1 Eylül 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

1 Eylül 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER devlet ki bunlar Sovyet Rusya, Hindistan, Endonezya ve Seylan'dı - istisna edilecek olursa, konferansa katılan diğer onsekiz devletin kabu- lüne mazhar olmuştu. Bir teşebbüs onferansın hemen ertesinde top- lanan onsekiz devlet temsilcileri, Pakistan tarafından tadil edilen Dul- les plânını Nasır'la görüşmek üzere beş kişilik bir heyet seçmiştir. Bu beş kişilik heyet A. Birleşik Devletlerı, Avustralya, İsveç, İran ve Ha - tan temsilcilerinden muteşekkıldır Amerikan Dış İşleri Bakanı Foster Dulles konferansın hitamında he- en Amerika'ya döndüğü ıçın heyete Avustralya Başbakanı — Robert G. Menzies başkanlık edecektir. Konfe- ransın karar alma yetkisi konusunda başlangıçta bir anlaşmaya varılama- dığı için heyetin Mısır'a bir ultima- tom vermek yetkisi yoktur. Beş tem- silci sadece 18 devlet tarafından ka- bul edilen plânı Nâsır'ın önüne koy- ,, yetinecekler ve kendisinden üzerinde düşünmesini istiye- ceklerdır Nâsır'ın bu teklifi reddet- mesi halinde ne olacağı kimse tara- fından bahis mevzuu edilmemektedir. Batı Almanya Komünistler kanun dışı ! 933 yıllarında Almanya en karışık devrelerinden birini yaşıyordu. 1932 Temmuzunda — yapılan — seçimlerde l)ırden büyük bır kuvvet olarak be- Nasyonal Sosyalist Partisi tag - Alman Milli Meclisi" nde 230 sandalya kazanmış, Meclise Cumhuriyet — tarihinde görülmemiş bir çoğunlukla girmişti. Ancak bu Çoğunluk Hitler'in tek başına, sade- ce kendi Partisine dayanarak bir kabine kurmasına yeter çoğunluk de- ğildi. İşte bütün karışıklık buradan doğuyordu. Hitler diğer partilerle iş- birliği yaparak bir koalisyon hükü- meti kurmayı reddediyor, diğer par- tilerin kendi — aralarında kurdukları koalisyonları da desteklemediği için kurulan kabineler ömürlü olmuyor- du Brüning Hükümetini Von Pa- Von Papen Hukumetını de Von Schleıcher Hükümeti ' takip etmişti. Bu gidişle daha kimbilir kaç tanesi de Von Schleicher Hükümetini ta- ki pedecekti. Bu buhranlar müfrit partilerin i- şini çok kolaylaştırıyordu. Halk is- tıkrarsızlıktan bıkmış ve kurtuluşu aşırı sağ ve solcu partilerde arama- ya başlamıştı. Aşırı sağcılara duyu- n sevgi ancak Hitler'in işine ya- rardı, onun için Hitler'in bu durum dan memnun — olmamasına ımkan yoktu. Ancak Hitler'i korkutan ken- di yanısıra aşırı solcuların, komü- nistlerin de geniş halk kutlelerıııı kazanmaya başlamış olmalarıydı. bakımdan Hitler, ilk fırsatta, ko- münistleri kanun dışı ilân etmeyi aklına koymuştu.. Bu fırsatı yaka- lamak için çok beklemedi. 1933 O- 16 Conrad Adenauer Duası kabul olundu cak ayında Von Schleicher istifa e- dince Cumhurbaşkanı — Hindenburg Hitler'i kabineyi urmakla görev- lendirdi. Hitler kabineyi kurduktan az sonra Meclis'i feshederek yeni seçımlere gitmeyi kararlaştırdı İşte am bu sıralardadır ki Meclis bina- sı bilinmeyen şartlar altında yandı. Mitler radıgı fırsatı bulmuştu. Yan- gının günahı Komünistlere yuklendı e Komünist Partisi kanun dışı i- lân edildi. Artık meydan Hitler'e kalmıştı. Mart 1983 seçimlerinde Hitler 288 milletvekili ile ve bir daha Çıkmamak üzere, Meclise girmişti. Aşağı yukarı, yirmi üç yıl sonra, birincisinden tamamen başka şart- lar altında. Komünist Parti- si, geçen haftanın sonlarına doğru i- kinci defa kanun dışı ilân edilmiş bulunuyor. Karlsruhe Anayasa Mah- kemesinin verdiği bir karara göre Batı Almanya'deki bütün Komünist Parti Lokalleri mühürlenmiş ve po- lis kordonu altına alınmıştır. Bun- dan böyle, Batı Almanya Komünist Partisi, lııçbır surette faaliyet gös- teremiyecektir. Bilindiği gibi, Dr. Adenauer uzun müddettenberi Batı Almanya Komü- nist Partisini kanun dışı ilân ettir- meye çalışmaktaydı. Alman aya- sasına göre bir parti, ancak, Ana- yasa Mahkemesinin — alacağı karar üzerine kapatılabiliyordu. Dr. e- nauer de bu kaideye uygun olarak, beşyıl önce, Komünist Partisi hak- kında Karlsruhe Anayasa Mahke- mesinde dâva açmış ve komünistler rin faaliyetinin — Anayasaya aykırı olduğunu ileri surerek bu partini n kapatılmasını istemişti. Beş yıl süren dâvanın sonunda A- denauer haklı çıkmış — bulunuyordu. Geçen Cuma sabahı Pring - Max Sa- rayında Anayasa Mahkemesi Başka- nı Dr. Wintrich tarafından okunan 428 daktilo sayfalık karar, Komü- nist Partisini kanun dışı ilân etmek- teydi. Dr. trich, karan okumadan önce, yargıçların bu kararı son ay- lar içinde kendilerine yollanan sayı- sız tehdit mektuplarını dikkat naza- rına almadan verdiklerini belirtmiş- ti, Gene Dr. Wintrich'in belirttiğine göre Yüksek Mahkeme, bu kararı verirken, her türlü politik düşünce- nin üstünde bulunuyordu. Dâva sırasında — komünistler, Al- man Komünist Partisinin lağvının Potsdam — Andlaşmasına aykırı ola- cağını iddia etmişlerdi. Bilindiği gi- bi, İkinci Dünya Harbinden mağlüp çıkan Almanya nın harp sonu statü- sünü tayin için, 1945 Temmuzunda Potsdam'da buluşan galip devletler, Almanya'da bütün "demokrat parti" lerin kurulmasını desteklemek ko— nusunda anlaşmaya varmışlardı. Ko- münistlere göre bu demokratik sı- fatından ancak kendi partileri anla- şılmalıdır.. Karlsruhe — Mahkemesi, ararında, komünistlerin bu iddiası - nı çürütmeyi unutmamıştır. Anaya- sa mahkemesine göre, Potsdam And- laşmasında, demokratik partiler ve demokrasi rejiminden kasıt, tahsisen komünist partisi ve rejimi degıl ge- nel olarak nasyonal sosyalist olma- yan partiler ve rejimlerdir. Dâva sırasında komünistlerin ya- kalarım kurtarmak için ileri sürdük- leri ikinci koz da, Komünist Parti- sinin kanun dışı 'edilmesinin Alman- ya'nın daha uzun bir müddet birleş- mesine mani olabileceği tezi idi. Yüksek Mahkeme Almanya'nın bir- leştirilmesinin millf değil, milletler- arası bir mesele olduğuna işaret ede- rek verilecek kararın bu mesele ile uzaktan, yakından ilgisi olmadığını belirtmektedir. Kaldı ki verilen ka- rar sadece Batı Almanya Komünist Partisi içindir. Alman Hükümeti, Komünist Par- tisinin Anayasaya aykırı bereket et- tiğini ileri sürerken Anayasanın 21. maddesıne dayanıyordu. Bu maddeye göre "gayelerinden ve mensuplarının davranışından — demokratik — nizamı ozmak ve ortadan kaldırmak veya ede manya Cumhuriyetinin varlığını tehlıkeye düşürmek için çalıştığı anlaşılan" — partiler kanun dışı addolunacaklardı Karlsruhe Mahkemesinin bu ka- rarı uzerıne polıs derhal faaliyete eçmiş, ve bütün büyük şehirlerdeki parti İokalleri kapatılmış ve mühür- lenmiştir. Polis, ayrıca, matbaalarda basılmakta olan propaganda risale- lerine de el koymuştur. Parti Genel Merkez Komitesinin bulunduğu Dus- seldorf şehrinde 712 kişi tevkıf edil- miştir. Ancak erkez Komitesi ü- yelerinin çoğu — kararın okunmasın- dan önce Doğu Almanya'ya geçtik- leri için bunları yakalamak müm- kün olamamıştır. AKİS, 1 EYLÜL 1956