17 Kasım 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

17 Kasım 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER hislerine tercüman olarak isyan bay- ragım açmış haykırıyordu: "Rus tecavüzünü, kayıtsız şartsız tamamile tel'in edıyorum Rus hükü- meti bir cinayet isledi. Şu anda ya- pılacak tek is. onu mahküm etmektir. Macaristan katliamı hakkında sesini çıkarmıyan veya çıkaramıyan bütün Rus yazarlarıyla münasebetlerimi kesiyor Uzun muddet Rusyaya bağlılığı bir din haline getiren imparatorluk dışı komünist partileri nihayet, inandıkla- rı sosyalizmle terörün bağdaşamıya- cağını anlamış oluyorlardı. A. B. D. Galipler ve mağlüplar asımda yapılan Amerikan seçim- nin kat'i neticeleri bu haftanın, başında belli oldu ve ilân edildi: Ste- venson yenilmiş, fakat Demokrat Parti seçimlerden galip çıkmıştı. senhower'in büyük şahsi prestiji, Dick ekibini dört sene müddetle tek- rar iş başına getirmiş ve Mamie eşya- larını toplayıp Beyaz Saraydan ta- şınmak zorunda kalmamıştı. Profes- yonel nabız yoklayıcıları ve seçim falcıları tahminlerinde — yanılmamış- lardı. Zira Eisenhower'in 1956 seçim- lerinde toplamaya — muvaffak olduğu rey nisbetinde 1952'ye nazaran © 4 bir artış olmuştu. Son seçimlerde Ei- enhowere verilen — reylerin yekünu 28.046.782 idi. Buna mukabil Steven- son da 20.434.224 Trey almaya mu- vaffak olmuştu. Sandıklardan çıkan reylerin tasnifi ilerledikçe Steven- son'un kaybetmiş olduğu anlaşıldı. Güleryüzlü Ike ve sevimli Mamie Amerikalıların Demokrat Parti adayı kendisi için en ufak bir şans kalmadığını anla- yınca hemen galipleri tebrik etti. E- sasen Stevenson'dan başka türlü bir jest beklenemezdi. Ike gibi çok sevi- len bir rakibin karşısında bir defa da- ha mağlüp olan Stevenson, ihtimal 1960 seçimlerini düşünerek teselli bu- luyo M aamafih Senato ve Temsilciler meclisinde Demokrat Parti ekseriyeti gene elde tutmuştu. Demokrat Parti, Pariste "Harry's Bar"da yapılan seçim B Oyun değil, barometre!, sevgilileri Cumhuriyetçileri yenmekte güçlük çekmiyordu. Yenilmesi güç olan Cum huriyetçi Parti değil, bizzat Eisenho- Seçimlerin en cazip tarafı netice- leri takip etmek oluyordu.-Zira seçim, Amerikalılar için ayni zaman da he- yecan demekti. Eş dost arasında id- dialara girişildiği gıbı tıpkı at ya- rışında olduğu gibi bahsi müşterekler de tertip ediliyordu. Galibi önceden tahmin eden, bu uzak görüşlülüğünü semerelendırıyor, mükâfatını alıyor- du. Revü yıldızları, güzellik kraliçeleri ve bandolarla mumkun olduğu kadar eğlenceli geçen seçim kampanyasın— sonra, heyecanlı bir beklem devresine giriliyordu Eğlence ve he— can.. Bugünkü Amerikanın bu iki barız vasfı seçim gibi en ciddi bir iş- âe de kendini göstermeden edemiyor- u. Seçimlerin neticesini ilk ogrenenler şüphe yok ki Paristeki " ın müdavimleri oldu. beri Paristeki Amerıkalıların ugragı olan bu barda seçim günle yuncak secim" tertiplenir ve ortaya konan bir sandığa Paristeki Ameri- kalılar rey Aatarlardı. Sonra reyler tasnif edilir ve neticeler ilân edilirdi. İşin tuhafı, 1924'ten bu yana "Harry's Bar"da yapılan yalancı seçimlerin ne- ticesi ile hakikisinin neticesi daima aynı çıkıyordu. Bu kaide bir defa ol- sun iflas etmemişti. Bu se de "Harry's Bar" daki sandıktan Eısen— hower için 308, Stevenson için de 275 rey çıkmıştı. Yani "Harry's Bar" se- çimlerini Ike kazanmıştı. Sahici se- çımlerın netıcesı de bu oldu ve arry's Bar"ın seçim barometreli- ğindeki şöhreti biraz daha kuvvetlen- di. AKİS, 17 KASIM 1956