12 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

12 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

kefil olmuştu. Buna rağmen, hem de maddeyi Temyiz azalarına Ve hâkim- lere karşı tatbik etmek feci bir ha- tadan başka şey değildi. Zira madem ki madde nin haksızhgı kabul olunu- yordu dayanarak tasarruf na- sıl yapılabılırdı " Ama anlaşılan emır sek yerden gelmişti hazırlıgın başlangıcıydı yizden uzaklaştırılan azalar iktida- rın arzuladığı kararların alınmasına mani olanlardı. Şimdi yol açılacak- tı İkinci gaf F akat hareket şıddeth aksulamel doğurmakta gecikmedi. Um efkâr altüst olmuştu Temyız azala— rı bizzat Başkanın huzuruyla top- landılar ve hata varsa düzeltilmesi 1çın Adalet bakanını toplu halde gör- teşebbüsünde bulundular Bu- Hamdı Oner Beyaz eldivenli adam doğrudan doğruya vicdanların tesi- riyle girişilen bir hareketti ve eğer tahrik sebebi aranıyorsa Adalet ba- kanının kararında bulunabilirdi. Bakan görüşmeği Treddetti, sade- ce Başkan Bedri Köker'i kabul etti. Ertesi gün Bedri Köker e- vine müteaddit telefon edıl— di ve kendisi aranıldı. üç bu- tundu ama bulundu. Gazetelerdeki tefsirleri tavzih etmesi isteniliyordu. aşkan boyun eğdi. Ancak tavzıhın— de bir tek kelime fazlaydı: "tama- mile" kelimesi. Bedri Köker, icranın tasarrufunun tamamile kanunî oldu- ğunu söylüyordu. Evet icra şekil ve selâhiyet bakımından kanuniydi, AKİS, 12 MAYIS 1956 Kapaktaki hükümdar YURTTA OLUP BİTENLER Şehinşah Muhammed Rıza Pehlevi Ank ra, 15 Mayısta memleketi- mizi ziyaret edecek olan dost ve komşu İran'ın hükümdarlarını karşılamaya hazırlanıyordu. — Yol- lar tamir ediliyor, yer yer taklar kuruluyordu. Hipodromda yapı pıla- cak olan büyük ge çıt resmi için günlerden beri provalar yapılıyor- du. İran hııkumdarlarının memle ketimizi zıyaretl 12 üre- cekti. Şe ş ah ve Kralıçe Surey- ya Ankaradan başka Karabük'ü, Zon: guldagı, İstanbulu, Bursayı ve İzmir'i de eflendırecekler bu şe- hirlerin cıvarındakı tarihi eserlerı tetkik edeceklerdi. Zıyaretın müm- kün olduğu kadar parlak, müm- kün olduğu kadar şaşaalı geçmesi için hiç bir şey esirgenmemişti. Mısafır hükümdar, babası bü- yük Rıza Şah'ın httan feragat ettiği 1941 yılından bu yana 15 se- neden beri İran tacını taşıyordu. Sabık Başbakan Dr. Musaddık ta- rafından tahttan uzaklaştırılması teşebbüsü de kendisine sadık olan generallerın müdahalesiyle akim kalmıştı. Tebaası tarafından çok sevılen Şehinşah 37 yaşında bu- lunmaktadır. Tahra dünyaya gelmiş ve ilk tahsilini Tahran Harp Okulunun il mında yapmıştır. 1931 de orta tahsilini yapmak üze- re İsviçreye gitmiş ve orta tahsi- lini orada tamamlayarak 1936 d Tahrana ve Ye deksubay Okulunda yüksek tahsilini tamam- ama maksad bakımından kanuni ol- duğu söylenemezdi. Zira kanunun mu cip sebebi bunun ehliyetsiz adalet mensuplarına karşı — kullanılacağım bildiriyordu. Halbuki tekaüde sevke- dilenlerin — ehliyetsiz. olmadıklarım herkesten iyi Bedrı Köker biliyordu. O halde tasarruf "tamamen kanuni" değildi. Zaten Temyiz azalarının top- lu müracaat sebebi de böyle bir ak- sak noktanın bulunmasıydı. İşte A- dalet bakanı bu sırada ikinci gafı yaptı ve mevcut bulunmayan bir suç mevzuu ortaya atarak elinde imkânı olmayan bir tahkikata giriştiğim bil- dirdi. Hâdisenin ilk faslı böylece kapa- nıyordu. Ama ikinci fasıl, Mecliste açılacaktı. Zira milletvekilleri - mu- halifi muvafıkı - icranın bu kanuni tasarrufunun politik hesabım hükü- metten soracaklardı. Nitekim Ma- latya Milletvekili Nüvit Yetkin (C. içtüzüğün bazı hükümlerine istinaden hakımler meselesinin ku- rulacak k on — Marifetiyle Meclis tarafından tahkıkını talep et- i. Hiç kimse böylece Adalet meka- nizmasına çok ağır bir darbe indiril- diğini görmemezlikten gelmiyordu. lamıştır. Bundan sonra Pehlevi or- dusuna müfettişlik vazifesiyle in- tisap eden Şehinşah, iyi bir asker olarak yetişmiştir. Fransızca ve İn gilizceyi gayet iyi konuşan İran hükümdarı aynı zamanda tabii i- limlere ve edebiyata karşı büyük alâka beslemektedir. Bundan baş- ka havacılık da Şehinşahın merak- ları arasındadır. Dost ve komşu İran'ın hükümdarı iyi bir pilottur. Küçük yaşta iki memleket ara- sında bir yakınlaşmaya vesile olur ümidiyle evlendırıldıgı Mısır pren- seslerinden Fevziye ile mesut ola- mamış ve kendisine taht için bir erkek varis vermediği için Fevzi- yeyi boşamıştır. Şimdiki kraliçe Süreyya'yı bir fotoğrafını görerek beğenmiş ve bu alâka bir izdivaçla neticelenmiştir. Şehinşah, İranın çok eski bir ailesi olan İsfendiyari ailesine mensup o lan Kraliçeye derin bir aşkla bağ— lıdır. e komşu İran'ın hüküm- darlarının memleketimizi ziyaret- leri, çok uzun komşuluğumuza rağmen bir türlü arzu edildiği kat dar inkişaf edemiyen Türk - dostluğunda kuvvetli ve yeni bir adım teşkil edecektir. . Bağdat Paktına üye iki devlet olmaktan ileri gidemeyen müna- sebetlerimizin, — yakında ticari ve kültürel sahalarda yeni gelişmeler göstermesini beklemek artık yersiz olmıyacaktır. Halbuki bunun faydası neydi? Bir Baha Arıkanın yerine başka bir Ba- ha Arıkan, bir Sakip Gürarnın yerine başka bir Sakip Güran, bir Hamdi Öner'in yerine başka bir Hamdi di- ner gelecek ve şundan emin oluna- bilir ki Adnan Menderes gene rahat edemiyecekti. Zira başbakan' rahatı ve huzuru yanlış' yollarda aramaktaydı. D. P. Köprülülerin infiali B u haftanın başında salı günü Tür- kiye Büyük Millet Meclisinin top- lantı salonunda, koridorlarında ve gazinosunda son derece sinirli bir hava esiyordu. İktidar partisine men- sup milletvekillerinden bir çoğu ka- fese kapanmış arslanlar gibi oradan oraya gidiyorlar, arkadaşlariyle bir kaç lâf ediyorlar, salona girip sıra- lara oturuyorlar, sonra tekrar dışa- rı çıkıyorlardı. Bu hal yarım saat kadar devam etti. Saat üç bucuğa doğru ümidler kesildi, boyunlar bü- küldü, kükremeğe hazırlananlar iç- lerinden söylendiler ve Meclis yeni- 5