12 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

12 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Sergideki modern resimlerden biri Etiketlerine Sergiler Sökülen etiketler eçen hafta cumartesi günü öğle- den sonra saat 5 sıralarında An- kara Sergievinde açılan "Vilâyet Tabloları Sergisi" nde, Orhan Peker- in "Erciyas sırtlarından" isimli ve 127 numaralı tablosunun önünde da- vudi sesli bir zat şöyle diyordu: — Kaldırın bunu buradan böyle resim olmaz Bu zat Meclıs Başkanı Koraltan'- dı. Başkan .M.M. tarafından ter- tip edilen sergıyı açmaya gelmişti fakat açılış saatine daha vakit var- dı. Sayın Koraltan'ın erken gelişinin bir sebebi olmalıydı. Nitekim bu se- bep biraz sonra anlaşılacaktı. Ser- gide 208 tablo teşhir ediliyordu. Mec- lis Başkanlığı, Yeni Meclis binasının iç tezyinatı için Türk ressamlarını Ressamlar aylarca çalıştıktan sonra eserlerini jürinin tetkiklerine arzet- mişlerdi. Jüri, Zeki Kocamemi, Bedri Rahmi Eyuboglu Şükriye Dıkmen Hikmet Onat, Cenan Sılan (Meclıs inşaatı Baş imarı), Prof. Mukbil (Mimarlık Fakultesınden) ve Meclis İdare âmirlerinden birinden müte- şekkildi. Zeki Kocamemi, tam jüri- nin toplanacağı gunlerde hastalan- mış ve gelememiş, onun yerine Ziya Keseroğlu çağrılmıştı. Keseroğlu jü- ri toplantıları başladıktan sonra ge- lebilmişti. Jüri ekseriyeti 120 tablo- nun reddedilmesine ve sergiye alın- mamasına karar vermişti. - İddialara göre reddedilen eserlerden bazıları mahalli hususiyetleri sergiye kabul e- 18 yıldırım — çarptı dılen tablolardan daha iyi belirtiyor- ları Jüri geriye kalan 208 tablo- dan 125 tanesinin Meclisçe satın alın- masına karar vermiş ve bunların çer- çevelerine "alınmıştır" etiketleri ya- pıştırılmıştı. Modern ressamlara ders F akat Koraltan modern resmi hiç sevmiyordu. Kendisini bu görü- sünde takviye edenler de vardı. Sergide Meclis için satın alınan re- simlerin çoğunun modern eserler ol- duğunu görmek Başkam çok hiddet- lendirmişti. Hele yanındakiler 120 tablonun sergiye alınmadığını haber verince hiddeti bir kat daha artmış- tı. 127 numaralı tablo, bardağı taşı- ran son damla oldu. O tabloyu derhal dışarıya çıkardılar. Bu ressamlara da bir ders vermenin za- manı gelmişti. Koraltan emretti: ha- demeler, polisler sağa sola koşa ko- şa dağıldılar. Tabloların çerçevelerin- eki "alınmıştır" etiketleri birer bi- rer söküldü. Fakat ne de olsa yapış- tırılmış etiketlerin parçaları tablola- rın kenarlarında kalıyordu. Bunları temizlemeye vakit de kalmamıştı. Sergiyi ertesi gün gezenlerin dikkati- ni resımler kadar bu etiketler de çe- kiyorı Sergi kapandıktan sonra yeni bır jüri teşkil edilecek ve satın alınacak tablolar yeniden seçilecekti. Başkan Koraltan böyle karar ver- mişti. Bundan böyle gazetecıler gibi ressamlara da rahat yo Onat 'm iddiası D Grupu Başkanı Antalya Mil- letvekili Burhanettin Onat'ın res- samlığı da vardı. Antalyada karşı- laştığı Eren Eyuboğlu'ya "biz de bi- raz yağlı boya yaladık. Resimden az çok anlarız. Sizin bu yaptıklarınız cidden resim midir?" demiş, modern min, hele non-figurative'in şiddet- le aleyhınde bulunmuştu. Eren Eyu- boğlu Meclisin tertip ettiği gezide Antalyayı seçmiş orada çalışıyordu. Burhanettin Onat'a verdiği cevapta kendi resim anlayışına göre resim yaptığını, çalışmalarının ciddiyetin- e şüphe etmediğini izah etti. Burhanettin Onat modern resmin çok aleyhindeydi. Bu sebeple o da Refik Koraltan'ın görüşüne iştirak ediyor- du. Sergiyi gezerken de aynı sevgi- sizliği, ilgisizliği ve istihfafı göster- mekten çekinmiyordu. Bu ressamlara bir de tabloları için para verilir miy- di? Aldıkları biner lira yetmez miy- Başka bir modern resim Alıcı bulamıyacak mı? AKİS, 12 MAYIS 1956

Bu sayıdan diğer sayfalar: