Bunun için de kongreyi kü- cük bir salonda toplantıya çagırmış- tı. Fakat üyelerin, ekseriyet nisabı- nın teminine yetecek kadar olsun a- lâka göstermiyeceği doğrusu tahmin edilmiyordu. Jokey Kulübü idare he- yeti, bu fevkalâde toplantıda yeni i- dare heyeti seçiminden başka, statü- de bazı değişiklikler yapılmasını da teklif edıyordu S tatüde — değişiklik yapılması ise en az 2/3 ekserıyetın hazır bulunması şartı ile mümkün labilirdi. Mevcut 27 uyesının 14 ıınu bile bir araya getıremıyen Jokey Ku- lübünün, statü tadilâtı için 18 üyeyi kongresinde hazır bulundurması hiç de kolay olmıyacaktır Diğer taraf- tan, ün statüsünde bazı deği- şikliklerin yapılmasına ihtiyaç var- dır. Zira 1950 yılında kurulan ve pek tabii olarak statüsü de o tarihte tan- zim ve tasdik edilen Jokey Kulübüne, Tarım Bakanlığı 1953 yılında yeni arış kanununun kendisine — verdiği selahıyetle Türkiyenin büyük şehir- lerinde yarışların idaresini bir muka- vele ile devretmiş bulunuyordu. Jokey Kulübünün mevcut statusunde, bir amme hizmetini - devraldığı iş bir amme müessesesi tarafından devre- dildiği için - ifa etmek için gereken hükümler mevcut değildi. Bu aksak- lığın bir an önce giderilmesi lâzım geliyordu Hatanın tamiri okey Kulübü, 1954 İdare Heyeti faaliyet raporunda da ifade edil- diği gibi, yarışları devraldığı zaman bu işi başarmak için lâzım gelen pa- ra, eleman ve tecrübeden mahrum bu- lunuyordu. Bu sebeple yarışa ağır bir handikap altında başlamış sayılır- dı. Muvaffak olması beklenemezdi. İşi başarması için uzun bir vadeye muhtaçtı. Tarım Bakanlığı, iktidara geçmenin ilk heyecanları içinde, bazı amme hizmetlerini bile hususi teşek- küllere terketme ceryanında, hayvan yetıştırıcılıgı ile ilgili bu hizmetini a- eşekküle devredivermişti. ik zamanlarda, yarış atı yetişti- ricileri ve sahipleri cemıyetının para- sından ve kadrosundan istifade ede- rek, devraldığı işi yürüten Jokey Ku- lübü, hayat pahalılığının arttığı bü- tün memleketlerde olduğu gibi hal- kın talih oyunlarına gosterdıgı rağ- bet neticesinde, büyük hasılat temın etmeğe muvaffak olmuştu. Bu bü; hasılatın sadece 9© 40 1 at neslinin 1s- lahı maksadına - yarı: ikramiyelen'- ne *© tahsis ediliyor, geriye kalan 90 60 tan çok cüz'i bir meblâğ da- mızlık at satın alınmasına ayrılıyor ve çoğu Jokey Kulübün muazzam ki- ra, ücret ve masraflarına gıdıyordu Eskiden yarış ikramiyeleri hakikaten pek azdı. Fakat yarışlardan elde edi- len hasılatın büyük bir kısmı hususi idare ve belediyelerin bütçelerinde gelır faslında oldukça — ehemmiyetli yekün olarak yer alıyor ve amme hızmetlerı için sarf ediliyordu. Jokey Kulübü bugüne kadar ken- disinden beklenen faydaları vereme- miştir. İç bünyesinde beliren anlaş- mazlıkları bir an önce gidererek, fa- aliyetini düzenliyemezse Jokey Kulü- bün yarış idaresini tekrar Tarım Ba- kanlığına bırakmasından başka çı- kar yol kalmıyacaktır. Hipodrom hizmetleri Yarışlardaki bahsi müştereklere ka- tılanların her şeyden evvel hesap- ların sıhhatine inanmak ihtiyacında olduklarını Akis, bundan evvelki ya- zılarından birinde belırtmıştı Hıpod- rom idaresi de n sonra bir gi- şenin satışını bıldıren bordrolardan bir tanesini yarıştan sonra halkın tet- kikine arzetmeye başlamıştı. Son gün lerde nedense bu faydalı usulden tek- rar vazgeçilmiş bulunmaktadır. Bun- dan başka, bilet satışının sona erdiği hoparlörle ve gişelerde çalan ziller- le bildirildiği halde hemen hemen tün gişelerde satışa devam edıldıgı gorulmektedır Usul ve nizama aykı- rılıklarından başka, türlü türlü söy- lentilere de yol açan bu keyfiyetin önlenmesi hipodrom idaresinden bek- lenmektedir. Radyo Sahipleri DİKKAT Seyyar — atölyem evinizde tamir eder. 20999 No. lu telefona adresi- nizi bırakmanız kâfidir. radyonuzu Adres: (YERTUT RADYO) ANKARA AKİS, 3 ARALIK 1955