7 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

7 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Sene : 2,Cilt : VI, Sayı : 100 Rüzgârlı Sok. Ovehan t : 3 Daire : 7 P. K. 582 — Ankara tel : 15221 (Başyazar) 18992 (Yazı İşleri ve İdare) Fiatı : 60 Kuruş İmtiyaz Sahibi : Metin TOKER * Umumi Neşriyat Müdürü : Hamdi AVCIOĞLU Bu nüshada yazı ışlerını Jiilen idare eden mes'ul Müdür : Yusuf Ziya ADEMHAN Teknik Sekreter : M. Nevzat ÜNLÜ Karikatür TURHAN * Fotoğraf : Hüseyin EZER . ASSOCIATED PRESS TÜRK HABERLER AJANSI Klişe : Doğan Klişe ATELYESİ * Müessese müdürü : Mübin TOKER Abone Şartları : 3 aylık (12 nüsha) : 6 Lira 6 aylık (25 nüsha) : 12 lira 1 senelik (52 nüsha) : 24 lira İlan — Şartları: 4 renkli arka kapak (Tam sayfa) : 350 Lira Kapak içi 300 lira metin sayfaları Santimi 4 lira * Dizildiği ve Basıldığı Yer : Yeni Matbaa - Ankara Kapak resmimiz : Orhan Mersinli Doğu, Batıya bağlanırken Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları Başbakan Adnan Menderes'in son konuşmalarını okuyanlar mutlaka onun, bazı noktaların i- zahında imkansızlıklarla karşılaştı- ğiını görerek yürekten üzülmüşler- dir. Hakikaten adı Demokrat olan iktidar partimizin Genel Başkanı Zonguldak'ta buyuk bir hayretle şunu sormuştur. "— Nedir l)ıı bir hafta, on gün içinde 30 veya 40 miting? İhtilal mi olm Sonra da kemalı safiyetle ila- ve etmiştir : “— Bu tahkir ve terzil edebiya- tını, bu şahıslara ve iktida arını şu ursuzca zedeleme gayretlerını ızah etmi eğildir' Taraftarlarının ıfadesıne göre dünya çapında bir devlet adamının bütün vasıflarım şahsında topla- mış olan sevgili başbakanımıza i- mıza İütfetsinler. Mesele son dere- ce basittir. Bir hafta, on gün içinde 30 veya 40 miting hiç de çok değildir. İdeale en yakın demokratik idare- ye sahip İngiltere'de hem de İn- giltere'nin sadece Londra şehrin- de günde - evet günde - bundan fazla açık hava toplantısı yapılır. e toplantılarda tahkir terzil edebiyatı, şamalara ve ıktı- dara hücum, k et ve devlet uml. ursuzca zedeleme gayretleri o hali alır ki ortada ne başbakan kalır, ne kraliçe, hattâ ne de Hazreti İsa! Miting tertip- lemek demokrasilerde — herkesin hakkıdır. Başbakanımızın kullan- masını pek sevdiği halk tabirlerin- den biriyle söylemek gerekirse, ne- fesine güvenen borazancı başıdır. Hiç kimse karışamaz. Hatibin söy- ledikleri beğeniliyorsa, halk gelir dinler. Fikirlerine iştirak ediyorsa alkışlar. Etmıyorsa yuhalar. Ciddi- iye almaz. Bütün lar mıtıngı tertipleyenle mıtınge katılanlann bilecekleri iştir. Ama ya 40 miting yapılıyor, ümet ve devlet kümet ve devlet mefhumu miting hatiplerinin laflarıyla değil, hükü- metin ve devletin başında bulunan- ların o makamlara yakışmayacak hareketleriyle zedelenir. Eğer bir hükümet başkam takip ettiği bü- tün politikanın hatalı oldugunu söyledikten sonra da mev n ayrılmaz ve bambaşka bir politi- kayı tatbik vaadinde bulunarak rey istirham ederse, hele bu reyleri al- dıktan iki ay sonra bütün vaadle- rini unutursa, işte hükümet mef- humu o zaman zedelenir. Eğer bir devlet başkanı tarafsız kalması icap ederken taraf tutarsa ve ma- kamım polemik mevzuu halme ge- tirirse, hele kendi huzurunda, yü- olan kanunların ıhlalıne rürlükte Öz yumarsa, işte hukumet mefhu- mu o zaman zedelen Başbakan dna Menderes Londra'dayken günde 80, 40, 50 mitinge sahne olan Hyde 'Park'tan hiç geçmemiş midir; orada hatip- lerin neler ve neler, söylediklerini duymamış mıdır? O halde bir haf- ta, on gün içinde 30 veya 40 mi- tingden niçin bu kadar ürküyor, niçin bir takım ve artık herkesin bıyık altından güldüğü — tehditler savuruyor? Ama şimdi denilecek ki "Hyde Park mitingleri ciddiyetten uzak- tır ve bir nevi fantezidir". Sis Ad- nan Menderes'i Ingıltere ye gotu- rüp Downing Street'in 10 nu ralı hanesine oturtun, memleket— met bu toplantılardan çekinir mi çekinmez mi? ark miting- leri elbette ki bir nevı fantezidir a onları fantezi haline getıren İngiliz demokrasisidir. Siyast par- tiler Mecliste her türlü mürakabe imkânına sahiptir, gazeteci yarın hapse atılmak tehlikesinden aza- de olarak tenkidini yapar, umumi efkar organlarını daimi su- rette kontrolu altında bulundurur, hükümet bu mürakabeye, bu ten- kidlere, bu kontrola karşı saygılı- dır. P: mitingleri ne sayesindedir. Bir Agâh Erozan bi- zim iç tüzükle Avam Kamarasına “speaker" olsun da, siz politika- nın Westminster'den Hyde Park'a düşüp duşmeyeceğını o vakit gö- asi seçim — za- manından seçım zamanına seçmene rey hakkı tanımaktan ibaret de- gildir. Demokrasi, hükümetlerin devamlı olarak insan hak ve hür- riyetlerine, hukuka, nizama, ah- laka, kısacası hukumet etme ada- bına riayetkar oldukları rejimdir. Bu demokrasiyi kurarsınız, mitingler kendiliğinden Hyde Park mıtınglerı haline gelır kimse cid- diye almaz. Bunu yapacak yerde baskıya kalktınız mı, halk toplan- tıları sizi rüyalarınızda dahi ra- hatsız eder ve bütün tedbirleriniz bıı' sabun köpüğünden tesirli ol- İzah edebildik mi? Saygılarımızla — AKİS