1 Eylül 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

1 Eylül 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

başlamıştı "Milliyet" gazetesinin sa- hasırlıyordu; klarınet U ara, iki şan resitali de verdi. Film bestekarlıgı da yaptı. "Kalbimin Şarkısı" adlı film için yazdığı fon musikisi, Türk filmcili- ğginde bugüne kadar sinema beste- karlığının tek başarılı örneği olarak övüldü. Geçen hafta İstanbul Radyosu me- degışıklık gördüler: tı. Bolu'dan geliyordu. Orada, pro- düktörlüğünü yaptığı, değişebilir a- 1 "“Pusu" olan bir filmin dış sahne- lerinin çekilmesine — nezaret etmişti. Dağlardaki hayat şartlarının onu sa- kal bırakmağa mecbur ettıgını söyle- mekteydi, ama maksadı" başka gibi görünüyordu. İstanbul Operasının bir iki ay sonraki açılış temsilinde oynanacak olan Verdi'nin II Trova- ğunu ve boğulduğunu bılıyordu Ay- nı akıbete uğrama u yüzün- den tabit sakalı tercih etmışt Opera şarkıcılığı şimdi Hulki Sa- ner için, meşgaleleri arasında en çok kararındadır. II Trovatore Operasın- dan seçilen birkaç kısmın birkaç ay önce İstanbul'da yapılan ve radyoyla . bütün yurda yayılan icrasında gös- terdiği başarıya bakılırsa Hulki Sa- ner, bu kararında yerden göğe kadar haklıdır Amerika Yıldızların altında Hava soğuktu. Fakat ihtiyar Pier- re Monteux idaresindeki orkestra, Wagner'in arkıcılar” prelu— düne başladığında dınleyıcılerın nab- zı daha hızlı atmağa Stravinski'nin kan kaynatan "Ateş Kuşu" süiti takip etti. Zenci kontralto Marian Anderson sahneye çıktığında artık kimse soğuğu düşünmüyordu. New York'un Lewishon stadyumun- da her yaz verilen açıkhava konser- leri. 39'uncu — mevsimine başlamıştı. O akşam stadyumda 15.000 kişi var- dı. Daha sonraki konserlerde dinle- yici sayısı gittikçe yükseldi. Viyolo- nist Mischa Elman konserlerden bi- rinin solistiydi; bir diğerine Monte Carlo'nun Rus Balesi iştirak etti; bir başkasında Darius Milhaud'nun Be- şinci Piyano Konçertosu dünyada ilk defa olarak çalındı. İki hafta sonra bir akşam dinleyici sayısı. Stadyum Konserlerinin 89 yıllık ta- rihinde rekor teşkil eden 25.000 rak- kamına varmıştı. Bu konserlerin devamı, geniş ölçü- de halktan toplanan iane sayesinde 1.000 mkün luyordu. Bu y dolar iane toplanmıştı Fakat bu pa- ra kâfi değildi. Bununla beraber, AKİS, 1 EYLÜL 1956 Eugene Ormandy Açıkhavada — musiki konserlere olan ve gittikçe Aartan rağbet sayesinde, sadece gişe hâsı- latıyla — masrafların — karşılanacağı günlere yaklaşılıyordu. Lewishon Stadyumunda — konser vermenin güçlüklerinden biri de a- kustik meselesiydi. Bu mesele henüz halledilmemişti; — fakat hiç olmazsa konser sırasında uçan tayyarelerin gurultusunu önlemek mümkün ol- muştu. Amerikan Milli Hava Nakli- yatı Koordinasyon Komitesinin aldı- ğı karar sayesinde artık tayyareler, konser verilirken, stadyum yakının- dan uçmuyorlardı. Değişen şekil merika'nın en mühim diğer a- ıkhava konser serisi, ladelfıya nın Robin . Bu yıl, 27'nci mevsimin ilk konserine gidenler, Dell'i tanınmaz YENİLİK Çıkaran: NAİM TİRALİ En güzel şiir, hikâye ve dene- melerle her ayın başında yayınlanır. Fikir ve sanat hareketleriyle, M.T. Acaroğlu'nun hazırladığı ayın bıblıyografyasını eksiksiz ren tek der; Fiatı: 1 lıra. Yıllık abonesı: 10 lira. Yıllık abonelerine 5 liralık kitap armağan ediyor. Müracaat: P.K. 914 * İstanbul MUSİKİ bir halde buldular. Koltukların sayı- sahne değişmiş, akustik kısacası Dell tamamen modernleştirilmişti. Ilk konser, baştan aşağı Beetho- ven'in —eserlerine tahsis edilmişti. Konser, Dell'in yeni şekliyle halka açılması olayına bir eserle, Eugene sindeki Dell Öreni" uvertu— Ş Fıladelfîya Orkestrasının az mevsiminde, açıkhava konserle- ri için kullandığı ısımdı Filâdelfiya Orkestrasının tatili gerçi, Ankara or- kestrası gibi altı ay sürmemişti. Musi- kişinaslar, yorucu bir kış mevsimin- den sonra sadece birkaç hafta isti- rahat etmişlerdi. Ama, hepsi dinlen- miş görünüyordu. Orkestra uvertür- de olsun, sekizinci senfonide olsun, Beethoven'in dördüncü ve beşını konsertolarında piyanist Rudolf Ser- kin'e refakatte olsun, en mükemmel icralarından birini çıkarmakta en u- fak güçlüğe uğramadı İngiltere Tarihi orglar ngiltere'nin dört bucağında, tarihi (değeri haiz, mükemmel inşa edil- miş, son derece ilgi çekici birçok org Vardır Ekim ayından başlayarak 'nin Genel — Denizaşırı Servisi, "Org ve Musikisi" adı altında onbeş günde bir yayınlanacak altı prog- ramda, katedrallerde, kiliselerde ve konser salonlarında bulunan bu meş- hur orglardan bazılarını tanıtacak— tır. Programlarda sesleri, her or. karakterine uyan eserler Vasıtasıyle konser salonunun, inşası 1954 yılın- da tamamlanmış orgu da y vardır. Orgların ve eserlerin seçilmesi, prog- ramların hazırlanması ve eserlerden bir kısmının icrası, Londralı organist Alan Harverson tarafından yapıla- caktır. İlk programda, Gloucestershire' - daki bir kilisenin, Onyedinci Asır başlarında inşa edılmış orgunun sesi dinletilecektir. İngiltere'nin — diğer, yerlerındekı tariht — orgların takdi- inden sonra nihayet sıra Royal Festıval Hall'un orguna gelecektir. u programda, bahis mevzuu orgun plânını hazırlayan Ralph Downes bir resital verecektir. Dünyanın en mü- kemmel birkaç orgu arasında yer a- lan bu harikulade çalgı dört yılda inşa edilmiş, 51.500 — İngiliz lirasına (bizim paramızla 400.000 liradan faz- la) mal olmuştur. 7.000 borusu var- dır. Kudreti ve ses renklerinin çeşit- liliği, çalınacak eserlerin seçilmesin- de organistlere hudutsuz imkânlar vermektedir. 1954 yılı Mart ayında bu organ açılış töreni münasebetiyle Royal Festiyal Hall'da verilen büyük org konserinde, ownes da solistler arasındaydı. 27