12 Mayıs 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

12 Mayıs 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Kadınlar için de aynı mahzurlar ba- his konusudur. Kadınları rahim i- çine konulan radyum da steı'ılızas- yon yapar. Kastrasyon yapm., Ka dınlarda testis ekstreleri vey monlarile de geçici bir sterılızasyon yapmak mümkündür. Bu da kastras- yon demek değildir. İsvıçrede ilk kastrasyon 1892 de yapılmıştır. Sek- süel eksitasyonlardan muztarip olan bir hastaya tatbik edilmiştir. Bu me- tod 1906 da tekrar iki akıl hastasına tatbik edilmiş sonradan taammüm et miştir. Cerrahlar ve akıl hastalıkla- rı mütehassısları kastrasyonu birçok hastalara tatbik etmişlerdir. 1929 da yayınlanan bir kanunla akıl hastala- rında — yapılmasına müsade edilen kastrasyonun neticelerini ve endıkas yonlarını kontrol etmek üze nimarka Adalet — Bakanlığı 1934 de yeni bir kanu yayınlamıştır. Biyolojik ve sosyal durum strasyon bilhassa seksüel suç- ularda, yahut suçsuz olup ta bu halinden şikâyetçi olan hastalarda ve bunların akli düzensizlik göste- renlerinde, seksüel sapıklıkların çe- şitlerinde, homoseksüellerde, eksibis- yonizmde, fetişizim ve mazohizmde yahud da muhtelif akıl ve ruh hasta- lıklarında ve anormal sek- süel belirtiler verenlerinde tatbik edil mektedir. Kastrasyon yapılan vaka- ların 96 50 sinde ilk altı ay zarfında fizik - seksüel kudret tamamen dü- şer. Vakaların 29 25 sinde de önemli derecede azalır. Fakat tamamen dur- maz. Geri kalanında ise cins! müna- sebetler baki kalmakla beraber ar- zu artıklığından ileri gelen suç ışle- me temayülü ortadan kalkar. Ö- nemli tesirler 26-45 yaşlar arasında- ki kimselerde, akıl hastalarında, psı- kopatlarda, erken bunamada ve cin- si sapıklarda görülür. Seksüel durumun Truhi kısmında kastrasyonla vukua gelen değişiklik- ler de çok önemlidir. Seksüel arzula- rın uyanmasında ruhi tesirlerin rolü büyüktür. Kastrasyonla bu ruhi te- sirler de ortadan kalkar veya azalır. Vakaların yarısında tamamen kay- bolur. Kastre hastalar artık cinsi te- mayüllerini kontrol edebilir bir hal alırlar. Burada da en iyi tesirler 25- 45 yaşlar arasındaki hastalarda gö- rülür. Akıl hastalarında bu tesir da- ha da üstündür. — Devri cinnet yani mani melankoli, erken bunama ve paranoyada da kastrasyondan istifa- de edilir. Cinsel hayatın anomalileri- ne ve bozukluklarına bağlı olan dep- resyon, sıkıntı, intihar, obsesyon hal- leri ve bu yüzden işlenen suçlar ame- liyattan sonra da azalır. Kastrasyon yapılan hastanın karakteri değişir. Entellektuel ve moral yeni meşgale- er bulur. Süblimasyon başlar. Hid- det, şiddet kaybolur. Sosyal duruma gelince, seksüel suç işleme temayülü ortadan kalkar. Bu yüzden mahküm olmuşların çoğu bir müddet sonra tamamen hürriyetlerine — kavuşurlar. Kontrendikasyonlar 2 1 yaşından önce kastrasyon yap- mamak lâzımdır. Hastaların evve- AKİS, 12 MAYIS 1956 lâ başka çarelerle gıfalandırılmasına dir gayret edilmeli soy geçmi- şİ iyice tedkık edılmelı o günkü du- rumu da İ lenmelıdır Seksüel ha- yatının duzenlenmesı için öğütler ve- rilmelidir. Bazan sadece normal sek- süel hayat birçok ruhi-seksüel olay- ları, obsesyonları, perversiyonları, eksitasyonları önler. Hastanın sinir sistemini dinlendirmelidir. Psikotera- pi vasıtalarına müracaat etmekle, hastanın hayatını, çalışmasını ve hij- yen durumunu, gıdalarını düzeltmek, çevresindeki kendi sapık seksüel ar- zularını kamçılayan sebebleri orta- dan kaldırmakla esaslı sonunçlar al- Seksüel sapıklık- da dik- mak mümkündür. lara sebeb olan hastalıkları TIB katle göz önünde tutmak lâzımdır. Saralar, delir, zehirlenmeler, akıl bo zuklukları, hararet yukselmelerı bu arada sayılabilir. Daha Önce yeni te- davi metodlarına da baş vurmalıdır. Hidroterapiler, şoklar ve bunların çe- şidli örnekleri, ensülin şoku, carı azol şoku, elektroşok ve çeşidli hor- mon e vıtamı tedavileri bu arada sayılab Keza ıbe rnasyon yani has tanın sogukk nlı hayvanların kış uy- kusuna benzer. Bir duruma konulm sı ve bütün dış münasebetlerden, st- ress, zorlama uyandıracak sebepler- den tecrid edilmesi, metabolizma de- diğimiz bedendeki yanışların en aşağı seviyeye indirilmesi de faydalı olabi- lir. Dr. E.