29 Eylül 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

29 Eylül 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

mının en güvenilir topluluğudur. Bir- çok Türk eseri ve çağdaş eser, festi- val süresince icra olunacal Üniversiteliler Müzik Demegı nin giriştiği bu ilk çetini teşebbüsten yu— zünün akıyla çıkması, öyle görü yor ki, geniş ölçüde bır talih ışıdır Caz Kazananlar Metronome dergisinin yıllık anke- tinin ikinci kısmının da neticele- ri belli oldu. Bu derginin okuyucula- rı arasında açılan ve Amerika halkı- nın en çok tuttuğu caz sanatkârları- nı aşağı yukarı isabetle belli eden anketlerin ilk kısmı solistlere, ikinci kısmı ise büyük orkestra, kuçuk top- luluk, düzenleyici -yani bestekâr-, kadın ve erkek şarkıcılar, vokal top- luluklara aittir. Bu yıl, orkest- ralar arasında en çok reyi Count Ba- sie orkestrası almıştır. İkincilik Stan Kenton'dadır. Dizzy Gillespie'nin -bir kaç ay önce Turkıye'de dinlediğimiz- yeni orkestrası üçüncü, Wood Her- man dördüncü, Duke Ellington beşin- cidir. Dizzy Gillespie Orkestrasının üçüncülüğü alması şu bakımdan kate değer: Gillespie, yeni orkestra- sını Orta Doğu ve Balkanlar turnesi için teşkil etmişti. Orkestra ancak anket devam ederken — Amerika'ya dönmüş ve New 1 York'ta, "Birdland" ve "Basin Street" lokallerinde mu- sikisini ilk defa olarak Amerikan cazseverlerine sunmuştur. Bu kadar kısa bir zamanda Gillespie Orkestra- sının Ellington ve Herman gibi yer- leşmiş, tanınmış orkestralardan daha çok rey alarak üçüncülüğe yükselme- si, gelecek yılki ankette birincili şansının çok yuksek olduğunu gös- termektedir. Küçük topluluk birinciliği, Modern Caz Kuarteti'ndedir. Bu grubun mu- sikisini yazan piyanist John Lewis, caz bestekarları arasında en çok re- yi almıştır. Küçük gruplar arasında Dave Brubeck ikinci, Gerry Mulligan üçüncü, George Shearing dördüncü- dür. Bestekârlar arasında John wis'ten sonra en çok rey alanlar, Pe- te Rugolo, Ralp Burı gers'dir. Son yıllarda şohretı gıttıkçe artan, fakat cazseverlere eski günle- rini aratan Duka Ellington ancak on- birinci olabilecek kadar rey almıştır. Her yıl olduğu gibi bu yıl da an- ketin "erkek caz şarkıcısı” kısmının neticeleri, itiraza yol açacak mahi- yettedir. Zıra bir caz şarkıcısı olma- yan rank Sınatra gene birincidir. Gerçi, cazın bu dalının yeni ıstıdatlar bakımından pek fakir olmasının böy- le bir neticeye yol açtığı akla gelebi- lir. Fakat Joe Williams'ın üçüncü, Louis Armstrong'un dördüncü, Nat “King" Cole'un onuncu olmasına ne demeli ? Kadın şarkıcılar bölümünde haklı bir netice alınmış, Ella Fitzgerald bi- rinci olmuştur. June Christy ikinci, Billie Holiday altıncı, Sarah Vaug- han yedincidir. Vokal gruplar arasın- da ise en çok reyi "Four Freshmen" adlı topluluk almıştır. 26 M İ M A Evler Ev kadınının rüyası er ev kadınının hayalinde güzel ve şirin bir yuva vardır. Kimi bunu bütü n teferruatı ile gözlerinde canlandırm i bir bütün olarak duşunmuştur Ama hepsi birgün ona sahıp olabilmek hayalı ile yaşar. Bu güne kadar kadınların hayallerini keşfetmeğe uğraşan mimarlar Onlar için çalışır, onlar için muayyen tip- lerde ucuz veya pahalı evler hazır- yada defa böyle i- deal bır halk tıpı evın plânını mimar- lar değil kadınlar çizmişlerdir. Evet binlerce kadın birleşmiş, hayallerin- deki ideal evin plânını çizmişler ve mimarlar bu evi hazırlayıp onların emrine amade kılmışlardır. Bakın bu iş nasıl olmuş: Bir şirket, ekipler halinde, binlerce ve binlerce Avrupa- h kadına hayallerindeki ev hakkın- da sualler sormuş, resimler çizdir- miş, fikirlerini almıştır. Böylece on- lar odaların miktarı, genışlıgı, eşya- ların tipi üzerinde fikirlerini bildir- mişler, sonra da ressam lar ve mimar- lar oturmuşlar ekseriyetin arzuladı- ği evi yapmışlar, eşyaları ile beraber, taksitle satışa çıkarmışlar. Anket neticesi elde edilen malu- mata göre, kadınların yüzde 54'ü "Hiving-room" sistemini, ayrı ayrı sa- lon ve yemek odası sistemine tercih etmışler ve bu “"living-room"un as- gari 20 metrekare olmasını istemiş- lerdir. Kadınların yüzde doksan beşi en, çok etraftaki döküntüleri kaldı- racak yerli dolap ve kütüphanelere ehemmiyet vermişlerdir. Yüzde 43, modern eşya taraftarıdır ama, bu ar- zu çocuk odasında, mutfakta ve ban- yoda yüzde 73'e yükselmektedir. Annelerin rüyası Kadınların çok büyük — ekseriyeti der demez derhal çocuk o0- dasından bahsetmişlerdir. Çok az eş- yalı, neş'eli, sağlam ve temizliği ko- lay eşyalarla mücehhez olarak tasav- vur ettikleri bu odada rahat bir ya- tak, bir çalışma masası, sandalye ve genışlıgı az olan uzun bir dolap var- dır. olabın yarısı çocugun gardro bu ve şıfonyerıdır, diğer yarısı oyun- cak çekmeleri ve kütüphanesidir. Bun AKİS okumadan yapamıyorsanız mecmuanızı bayilere gelir gelmez erhal alınız. R L I K dan başka odada yalnız büyük ve yu- muşak bir halı vardır ve oynayacak kadar bol bol yer.. Duvarlarda gayet hoş ve eğlenceli oyuncak yerleri gö- rülmektedir. Akşamları çocuk soyu- nunca elbiselerini ortaya atar: An- neler en çok bundan şikâyet etmiş- lerdir ve dokoratörler onlar için o- yuncak biçiminde renk renk toplarla süslü elbise askıları hazırlamışlardır. Yaşamak Trüyası iving-room, ev halkının en çok yaşadığı yerdir. Ekseriyet onun oturma köşesinde rahat ve kumaşla kaplı koltuklar, bol yastık ve alçak bir masa ile bır divan istemişlerdir. Aydınlanma, — ekseriyetin arzusuna uyularak tavan avizeleri ile değil, a- yaklı abajurlarla, yerden gelen ışık- larla temin edilecektir. Duvarda gü- zel bir tablo, bir iki tabak vardır. Biblolar çok ve çok azalmıştır. Oda- ların en zengin yerleri pencereleridir. Kadınlar iki üç kat perdelerden vaz- geçmemişlerdir. Yemek köşesinde, ekseriyet usun ve icabında açılabi- lir bir masa, sade sandalyeler ve ge- nişliği az olan fakat çok gözlü pra- tik, az yer kaplıyan uzun bir büfe ıstemışlerdır Yemek masasının üs- e bir tavan ışığı varı Rüyaların rüyası atak odası için kadınlar bol göz— ü şifo yerler, neş'eli ve zengın perdeler Amerikalıların icat ettiği harikulade şıltelerle mücehhez iki ki- şilik tek büyük bir karyola arzu et- mişlerdir. Elbise dolabının ayrı bir odada, çok geniş ve rahat olması her kadının tercih ettiği birşeydir. Avru- palı kadınlar, Amerıkalıların yanya- na konan a karyolala- rına çok itibar etmemektedirler. Temizlik rüyası I şte bu mevzuda Avrupalı kadınlar, tamamiyle Amerikan sistemine ta- raftardırlar. Bol dolap, bol havlu, naylon perdeler, pırıl pırıl renkli ban- yo ve lavabolar ve çocukların rahat- ça kendi kendilerine yıkanabilecek- leri bir köşe: Duş vesaire.. Hayal evi Ev kadınının en büyük ruyası ta- miyle Amerikanvari, geniş, te- miz bir mutfaktır Çocuklar burada yemek yiyebileceklerdir. Bunun için mutfağın bir köşesinde gayet çabuk temizlenebilecek plâstik kaplı san- dalye ve masa bulunacaktır. Buz do- labı, gazoca, sebze muhafa- zası için hususı raflar, bol malzeme, bol dolap, temizlik ve kolaylık bu mutfağın hususiyetim teşkil etmek- tedir. Mutfak masasında çiçek bile vardır ve çamaşır makinesi de mut- fağa yerleştirilmiştir. Hayal evinin her köşesinde en çok assan dikkati celbeden şey çiçektir. Evin ön kısmında da küçücük bir yeşillik ve çocukların dahi kolaylık- la bakabilecekleri çiçekler mevcut- tur. AKİS, 29 EYLÜL 1956