7 Temmuz 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

7 Temmuz 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER mişti. Hâdise her iki bakanın da Mec lis tahkikatı altına alındıktan sonra daki D.P. il başkanlığı sevgi ve saygı toplamıştı. da halka hürriyet vaad edenlerin ba- şında gelir, şeflik idaresinin zararla- rını söyleye söyleye bitiremez, ikti- dara geçtikleri takdirde vatandaş hak- larını teminat altına alacaklarını, antidemokratik bütün kanunları kal- dıracaklarını ifade ederdi. manasıyla demokrasi güneşi Türkiye- de nasıl yükselecekti. Baskı rejimi ortadan kalkacaktı, cekti, ucuzluk, bolluk, refah getirile- cekti. 1950 nin arefesinde basın hür- riyetinin, hâkini istiklâlinin, toplanma hakkının Sıtkı Yırcalıdan — hararetli taraftarı Türkiyede pek azdı Anadolu Klübü Pencereleri - doldu D.P. iktidarının sabık bakanı — ve partisinin halen Genel İdare Kurulu azası teşkilâtın tertiplediği bir tören- le ve Balıkesir caddelerinden, yanın- Sıtkı Yırcalı orada konuştu ve dedi ki: "e Yaptıklarımızdan dolayı iftihar ediyoruz!"' Hemen hemen aynı esnada Eskişe- hir teşkilâtının hazırladığı bir tören- de de Hasan Polatkan iltifata gar- kediliyor, nutuklar veriliyor, tebri- katta bulunuluyor, "halkın sevgi te- zahürleri" ne maruz bırakılıyordu. Yeni kanunun ilk tatbikatı, işte böyle oldu. 10 Kapaktaki asker General Gerald W. R. Templer Bu haftanın başından beri Türki- ye'de üzerine büyük bir dikkat çeken bir mısafır bulunuyor. Dikka- tin sebebi, başka misafirlere yapıl- dığı gibi bu zatın şerefine parlak tö- renler tertiplenmesi, taklar dikilme- si, şehirlerde geçit resimlerine giri- şilmesi değildir. Misafir bir asker- dir ve İngiltere'den General Templer son günlerin en mühim meselesi olan Kıbrıs mevzu- unda Londra hükümetinin görüşü- nü getirmektedir. — Gerçi General vvelden davet edil- mişti, fakat siyast konjonktür onun ziyaretini haftanın bizim ehemmiyetli dış politika hadısesı bir hal çaresini katıyyen kabul et- meyeceği şüphes lâzım geldiği şekılde anlatılacaktır. 1955 yılının Kasımından beri İm- zey İrlanda'da dünyaya geldi. silini Wellington ve Sandhurst as- sıralarında Fransa ve Belçika cep- helerinde kazandı. Harpten sonraki vazifeleri ona Orta Doğuyu yakın- dan tanıma fırsatım kazandırdı. 1919-1921 senelerinde Irak harekâtı- na katıldı. 1936 da da Filistinde “"Loyal Alayı"nda vazife gördü. Bu arada Camberlay'daki kurmay 0- kulunu tamamladı. İkinci Dünya Harbi başladığı za- man Yarbay rütbesini taşıyan Ge- rald W. B. Templer Kraliyet İrlan- da silâhendazlarıyla birlikte savaşa katıldı. Daha sonra eneral Mae Farlane'ın istihbarat subaylığına ta- yin edildi ve Fransa'ya geçti. Dun- kerk ric'atı sırasında büyük yarar- lıklar gösterdi. Almanların sahile doğru akınlarını mümkün olduğu kadar yavaşlatarak ric'atı temin et- ti. Bu münasebetle ismi birçok defa günlük emirlerde zikredildi ve ba- şarısı İngiliz İmparatorluk nişanı ile mükâfatlandırıldı. Ric'attan sonra İngiltere'ye dö- nen Yarbayın talihi birdenbire par- ladı. Terfiler birbirini kovaladı. 1942 yılı, 44 yaşındaki Gerald Temp- ler'i İngiltere'nin en genç Orgene- rali olarak buldu. 1943'de kendı ar- zusuyla tümen komutanı olarak Kuzey Afrika — savaşlarına katıldı. şına geçtiği Londra ra gene İtalya olarak vasıflandırıldı. Bindiği Jeep'i takip eden bir kamyonun mayine çarpması üzerine enkaz altında kal- masıyla, sırtından ve belkemiğinden ağır surette yaralandı. Bir aralık hayatından ümit kesilmesine rağ- men bu badireyi de atlattı. hat devresinde bile boş oturmayı sevmeyen Orgeneral Templer, yara- kamplarıda hastalık ve açlık baş- göstermişti. Milyonlarca evsiz bark- sız insan şehirden şehire dolaşıp yi- yecek arıyordu ve üstelik bunların neral Templer bu güç vazifeyi de başarıyla ifa etti. 1946 senesinde Harbiye Bakanlığı istihbarat dairesi başkanlığına ge- tirilen General Templer, Od sene sonra Genel Kurmay Başkan Mua- vinliğine tayin edildi. Bu sırada Ma- laya'da karışıklıklar nınca alda ilk gelen isim — Gerald Templer oldu. Templer Malaya'da sükün ve nizamı iade etmekle kal- madı. Orada vazife gördüğü iki bu- çuk sene zarfında bölgenin ekono- mik, sosyal ve kültürel inkişafı için de gayret sarf etti. Askeri harekâta tıpkı bir piyade neferi gibi elinde tüfekle katılan General, halkın ara- sında da Lady Templerle dolaştı, onların dertleri ve sıkıntılarıyla ya- kından alâkadar oldu. Malaya'dan dönüşte hakkettiği tatile kavuşan General bir müddet — dinlendikten sonra müstemleke kuvvetlerinin tef- tiş ve teşkilatlandırılmasıyla vazife- lendirildi. Bu sırada Kıbrıs'a da gi- derek tetkiklerde bulundu. Seyaha- tından sonra Genel Kurmay Baş- kanlığına tayini ilân edildi. Orgene- ral Templer Orta Doğu meselelerin- de büyük bir vukuf sahibidir ve bu mevzuda kendine mahsus fikirleri vardır. AKİS, 7 TEMMUZ 1956