29 Eylül 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

29 Eylül 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

K A D Ev İIdaresi 6 Bakanlık, 1 insan.. vlilik nedir? Nikâh dairesinde deftere imzasını basan bir genç kız bu suale tam mânası ile cevap veremiyecektir. Çunku o evlenmeyı düşünürken yalnızca iyi ve parlak, güzel ve cazip — taraflarını tahayyul etmıştır Meselâ yeni organza entari- sını giyinerek gazinoda dans edeceği eceler, Trüyalarına girmiştir de, gunde üç defa bulaşık yıkayacağını aklına bile getirmemiştir. Vakıa ev- Hiliği devamlı bir mesut ve eğ- lenceli günler şeklinde düşünmek ve onun hissi cephesıne fazlaca ehem- miyet vermek gaye a ma- dalyanın yüzüne bakarken çevirip ar- kasına da bakmakta fayda vardır. I N kandır ve bir de başbakan yardımcı- sı dır. Evet ev idaresi biraz da devlet idaresine benzer. Bu idarede kadının kocası ile paylaştığı veya tek başı- na yüklendiği muhtelif mesuliyetleri vardır. Üstelik o kocasının dış h yattakı vazifelerinde de, ekserıya manevi yardımcısıdır. Hergün yepye- ni hamleler kaydeden terakkinin ev kadınına getirdiği — konfor yenılıkle- rinden memleketimizde ne derece is- tifade ediliyor? Hayatı uzatmak, ço- cukların ve buyuklerın sıhhatını dü- zeltmek, manevi cepheler- deki kusurları bertaraf etmek için her sahada çalışan mütahassısların tecrübelerinden ev hayatımızda ne derece istifade ediyoruz? Evinde al- tı defa bakan olan kadın bütün bu suallere cevap verebilecek durumda olmalıdır. Ev kadınının karargâhı: Yemek odası Kalpler burada fethediliyor Evlilik hayatına atılan her genç ka- n omuzlarına yepyeni, Zor ve o nis- pette de zevkli bir vazife yüklen- miştir. Bu vazife "ev idaresi" de- nilen ve ihtisas istiyen yepyeni bir meslektir. Evliliğin bu maddi saha- daki muvaffakiyeti manevi sahadaki muvaffakiyeti üzerinde de müessir olduğu içindir ki gayet mühimdir. Kadının okuması, tahsil etmesi beyhudedir, demek yanlış olur. Ka- dın yalnız bekârlığında değil evlen- dikten sonra da mütemadiyen oku- maya, mütemadiyen birşeyler öğren- meye mecburdur. Ev idaresi bugün artık hakiki bir. içtimâi teşekküldür ve her an gelişmek, terakki etmek,, modern anlayışlara göre ayarlanmak yolundadır. Bu evi idare eden kadın, dört duvarı içinde en az altı defa ba- AKİS, 29 EYLÜL 1956 Aile meclisi Aıle meclısı zaman zaman toplan- zaman zaman erkek ile kadın evlerıne ait muhım meselelerı konuşmalı, — yaptıkları ve caklarını, istikbal proıelerını bırl)ır- lerine anlatıp, üzerinde münakaşa, e- dip bir karara varmalıdırlar. Her e- zamanla tatbik edilecek bir plânı olmalıdır. Eve alınacak yeni bir eşya, yapılacak bir seyahat, ço- cukların okul durumu ve istikbal projeleri, bir evin tamiri, düzeltilme- si, iktisadi ve mali tedbirler ev sa- tınalmak, irat temin etmek gibi mü- him meseleler hep bu plân dâhilinde bulunmalıdır. İktisadi işler, evin harici münase- betleri eve ait proje ve plânlar me- selesi erkek ile kadının müştereken yüklenecekleri mesuliyetler dahilin- dedir. Evin dahili —intizamı, sağlık durumu, eğitim meselesi ise doğru- dan doğruya kadının çalışma saha- lımı dahildir. Erkeğin bu sahada ya- pabileceği yardımlar çok büyüktür, fakat mesuliyet kadına aittir. İktisadi İşler Bakanlığı Hayatta parasız hiçbir şey yapıl- maz. Her ev kadını elindeki pa- ranın miktarını iyice bilmelidir. Bir esnaf, akşam kasayı kaparken, say- dığı bütün paraların kendisine ait ol- madığını nasıl biliyorsa bir kadın da, ay başlarında eline geçen bütün pa- tenin kendisine ait olmadıgını öylece bilmelidir: Vergıler zaruri masraf- lar, ev kirası ve saire bütçeden der- hal ayrılmalı, geri kalan miktar üze- rinde ev erkeği ile beraber bir bütçe tanzim etmelidir. masrafı, giyim, eğlence parası, hastalıklar i- çın ıhtıyat akçe, cep harçlıkları.. İş- te bır evin bütçesi bu beş kolu ihtiva etmi Kadının gunluk hesap defteri tut- ması hem ay nlarında sıkıntıya düşmemek bakımından, hem de büt- çedeki aksaklıkları ilerde düzeltebil- mek bakımından, hem de eve daima fazla para harcandığım tasavvur e- den erkeği tatmin etmek bakımından gayet faydalıdır. Gündelik masraflar mutfak masrafları en göze görün- mez, en yutucu masraflar olduğuna göre bu ihtiyaçları karşılayacak olan mel)lâğı dörde bolerek haftalara a- yırma zarfa koymak fay- dalıdır. Eger bıı' evın erkeği karısı- na yalnız mutfak masrafım teslim ediyor ve bu para az geliyorsa, ay başında kadının bu meseleyi ciddi- yetle kocasına açması, hesapları gös- tererek ikna etmesi, edemediği tak- tirde mutfak masrafını da kendisine devretmesi Jlâzımdır. Bir defa için gayet kararlı ve kesin hareket et- mek, hergün kavga çıkarmaktan çok daha tesirlidir. Hakkı elde etmek, en tabif bir medeni vazifedir. Fakat ek- seri kadınlar gayeyi unutur ve müspet kesin bir yolda yürümeyi münakaşa- ya ve bedbaht kadın rolüne kurban e- derler. Eğer bu vaziyetin aksine ola- rak evin erkeği bütün kazancını karı- ---a teslim ediyor ve içinden yalnız- ca harçlığını alıyorsa, kadının dikkat edeceği en mühim nokta erkek harç lığının kadın harçlığından daima faz- la olmasıdır. Erkek, daima kadından fazla para sarfeder. u mev- zuda kaçınacağı bir nokta da koca- sına harçlığı hakkında hesap sormak- tır. Çalışan kadının kazandığı parayı yalnızca şahsına, zevklerine ve giyi- me, hatta çocuklarına harcaması ha- tadır. Madem hayat müşterektir, kadın da bütçe tanzim edilirken ka- zancını ortaya koymalı ve böylece giyim ve seyahat masrafına iştirak ettiği gibi mutfak masrafına tamir işlerine de iştirak etmelidir. Çocuk- lara güzel bir elbise, oyuncak ve ka- dına güzel bir hediye almak zevki er- keğe çok görülmemelidir. Aksi tak- tirde erkek kendini kifayetsiz, bed- baht hisseder ve yuva için bu tehli- elidir. 19