7 Temmuz 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

7 Temmuz 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER. temaslarının anahtar noktasını teşkil etmiştir. Nasırı elde etmekle meseleyi yarı yarıya hal etmiş sayılacagını bi- len Şepilof bu seyahat için hem e yi zamanı seçmış, hem de dagarcıgı— a en cazip teklifleri doldurmuştur ihtilal rejimine son vererek, Cumhu başkanı seçilen Nasır, mucadeleye gi- riştiği Ingılızlerı nıhayet Süveyşi tah- iyeye ecbur bırakmıştı. Kısa za- manda kazanılan bu muvaffakiyetle- rin Nasırın başını döndürmemesine imkân yoktu. İşte tam bu sırada Şe- pilof, Nasır için bir iç prestij mese- lesi teşkil eden Assouan barajının fi- nansmanının Rusya tarafından yapıl- masını teklif ediyordu. Hem de beş para faiz istemeden.. Doğrusu istenir- se yem cazipti. Fakat Nasır bu teklifi derhal cevaplandırmadı. Bu husustaki düşüncelerini Moskovaya geldiği Zza- man açıklıyacağını belirtmekle iktifa etti. Nasırın oltaya gelip gelmediği Rusya seyahati sırasında anlaşılabi- lecekt Önümüzdeki günlerde Yugoslavya- da vuku bulacak, Nehru - Tito - Na- sır üçlü görüşmelerinden sonra ana hatları iyice ortaya çıkacak olan bu tarafsız blok tasarısının tahakkuku şuphe yok ki, bu bölgede batılılar için bir geri adım teşkil edecektir. Yunanistanın bugünkü konjonktürü Şepilof için ümit verici görünmekte- dir .Rus Dış İşleri Bakanı Arap mem- leketlerine yapacağı seyahatten önce Yunanistanın bu müsait durumunu göz önüne alarak Yunanistanı ziyaret tasavvurundan bahsetmiş ve bu arzu- sunun Yunan liderleri tarafından iyi karşılanmasıyla bu resmi ziyaret ta- hakkuk yoluna girmiştir. Karaman- lis hükümetinin Kıbrıs meselesindeki tutumunun İngilterede hüsnü kabul görmemesi ve bu şantaj politikasının Amerikadan da umduğu desteği bul- maması Şepilofun ziyareti arifesinde Dimitri Şepilof Tarafsızlık peşinde 22 Bulganın ve Voroşılof Iran hukumdarlarım karşılarken Taçlılar ve taçsızlar Yunanistanda Rusya lehine bir hava yaratmıştır. Şepilof'un kurulması mu- tasavver tarafsız Akdeniz paktına Yu- nanistanın da katılması hususunda Başbakan Karamanlisi ve Dış İşleri Bakanı Averofu kandırmaya çalışaca- ğı anlaşılmaktadır. Yunanistanın bu meseledeki hare- ket tarzı Birleşik Amerika hariciye- sini haklı olarak endişeye sevketmiş- tir. Amerika, Yunan hükümetine bir nota tevdi ederek Ruslarla bır anlaş- ma akdetmeleri halinde ortaya çıka- cak meselelere işaret etmış Haki- katen kurulması düşünülen bu bloka Yunanistan da katılacak olursa Akde- nizin doğu kesimleri - Türkiye sahil- leri hariç - tarafsız kalacak, yani Batılıların buralarda üs kurmalarına imkân bulunmıyacaktır. Fakat Yunan liderlerinin Şepilofla yapacakları mü- zakerelerde aklı selimin ışığından ay- rılmamaları ve Batının yüksek men- faatlarını küçük politika — oyunları- nın üstünde tutmaları ümidi henüz kaybolmamıştır. Şah Moskova'da n hafta Kremlin İran hük darlarını karşılamaya hazırlamış ken Pravda da bu münasebetle çıkan bir Komünist liderlerin bu ziya- retten bekledıklerı neticenin ne oldu- ğunu ortaya koyuyordu. — Pravda'ya göre İran halkının büyük bir kısmı hükümetlerinin Bağdat Paktına gir- me kararından memnun olmamışlar- dı. Ahali Bağdat Paktını destekleme- mekteydi. Rus komünist partisi orga- nının bu çıkısından ne fayda bekle- diği belli değildir ama, İran Şahı- nın, memleketinin menfaatlarını — ve bilhassa bağımsızlık ve hükümranlı- ğını ancak Batılılarla işbirliği halin- de olmakla devam etti rebıleceğıne İ- nandığı bilinmektedir İngiltere Donanma zayıflayınc. G eçen hafta İngiliz Milletler Cami- ası - Commonwealth - na mensup devletlerin başbakanları - Londrada toplandı Tarihi bır gelişmenin mahsu - lan Commonwealth, bidayette Ingıl— tereye bağlı müstemlekelerden_teşek— kül ediyordu. Fakat zamanla İngiliz- lerin hadiselere intibak kabiliyetleri- nin bir neticesi olarak bugünkü ha- lini aldı. Bugün Commonwealth, Bü- yük Britanya Krallığı ile dominyon- larından - Kanada, Avusturalya, Ye- ni Zelanda, Güney Afrika — Birliği, Hindistan, Pakistan, Seylân ve Ro- dezya - ibarettir. Bu dominyonlar bil- hassa İkinci Dünya Harbinden son- ra gerek İç ışlerınde gerek dış işle- rinde tamamen müstakil birer devlet manzarası arzetmektedirler. Com: wealth'e mensup bu devletlerin başba— kanları her sene Londrada toplanarak dünya meselelerini gözden geçirir, gö- rüş teatilerinde bulunurlar. İşte ge- çen hafta Londrada yapılan toplan- tının sebebi budur. Bu toplantıda a- lınan kararlar tarafları hıç bir su- rette bağlamaz. Buna rağmen — ser- dedilen fikirler, başbakanların — ha- rici — ve 111 politikalarını tayi_r_ı— de-istişari mahıyette de olsa - büyük kıymet taşırlar. Bu seferki toplantıda dış politika — görüşleri — İngiltereden tamamiyle farklı olan Hindistan ve Seylanın durumları müzakereleri a- lâka çekici kılmaktadır. Bilindiği gi- bi Hindistan Başbakanı Nehru, bu- gün dünya politikasında — tarafsızlı- ğın şampiyonluğunu yapmaktadır. Konferanstan — sonra — Yugoslavyaya gidip Tito ve Nasırla tarafsızlık mev zuunda görüşmeler yapacağı bilinen Nehru'nun Commonwealth toplantı- AKİS, 7 TEMMUZ 1956